کاشت ناخن :
بهجت : 1- شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد.2- در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.
** رهبری: ۱- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. ۲- اگر کسي ناخن مصنوعی بکارد، درصورتي که ممکن باشد در هنگام وضو و غسل ناخن مصنوعي را بردارد، اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد يا موجب حرج و سختي غير قابل تحمل باشد، به صورت جبيره اي(روی ناخن مصنوعی رادست تر بکشید ) وضو و غسل را انجام دهد وضو و غسل صحيح است
** صافی: کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.
** مکارم : 1- کاشت ناخن جایز نمی باشدمگر در حالت ضرورت. 2- كاشت ناخن مانع رسيدن آب به عضو مي شود و وضو و غسل با آن باطل است.ودر صورتی که جدا کردنش ممکن نباشد به صورت جبیره ای وضو و غسل را انجام دهد( یعنی روی ناخن مصنوعی را دست تر بکشد)
**وحید : کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست.ودر فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید
.** سیستانی: 1- کاشت ناخن جایز نمی باشدمگر در حالت ضرورت. 2-باید آب به ناخن اصلی برسد والا وضو و غسل باطل است ولي در مواردي مانند تنگي وقت نماز و در سفر ويا برداشتن ان ممكن نيست و احتیاطا علاوه بر وضو یا غسل تیمم نیز انجام دهد.