رئيس جهاد دانشگاهی واحد هنر، با اشاره به تأثير سلايق در سياستگذاری و استفاده از طرحهای جديد خواستار برخورد علمی با طراحی مدلهای اسلامی لباس شد.
«فاطمه بهرامی»، رئيس جهاد دانشگاهی واحد هنر، در گفتوگو با خبرگزای قرآنی ايران (ايكنا) در بخش اول سخنان خود با اشاره به اينكه هنوز برخی از پوششها در جاهای مختلف به عنوان حجاب پذيرفته شده است، در حالی كه همان پوشش در جای ديگر به معنای حجاب كامل نيست، بر لزوم تعريف جامع حجاب در جامعه تأكيد كرد.
وی در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به اين سؤال كه آيا بايد سازمانها و نهادها در كشور به تعريف حجاب و حدود و اشكال آن بپردازند و يا اينكه خود جامعه بايد به حد و ظرفيتی از توان فكری برسد كه خود حدود آن را تعيين كرده و بپذيرد، گفت: جامعه ما اين ظرفيت را دارد، اما تصميم گيریهای مسئولان نيز بايد يكدست و هماهنگ شود. برخی از سازمانها و نهادها در اين زمينه مطرح هستند كه نه تنها وجهه مناسبی برای اين مسئله دارند، بلكه حتی از قدرت اجرايی خوبی نيز برخوردار هستند؛ اما در جلسهای كه با دو نهاد بزرگ كشور داشتيم مسئولان يكی از اين نهادها معتقد بود كه اشكالی در استفاده از مانتوی گشاد و دامن بلند توسط جوانان وجود ندارد، در حالی كه مسئول سازمان ديگر معتقد بود كه مطلقاً نبايد اين مسئله در جامعه ديده شود.
رئيس جهاد دانشگاهی واحد هنر تصريح كرد: نبايد سليقهای در مورد مد و پوشش اسلامی برخورد شود، بلكه در اين زمينه دانش است كه بايد مبنای كار قرار داشته باشد و زمانی كه دانش به جای سليقه مطرح شود كهنه نمیشود، در حالی كه سليقه به راحتی تغيير پيدا میكند.
وی به مسئله اجبار در ادارات اشاره كرد و گفت: اگر مسئولان كاركنان خود را به استفاده از لباسهای خاص با رنگ خاصی مجبور كنند، كارمندان در زمان عدم حضور رئيس خود لباس خود را تغيير میدهند؛ اما اگر مسئولان بر اساس دانش و علم برای كاركنان تبيين كنند كه استفاده از مدل و رنگ خاصی مناسبتر است و برای آنها ايجاد نشاط میكند، در صورت عدم حضور مسئولان نيز كاركنان از همان پوشش مناسب استفاده خواهند كرد.
بهرامی با اشاره به اينكه حلقه گمشدهای بين طراحان مد و مراكز تصميمگير در امور مذهبی وجود دارد، گفت: از سال 82 كه در حال تلاش برای طراحی لباس هستيم، هجمههای عجيبی مطرح شده است و اگر چه طراحی مد و لباس مخاطبان و پژوهشگران بسيار خوبی پيدا كرده، ولی هنوز هم مسائل و مشكلات خاصی مطرح است و حتی نهادها به دليل معيارهای متفاوت خود و تأكيد بر ديدگاههای شخصی و مطلقگرايی، حرفهای اساسی و اصولی را نمیپذيرند.
اين طراح مد كشورمان با اشاره به جايگاه مالزی در طراحی مدلهای اسلامی لباس در جهان تصريح كرد: ما اين زمينه را ايجاد كردهايم كه مالزی منبع شوی لباس اسلامی شود، اين كشور برای مدلهای اسلامی خود تبليغات گستردهای را ايجاد كرده و جايگاه عظيمی در اين رابطه در جهان اسلام كسب كرده است؛ در حقيقت ما با عدم حضور خود دراين زمينه امكان مطرح شدن ديگران را فراهم كردهايم، در حالی كه ظرفيت رسيدن به جايگاه اول در جهان اسلام را داريم، چرا كه نيروی علاقهمند و بازار مخاطب گسترده را دارا هستيم و سطح كار ما و دانشی كه در ايران در طراحی لباس وجود دارد در كشور مالزی نيست و تحقيقات سنگينی كه ما از سال 86 تاكنون انجام دادهايم نشان میدهد كه پوشاك مالزی از پارچه مناسب برخوردار نيست و الگو نيز ندارند در حالی كه در ايران ما از پارچههای بسيار خوب و زيباترين الگوها برخوردار هستيم.
بهرامی به برنامهريزی صورت گرفته در كشور مالزی و وجود هماهنگی گسترده در ميان سازمانها و مسئولان اين كشور اشاره كرد و گفت: در مالزی يك هدف تبيين شد و همه ملزم شدند كه به آن هدف برسند و حتی وزارت بهداشت، وزارت علوم، دانشگاهها و وزارت ارشاد آنها ملزم به حمايت از اين هدفگذاری شد، و اكنون آنها به آنچه كه میخواستند رسيدهاند در حالی كه ما 30 سال است هنوز منتظر هستيم كه تصميمی همه جانبه و خوب گرفته شود تا همه تابع آن شويم، اگر تصميم خوبی گرفته شود همه آماده تبعيت و همراهی با آن هستند در حالی كه اين بلاتكليفی برای بسياری مناسب نيست.
وی به گنجينه عظيم پوشاك اقوام ايرانی اشاره كرد و گفت: هيچ كس نمیتواند در مقابل اين گنجينه عظيم عرض اندام كند؛ اكنون اكثريت مدلهای جديد بر مبنای مدلهای باستانی و سنتی طراحی میشود و ما بانك مرجع عالی داريم كه بدان توجه نمیكنيم در حالی كه هيچ كدام از اين مدلهای سنتی مثل لباسهای كردی و تركمن تناقضی با اصول اسلامی ندارند و چون در اين نحوه پوشش زن و مرد به درستی تعريف شده است، هيچ گونه فساد اخلاقی در بين اين اوقام ديده نمیشود.
اين طراح لباس كشورمان با اشاره به اينكه برخی گمان میكنند كه ديگر نمیتوان لباسهای سنتی را در جامعه پوشيد اظهار كرد: اكنون طراحان مد فرانسوی از شلوار بلوچ الگوبرداری و آن را به روز كرده و در سطح جهانی توليد میكنند و ما فقط افسوس میخوريم؛ ما نيز میتوانيم اين كار را انجام داده و مانور خوبی در اين زمينه ارائه كنيم، بنابراين دست ما خالی نيست حتی اگر ساليان سال با جريال طراحی مد دنيا ارتباط نداشته باشيم نيز میتوانيم با تكيه بر گنجينههای خود تغذيه سنگينی داشته باشيم، چرا كه طرحهای ما ماندگار است و ملت ما اين طرحها را دوست دارند.
وی با اشاره به استفاده از مدلهای لباس كشور تركيه و كوتاه بودن مدت و ماندگاری اين مدلها آن را با مدلهای مانتو با تزئينات سنتی مقايسه كرد و گفت: مدلهايی كه در ايران بر اساس طرحهای سنتی توليد شده بيش از 20 سال است كه در كشور استفاده میشود و هنوز هم متقاضی دارد، چرا كه اين لباس متعلق به ما است و ما آن را دوست داريم و بر مبنای نياز، سليقه و هويت ما طراحی شده و هنوز هم جای مانور دارد و اصلاً هم تكراری نيست؛ اگر چه هر سال بر روی اين مدلها تغييراتی ايجاد میشود، اما اصل و بيس كار همان مدل سنتی است پس بايد بر روی امكان اجرای مدلهای سنتی در كشور بازنگری صورت گيرد.
ادامه دارد...
منبع : حجاب نیوز - 14/09/1389