0

طهارت ونجاست

 
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

طهارت ونجاست

طهارت ونجاست

شستن  لباس با  لباسشویی اتوماتیک

 حضرت  امام نوری  اگر بعد از زوال عین نجاست یک مرتبه با آب لوله کشی یا دو مرتبه با آب قلیل مى‏شوید و غساله جدا می شود پاک مى‏کند.**رهبری اگر عین نجاست در لباس از بین رفته باشد و ماشین لباسشویی متصل به آب لوله کشی شهری باشد، اگر بعد از زوال عين نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشين لباسشويى به لباس ها و همه قسمت‏هاى داخل ماشين برسد و از آن جدا و خارج شود، لباس ها محكوم به طهارت است.البته تشخیص اینکه پاک کننده است یا نه برعهده مکلف است. ** ایت الله وحید خراسانی،بهجت ماشین لباسشویی بنابراحتیاط واجب  لباس نجس را  پاک نمی کند**ایت الله سیستانی فاضل، مکارم بلى اگر عین نجس زائل شده باشد  لباس نجس را پاک مى کند . ** ایت الله تبریزیچـنانچه لباسها به چیزى که با یک بار شستن پاک مى شودنجس شده باشند و عین نجاست هم در آنها نبوده و ماشین به آب کر وصل باشد حکم به طهارت آنها مى شود ولى اگر به چیزى نجس شـده اند که احتیاج به دوبار شستن دارد درصورتى که آب قطع و وصل مى شود پاک شدن لباسها محل اشکال است. ** ایت الله صافی اگر بدانید قسمتهایی از شیشه یا لاستیک اطراف درب بوسیله آب قلیل پاک نمیشود و ترشحات آن به لباسهای داخل ماشین میرسد موجب تنجیس لباسها میگردد و باید آنها را در خارج ماشین تطهیر نمائید. **ایت الله گلپایگانی ماشینها مختلف مى باشند . بطور کلى اگر لباس نجس را در ظرفى بگذارند و آب پاک ، هر چند قلیل باشد بقدرى بر آن بریزند که تمام آن لباس را فرا بگیرد و بعد آن را در آورند و فشار بدهند یا بوسیله‌اى فشار داده شود و اگر به بول ، نجس شده پس از خالى کردن آب غساله ظرف ، بار دیگر این عمل تکرار شود پاک مى شود به شرط این که نجس دیگر به آن نرسد یا به محل دیگر که نجس شده نخورد بنابر این ، تطهیر با ماشینها هم به این نحو خصوصا که آب کر یا جارى است اگر انجام شود و با نقاط دیگر ماشین اگر نجس شده باشد تماس پیدا نکند ممکن است و به هر حال ، چون شبهه در موضوع است میزان ، علم خود شخص است .

 اهل کتاب:

  امام خمینی (ره) ،بهجت ، محکوم به نجاست هستند. **اراکی ،گلپایگانی ،خوئی ،صافی:  بنابراحتیاط واجب نجس هستند**آیت ا... تبریزی ،خامنه ای ،سیستانی، نوری:مکارم شیرازی محکوم به طهارت هستند. **آیت ا.. شبیری زنجانی :نجاست اهل کتاب یعنی یهودیان و مسیحیان و زرتشتیان بنابر احتیاط است. **آیت ا... فاضل لنکرانی  اهل کتاب در صورتی که مشرک نباشند پاکند و نجاست ذاتی ندارند ولی اگر مشرک باشند نجس هستند**آیت ا... وحید خراسانی    اهل کتاب- یعنی یهود و نصاری- اقوی طهارت آن ها است هر چند احوط اجتناب است.

تطهیر زمین نجس:

باآب کر: اگر عین نجاست رابه طور کامل برطرف کنید سپس یک مرتبه با آب کر یا لوله کشی روی آن محل بگیرد پاک میشود(سیستانی درصورتی که با بول نجس شده باشد باید دومرتبه آب کشی شود).

باآب قلیل: اگربعداز بر طرف کردن عین نجاست با ظرفی مانند پارچ و.... آب  درمحل نجاست بریزید  وآن را با پارچه پاک جمع کنید ویک بار دیگر آب بریزید ودوباره با پارچه پاک آب را جمع کنید محل پاک میشود.

تطهیر فرش نجس

سلام برای تطهیرفرش،موکت،پتو،مبل، تشک،روتختي وامثال آن دو روش وجودداردکه يکي شست وشو باآب قليل(با پارچ) است وديگري تطهير با آب کر(آب لوله کشی).اگربخواهيد با آب قليل اين اشيا را تطهیرکنیدبايدعين آن نجاست برداشته شود (از بين برود) وبعد ازیک مرتبه شستن عصاره آب از اين اشيا با فشار دادن خارج شود،مثلا آبي که در فرش وجود دارد بايد گرفته شود.البته اگربا ادرار نجس شده باشند،بايددوبار با آب قليل آب کشيده و آب آن هم گرفته شود که در اين صورت پاک مي شوند.

شست و شوي فرش با آب کر:وقتي فرش يا امثال آن نجس مي شود، ابتدا بايد نجاست آن برداشته شود سپس يک مرتبه با آب کر شسته شود که يک بار تطهير با آب کر باعث پاکي فرش نجس يا امثال آن مي شود. اما درباره اين که آيا بايد آب فرش شسته شده گرفته شود يا خير فقها اختلاف نظر دارند. بيشتر فقها معتقدند خروج آب فرش شسته شده لازم نيست. حضرات آيات سيستاني، بهجت و مکارم شيرازي از جمله اين فقها هستند که گرفتن آب فرش شسته شده با آب کر را لازم نمي دانند. مقام معظم رهبري معتقدند وقتي نجاست برطرف شد و آب کر روي فرش گرفته شد بايد فرش تکان داده شود که آب جا به جا شود و حتما لازم نيست که آب به طور کامل گرفته شود. اما حضرت امام(ره) و آيت ا... فاضل لنکراني و آيت ا... تبريزي معتقدند که حتما در اين مورد بايد آب فرش شسته شده گرفته شود.

تطهیر فرش نجس

  باآب قلیل

 وقتي فرش نجس مي شود اگر با غير از ادرار نجس شده باشد بايد عين آن نجاست برداشته شود (از بين برود) و يک مرتبه فرش يا پتو در آب قرار گيرد و سپس آب آن گرفته شود در نتيجه آن فرش پاک مي شود. اما اگر نجاست آن فرش ادرار باشد، فقها گفته اند بايد فرش يا امثال آن دوبار با آب قليل آب کشيده و آب آن هم گرفته شود که در اين صورت فرش پاک مي شود.

باآب کر

 وقتي فرش يا امثال آن نجس مي شود، ابتدا بايد نجاست آن برداشته شود سپس يک مرتبه با آب کر شسته شود که يک بار تطهير با آب کر باعث پاکي فرش نجس يا امثال آن مي شود. اما درباره اين که آيا بايد آب فرش شسته شده گرفته شود يا خير فقها اختلاف نظر دارند. بيشتر فقها معتقدند خروج آب فرش شسته شده لازم نيست. سيستاني، بهجت و مکارم شيرازي: معتقدند که گرفتن آب فرش شسته شده با آب کر را لازم نمي دانند.مقام معظم رهبري : معتقدند وقتي نجاست برطرف شد و آب کر روي فرش گرفته شد بايد فرش تکان داده شود که آب جا به جا شود و حتما لازم نيست که آب به طور کامل گرفته شود. حضرت امام فاضل تبريزي:  معتقدند که حتما در اين مورد بايد آب فرش شسته شده گرفته شود.

ادرار بچه روی فرش: سلام اگربچه غذا خور شده است وروی فرش ادرار کرده باشد بايد فرش يا امثال آن دوبار با آب قليل آب کشيده و آب آن هم گرفته شود که در اين صورت فرش پاک مي شود.ولی اگر غذا خور نشده است جنسیت بچه را باذکر نام مرجع تقلید خود ارسال کنید.

ادرار کودک شیرخوار که غذاخور نشده

امام، سبحانی،بهجت، گلپایگانی، صافی، رهبری ،وحید، نوری، خوئی وفاضل : نجس است ولی طریقه آب کشی آن متفاوت است، اگربچه  پسراست چنانچه یک مرتبه آب روی آن بریزند که آب به تمام جاهای نجس برسد پاک میشود وتطهیر ادرار دختر مانند افراد بالغ است. مکارم سیستانی زنجانی: پسر یا دختر فرقی ندارد چنانچه یک مرتبه آب روی آن بریزند که آب به تمام جاهای نجس برسد پاک میشود.

تطهیر ظرف شراب:

سلام اگر بخواهند ظرفى را كه به شراب نجس شده با آب قليل آب بكشند، بايد سه مرتبه بشويند، و بهتر است هفت مرتبه شسته شود.ولی اگر بخواهند با آب کر(لوله کشی)آن ظرف را آبکشی کنند اگر بعد از برطرف شدن عین نجاست یک بار آبکشی کنند کافی است.

تطهیر موبایل نجس:

باید توجه داشت که تطهیر اشیاء نجس واجب نیست،حتی مستحب هم نیست.درنتیجه اگر می توانید با کشیدن روکش نایلونی یا ژلاتینی و یا استفاده از تَلق ومانندآن از تماس احتمالی دست یا صورت خیس با بدنه موبایل جلوگیری کنید زحمت تطهیر موبایل را به خود ندهید.اما اگرممکن نیست یادلتان رضایت نمی دهدآنچه مهم است ظاهر و بدنه موبایل است نه باطن آن در نتیجه کافی است قاب موبایل را جدا کرده زیر شیر آب بشویید، معمولاً در اکثر گوشی های جدید همه اجزاء ظاهری و بیرونی موبایل قابل شست وشو است. اما اگر صفحه نمایش و یا برخی از اجزاء امکان تطهیر نداشت و از تلق و... هم نتوان استفاده کرد چاره کار تنها احتیاط و عدم تماس دست و صورت مرطوب با گوشی است و به شکل دیگر امکان تطهیر وجود ندارد.

خون

خون زیر ناخن:

خونى كه به واسطه كوبيده شدن زير ناخن يا زير پوست مى‏ميرد، اگر طورى شود كه ديگر به آن خون نگويند، پاك است. و اگر به آن خون بگويند، در صورتى كه ناخن يا پوست‏سوراخ شود، اگر مشقت ندارد، بايد براى وضو و غسل خون را بيرون آورند. و اگر مشقت دارد، بايد اطراف آن را به طورى كه نجاست زياد نشود بشويند، و پارچه يا چيزى مثل پارچه، بر آن بگذارند و روى پارچه دست تر بكشند.

خون بکارت:

خون بکارت فقط نجس است واین خو ن حکم حیض یا استحاضه را  نداردوقبل ازنماز مجری رحم را ابکشی کرده وپنبه ای برای جلوگیری از خروج خون در ابتدای واژن قرار دهید ونماز بخوانید. 

خون در تخم مرغ:

خوني كه در تخم‌مرغ است ، به فتواي اكثر مراجع به احتياط واجب نجس است و همه فرموده‌اند اگر آن خون در زرده باشد ، تا وقتي كه پرده زرده پاره نشده ، سفيده آن پاك است و خوردن آن حرام است ، ولي به فتواي امام و آيات عظام : فاضل لنكراني و سيستاني خون داخل تخم مرغ به طور کلی پاك است ولي بهتر است از آن اجتناب شود . خوردن اين خون اگر زياد باشد، حرام است ، بنابر اين شما مي‌توانيد به فتواي اين مراجع آن را پاك دانسته و خون را از تخم‌ مرغ جدا كرده و از بقيه استفاده كنيد.

چگونگی تطهیر مخرج بول و مدفوع

امام ورهبری: مخرج بول با غير آب پاك نمى‏شود، و مردها اگر بعد از برطرف شدن بول يك مرتبه بشويند كافى است، ولى زنها و همچنين كسانى كه بولشان از غير مجراى طبيعى مى‏آيد، احتياط واجب آن است كه دو مرتبه بشويند. واگر مخرج مدفوع را با آب بشويند، بايد چيزى ازمدفوع در آن نماند، ولى باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد. و اگر در دفعه اول طورى شسته شود كه ذره‏اى ازمدفوع در آن نماند، دوباره شستن لازم نيست.**سیستانی: مخرج بول با غير آب پاك نمى شود و در كـر و جـارى اگـر بـعـد از برطرف شدن بول يك مرتبه بشويند كافى است , ولى با آب قليل احتياط مستحب آن است كه دو مرتبه شسته شود و سه مرتبه شستن بهتر است واگر مخرج مدفوع را با آب بشويند، بايد چيزى ازمدفوع در آن نماند، ولى باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد. و اگر در دفعه اول طورى شسته شود كه ذره‏اى ازمدفوع در آن نماند، دوباره شستن لازم نيست. **صافی: مخرج بول با غير آب , پاك نمى شود. و در كر و جارى اگر بعد از برطرف شدن بول يـك مـرتـبـه بشويند كافى است ولى با آب قليل بنابر احتياط واجب بايد دومرتبه شست و بهتر است سه مرتبه شسته شود واگر مخرج مدفوع را با آب بشويند، بايد چيزى ازمدفوع در آن نماند، ولى باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد. و اگر در دفعه اول طورى شسته شود كه ذره‏اى ازمدفوع در آن نماند، دوباره شستن لازم نيست. ** مکارم: مخرج بول با غير آب پاك نمى شود و اگر با آب قليل بشويند واجب است دوبار بشويند، امّا با شيلنگ هاى متّصل به آب لوله كشى ، يك مرتبه كافى است. واگر مخرج مدفوع را با آب بشويند، بايد چيزى ازمدفوع در آن نماند، ولى باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد. و اگر در دفعه اول طورى شسته شود كه ذره‏اى ازمدفوع در آن نماند، دوباره شستن لازم نيست.

واسطه نجاست

زنجانی، بهجت، صافی (احتیاط واجب)گلپایگانی: مطلقا منجس است.رهبری، مکارم، سیستانی، فاضل:سوم به بعد منجس نیست.امام، نوری ،وحید: چهارم به بعد منجس نیست.

بول وغائط حیوانات

بول وغائط حیوانات حرا م گوشتی که خون جهنده دارند نجس است

بول حیوانات حرام گوشت که خون جهنده ندارند، پاک است  امام نوری فاضل تبریزی خویی وحید  نجس است:بقیه مراجع به احتیاط واجب  

غائط حیوانات حرام گوشت که خون جهنده ندارند پاک است مکارم ،صافی، سیستانی ،فاضل، نوری ،خوئی ،تبریزی، وحید .نجس است،  زنجانی، بهجت، گلپایگانی  احتیاط واجب،  

همه مراجع:  فضله پرندگان حرام گوشت پاک است (به جز امام، نوری، بهجت، زنجانی:احتیاط واجب)

همه مراجع:  فضله طوطی و اقسام گنجشک (قناری بلبل فنچ مرغ عشق مرغابی اردک غاز قو)پاک است (به جز امام بهجت زنجانی)

نگهداری سگ: سگ حيوان نجس العين است و حتي مو و ناخن آن هم نجس مي باشد و با هر چيزي که با حالت تري تماس داشته باشد و يا آب دهن آن جاي برسد نجس مي کند،نگهداري آن در محل مسکوني کراهت داردوبا فرضی که تحت نظر پزشک هم باشد، سگ ذاتا دارای بعضی میکروب ها است که واکسیناسیون هم فایده ندارد و در هرحال سگ نجس العین است و نگهداری آن در منزل مکروه است. .(البته اگر نگهداري سگ براي حراست و پاسباني از منزل و یا گله گوسفندان باشد و یا برای شکار باشد اشکال ندارد، ولي بايد درجاي باشد که با ظرف و فرش و لوازم منزل تماس نداشته باشد و جداى از محل مسكونى نگهدارى شوند.)

نگهداری گربه: سلام گربه حیوان حرام گوشت است ومدفوع او نجس است واگر مو یا رطوبت دهان وبدن او در لباس یا بدن نمازگزار باشد تا زمانی که نزد اوست نمازبا آن اشکال دارد.ولی اگرآن رطوبت خشک شده وعین آن برطرف شده باشد نماز صحیح است .اما بودن گربه در منزل و انس با او اگر مسأله بالا رعایت شود اشکال ندارد.به هر حال گربه نجس نیست وخوردن نیم خورده گربه مکروه است و نجس نیست. واز بین حیوانات تنها خوک و سگ نجس می باشند

یا صاحب الزمان علیه السلام

شنبه 23 آذر 1392  3:01 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها