احکام تقلید
تغییر مرجع تقلید
تغییر دادن مرجع در صورتی که انتخاب مرجع با تحقیق و با علم به اعلمیت او بوده جائز نیست، مگر در صورتی که: 1-از طریق شرعی یقین کنید مرجع قبلی شرایط لازم برای اعلمیت را از دست داده یا از ابتدا نداشته است. 2-تشخیص دهید که مرجع دیگری از او اعلم و با سوادتر است .
بقابرتقلید
سلام:تقلید ازمجتهد فوت شده صحیح نیست وبایدبا تحقیق از دو عالم عادل ازمیان مراجع زنده ،مرجع اعلم را انتخاب کنیدونظر ایشان رادرباره باقی ماندن برتقلید میت جویا شوید مرجع زنده تکلیف شما را نسبت به مرجع فوت شده و تکالیفی که انجام داده اید مشخص می کند.
انتخاب مرجع تقلید
باید از مجتهد اعلم تقلید کرد و تعیین و تشخیص اعلم از وظائف این مرکز نیست تشخیص اعلم به عهده مکلف است مجتهد اعلم را از سهراه مى توان شناخت 1 - آن که خود انسان دارای شرائط ، یقین کند فلان شخص اعلم است . 2 -آن که دو نفر عالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند .3-عده ای از اهل علم که مى توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند ودر صورتی که از این راه به مرجع تقلید نرسیدید با تماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته و مرجع خود را مشخص کنید.
عمل بدون تقلید
اگر مكلف ، مرجع تقلید نداشته باشد ، در صورتي اعمال او صحيح است كه بفهمد به وظيفة واقعي خود رفتار كرده است، يا عمل او با فتواي مجتهدي كه وظيفه اش تقليد از او بوده،یا با فتوای مجتهدی که فعلا باید از او تقلید کند مطابق باشد .
سلام تقلیدبرهرمکلفی که قدرت اجتهادندارد واجب است وحال اگراحکام نماز وروزه را طبق نظرمرجع تقلیدی که وظیفه داشته ازاوتقلیدکندانجام داده باشد کفایت می کند.ودرغیراین صورت باطل است وباید برای تعیین مرجع تقلیدازدو نفر عالم عادل سئوال کندهرکسی راکه پیشنهادکردندازاوتقلیدکندودرصورتی که ازاین راه به مرجع تقلید نرسید باتماس گرفتن ازجامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته ومرجع خودرامشخص کند.
انتخاب مرجع توسط والدین یا دیگری
،انتخاب مرجع باید بوسیله پرسیدن ازدوعالم که قدرت تشخیص اعلم رادارند صورت گیرد(مثل کسانی که مدرس درس خارج حوزه هستند..)و والدین شما هم درصورتیکه طبق شیوه ی شرعی انتخاب کرده باشند وشما هم به خاطر اعتماد به والدین، مرجع انتخاب شده ایشان راانتخاب کرده باشید مانعی ندارد .
بقاء بر تقلید از میت اعلم
مکارم: در مسایلی که عمل کرده واجب است.
فاضل ،صافی، زنجانی، وحید سیستانی بهجت : واجب است.
امام ،اراکی، نوری ،گلپایگانی،رهبری مظاهری : جایز است.
مراجع حاضر:
درحال حاضر مراجعی درحوزه های علمیه معروف ومشهور هستند که پس از استفاده از راه های تشخیص مرجع اعلم، می توان ازیکی ازآن ها تقلید نمود ازجمله، آیات عظام:خامنهاي ، وحيد خراساني ، شبيري زنجاني ، مكارم شيرازي، سیستانی و صافی دامت بركاتهم.
تبعیض یعنی اینکه انسان مثلا در عبادات از یک مجتهد و در معاملات از مجتهد دیگر تقلید کند.
عدول یعنی در یک مسئله خاص بخواهد به نظر مرجع خود عمل نکند و به دیگری مراجعه کند.
عدول و تبعیض در تقلید:
امام خمینی بهجت: «تبعیض درتقلید جایز است وعدول ازمساوی به مساوی نیز جایز است.**آیت الله مکارم :تبعیض درتقلید جایز است، وعدول ازمساوی به مساوی بنا براحتیاط واجب جایز نیست مگر درمسائلی که هنوز عمل نکرده که جایز است. **آیت الله صافی: تبعیض درتقلید جایز است ، وعدول ازمساوی به مساوی درمسائلی که یاد گرفته بنا برا حتیاط جایز نیست. **آیت الله نوری : تبعیض درتقلید جایز است وعدول از مساوی به مساوی درمسائلی که عمل نکرده جایز است ودرآن که عمل کرده جایز نیست. **آیت الله تبریزی: درجایی که عمل واحد به فتوای هردو یاهرسه باتبعیض درتقلید باطل می شود تبعیض جایز نیست ودرغیر این مورد تبعیض در تقلید مانعی ندارد، وعدول از مساوی به مساوی درمسائلی که یاد گرفته جایز نیست ودرمسائلی که یاد نگرفته جایز است. **آیت الله فاضل :تبعیض درتقلید درصورتی که اعلمیت یکی از آن ها ثابت یامحتمل نباشد جایز است وعدول از مساوی به مساوی جایز است. **آیت الله گلپایگانی: تبعیض درتقلید جایز است(ابتداءٌ نه استمراراٌ) ودرمسائلی که مقلد یاد نگرفته عدول به مساوی جایز است ودرمسائلی که یاد گرفته خلاف احتیاط است. **آیت الله زنجانی : تبعیض درتقلید جایز نیست مگرآنکه مجتهدی دربابی اعلم باشد ومجتهد دیگر درباب دیگر دراین صورت ازهر مجتهدی دربابی که اعلم اتس باید تقلید کرد. **آیت الله صادق حسینی شیرازی: تبعیض درتقلید جایز است ولی عدول ازمساوی به مساوی بنابراحتیاط جایز نیست. **آیت الله وحید: تبعیض درتقلید جایز نیست. **آیت الله خامنه ای: تبعیض درتقلید جایز است. اما عدول از مساوی به مساوی بنابر احتیاط واجب جایز نیست**آیت الله منتظری: تبعیض درتقلید جایز است وعدول از مساوی به مساوی اشکال دارد. **آیت الله صانعی: تبعیض درتقلید جایز است وعدول از مساوی به مساوی درمسائلی که عمل کرده بنا براحتیاط جایز نیست.
رجوع به مرجع مساوی دیگر
امام، فاضل، بهجت : جایز است (مکارم، زنجانی، نوری: فقط در مسائلی که عمل نکرده جایز است).**اراکی ،سبحانی ،تبریزی: جایز نیست.(وحید، خویی:احوط القولین)**(صافی: در مسائلی که یاد گرفته)(مکارم :در مسائلی که عمل کرده)رهبری گلپایگانی: بنابراحتیاط واجب جایز نیست.