اگر میخوای رسوا نشی، عیبجویی نکن!
همانگونه که عیب جویی زشت و حرام است کتمان عیب نیز خیانت است زیرا مومن باید مانند آیینه باشد و زشتی ها و زیبایی های برادر دینی خود را نشان بدهد منتها به خود او نه به دیگران ، که شأن آیینه همین است .
عاقبت عیب جویی از دیگران از دیدگاه حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)
عیب" در لغت به معنی كمبود در ذات چیزی یا صفتش میباشد و در مقابل آن صحت و سلامتی است.
عیب جویی یكی از رذایل اخلاقی است كه قرآن با تعبیرهای مختلف از آن نهی كرده و عیب جو رامورد نكوهش قرار داده است.
عیب پوشی نقطه مقابل تجسس و عیب جویی است و در فضیلت و شرافت آن همین بس كه یكی از اوصاف خدای سبحان است. (خداوند ستار العیوب میباشد)
ریشه و اساس پیدایش این صفت مذموم در دل انسان از دیدگاه علم اخلاق می تواند موارد زیر باشد:
1- عیب جویی نتیجه عداوت و حسد است به این معنا كه اگر كسی كینه و دشمنی دیگری را در دل داشته باشد به دنبال عیوب او میافتد تا آنها را پیدا كند و رسوایش سازد.
2- تجسس ممكن است در برخی موارد از آثار طغیان قوه شهوت باشد به این معنا كه شخص بدون اینكه كینه و حسد نسبت به دیگران داشته باشد دنبال لغزشها و عیوب آنها میافتد. به طوری كه در این قوه نوعی پستی و زبونی پدید میآید كه فرد بیمار از آشكار شدن زشتیها و عیوب دیگران، شاد میشود.
3- بدگمانی، عامل دیگری بر عیب جویی و بدگویی است.