0

هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

 
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---


نقل قول mohammadtorres

بخشیدن وقتی تسلی روح خودمون میشه که با قدرت همراه باشه ما با قدرت خودمون طرف مقابل را می‌بخشیم در صورتی که می‌توانستیم، نبخشیم.در ادبیات عامیانه میگن می‌تونستم حال فلانی را بگیرم ولی نگرفتم كه این قدرت درونی به شما می‌ده، چون میدونیم که حقمون بوده و تواناییشو را هم داشتیم اما بخشش کردیم. در فرهنگ ما ایرانی‌ها جمله قشنگی وجود داره که میگه «بزرگی به بزرگواری است»، مقام و پست بالاتر، هیکل بزرگ‌تر، مال بیشتر و ... بزرگی نمیاره. بزرگوار بودنه که از تو یک انسان بزرگ می‌سازه. برای همین ممکنه حتی یک کودک هم بزرگ و بزرگوار باشه. در عفو با قدرت باید بدونیم که از روی قدرت و بزرگواری بخشیده‌ایم و نه از روی ترس یا ...؛ به این ترتیب روحمان هم جراحت وارده را به زودی ترمیم می‌کنه.

خیلی زیبا بود

به دل نشست


گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

شنبه 16 آذر 1392  9:16 PM
تشکرات از این پست
khodaeem1 yarabyarabyarab omiddeymi1368
karimiz
karimiz
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1392 
تعداد پست ها : 200
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

لطفاً راهنمایی بفرمائید

من می خواهم عکسی برای شما با موضوع بخشش بفرستم اما نمی دانم نحوه وانتخاب عکس و ارسال چگونه است .با تشکر

یک شنبه 17 آذر 1392  8:43 AM
تشکرات از این پست
khodaeem1 yarabyarabyarab omiddeymi1368
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

گذشت و بخشش
در صحنه زندگی اجتماعی بشر، كمتر كسی را می توان یافت كه از عیب پاك بوده و از لغزش مصون باشد. اگر هم چنین افرادی پیدا شوند، بسیار نادرند؛ زیرا انسان همواره گرفتار كشمكش غرایز حیوانی و تمایلات عالی انسانی خویش است و هر كاری هم كه از او سر می زند، فرایند نزاع این دو نیروست. پس به طور طبیعی، نمی توان انتظار داشت همه كارهای یك فرد درست و پسندیده باشد. هر كس به مقتضای حال خود كم و بیش لغزش هایی دارد.
زیان ناشی از این لغزشها، همیشه منحصر به خود انسان نمی شود، بلكه در مواردی گریبان دیگران را نیز می گیرد و موجودیّت و منافع آنان را به خطر می اندازد.
به نظر شما با این گونه لغزشها كه گهگاه از این و آن سر می زند چه باید كرد؟
اگر قرار باشد همه خطاكاران با هر وضعیّتی كه دارند مجازات شوند و هر كس بخواهد آزار و اذیّت دیگری را تلافی كند و دیر یا زود از او انتقام بگیرد، چه پیش خواهد آمد و صحنه زندگی بشر را چه جهنّم سوزانی از خشم، كینه و نفرت فرا خواهد گرفت؟ اینجاست كه سخن از مكارم اخلاقی و فضایل عالی انسانی به میان می آید و ارزش والای آنها مشخص می شود.
عفو و گذشت یكی از این مكارم والا و بلكه به قول امام علی ـ علیه السلام ـ تاجی زینت بخش بر سر همه آنهاست:
«العفوُ تاجُ المكارِمِِ»[1]
گذشت زینت بزرگواریهاست.
این خوی پسندیده، پرتوی از مسرّت واقعی و موجی از عواطف و احساسات انسان دوستانه را در دلها ایجاد می كند. كینه ها و دشمنی ها را از آن می زداید و موجب می شود كه خصم دست از خصومت برداشته و طرح دوستی و محبّت بریزد.
جایگاه عفو در اسلام
بررسی منابع اسلامی نشان می دهد كه «گذشت» یكی از اصول اساسی در برخورد با لغزش افراد است. قرآن كریم، حتی در همان آیاتی كه كیفر و مجازات را برای مجرمان و گناهكاران تشریع میكند و مؤمنان را از خطر و زیان آنان برحذر می دارد، گذشت و چشم پوشی از خطایشان را نیز به عنوان یك ارزش برتر مطرح می سازد. به عنوان مثال، در آیه ای پس از بیان چگونگی حكم قصاص می فرماید:
«فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ اَخیهِ شَیءُ، فَاتّباعٌ بِالْمَعروفِ وَ اَداءٌ اِلَیهِ بِاِحسانٍ...»[2]
پس اگر كسی از سوی برادر (دینی) خود مورد عفو قرار گیرد (و از قصاص او صرف نظر شود) باید از راه پسندیده پیروی كند و (دیه را) با نیكی به عفوكننده بپردازد.
نكته جالبی كه از تعبیر «مِن اَخیهِ» در آیه مزبور به دست می‌ آید، این است كه قرآن رشته برادری را در میان مسلمانان، حتّی بعد از ریختن خونهای ناحق، همچنان برقرار می داند و برای تحریك عواطف، ولیّ مقتول را برادر قاتل معرفی می كند و با این تعبیر، آنان را به عفو و گذشت تشویق می نماید.
در آیه دیگری، گذشت را در برابر خشونت نیازمندانی كه بر اثر هجوم گرفتاریها، گاهی پیمانه صبرشان لبریز شده و سخنان تند و خشونت آمیزی بر زبان می رانند ستوده، می فرماید:
«قَوْلٌ مَعْروفٌ وَ‌ مَغْفِرُهٌ خیرٌ مِنْ صَدَقَهٍ یَتْبَعُها اَذیً وَ اللهُ غَنِیٌّ حلیمٌ»[3]
گفتار پسندیده (در برابر نیازمندان) و عفو (و گذشت از خشونت های آنان) از بخششی كه آزادی در پی آن باشد، بهتر است و خداوند، بی نیاز و بردبار است.
بدیهی است كه تحمّل خشونت این گونه افراد و گذشت از برخوردهای زننده آنان، به ویژه اگر با قول معروف، یعنی سخن نیك و دلداری، دلجویی و راهنمایی همراه باشد، از عقده هایشان می كاهد و به آنان آرامش می بخشد.
در آیه ای دیگر به مؤمنان توصیه می كند كه حتّی از لغزش كافران و منكران قیامت نیز (اگر مفسده نداشته باشد) بگذرند و كار آنها را به خدا واگذارند:
«قُلْ لِلَّذینَ امَنوُا یَغْفرُوا لِلذّینَ لایَرجوُنَ اَیّامَ اللهِ»
به آنان كه ایمان آورده اند بگو: كسانی را كه روزهای (واپسین) خدا را امید ندارند، عفو كنند.
در آیه دیگری از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ می خواهد كه به طریقه نیكو از مجازات مجرم درگذرد:
«فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمیلَ»
به طریق نیكو گذشت كن.
از علی ـ علیه السلام ـ در تفسیر این آیه چنین نقل شده است: «صفح جمیل، عفو بدون عتاب و سرزنش مجرم است.»[4]
پیشوایان بزرگوار اسلام از یكسو در سیره عملی خود. انسان های باگذشت و بزرگواری بودند، چنان كه نقل شده روزی ابوهریره نزد امام علی ـ علیه السلام ـ آمد و سخنان ناروایی درباره آن حضرت گفت: فردای آن روز شرفیاب شد و خواسته هایی را خدمت حضرت مطرح كرد. حضرت علی ـ علیه السلام ـ همه آنها را برآورده ساخت. این كار امام بر برخی از اصحاب گران آمد و موجب اعتراض آنان شد. آن حضرت به ایشان فرمود:
«اِنّی لَاَسْتَحْیی اَنْ یَغْلِبَ جَهْلُهُ عِلْمی وَ ذَنْبُهُ عَفْوی وَ مَسأَلَتُهُ جُودیِ»[5]
من از اینكه نادانی او بر علمم، گناه او بر عفوم و درخواست او بر بخشایشم چیره شود، شرم می كنم.
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود:
«اِنّا اَهْلَ بَیْت، مُرُوَّتُنا الْعَفْوُ عَمَّن ظَلَمَنا»[6]
ما خاندانی هستیم كه، جوانمردی مان گذشت از كسی است كه بر ما ستم كرده است.
و از سوی دیگر، پیروان خویش را به گذشت توصیه می كردند، چنان كه امام علی ـ علیه السلام ـ در عهدنامه خود به مالك اشتر می نویسد:
آنان (مردم) را از عفو و اغماض خویش برخوردار ساز،بگونه ای كه دوست می داری خداوند تو را از عفو و اغماض خویش برخوردار سازد. [7]
حدود عفو
اندكی تأمل در موارد به كارگیری كلمه عفو در متون اسلامی نشان می دهد كه این واژه گاهی در برابر انتقام و گاهی در برابر عفویت و مجازات به كار می رود. آنجا كه عفو در برابر انتقام به كار گرفته شده، چون منظور از انتقام، تسكین خاطر انتقام گیرنده است و او تمام همّت خود را صرف فرونشاندن آتش خشم خویش می سازد و هیچ گونه نظری به اصلاح و هدایت طرف مقابل ندارد، در این صورت عفو، صد در صد یك ارزش محسوب می شود و عمل انتقام جویانه نیز به طور مطلق زشت و ناپسند است و تا حدودی آنچه تاكنون در ستایش عفو و گذشت ذكر شد ناظر به همین معنای عفو است. ولی اگر عفو در برابر عقوبت و مجازات شخص خطاكار به كار رود و انسان متحیّر شود بین این كه خطاكار را ببخشد یا او را به طور عادلانه مجازات كند،دیگر عفو به طور مطلق ارزش محسوب نمی شود و مجازات هم همیشه ناپسند و نكوهیده نیست، بلكه انتخاب یكی از دو راه تا حدود زیادی بستگی به دو عامل تعیین كننده دارد:
1 . نوع جرم 2 .وضعیّت مجرم
اگر جرم و تجاوز نسبت به حقوق شخصی باشد و زیان ناشی از خطا و لغزش، متوجّه فرد یا گروه محدودی شود،در این صورت عامل دوم (وضعیّت مجرم) تعیین كننده است؛ به این معنا كه باید دید آیا عفو و اغماض، موجب پشیمانی و اصلاح مجرم می شود یا بر جرأت و جسارت او در تكرار عمل ناپسندش می افزاید. انسان های با فضیلت و بزرگوار، اگر طرف مقابل را، از كرده خود پشیمان و شایسته عفو و بخشش ببیند، به سادگی از او در می گذرند؛ اما اگر به این نتیجه برسند كه عفو مجرم، او را گستاخ تر می سازد و گذشت بزرگوارانه آنان را حمل بر ضعف یا ترس می كند، او را به خاطر جرمش تحت تعقیب قانونی قرار می دهند تا به كیفر عمل خود برسد.
به كارگیری بخشش در مورد اشخاص لایق و خودداری از عفو در خصوص افراد فرومایه، همواره مورد توصیه و تأكید پیشوایان بزرگوار اسلام بوده است؛ علی ـ علیه السلام ـ در این باره فرمود:
«الْعَفْوُ یُفْسِدُ مِنَ اللَّئیمِ بِقَدْرِ اِصلاحِهِ مِنَ الْكَریمِ»[8]
عفو و گذشت همان اندازه كه بزرگوار را اصلاح می كند، فرومایه را تباه می سازد.
همچنین امام زین العابدین ـ علیه السلام ـ در رساله حقوق خود می فرماید:
حق كسی كه به تو بدی كرده،‌آن است كه از او بگذری، ولی اگر عفو او را مضر دانستی، می توانی او را عقوبت كنی. [9]
در سخن دیگری امام علی ـ علیه السلام ـ كسی را كه از روی علم و اطّلاع مرتكب جرمی شده، شایسته عفو ندانسته، می فرماید:
آن كه با بصیرت بر زشتی گناه، آن را مرتكب می شود، سزاوار عفو نیست. [10]
گاهی معلوم نیست كه آیا مجرم شایسته عفو است یا سزاوار عقوبت؟ در این صورت اگر بتوانیم، باید به گونه ای او را بیازماییم تا میزان صلاحیّتش معلوم شود.
از امام باقر ـ علیه السلام ـ نقل شده كه روزی امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ پس از جلسه ای كه در آن قرآن و احكام دینی به مردم می‌ آموخت، از مسجد خارج شد. در راه به مرد جسوری برخورد. او به امام سخن زشتی گفت، امام فوری به مسجد برگشت و دستور داد تا مردم را خبر كنند و خود به منبر رفت. جمعیّت به قدر كافی آمدند و مرد بی ادب نیز حاضر شد. امام ـ علیه السلام ـ پس از حمد و ثنای الهی و بیان سخنانی حكمت آمیز[11] فرمود: «آن كه ساعتی قبل سخنی گفته بود، كجاست؟» مرد كه جرأت انكار نداشت، خود را معرفی كرد. امام به او فرمود: «اكنون اگر من بخواهم با حضور مردم گفتنی ها را می گویم» مرد پاسخ داد «و اگر بخواهی عفو كنی و می گذری، زیرا تو اهل چشم پوشی و گذشتی!» امام فرمود:
«عَفَوْتُ وَ صَفَحْتُ»[12]
عفو كردم و صرف نظر كردم.
شیوه برخورد آن حضرت نشان می دهد كه ابتدا آن مرد با پاسخ خود، صلاحیّتش را برای شمول عفو و اغماض حضرت به اثبات رسانید و آنگاه امام او را بخشید و از مجازاتش صرف نظر كرد.

یک شنبه 17 آذر 1392  9:26 AM
تشکرات از این پست
khodaeem1 hoseinh1990 yarabyarabyarab omiddeymi1368
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

گذشت و بخشش
اگر جرم و تجاوز، مربوط به حقوق جامعه باشد، در این صورت چون پای حدود الهی و حقوق اجتماعی در میان است و سعادت عمومی در گرو اجرای آنهاست، ناگزیر حدود باید اجرا شود و حقوق باید تأدیه گردد، زیرا قانون و حرمتِ مال، جان، آبرو و ناموس مردم مثل مرز و حصاری است كه گرداگرد جامعه كشیده شده تا مردم در پناه آن در امنیت و آسایش زندگی كنند. اگر این مرز شكسته شود و قانون تحت عناوینی از قبیل عفو و گذشت به اجرا در نیاید، زمینه برای هرج و مرج و ناامنی فراهم شده و ادامه زندگی برای مردم دشوار خواهد شد.اصرار اسلام را بر عفو و گذشت در حقوق شخصی در بحث گذشته خواندیم و دانستیم كه اسلام دین خشونت و انتقام و كشتار نیست، اما ترحّم و دلسوزی بر متجاوزان به حقوق جامعه را نیز هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد.
ترحّم بر پلنگ تیز دندان جفاكاری بود بر گوسفندان
در اینجا مجریان عدالت باید بدون توجه به احساسات شخصی و دلسوزی های واهی و بی اساس، با كمال شهامت به مقتضای عدالت عمل كنند. قرآن كریم در كنار آن همه دستورات فراوان كه در خصوص عفو و اغماض داده، وقتی به اجرای حدود الهی و احترام به حقوق اجتماعی می رسد، از چنین ترحّم های نابجایی به صراحت نهی می كند. به عنوان مثال، در دستور اجرای حدّ زنا می فرماید:
«وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَهٌ فی دینِ اللهِ»[1]
در اجرای حكم خداود بر آنان، دستخوش عاطفه و نازك دلی بیجا نشوید.
و نیز، اجرای حكم قصاص را موجب حیات و تحرّك جامعه دانسته، می فرماید:
«وَ لَكُمْ فِی الْقِصاصِ حیوهٌ یا اُولیِ الألبابِ»[2]
ای خردمندان اجرای حكم قصاص موجب حیات شماست.
امام كاظم ـ علیه السلام ـ در تفسیر آیه «اِنَّ اللهَ یحییَ الاَرضَ بعدَ موْتِها» یعنی خداوند زمین را پس از مرگش زنده می كند، فرمود:
منظور این نیست كه زمین با باران زنده می شود. بلكه مقصود آن است كه خداوند مردانی بر می انگیزد تا عدالت را زنده كنند و با اجرای عدالت زمین را زنده سازند؛ زیرا اقامه و اجرای یك حدّ از حدود الهی در زمین از چهل روز بارندگی مفید، سودمندتر است.[3]
زنی از اشراف قبیله بنی محزوم، مرتكب سرقت شده بود و قرار شد حدّ سرقت بر او جاری شود. سران قبیله مزبور، از بیم آن كه اجرای حدّ، موجب سرافكندگی آنان در بین سایر مردم شده، این ننگ برای ایشان باقی بماند، اُسامه بن زید، را فرستادند، تا از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ خواستار عفو او شود. آن حضرت پس از اطلاع از مضمون پیام با خشم زیاد فرمود: «ای اُسامه، تو را نبینم كه درباره تعطیل حدّی از حدود خداوند شفاعت كنی!» آن گاه در جمع مهاجر و انصار حضور یافته، چنین فرمود:
علت هلاكت اقوام گذشته این بود كه هر گاه شخص صاحب نفوذی از آنان دزدی می كرده، حدّ خداوند را بر او اجرا نمی كردند، ولی اگر فرد ضعیفی دست به این كار می زد، حكم قانون را بر او عملی می ساختند، به خدا سوگند! حتّی اگر دخترم فاطمه دزدی كند، دستش را قطع خواهم كرد![4]
یك نكته
در اسلام، تنها رهبر جامعه و «ولیّ امر مسلمین» این اختیار را دارد كه با در نظر گرفتن مسائل عمومی جامعه و سوابق نیك شخص مجرم، اگر او را از كرده خود پشیمان ببیند و شمول عفو را برایش سازنده و مثبت تشخیص دهد، از خطای او درگذرد. به عنوان نمونه:
سارقی را خدمت امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ آوردند و او به دزدی خود اعتراف كرد. آن حضرت از او پرسید: آیا چیزی از قرآن حفظ داری؟ عرض كرد: بلی سوره بقره را. حضرت او را عفو كرده، فرمود: دستت را به خاطر سوره بقره بخشیدم (و برای دزدی ات، این بار آن را قطع نمی كنم) در این هنگام فردی به نام اشعث زبان به اعتراض گشود و گفت: آیا حدود الهی را تعطیل می كنی؟ امام ـ علیه السلام ـ فرمود: تو چه می دانی؟! مگر پس از اقامه بیّنه امام نمی تواند عفو كند؟ هر گاه شخص خودش به دزدی اعتراف كند، اختیار با امام است. اگر مصلحت ببیند می بخشد وگرنه مجازات می كند.[5]
اصل 110 قانون اساسی نیز عفو یا تخفیف مجازات مجرمان را از اختیارات رهبر جامعه اسلامی می داند.
آثار عفو
در قرآن كریم و روایات پیشوایان معصوم ـ علیهم السّلام ـ آثار و بركات زیادی برای عفو ذكر شده كه برخی از آنها عبارتند از:
1 . شمول عفو الهی؛ قرآن كریم عفو و گذشت بندگان خدا از یكدیگر را زمینه ساز عفو خداوند می داند.
«وَلْیَعفُوا وَ لْیَصْفَحوا اَلا تُحِبّون اَنْ یَغْفِرَ اللهُ لَكُمْ»[6]
و باید عفو كنند و درگذرند، آیا دوست نمی دارید كه خداوند بر شما ببخشاید.
2 . نصرت الهی: امام كاظم ـ علیه السلام ـ فرمود:
هرگز دو گروه با هم رو به رو نشدند؛ مگر آنكه گروه بخشنده تر یاری شد. [7]
3 . طول عمر؛ از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ چنین نقل شده است:
آن كه عفوش بسیار شد، عمرش طولانی می شود. [8]
4 . دوام حكومت: رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ عفو و گذشت زمامدار را موجب پایداری حكومتش می داند:
گذشت زمامدار سبب پابرجا شدن حكومت است. [9]
5 . از بین رفتن كینه ها؛ رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود:
از یكدیگر درگذرید تا كینه ها از میانتان رخت بربندد. [10]
6 . عزّ‌ت دنیا و آخرت؛ پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود:
هر كه از لغزشی درگذرد، خداوند به سبب این گذشت، عزّت دنیا و آخرت را به او عطا می كند. [11]
7 . رهایی از عذاب دوزخ؛ حضرت علی ـ علیه السلام ـ عفو را موجب نجات از عذاب جهنّم دانسته است.
گذشت هنگام توانایی، سپری در برابر عذاب خداوند است. [12]
8 . پاداش بسیار؛ امام علی ـ علیه السلام ـ پاداش انسان با گذشت را غیر قابل سنجش می داند و می فرماید:
پاداش دو چیز را نمی توان سنجید، عفو و عدل. [13]

یک شنبه 17 آذر 1392  9:30 AM
تشکرات از این پست
khodaeem1 hoseinh1990 yarabyarabyarab omiddeymi1368
goodby
goodby
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1391 
تعداد پست ها : 62

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

با بخشش همه چیز زیباست، اما با دیدگان بینا 

قدرت عشق و بخشش 
در زندگی ما معجزه می آفریند.
اراده بخشش كلید ورود به دنیای عشق است.
بخشیدن دیگران اولین قدم برای بخشیدن خویش است.
در دنیای بخشش، عشق را از كسی دریغ نورز.
برای راحت بخشیدن به خود القا نكنیم كه یك قربانی هستیم.
بخشش تمام عالم را در بر می گیرد،
 و محدود به افراد مورد گزینش ما نیست.
بخشش كوتاهترین راه به سوی خداست.
بخشش آسانترین راه محو كردن گذشته ی رنج آور است.
بخشش، ما را از رنج گذشته ها رها می كند.
بخشش ما را از حسرت فرصت های گذشته رهایی می بخشد.
نبخشیدن ، تن دادن به رنج است.
حقیقت این است كه با خشم و تنفر فقط خود را محكوم می كنیم.
هیچ گاه برای بخشیدن زود یا دیر نیست.
بخشش ما را در زندگی سبكبار می كند.

بخشش مهمترین چیز برای كسانی است

 كه می میرند و كسانی كه می مانند.
بخشش كوتاهترین راه به سوی خداست.
بخشش كوتاهترین راه به سوی خداست.
بخشش كوتاهترین راه به سوی خداست.
و بدانیم كه زندگی و عشق یكی است و حقیقتی است جاودان و بی پایان،
 و فكر نبخشیدن خلاء و شكافی در اعماق قلب ما ایجاد می كند ،
 كه نه فقط باعث احساس اندوه و خسارت می شود،
 بلكه ما را از تجربه عشق و آرامش درونی نیز باز می دارد.
 این شكاف ، پیوندهای انسانی را می گسلد
 و ما را از یكدیگر جدا می كند
 و مانع از ارتباطات معنوی هر یك از ما با دیگری می شود. 
برای دل سپردن به صدای سخن عشق اراده و اختیار داریم.

 

 

یک شنبه 17 آذر 1392  9:36 AM
تشکرات از این پست
khodaeem1 hoseinh1990 yarabyarabyarab omiddeymi1368
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

درمورداین موضوع احادیث زیادی است ازجمله"درگذشت وبخشش لذتی است که درانتقام نیست" پس چه بهترکه خلق خودمونوهم تنگ نکنیم وبابخشش اخلاقمون به دیگران گذشته هارافراموش کنیم.باتشکرازپست خوبتون

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

یک شنبه 17 آذر 1392  9:39 AM
تشکرات از این پست
khodaeem1 hoseinh1990 yarabyarabyarab omiddeymi1368
khodaeem1
khodaeem1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 89277
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

باسلام

 ما باید دیگران را ببخشیم.شاید بعضی مواقع دشوار باشد که دیگران را ببخشیم، ولی خداوند از ما می خواهد اگر به جای خشم، محبت کنیم و به جای انتقام، بخشش و عفو نماییم در واقعیت هم اراده خداوند و کلام خدا را در زندگی خود عملی نموده ایم و هم جوهر مردانگی و جوانمردی را از خودنشان داده ایم. درک درست از بخشش و گذشت نسبت به خطایای دیگران یکی از مسایل است که اگر آنرا درزندگی روزانه و جاری خویش بکاربریم، بسا از معضلات وجنجال های بیهوده یی را که مردم ما طی حداقل سه دهه اخیربا آن دست وگریبان بوده اند میتوانیم رفع نمایم.

 

پيامبر صلى الله عليه و آله :‌هر كس از خطاها درگذرد، خدايش از او درگذرد و هر كس گذشت كند خدا نيز از او گذشت كند. كنزالفوائد، ص 184

خدای من ، مرا ببخش و فهم بخشیدن دیگران را به من عطاء فرما

آمین یا رب العالمین

 

گفتم که خدا مرا مرادی بفرست ، طوفان زده ام راه نجاتی بفرست ، فرمود که با زمزمه ی یا مهدی ، نذر گل نرگس صلواتی بفرست

یک شنبه 17 آذر 1392  10:49 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 yarabyarabyarab omiddeymi1368
seyedmahan
seyedmahan
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : تیر 1391 
تعداد پست ها : 276
محل سکونت : اصفهان
یک شنبه 17 آذر 1392  11:24 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 hoseinh1990
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

من بچه كه بودم بهترين اسباب بازيم رو به بهترين دوستم بخشيدم. اونموقع به اصرار پدرم اينكارو كردم ولي الان به اينكار عشق مي ورزم. در بخشيدن لذت بزرگي هست. سعي مي كنم امروز كه اينرو درك كردم  سعي مي كنم بخشش بيشتري داشته باشم!

يا حسين شهيد كه مظهر گذشت بود

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
یک شنبه 17 آذر 1392  1:05 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 yarabyarabyarab omiddeymi1368
onlygod260
onlygod260
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 86
محل سکونت : فارس

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

سلام تعریف از خود نباشه من خیلی آدم با گذشتی هستم و خوشحالم که خدا چنین ودیعه ای رو در وجود من قرار داده

الحمدلله علی هذه النعمه

خدایا

شرمسارم که بر درو دیوار شهرم همه جا نام توست اما دریغ از اینکه در رفتار و کردارها بتوانم ترا بیابم

یک شنبه 17 آذر 1392  7:17 PM
تشکرات از این پست
yarabyarabyarab omiddeymi1368 hoseinh1990
solaha
solaha
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 40
محل سکونت : تهران

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

گذشت کارمردان است هرکسی نمی تواند گذشت کند حس انتقام در انسان ها حسی غریزی است که هیچ کس وجود این حس را کتمان نمی کند اما گذشت مقابله با این حس است این است که شاعر می گوید:

بدی با بدی سهل باشد جزا                            اگر مردی احسن علی من اسی

یا در قرآن کریم آیه ای با همین مضمون آمده است که متاسفانه سوره وآیه ی آن رایادم رفته است:

ان احسنتم احسنتم له انفسکم وان اساءتم فلها

صدق الله علی العظیم

درکل گذشت چیز خوبی است که خدا هم از آن به نیکی یاد کرده است .

                                                                                                               امضاء : عرفان مرشدی

                                                                                                                               1392/9/17

مخور فریب زهد از امامه زاهد/ که در گنبد ز بی مغزی صدا بسیار می پیچد 

«صائب»

-------------------------------------------------------------------------

درخیل زائران تو شاید برای من/ قندی برای تبرک سزا نبود

                            «عارف طهرانی »                                       

یک شنبه 17 آذر 1392  8:30 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 hoseinh1990 yarabyarabyarab
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

گذشت و بخشش، یکی از اصلی ترین کلیدهای زندگی(به خصوص زندگی مشترک همسران) است. برخی از آثار آن عبارتند از:

- شادی بخشیدن به زندگی

- برقراری صلح

- رفع کاستی های موجود بین روابط زن و مرد

- میزان فرّ و شکوه آدمی را نشان می دهد.

بار سنگین دشمنی و کینه‌توزی را از دوش انسان برمی‌دارد.

فضای ذهن‌ انسان را برای اندیشه‌های مثبت و سازنده، پاک و روشن می‌سازد.

 

همیشه به یاد داشته باشیم که: اگر با گذشت کردن، کسی کوچک می شد، خدا تا این اندازه بزرگ نبود!

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

سه شنبه 19 آذر 1392  11:05 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 yarabyarabyarab
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

بار خدايا من همان بنده ي گناهکارت هستم

مي دانم مرا هميشه به خاطر داري

و همیشه در پناه لطفتان بوده و هستم

مي دانم دستانت هميشه همراهم بوده و هست.

آري مي دانم

مي دانم در سختيهايم تنها تو بودي كه در كنار اين بنده ي حقيرت بودي

تنها تو بودي اي مهربانتر مهربانم

از آن هنگام تولد

و تا زماني كه خاكهاي سرد گورستان تنم را بلرزاند

تو با من خواهي ماند

خداي من . . .

حرفهاي درسينه مانده ام بسيار است

زندگی زیباییست

می توان

بر درختی تهی از بار ، زدن پیوندی

می توان در دل این مزرعه ی خشک و تهی، بذری ریخت

می توان از میان

فاصله ها را برداشت

دل من با دل تو

هر دو بیزار از این فاصله هاست

قصه ی شیرینیست

کودک چشم من از قصه ی تو می خوابد

قصه ی نغز تو از غصه اين دل تهیست

باز هم قصه بگو

تا به آرامش دل

سر به دامان تو بگذارم و در خواب روم

ولي خوب مي دانم دل تو چون كبوتري زيباست

در میان من و تو فاصله هاست

گاه می اندیشم

می توانی تو به لبخندی این فاصله را برداری

تو توانایی بخشش داری

دستهای تو توانایی آن را دارد

که مرا

زندگانی بخشد

چشمهای تو به من می بخشد

شور عشق و مستی را

و تو چون مصرع شعری زیبا

سطر برجسته ای از زندگی من مي باشي

دفتر عمر مرا

با وجود تو شکوهی دگراست

رونقی بس دگر هست

آنچه را می بخشی

من چه دارم که تو را در خور؟ هیچ

من چه دارم که سزاوار تو ؟ هیچ

خدای من، مرا ببخش و فهم بخشیدن دیگران را به من عطاء فرما

آمین یا رب العالمین

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

سه شنبه 19 آذر 1392  1:47 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 yarabyarabyarab
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---

برای رسیدن به جایگاهی بالاتر ، گذشت را نیز بیاموزیم.

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

سه شنبه 19 آذر 1392  2:29 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 yarabyarabyarab
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:هفته چهاردهم:----o-( ذوالکفــــــل " گذشت و بخشش")-o---


نقل قول karimiz

لطفاً راهنمایی بفرمائید

من می خواهم عکسی برای شما با موضوع بخشش بفرستم اما نمی دانم نحوه وانتخاب عکس و ارسال چگونه است .با تشکر


سلام

لطفا صندوق پیام خودتون رو فعال کنید تا اونجا واستون توضیح بدم اگه دوست دارید


 

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

چهارشنبه 20 آذر 1392  12:50 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 yarabyarabyarab
دسترسی سریع به انجمن ها