مفاهیم گزارشگیری در SQL Server – بخش اول

 
amirpetrucci0261
amirpetrucci0261
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 27726
محل سکونت : http://zoomstar.ir/

مفاهیم گزارشگیری در SQL Server – بخش اول

آشنايي با سرويسهاي گزارشگيري

اهداف:

1. درك مفهوم گزارشگيري


2. روبرويي با چالشهاي گزارشگيري


3. مهارت در اصول گزارشگيري


4. مروري بر ويژگيهاي اصلي سرويسهاي گزارشگيري.


5. دستيابي به يك گزارش و نمايش آن.


همه روزه داده هاي زيادي راجع به تعاملات و رويدادهاي تجاري توليد ميشود و اين به آن معناست كه ظرفيت انباره ي داده (data storage) هر شركت سالانه دو برابر ميشود و اين داده ها در حجم وسيعي و در قالبهاي مختلفي مانند بانكهاي اطلاعاتي، صفحات گسترده، فايلها، و مستندات ديگر ذخيره ميشوند و به عنوان يك نتيجه ي قطعي ميتوان گفت كه ديگر هيچگونه هماهنگي در بين اين حجم بي پايان داده ها، وجود ندارد، لذا اين داده ها در محلهايي مستقر ميشوند كه تا كنون كارايي واقعي آنها تست نشده است.


امروزه مساله ي موجود در تجارت از اين قرار است كه به اين داده هاي بي كار كه در اطراف يك سازمان پراكنده اند دسترسي پيدا كرده و آنها را به اطلاعاتي و يا در واقع به نوعي از دانش تبديل كنيم كه به يك برتري رقابت آميز بيانجامد.


اين انتقال يا تبديل داده ها، نيازمند درگير شدن با يك سري مراحل ابتدايي و پيش پا افتاده است. گام اول اين است كه مشخص كنيم كه چه نوعي از داده ها موجود است و اين داده ها در كجا هستند. قدم بعدي ايجاد گزارش از اين اطلاعات است.


اساساً يك گزارش سندي ساده است كه ميتواند اعداد، متون و يا اطلاعات گرافيكي را نمايش دهد. گزارشها بايد اطلاعات را از منابع اطلاعاتي مختلف تركيب كرده و در يك قالب مطلوب به تجار يا افراد متقاضي ديگر نشان دهند.


اين اطلاعات ما را قادر ميسازد تا بفهميم كه از ديدگاههاي مختلف در فرايند تجاري مربوطه چه اتفاقي ميافتد و ما را به صورت اميدوار كننده اي قادر ميسازد تا تصميمات لازم بر اساس اين اطلاعات را اتخاذ كنيم.

برخورد با چالشهاي گزارشگيري

يك ابزار گزارشگيري خوب بايد بتواند بر اساس نياز به قابليت تغيير (versatility)، قابليت سهولت دستيابي (accessibility) و اتوماسيون (automation) چالش هاي زيادي را مشخص نمايد.


قابليت تغيير بسيار مهم است زيرا در تجارت امروز كاربردهاي مختلف، به انواع متفاوتي از گزارشها در قالبهاي مختلف نياز دارند.


قابليت دستيابي به این دلیل مهم است که اگر بتوانيد به آساني به اطلاعاتي كه نياز داريد برسيد، يتوانيد از آن اطلاعات بارها در يك فرايند تجاري استفاده كنيد.


در نهايت اتوماسيون يا خودكارسازي نيز بسيار مهم است زيرا دسترسي فوري به گزارشات كليدي در هنگام درخواست، ميتواند تا حد زيادي سرعت فرايندهاي تجاري وابسته به اطلاعات را افزايش دهد.


اولين چالش قابليت تغيير است.

يك ابزار گزارشگيري براي اين كه بتواند اصول گزارشگيري را براي شما انجام دهد، بايد بتواند نقشهاي مختلفي را ايفا كند.


ابزار گزارشگيري بايد قادر باشد، هردو گزارشهاي استاندارد را به خوبي ad hoc (يعني آناً گزارشي را براي پاسخ به سوالي جديد ايجاد ميكنيد)، هندل كند (هم گزارشات منظم هفته اي كه در موقعيت مهمي از تجارت شماست) و هم گزارشات تحليلي را هندل كند.


همچنين يك ابزار گزارشگيري نياز دارد كه منابع مختلف داده ها و اشكال مختلف انبوه آنها را در انواع مختلفي از سيستمهاي مديريت پايگاه داده ها متمركز كند (كه در اينجا به اختصار dbms ناميده ميشود).


امروزه شركت هاي تجاري بر اين موضوع متمركز شده اند كه بر خلاف بررسي اطلاعات تاريخي، تجارت را آن گونه به پيش ببرند كه امروز است، بنا بر اين، قرار دادن شاخصهاي كليدي عملكرد كه اجازه ي بررسي جزئيات بيشتري را به ما بدهد، توانايي نگاه به آينده را به ما ميدهد.


نهايتاً توانايي ايجاد گزارشي تعميم يافته با فيلترينگ پويا ميتواند اهداف چندگانه را تامين كند و بنا بر اين از مجموع گزارشهاي مورد نياز براي پشتيباني از نيازهاي گظارشي سازمان، بكاهد. دومين دسته از چالش ها براي ابزارهاي گزارشگيري در زمينه ي قابليت دسترسي است. امروزه بخشهاي مختلف فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات ) پاسخگوي درخواستهاي گروههاي گوناگون در تجارتهاي مختلف است.


با اين كه فاوا پشتوانه هاي وسيعي را تجربه ميكند ولي ممكن است كه در نتيجه تعدادي كاربر ناراضي را هم داشته باشد.


همچنين از برخي از ابزارهاي گزارشگيري براي توزيع اطلاعات به صورت گسترده بر روي كاغذ استفاده ميشود.


جمعه 12 آذر 1389  3:20 AM
تشکرات از این پست
haj114
دسترسی سریع به انجمن ها