0

حجاب

 
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

حجاب

 
 

 

حجاب
 
 



حجاب و پوشش صحیح زنان یکی از عوامل بسیار مؤثر در حفظ خانواده است. زنی که خودسرانه جلوه‌گری کند، آتش هوس مردان را می‌افروزد و چشم و دل سبکسران را بی‌اختیار به دنبال خود روان می‌کند.
هزاران پرونده جنایی و ناموسی، فحشا و روابط نامشروع بی‌شمار از عواقب تلخ بلای بی‌حجابی و بدحجابی است که گریبان دنیای امروز را گرفته است.
حجاب، حصار و حریم عفت زن و سنگر محکمی است که راه ورود فساد و هرزگی‌ها را سد می‌کند و به زن شخصیت و احترام می‌بخشد تا ملعبه شهوات و بازیچه بوالهوسی‌ها قرار نگیرد. در جامعه‌ای که زنانش با حجاب صحیح و پوشش کامل رفت و آمد کنند، جوانان هم با خاطری آرام به کار خود مشغول می‌شوند و دور از هر گونه تحریک بی‌جا و خیال خام، در زمان مناسب، با رضایت و خرسندی به تشکیل خانواده علاقمند می‌گردند و ازدواج می‌کنند.
در دین مقدس اسلام به حجاب اهمیت خاصی داده شده است که به مواردی از آن اشاره می‌شود:

  • حجاب در قرآن
  • حجاب در روایات
  • نگاه به نامحرم
  • رابطه زن و مرد از دیدگاه چند روایت
  • عذاب زنان بدکردار


مراجعه شود به:

  • حجاب نزد فاطمه زهرا


 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

پنج شنبه 11 آذر 1389  8:17 PM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:حجاب

حجاب در قرآن





  • مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن
    • هدف و فلسفه حجاب
    • حجاب چشم
    • حجاب در گفتار
    • حجاب رفتاری
    • حجاب و عفت
    • حجاب زنان سالمند
  • آیا حجاب مانع همه بزهکاری های اجتماعی است؟
  • همچنین ببینید:
  • منابع:



img/daneshnameh_up/a/a3/hijab2.jpgدر قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد

حجاب

و حرمت

نگاه به نامحرم

وجود دارد.
یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است:« یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.)
جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.

مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن

حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند.

هدف و فلسفه حجاب

هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیله‌ی تزکیه‌ی نفس و تقوا به دست می‎آید:

إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات؛13) بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.


-=هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛
اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی‎دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این، همه در ورطه‌ی جهالت و گمراهی بودند.=-
از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی هم‎چون:

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.



حجاب چشم

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.


قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.


حجاب در گفتار

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.


حجاب رفتاری

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند

وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ(نور؛31) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.


از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است.
بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه‌ی لغوی عفت نیز وجود دارد؛

حجاب و عفت

دو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد.

حجاب زنان سالمند

قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه می‎دهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی، لباس‎های رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت می‎گوید: اگر عفت بورزند، یعنی حتی لباس‎هایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است.

وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ.(نور؛60)


علاوه بر رابطه‌ی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی، رابطه‌ی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا که مقدار حجاب ظاهری، نشانه‎ای از مرحله‌ی خاصی از عفت باطنی صاحب حجاب است. البته این مطلب به این معنا نیست که هر زنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همه‌ی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است.

آیا حجاب مانع همه بزهکاری های اجتماعی است؟

img/daneshnameh_up/8/87/hijab1.gifبا توجه به همین نکته، پاسخ این اشکال و شبهه‌ی افرادی که برای ناکارآمد جلوه دادن حجاب و پوشش ظاهری، تخلفات بعضی از زنان با حجاب را بهانه قرار می‎دهند آشکار می‎گردد؛ زیرا مشکل این عده از زنان، ضعف در حجاب باطنی و فقدان ایمان و اعتقاد قوی به آثار مثبت حجاب و پوشش ظاهری است و قبلاً گذشت که حجاب اسلامی ابعادی گسترده دارد و یکی از مهم‌ترین و اساسی‏ترین ابعاد آن، حجاب درونی و باطنی و ذهنی است که فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونی برخوردار می‌کند؛ و اساساً این حجاب ذهنی و عقیدتی، به منزله‎ی سنگ بنای دیگر حجاب‎ها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است؛ زیرا افکار و عقاید انسان، شکل دهنده‌ی رفتارهای اوست.
البته، همان‎گونه که حجاب و پوشش ظاهری، لزوماً به معنای برخورداری از همه‌ی مراتب عفاف نیست، عفاف بدون رعایت پوشش ظاهری نیز قابل تصور نیست. نمی‎توان زن یا مردی را که عریان یا نیمه عریان در انظار عمومی ظاهر می‎شود عفیف دانست؛ زیرا گفتیم که پوشش ظاهری یکی از علامت‎ها و نشانه‎های عفاف است، و بین مقدار عفاف و حجاب، رابطه‌ی تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد. بعضی نیز رابطه‌ی عفاف و حجاب را از نوع رابطه‌ی ریشه و میوه دانسته‌اند؛ با این تعبیر که حجاب، میوه‌ی عفاف، و عفاف، ریشه‌ی حجاب است. برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند، ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب، تنها پوسته‌ و ظاهری است. از سوی دیگر، افرادی ادعای عفاف کرده و با تعابیری، مثل «من قلب پاک دارم، خدا با قلب‌ها کار دارد»، خود را سرگرم می‌کنند؛ چنین انسان‎هایی باید در قاموس اندیشه‌ی خود این نکته‌ی اساسی را بنگارند که درون پاک، بیرونی پاک می‌پروراند و هرگز قلب پاک، موجب بارور شدن میوه‌ی ناپاکِ بی‌حجابی نخواهد شد.

همچنین ببینید:

حجاب نزد فاطمه زهرا


منابع:

کتب تفسیر

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

جمعه 12 آذر 1389  4:22 AM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

مسئله حجاب-اثر متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری

مقدمه مؤلف
مقدمه
بخش اول : تاريخچه حجاب
حجاب در قوم يهود
حجاب در ايران باستان
آيا حجاب از ايران به اسلام رسيده است ؟
وضع حجاب در جاهليت عرب
حجاب در هند
بخش دوم : علت پيدا شدن حجاب
رياضت و رهبانيت
علل تمايل بشر به رياضت
بررسی اين عامل از نظر اسلام
عدم امنيت
بررسی اين عامل از نظر اسلام
استثمار زن
بررسی اين عامل از نظر اسلام
حسادت مرد
بررسی اين عامل از نظر اسلام
تفاوت غيرت با حسادت
عادت زنانگی
بررسی اين عامل از نظر اسلام
بالا بردن ارزش
بزرگترين تدبير زنانه
سخن ويل دورانت
نكته سنجی مولوی
سخن ابن العفيف و نظامی
گفته راسل
سخن آلفرد هيچكاك
خع عشق در عصر حاضر
بخش سوم : فلسفه پوشش در اسلام
واژه حجاب
سيمای حقيقی مسأله حجاب
حجاب اسلامی از يك اصل كلی اجتماعی ناشی می‏شود
حجاب اسلامی از جنبه روانی
تغزل و منشأ آن
تحريك پذيری روح بشر در ناحيه جنسی
چرا پوشش به زن اختصاص يافته است ؟
استحكام پيوند خانوادگی
استواری اجتماع
ارزش و احترام زن
بخش چهارم : ايرادها و اشكالها
حجاب و منطق
حجاب و اصل آزادی
ركود فعاليتها
مقايسه‏ای ميان زن امروز و زن ديروز از نظر كار و فعاليت
افزايش التهابها
سخن راسل
با اشباع ، حرارت جسمی ارضاء می‏شود نه عطش روحی
تفاوت عشق و هوس
هم محروميت سبب طغيان غريزه می‏شود و هم تسليم
نكته‏ای كه عارفان ما بدان برخورده‏اند و روانكاوان توجه نكرده‏اند
چه چيز موجب انحراف جنسی می‏شود ؟
بخش پنجم : حجاب اسلامی
آيات 27 تا 31 سوره نور
استيذان
فلسفه استيذان
اگر صاحب خانه اجازه ورود نداد گله نكنيد
خانه‏های غير مسكون
فرق كلمه عين و كلمه بصر
كلمه غض و كلمه غمض
ستر عورت
زينت
دو استثناء :
استثنای اول - تفسير جمله " الا ما ظهر "
كيفيت پوشش - تفسير جمله " « و ليضربن بخمرهن علی جيوبهن »"
استثنای دوم :
زنان
بردگان و مملوكان
طفيليانی كه نياز به زن ندارند
كودكانی كه از امور جنسی بی خبرند
آيات 59 تا 61 سوره نور
كودكان و مملوكان در سه وقت بايد برای ورود در خلوت اجازه بگيرند
زنان از كارافتاده
آيات سوره احزاب - همسران پيغمبر
حريم عفاف
بررسی حجاب اسلامی ، حدود پوشش
مطالب قطعی :
پوشش غير چهره و دو دست تا مچ
عدم وجوب پوشش چهره و دو دست بر زن مستلزم جواز نظر برای مرد نيست‏
تلذذ و ريبه
چهره و دو دست ( وجه و كفين )
مرز محبوسيت زن
ادله موافق
مفاد آيات
مفاد روايات در مورد حرمت نظر به خواهر زن
در مورد پسر بچه
در مورد مملوك
در مورد زنان اهل ذمه
در مورد زنان بيابان نشين
خبر مسعده بن زراره
خبر مفضل بن عمر
خبر علی بن جعفر
خبر جابر بن عبدالله انصاری
خبر فضيل بن يسار
رواياتی كه در باب احرام ، پوشانيدن چهره را بر زن حرام می‏كند
ادله مخالف
1 - سيره مسلمين
نقل قول شهيد ثانی در مسالك
2 - ملاك و اولويت
مباح اقتضائی و مباح لا اقتضائی
مسأله طلاق
رجحان پوشش و حريم
3 - داستان فضل بن عباس و زنی كه در حجة الوداع به خدمات رسول اكرم ‏آمد
4 - مفهوم مخالف جواز نظر در هنگام خواستگاری
5 - آيه جلباب
شركت زن در مجامع
تعصب عمر در مورد زنان پيغمبر
اختلاط زنان و مردان
توصيه‏های اخلاقی
نه حبس و نه اختلاط
فتواها
معنی اصطلاح عورت
ستر صلاتی
حس احتياط
كتمان يا اظهار
دو مسأله ديگر :
شنيدن صدای زن اجنبی
مصافحه زن و مرد اجنبی

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

جمعه 12 آذر 1389  4:32 AM
تشکرات از این پست
sabz_ac
sabz_ac
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تعداد پست ها : 465
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به:حجاب

پاسخ به:حجاب

 يا علي مولا
 
شنبه 9 بهمن 1389  8:49 AM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حجاب

با سلام خدمت كاربر محترم

خواهشمنديم از زدن پست هاي تك خطي چند خطي تشكر و پست هاي فاقد محتوا خودداري نماييد در غير اينصورت كليه پست هاي شما

حذف خواهد شد با تشكر

 
       
شنبه 9 بهمن 1389  9:38 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها