13. صلوات مسلمانان بر پيامبر صلي الله عليه وآله در قبر عرضه ميشود
روايت در مصنف ابن ابي شيبه استاد بخاري، مسند احمد، سنن دارمي، سنن ابي داود، سنن ابن ماجه، سنن نسائي و... آوردهاند:
حدثنا حُسَيْنُ بن عَلِيٍّ عن عبد الرحمن بن جَابِرٍ عن أبي الأَشْعَثِ الصَّنْعَانِيِّ عن أَوْسِ بن أَوْسٍ قال قال رسول اللهِ صلى الله عليه وسلم ان من أَفْضَلِ أَيَّامِكُمْ يوم الْجُمُعَةِ فيه خُلِقَ آدَم وَفِيهِ النَّفْخَةُ وَفِيهِ الصَّعْقَةُ فاكثروا عَلَيَّ من الصَّلاَة فيه فإن صَلَاتَكُمْ مَعْرُوضَةٌ عَلَيَّ فقال رَجُلٌ يا رَسُولَ اللهِ كَيْفَ تُعْرَضُ صَلَاتُنَا عَلَيْكَ وقد أَرَمْتَ يعني بَلِيتَ فقال إنَّ اللَّهَ حَرَّمَ على الأَرْضِ أَنْ تَأْكُلَ أَجْسَادَ الأَنْبِيَاءِ
رسول الله ص ميفرمايد: روز جمعه از برترين روزهاست در اين روز حضرت آدم آفريده شده و دميدن روح و نفخه صور در اين روز است پس زياد بر من در اين روز درود بفرستيد پس همانا که درود شما بر من عرضه ميشود، پس شخصي گفت: اي پيامبر خدا چگونه بر شما عرضه ميشود در حالي که بدن شما از بين ميرود، پس حضرت فرمود: خداوند بر زمين حرام کرده است که اجساد انبياء را از بين ببرد.
إبن أبي شيبة الكوفي، ابوبكر عبد الله بن محمد (متوفاى235 هـ)، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار، ج2، ص253، حديث8697، تحقيق: كمال يوسف الحوت، ناشر: مكتبة الرشد - الرياض، الطبعة: الأولى، 1409هـ.
الشيباني، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاى241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج4، ص8، ناشر: مؤسسة قرطبة – مصر.
الدارمي ، أبو محمد عبدالله بن عبدالرحمن (متوفاى255هـ) ، سنن الدارمي ، ج1، ص445، تحقيق : فواز أحمد زمرلي / خالد السبع العلمي ، ناشر : دار الكتاب العربي - بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1407هـ
السجستاني الأزدي، ابوداود سليمان بن الأشعث (متوفاى 275هـ)، سنن أبي داود، ج1، ص275، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد، ناشر: دار الفكر.
القزويني، ابوعبدالله محمد بن يزيد (متوفاى275هـ)، سنن ابن ماجه، ج1، ص345، تحقيق محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار الفكر - بيروت.
النسائي، ابوعبد الرحمن أحمد بن شعيب بن علي (متوفاى303 هـ)، السنن الكبرى، ج1، ص519، تحقيق: د.عبد الغفار سليمان البنداري، سيد كسروي حسن، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1411 - 1991.
تصحيح روايت توسط علماي اهل سنت:
حاکم نيشابوري: اين حديث طبق شرايط صحت روايات صحيح بخاري و مسلم است.
هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه
الحاكم النيسابوري، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاى 405 هـ)، المستدرك علي الصحيحين، ج4، ص604، تحقيق: مصطفي عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990م.
ذهبي نيز در تعليقه بر مستدرک: اين حديث طبق شرايط صحت روايات صحيح بخاري و مسلم است.
تعليق الذهبي قي التلخيص : على شرط البخاري ومسلم
المستدرك على الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص - (ج 4 / ص 604)
الباني: سند روايت صحيح است.
وإسناده صحيح وأخرجه أبو داود ( رقم 1047 و 1531 ) والنسائي ( 1 / 203 - 204 ) والدارمي ( 1 / 369 ) وابن ماجه ( رقم 1085 و 1636 ) والحاكم ( 1 / 278 ) وأحمد ( 4 / 8 )
إرواء الغليل - (ج 1 / ص 34)
سلسلة الأحاديث الصحيحة: ج4 ص32, مكتبة المعارف للنشر والتوزيع, الرياض.
الألباني, إرواء الغليل: ج1 ص34ـ 35, الناشر: المكتب الإسلامي, بيروت ـ لبنان, الطبعة: الثانية,
1405 - 1985م.
نووي: اين حديث صحيح است، ابو داود و نسائي و ديگران با سند صحيح آن را آوردهاند.
حديث أوس بن أوس هذا صحيح ، رواه أبو داود والنسائي وغيرهما بأسانيد صحيحة ،
النووي الشافعي، محيي الدين أبو زكريا يحيى بن شرف بن مر بن جمعة بن حزام (متوفاى676 هـ)، المجموع، ج4، ص469، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، التكملة الثانية.
رواه أبو داود بإسناد صحيح
أبو زكريا يحيى بن شرف النووي الوفاة: 676 هـ ،رياض الصالحين من كلام سيد المرسلين ، ج1، ص221 دار النشر : دار الفكر - بيروت - 1421هـ -2000م ، الطبعة : الثالثة
الحزامي
رواه أبو داود بإسناد صحيح .
يحيى بن مري بن حسن بن حسين بن محمد بن جمعة بن حزام الحزامي، الحوراني، أبو زكريا، محيي الدين الدمشقي الشافعي الوفاة: 24 / 676 هـ ، خلاصة الاحكام في مهمات السنن وقواعد الاسلام ، ج1، ص441 دار النشر : مؤسسة الرسالة - لبنان - بيروت - 1418هـ - 1997م ، الطبعة : الاولى ، تحقيق : حققه وخرج أحاديثه: حسين إسماعيل الجمل
الزرعي
إسناده صحيح
الزرعي الدمشقي الحنبلي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أبي بكر أيوب (مشهور به ابن القيم الجوزية ) (متوفاى751هـ)، جلاء الأفهام في فضل الصلاة علي محمد خير الأنام، ج1، ص80 تحقيق: شعيب الأرناؤوط - عبد القادر الأرناؤوط، ناشر: دار العروبة - الكويت، الطبعة: الثانية، 1407 - 1987.
ابن حجر عسقلاني: سند روايت صحيح است.
سنده صحيح
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج6، ص488، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.
الأنصاري الشافعي
رَوَاهُ أبو دَاوُد وَغَيْرُهُ بِأَسَانِيدَ صَحِيحَةٍ
الأنصاري الشافعي ، أبويحيى زكريا (متوفاى926هـ) ، أسنى المطالب في شرح روض الطالب ، ج1، ص268، تحقيق : د . محمد محمد تامر ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1422 هـ - 2000
الصالحي الشامي
وروى ابن ماجة - برجال ثقات
الصالحي الشامي، محمد بن يوسف (متوفاى942هـ)، سبل الهدي والرشاد في سيرة خير العباد، ج12، ص444، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1414هـ.
الشربيني
رواه أبو داود وغيره بأسانيد صحيحة
الشربيني الخطيب الشافعي ، شمس الدين محمد (متوفاى977هـ) ، مغني المحتاج إلي معرفة معاني ألفاظ المنهاج، ج1، ص295، ناشر: دار الفكر – بيروت.
پس طبق اين روايت صحيح ثابت ميشود که صلوات مسلمانان بر پيامبر عرضه ميشود و حضرت آن را درک ميکند و بدن حضرت نيز سالم ميماند، اين را اگر حيات نگوييم چه بگوييم.
5. نظر علماي اهل سنت درمورد شنيدن مردگان
بخش پاياني اين مقاله را با ذكر سخنان علماي اهل سنت را در باره شنيدگان مردگان به پايان مي بريم:
1. محمد بن اسماعيل بخاري:
بخاري در کتاب صحيح بخاري که اصح کتب نزد اهل سنت بعد از قرآن است باب خاصي در باره شنيدن مردگان صدايي پاي تشيع کنندگان دارد :
66 بَاب الْمَيِّتُ يَسْمَعُ خَفْقَ النِّعَالِ.
البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاى256هـ)، صحيح البخاري، ج1، ص448 تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 – 1987
و روايتش را قبلا متذكر شديم.
2. مسلم بن الحجاج نيشابوري:
وي نيز در صحيح خودش مينويسد که مرده، حتي صداي پاي تشيع کنندگان را که از کنار قبر برميگردند، ميشنود .
إِنَّ الْمَيِّتَ إذا وُضِعَ في قَبْرِهِ إنه لَيَسْمَعُ خَفْقَ نِعَالِهِمْ إذا انْصَرَفُوا.
النيسابوري القشيري ، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاى261هـ)، صحيح مسلم، ج4، ص2201، ح2870، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
روايات اين كتاب را نيز در بحث هاي قبلي متذكر شديم.
3. ابن تيميه
ابن تيميه رهبر فكري وهابيت به اين آيات و روايات بر شنيدن مردگان استدلال کرده است :
سئل هل يتكلم الميت في قبره؟
فقال وأما سؤال السائل هل يتكلم الميت في قبره فجوابه أنه يتكلم وقد يسمع أيضا من كلمه كما ثبت في الصحيح عن النبي أنه قال إنهم يسمعون قرع نعالهم وثبت عنه في الصحيح أن الميت يسأل في قبره فيقال له من ربك وما دينك ومن نبيك فيثبت الله الذين آمنوا بالقول الثابت فيقول الله ربي والإسلام ديني ومحمد نبي ويقال له ما تقول في هذا الرجل الذي بعث فيكم فيقول المؤمن هو عبد الله ورسوله جاءنا بالبينات والهدى فآمنا به واتبعناه وهذا تأويل قوله تعالى (يثبت الله الذين آمنوا بالقول الثابت في الحياة الدنيا وفي الآخرة). (ابراهٍيم/27).
از ابن تيميه سؤال شد : آيا مرده در قبرش حرف ميزند ؟
جواب : و اما در مورد اين سؤال که آيا مرده در قبرش حرف ميزند ؟ جواب اين است که مرده هم حرف ميزند و هم ميتواند صداي کسي را که با او حرف ميزند، بشنود ، همانگونه که در حديث صحيح از نبي مکرم آمده که فرمود : مردگان صداي نعلين را ميشنوند و ثابت شده در حديث صحيح که از مرده در قبر سؤال ميشود، پس به او گفته ميشود خداي تو کيست؟ دينت چست؟ و پيامبرت کيست؟ پس خدا مؤمنين را در گفتار استوار قرار ميدهد ، پس مؤمن جواب ميدهد الله پروردگار و اسلام دين و محمد پيامبر من است ، پس از مؤمن سؤال ميشود در مورد آقائي که به سوي شما مبعوث کرديم چه عقيدهاي داري؟ پس مؤمن جواب ميدهد که ايشان بنده و فرستاده خداست ، با آيات آشکار و هدايت به سوي ما آمد پس ما ايمان آورديم و از ايشان پيروي کرديم و اين تأويل اي آيه است.
ابن تيميه الحراني الحنبلي، ابوالعباس أحمد عبد الحليم (متوفاى 728 هـ)، كتب ورسائل وفتاوي شيخ الإسلام ابن تيمية، ج4، ص273 تحقيق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي، ناشر: مكتبة ابن تيمية، الطبعة: الثانية
همچنين در جاي ديگر ميگويد :
وسئل عن الأحياء إذا زاروا الأموات هل يعلمون بزيارتهم وهل يعلمون بالميت إذا مات من قرابتهم أو غيره؟
فأجاب الحمد لله نعم قد جاءت الآثار بتلاقيهم وتساؤلهم وعرض أعمال الأحياء على الأموات كما روى إبن المبارك عن أبى أيوب الأنصارى قال (إذا قبضت نفس المؤمن تلقاها الرحمة من عباد الله كما يتلقون البشير فى الدنيا فيقبلون عليه ويسألونه فيقول بعضهم لبعض أنظروا أخاكم يستريح فإنه كان فى كرب شديد قال فيقبلون عليه ويسألونه ما فعل فلان وما فعلت فلانة هل تزوجت) الحديث
وأما علم الميت بالحي إذا زاره وسلم عليه ففي حديث إبن عباس قال قال رسول الله (ما من أحد يمر بقبر أخيه المؤمن كان يعرفه فى الدنيا فيسلم عليه إلا عرفه ورد عليه السلام) قال إبن المبارك ثبت ذلك عن النبى صلى الله عليه وسلم وصححه عبد الحق صاحب الأحكام.
از ابن تيميه سؤال شد وقتي زندهها به زيارت قبرهاي مردگان ميروند ، آيا مردگان، زائر قبر را ميشناسند؟ و آيا اگر کسي از خويشاوندانشان بميرد از حال او آگاه ميشوند؟
جواب داد : بعد از حمد و سپاس خدا ، بله، روايت در اثبات ملاقات مردگان با هم و عرضه شدن اعمال زندگان بر آنها آمده است ، مثل روايت ابن مبارک از ابوايوب انصاري که گفته : وقتي جان مؤمن گرفته ميشود بندگان خدا به استقبال او ميآيند همانگونه که در دنيا مردم به استقبال کسي ميروند که مژده آورده است و از او سؤال ميکنند ، بعضي از آنان ميگويند اجازه دهيد برادر مؤمنتان استراحت کند ، او در سختي و شدت بوده است ، سپس از او سؤال ميکنند فلاني چکار کرد و آيا فلاني ازدواج کرد ؟ .........
و اما درمورد آگاهي مردگان به کسي که به زيارتشان ميآيد و به آنان سلام ميکند ، در روايت ابن عباس از پيامبر آمده است ( هر کسي که به قبر برادر مؤمن خود که در دنيا او را ميشناخت برود و به او سلام بدهد مرده او را ميشناسد و جواب سلام او را ميدهد ) ابن مبارک ميگويد اين روايت از پيامبر صلى الله عليه وسلم ثابت شده است و عبد الحق صاحب کتاب الاحکام اين روايت را تصحيح کرده است .
ابن تيميه الحراني الحنبلي، ابوالعباس أحمد عبد الحليم (متوفاى 728 هـ)، كتب ورسائل وفتاوي شيخ الإسلام ابن تيمية، ج24،ص331، تحقيق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي، ناشر: مكتبة ابن تيمية، الطبعة: الثانية.
4. ابن قيم الجوزيه:
او نيز بر تواتر رواياتي كه حاكي اين مطلب كه ميت زائران قبرش را ميشناسند، تصريح كرده است:
وقد تواترت الآثار عنهم بأن الميت يعرف زيارة الحي له ويستبشر به
روايات متواتر است که مرده زائر قبرش را ميشناسد و خوشحال ميشود.
أبو عبد الله شمس الدين محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد الزرعي الدمشقي،الروح في الكلام على أرواح الأموات والأحياء بالدلائل من الكتاب والسنة ، ج1، ص5 ،الوفاة: 751 هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1395 – 1975
5. ابن کثير دمشقي سلفي
ابن کثير دمشقي سلفي از بزرگان اهل سنت در تفسيرش تصريح ميكند كه روايات متواتر وجود دارد که مردگان، زائران قبرشان را ميشناسند و با ديدن آنها خوشحال ميشوند:
وقد تواترت الاثار عنهم بأن الميت يعرف بزيارة الحي له ويستبشر فروى ابن أبي الدنيا في كتاب القبول عن عائشة رضي الله عنها قالت قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما من رجل يزور قبر أخيه ويجلس عنده إلا استأنس به ورد عليه حتى يقوم وروي عن أبي هريرة رضي الله عنه قال إذا مر الرجل بقبر يعرفه فسلم عليه رد عليه السلام
وبه درستي که روايت متواتر از صحابه وجود دارد که مرده زائر قبرش را ميشناسد و خوشحال ميشود ، ابن ابي دنيا در کتاب قبول از عايشه روايت کرده که گفت : پيامبر صلى الله عليه وسلم فرمود هر کس که به زيارت قبر برادر مؤمنش برود و در کنار قبرش بنشيند ، از درون قبر جوابش را ميدهد و از آمدنش خوشحال ميشود تا اينکه از کنار قبر برود ، و ابو هريره از پيامبر نقل ميکند که فرمود : هرگاه که شخصي به قبر کسي گذر کند که او را ميشناسد و سلام کند جواب سلامش را ميدهد.
ابن كثير الدمشقي، ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاى774هـ)، تفسير القرآن العظيم، ج3، ص439 ناشر: دار الفكر - بيروت – 1401هـ.
6. ابن جرير طبري
محمد بن جرير طبري از بزرگان اهل سنت مينويسد که بيشتر علما قائل به شنيدن مردگان هستند و روايات اين باب را تصحيح كرده اند:
فقال جماعة يكثر عددها بتصحيحها وتصحيح القول بظاهرها وعمومها وقالوا الميت بعد موته يسمع كلام الأحياء ولذلك قال النبي صلى الله عليه وسلم لأهل القليب بعدما ألقوا فيه ما قال قالوا وفي قوله لأصحابه إذ قالوا أتكلم أقواما قد ماتوا وصاروا أجسادا لا أرواح فيها فقال (ما أنتم بأسمع لما أقول منهم).
جماعت زيادي از علما روايات سماع مردگان در جنگ بدر را تصحيح کردند و عمل به ظاهر آن روايات کردند و قائل شدند کهانسان بعد از مردن صداي زندگان را ميشنود و بخاطر اين است که پيامبر صلي الله عليه وسلم با کشتگان بدر صحبت کردند بعد از انداختنشان در چاه و فرمايش پيامبر به اصحابش وقتي اعتراض کردند و گفتند با مردگاني صحبت ميکنيد که جسد بون روح هستند پس حضرت جواب داد : شما شنواتر از آنها به حرفهاي من نيستيد
الطبري، أبو جعفر محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب (متوفاى310)، تهذيب الآثار، ج2، ص491 تحقيق: محمود محمد شاكر ، ناشر: مطبعة المدني ـ مصر، الطبعة: الأولى.