برزخ در روایات
در منابع حدیثی شیعه و سنی احادیث فراوانی در ارتباط با عالم برزخ و کیفیت زندگی در آن آمده است در این روایات گزارشهای فراوان و گستردهای درباره حیات برزخی و احوال مجرمان و متقیان ارائه شده است. برخی از بزرگان در این باره ادعای تواتر نمودهاند. چنانکه خواجه نصیرالدین طوسی در زمینه عذاب قبر مینویسد: «و عذاب القبر واقع بالامکان و تواتر السمع بوقوعه». (طوسی، 1353: 337) یعنی عذاب قبر واقعیت دارد؛ زیرا از نظر عقلی ممکن است و دلیلی بر محال بودن آن وجود ندارد و روایات متواتر فراوان نیز از وقوع آن خبر داده است.
روایات مربوط به عالم برزخ بسیار است که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم. نخست به روایاتی در ذیل چند آیه قرآن میپردازیم که میتواند بیانکننده حالات مختلف و چگونگی زندگی در عالم برزخ باشد.
الف) روایات ذیل آیات
یک. آیه 27 سوره ابراهیم
یثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَفِی الْآخِرَةِ.
خداوند کسانی را که ایمان آوردند به خاطر اعتقاد و گفتار ثابتشان، هم در دنیا و هم در آخرت ثابت قدم میدارد.
در روایات متعدد آمده: منظور آیه، ثابت قدم بودن مؤمن در عالم برزخ است. علامه طبرسی در تفسیر مجمع البیان میگوید:
اکثر مفسرین متفقاند: منظور از آخرت در آیه فوق، عالم قبر است و آیه در مورد سؤال قبر نازل شده است و این تفسیر از ابنعباس و ابنمسعود نیز نقل شده، و از امامان معصوم روایت گردیده است؛ ازجمله امیرمؤمنان علی(ع) در ضمن گفتاری فرمود: هنگامی که دو فرشته نکیر و منکر وارد قبر میشوند، از مؤمن میپرسند: خدا، دین و پیغمبرت کیست؟ او در پاسخ گوید: خداوند پروردگار من است و اسلام دین من و محمد(ص) پیامبر من است.
آن دو فرشته به او میگویند: «خداوند تو را در آنچه خشنود است ثابت قدم بدارد»، این است قول خداوند: «یثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا ...». آنگاه دری از بهشت به روی قبر او گشوده میشود. (طبرسی، 1408: 6 / 314)
دو. آیه 124 سوره طه:
وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمَى.
و هر کس از یاد من رویگردان شود، زندگی تنگ (و پر زحمت) خواهد داشت و روز قیامت او را نابینا محشور میکنیم.
براساس برخی از روایات، این زندگی سخت، مربوط به عالم برزخ است. محمدباقر مجلسی روایتی از امام سجاد(ع) نقل میکند که فرمود: «این زندگی سخت، در عالم برزخ است». آنگاه میگوید:
مراد از «معیشت ضنک» (زندگی تنگ و سخت) در آیه فوق، عذاب قبر است و مؤید این معنی آن است که قیامت را در آیه، بعد از آن ذکر نموده است و بسیاری از مفسران اینگونه تفسیر کردهاند، و نمیتوان گفت که مراد از معیشت ضنک، بدی حال در دنیا است، زیرا بسیاری از کافران در دنیا، معیشت راحت و گوارایی دارند، ولی بسیاری از مؤمنان در دنیا برخلاف آنها، زندگی سختی دارند. علامه طبرسی در مجمع البیان میگوید: «گفته شده که منظور از «معیشت ضنک» عذاب قبر است، و این تفسیر از ابنمسعود و ابوسعید خدری و ... نقل شده است». (مجلسی، 1403: 6 / 215)
سه. آیات 88 و 89 سوره واقعه:
فَأَمَّا إِنْ کَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ * فَرَوْحٌ وَرَیحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِیمٍ.
اما اگر انسان از مقربان باشد در روح و ریحان (در نهایت آرامش و شادمانی) و در بهشت پر نعمت است.
امام صادق(ع) در تفسیر این آیه میفرماید: منظور از «روح و ریحان»، آرامش و شادابی در عالم قبر (برزخ) است، و مقصود از بهشت پرنعمت، بهشت آخرت (قیامت) میباشد. (مجلسی، 1403: 6 / 217)
چهار. آیه 62 سوره مریم:
وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُکْرَةً وَعَشِیا.
و هر صبح و شام روزی آنها (بندگان صالح) در بهشت مقرر است.
علی بن ابراهیم قمی با استفاده از روایات میگوید:
منظور از این بهشت، بهشت در عالم برزخ است که ارواح افراد با ایمان به آن انتقال مییابد، چراکه در بهشت جاودان آخرت، صبح و شام وجود ندارد. (قمی، 1367: 18؛ مجلسی، 1403: 6 / 218)
ب) سایر روایات
دسته دیگری از روایات که میتوان از آنها وجود عالم برزخ را استنباط نمود عبارتند از:
یک. در حدیثی از پیامبر آمده است: «القبر اما روضه من ریاض الجنه او حفره من حفر النیران»، (مجلسی، 1403: 6 / 214 و 218) این حدیث در منابع شیعی با همین تعبیر از امیرمؤمنان(ع) و امام سجاد(ع) نیز نقل شده است. باید گفت مقصود از اینکه قبر باغی است از باغهای بهشت یا گودالی از آتش است، همان عالم برزخ است و این نکتهای است که از روایات مربوط به عالم برزخ میتوان بهدست آورد.
افزون بر این عبارت قبر باغی است از باغهای بهشت یا گودال آتش است حکایت از عذاب و نعمت الهی میکند و اینکه انسان پس از مردن یا از نعمت الهی برخوردار است یا در عذاب گرفتار خواهد بود جز با حیات برزخی معنا ندارد.
دو. پس از پایان یافتن جنگ بدر، به دستور پیامبر اجساد کشته شدگان را در چاهی ریختند پیامبر کنار چاه ایستاد و چنین فرمود:
ای اهل چاه آیا آنچه را خدا وعده داده بود دریافتید که حق است، من وعده پروردگارم را حق و قطعی یافتم. عدهای گفتند: ای رسول خدا، آیا آنان سخن شما را میشنوند؟ فرمود: شما نسبت به آنچه میگویم از آنان شنواتر نیستید و آنان بهتر از شما میشنوند ولی امروز نمیتوانند پاسخ دهند. (همان: 254)
سه. هنگام بازگشت امیرمؤمنان از جنگ صفین، آن حضرت کنار قبرستانی پشت دروازه کوفه ایستاد و خطاب به اهل قبور چنین فرمود:
ای ساکنان دیار وحشت و سرزمین خشک و سوزان، شما از ما زودتر به آن جهان رفتید و ما نیز بهدنبال شما میآییم، [به شما بگویم] که پس از شما خانههایتان را دیگران ساکن شدند و همسران شما به ازدواج دیگران در آمدند و اموال شما تقسیم شد. این خبری است که نزد ما بود، شما از آنجا چه خبر دارید؟ سپس به یاران خویش فرمود: آگاه باشید اگر به آنان اجازه سخن گفتن داده میشد به شما خبر میدادند که بهترین زاد و توشه تقوی و پرهیزکاری است. (سید رضی، 1370: ح 130)
این احادیث حکایت از آن دارد که انسان پس از مرگ، از حیات و زندگی برخوردار است و میتواند با این جهان ارتباط برقرار کند و احیاناً پاسخگو نیز باشد. البته گرفتن پاسخ آنان اختصاص به گروهی دارد که چشم برزخی آنان باز شده و توانایی دیدن آن حقایق را داشته باشند.
چهار. امام صادق(ع) در حدیثی فرمود: «به خدا قسم من بر شما از عالم برزخ میترسم». (حویزی، 1415: 553، ح 120)
و نیز آن حضرت در حدیث دیگری فرمود:
عالم برزخ همان قبر است و آن بهرهمندی از ثواب و عقاب مابین دنیا و آخرت است. (همان: ح 122)
پنج. روایاتی که بهگونههای مختلف از سؤال در قبر خبر میدهند و اینکه چه کسانی مورد سؤال قرار میگیرند و از چه چیزهایی سؤال میشود، حکایت از آن دارد که انسان پس از مرگ از حیات و زندگی برخوردار است. امام صادق(ع) فرمود:
لایسئل فی القبر الا من محض الایمان محضا او محض الکفر محضا و الاخرون یلهون عنهم. (مجلسی، 1403: 112 / 266)
تنها اشخاصی در قبر مورد سؤال قرار میگیرند که یا مؤمن محض یا کافر محض باشند و سایرین به حال خود رها میشوند.
یعنی پرسش و سؤال قبر از کسی است که در حیات دنیوی خویش برای رسیدن به حقیقت تلاش کرده است و به عقاید حقه نائل شده است و در تطبیق عمل خود با آن عقاید کوشیده هرچند در مقام عمل مرتکب خطا شده است و یا از کسی است که به حق توجه نکرده و با آنکه باید جانب حق را میگرفت در اثر هواهای نفسانی آن را نادیده گرفته و انکار نمود. ولی کسانی که اصطلاحاً از آنان بهعنوان مستضعف فکری یاد میشود که در زندگی خویش از رشد لازم و مطلوب فکری برخوردار نبودهاند در قبر مورد سؤال و جواب قرار نمیگیرند و آنچه از روایات استفاده میشود این است که امر آنان موکول به مشیت و اراده حضرت حق است.
در روایت دیگری امام باقر(ع) میفرماید: «سؤال شدگان در قبر یا مؤمن محض و یا کافر محض هستند.» (مجلسی، 1403: 260؛ کلینی، 1388: 3 / 235) این احادیث و احادیثی از این قبیل فقط از این جنبه مورد توجه قرار گرفتهاند که میتواند اصل وجود عالم برزخ را اثبات کند؛ چراکه سؤال و جواب و عذاب و نعمت و ... اثباتکننده وجود چنین جهانی است که اگر چنین عالمی وجود نداشته باشد موارد مذکور در منابع دینی بیمعنا خواهد بود.
منابع و مآخذ
1. ابن ابیالحدید، 1418 ق، شرح نهجالبلاغه، بیروت، دار الکتب العلمیه.
2. ابنفارس، احمد، 1404 ق، مقاییس اللغه، قم، مکتب الاعلام الاسلامی.
3. ابنقیم جوزیه، محمد بن ابیبکر، بیتا، الروح فی الکلام علی ارواح الاموات و الاحیا، بیروت، دار الفکر العربی.
4. بخاری، محمد بن اسماعیل، 1411 ق، صحیح بخاری، بیروت، دار الفکر.
5. تویسرکانی، محمد نبی بن احمد، 1372، لئالی الاخبار، قم، علامه.
6. حویزی، علی بن جمعه، 1415 ق، تفسیر نور الثقلین، قم، مؤسسه اسماعیلیان.
7. سید رضی، 1370، نهجالبلاغه، ترجمه مصطفی رحیمینیا، تهران، انتشارات اسلامی.
8. صدوق، محمد بن علی بن بابویه، 1361، معانی الاخبار، قم، جامعه مدرسین.
9. طباطبایی، سید محمدحسین، 1417 ق، المیزان فی تفسیر القرآن، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
10. طبرسی، فضل بن حسن، 1408 ق، مجمع البیان، بیروت، دار المعرفه.
11. طوسی، محمد بن حسن، 1383، التبیان فی تفسیر القرآن، نجف، مکتبه الامین.
12. طوسی، نصیرالدین، 1353 ق، تجرید الاعتقاد، صیدا، مطبعه العرفان.
13. فیض کاشانی، ملامحسن، 1387، محجه البیضاء، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
14. قمی، علی بن ابراهیم، 1367، تفسیر قمی، قم، دار الکتاب.
15. کلینی رازی، محمد بن یعقوب، 1388 ق، کافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
16. مجلسی، محمدباقر، 1403 ق، بحار الانوار، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
17. محمدی اشتهاردی، محمد، 1373، عالم برزخ در چند قدمی ما، قم، مؤسسه انتشارات نبوی.
18. مسلم بن حجاج، 1407 ق ، صحیح مسلم، بیروت، دار الکتاب العربی.
19. مطهری، مرتضی، 1364، مجموعه آثار، قم، انتشارات اسلامی.
20. موسی، محمد علی، 1405ق، حقیقه التوسل و الوسیله، بیروت، عالم الکتب.
منبع: فصلنامه مطالعات تفسیر - شماره 7