0

اقتصاد اسلامی و الگوی مصرف در سبک زندگی

 
hossein201273
hossein201273
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 26938
محل سکونت : سپاهان ایران

اقتصاد اسلامی و الگوی مصرف در سبک زندگی

587

نگاهی به آثار اقتصادی سبک زندگی اسلامی

مفهوم سبک زندگی در غرب متفاوت از آن چیزی است که مقام معظم رهبری در سخنان خود بیان نموده‌اند. می‌توان گفت «سبک زندگی» در اندیشه غربی حالتی خاص از تعریف رهبری از سبک زندگی است. چرا که سبک زندگی از دیدگاه غربی بر یک سری مفاهیم فردی تکیه دارد که محدود در بهداشت، اجتماعات، غذاخوردن و … می‌باشد. این تلقی از سبک زندگی تمامی شئون زندگی فرد را در بر نمی‌گیرد. به عنوان مثال شامل نحوه رفتار در بازار و کسب و کار نخواهد شد و در مورد آنها بحث نمی‌کند حال آنکه رهبری تقریبا تمامی شئون معیشتی انسان را در سخنان خود مدنظر قرار دادند و دامنه این مفهوم را به بخش نرم افزاری تمدن گسترش داده اند. می‌توان ادعا کرد که دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تمدن متاثر همدیگر می‌باشند و تصحیح هر یک می‌تواند زمینه تغییر و تحول در دیگری را ایجاد کند. در ادامه به تاملاتی در باب سبک زندگی و اثرات آن بر اقتصاد اسلامی می‌پردازیم.

معنای سبک زندگی در بیان رهبری:

با تاملی در بیانات رهبری می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که سبک زندگی به معنی اصول و الگوهای حاکم بر رفتار فردی و خانوادگی در درون خانواده و اجتماع می‌باشد. به عبارت دیگر ما در رفتارهایمان در مورد زندگی خودمان، خانوده‌مان و یا اجتماعمان از چه ارزشها و الگوهایی تبعیت می‌کنیم. این اصول و الگوها می‌توانند بخش حقیقی یک تمدن را تشکیل دهند. تغییر در این الگوها و اصول است که رفتار اقتصادی مردم را تغییر می‌دهد و نوع تحلیل ها درباره عوامل مختلف اقتصادی و اجتماعی نیز تغییر می‌کند.

جایگاه رزق در سبک زندگی اسلامی:

 رزق در زندگی از یک منظر مهم‌ترین مسئله و از منظری دیگر ساده‌ترین مسئله زندگی می‌باشد، و به همین علت است که اگر نگاه خود را نسبت به رزق تصحیح نکنیم ممکن است طلب رزق، تمام زندگی ما را اشغال کند و امری که باید برای هدفی بسیار بزرگ‌تر در کنار زندگی باشد، هدف زندگی گردد. از این رو برای نجات از چنین مهلکه‌ای باید با دقت هرچه تمام‌تر جایگاه رزق را در زندگی و معیشت خود بشناسیم و وظیفه خود را نسبت به آن به درستی انجام دهیم. مساله معیشت و تامین مالی زندگی در غرب یکی از دغدغه های اصلی مردم می‌باشد و این مساله در زندگی انسانی بسیار موثر واقع شده است. به همین دلیل مسایل اقتصادی به یکی از شالکه های اصلی زندگی تبدیل شده و بسیاری از علوم را متاثر کرده است. صنایع جدید برای کاهش هزینه ها و کاهش دغدغه های بشر ایجاد شده اما هنوز نتوانسته اند آرامشی برای هزینه ها و زمان های از دست رفته ایجاد کنند. یکی از عمده مسایل این نگرانی، دور شدن از مفاهیمی نظیر رزق و عدم فهم واقعی معیشت انسانی می‌باشد.

سبک زندگی و ربا:

مروری بر آداب و رسوم مختلف مردم کشور نشان می‌دهد که روح حاکم بر بسیاری از رفتارها نشات گرفته از سبک زندگی غربی می‌باشد. سبک لباس پوشیدن، سبک غذا خوردن، سبک بهداشت و علم بهداشت، پیروی از فرهنگ غربی در کاهش هزینه های زمانی از طریق وسایلی چون اتومبیل، ماشین ظرفشویی، لباسشویی، یخچال های گران قیمت و …. ،‌سبک کار( انسانها به جای بیدار بودن در بین الطوعین و کار در روز و استراحت در ساعات آغازین شب، تا ساعتهای بسیاری از شب را بیدار می‌نشیند و فرهنگ شب نشینی به علت رشد تکنولوژی رشد بسیاری داشته است) همه این مسایل سبب شده است که سبک زندگی مردم در کشورمان زیاد نزدیک به سبک زندگی اسلامی ‌نباشد.

در چنین شرایطی و حاکم بودن چنین سبک زندگی آمیخته ای نباید انتظار داشت که مردم خودشان علاقه چندانی به اجرایی شدن بانکداری اسلامی و حل مساله ربا داشته باشند. اما سوالی که می‌ماند آن است که چرا در سبک زندگی غربی ربا پذیرفته شده است؟ عامل پذیرش ربا چیست؟

می‌توان گفت که ربا در زندگی معنا می‌دهد که رزاقیت خداوندی را قبول ندارد و تحقق سنن الهی را امری غیر قابل پذیرش می‌داند یا ایمان کافی به آنها ندارد. به عبارت دیگر در زندگی غربی که این سنن پذیرفته شده نیست ، زمانی که یک فرد می‌خواهد پول خود را در اختیار دیگران بگذارد به هیچ عنوان از آیه من ذاالذی یقرض الله قرض حسنا و یضاعف له اضعافا کثیرا تبعیت نمی‌کند زیرا اعتقادی ندارد که خداوند چندین برابر پول او را به او باز خواهد گرداند. یا آنکه زمانی که پولی را برای کسب سود به کسی می‌دهد برای آنکه میزانی را برای خود اطمینان ببخشد و امید داشته باشد که عایدی دارد حتما میزان مشخصی نرخ بهره وضع خواهد کرد تا تضمینی برای او باشد و عقد مضاربه و مشارکت در سود و زیان برای او معنا ندارد. اما انسانی که از سنن الهی آگاهی دارد و برای او پذیرفته شده است با تمایل زیاد پول خود را به صورت قرض الحسنه د راختیار سایرین قرار می‌دهد و خداوند وعده خویش را در خصوص این فرد عملی خواهد کرد. یا زمانی که بخواهد در مضاربه مشارکت کند می‌داند که اگر سود و عایدی از این معامله( در صورت آنکه تحقیقات کامل را در مورد عملیاتی شدن کار انجام داده باشد) رزق او و به صلاح او باشد ، به او می‌رسد و اگر به صلاح او نباشد احتمال زیان خواهد بود. از این رو در هر دو حالت برای او مساله ای وجود ندارد و به راحتی به چنین عملی دست می‌زند اما تازمانی که این برداشت از رزاقیت الهی تصحیح نشود نمی‌توان انتظار داشت که تضمین خداوندی را قبول کند بلکه به دنبال یک تضمین از طرف بنده و تضمین مادی برای خود خواهد بود.

جایگاه پس انداز و رزق در سبک زندگی اسلامی:

در نظام غربی خدا مرده است و خداوند در زندگی عادی مردم جایگاهی ندارد و بنای اقتصاد غرب بر فرد، فارغ از خدا بناشده است حال آنکه شالکه تمامی اجزاء زندگی اسلامی متاثر از خداوند و وابسته به اراده و تجلی خداوند است. مساله پس انداز یکی از اختلافات موجود در اقتصاد غربی و اقتصاد اسلامی است، که از سبک زندگی اسلامی و غربی نیز نشات می‌گیرد. اساسا تقسیم درامد انسان به پس انداز و مصرف و به عبارتی تقابل میان پس انداز و مصرف از نخستین تفاوت ها در میان اسلام و غرب در مساله مصارف و سبک مصرف مردم می‌باشد. مطابق با نگاه اسلامی بسیاری از مصارف به عنوان پس اندازی برای انسان به شمار می‌آیند مثل صدقه، خمس، زکات، نذورات و … و بسیاری از پس اندازها از رزق و روزی انسان کم می‌کند مثل کنز مال و یا عدم پرداخت خمس و … . این سخن نشان می‌دهد که در اندیشه اسلامی با وجود آنکه تفاوت میان مصرف کردن و ذخیره پول و درامد می‌باشد اما تقابلی میان این دو نمی‌باشد.

در مجموع باید بیان کرد که سبک زندگی اسلامی اثرات بسیاری در زندگی انسان دارد و می‌تواند شاکله اقتصاد اسلامی را تعیین کند و موجب رشد و اجرایی شدن اهداف گسترده نظام اسلامی بشود. سبک زندگی اسلامی با تصحیح رفتارها و الگوهای حاکم بر زندگی اسلامی موجب می‌شود تا زمینه های پذیرش احکام اسلامی گسترده شود و نوع رفتارها و کنش های اقتصادی و اجتماعی مردم در قبال مسایل مختلف نیز تغییر کند و در عین حال معنای متفاوتی به علومی اسلامی و انسانی بدهد. سبک زندگی غربی هم اکنون ساختارهای علوم انسانی واجتماعی را متاثر کرده است از این رو سبک زندگی اسلامی نیز می‌تواند ساختار علوم اسلامی و انسانی را نیز متحول کند.

 

مهربان همیشگی من... خودت گفتی:ادعونی استجب لکم... بخوانید مرا تا اجابت کنم شمارا...
گوش کن... این منم که اینروزها بیش از همیشه میخوانمت... اجابت کن مرا...

 

دوشنبه 27 آبان 1392  8:05 PM
تشکرات از این پست
AliFanoodi mohsenshabani shokraneh HOSNA1390
hossein201273
hossein201273
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 26938
محل سکونت : سپاهان ایران

پاسخ به: اقتصاد اسلامی و الگوی مصرف در سبک زندگی

e-shop

مصرف‌گرایی در سبک زندگی ایرانی و اروپایی

چندی پیش یکی از دوستان بهمراه همسرش برای فرصت مطالعاتی به هلند آمده بود و به قول خودش به اروپا!!! با همسری شمال شهرنشین که بخاطر تک فرزند بودن و پدری متمول داشتن، تمام وسایلش در ایران مارک بود و حتی خوراکی هایش غیرایرانی بودند/ با کلی ذوق و شوق راهی هلند شده بود برای تجربه یک زندگی اروپایی؛ آنهم حداقل به مدت شش ماه.

دو هفته اول همچون ایرانیان و فرهنگ مصرف زده ایرانی، بخوبی خرج میکرد و از بهترین مارک ها و برندهای اروپایی خرید می کرد. بعد از هفته چهارم و ماه اول، نگاه سنگین و متعجب دوستانی که به تازگی در هلند پیدا کرده بود (هلندی و غیرهلندی) را به خوبی لمس کرده بود. نگاهی که مشخص می کرد که این شیوه خرج کردن و مصرف زدگی با فرهنگ رایج هلندی ها جور در نمی آید و نه تنها این کار ارزش نیست بلکه به نوعی کاری غیر منطقی و غیر عقلانی جلوه می نمود

در یک مهمانی خصوصی ایشان تعریف می کرد که برای پر کردن زمان خالی اش در کلاس های زبان هلندی شرکت کرده بود و معلم زن هلندی کلاس گفته بود که یک هلندی اصیل هیچ وقت در این موقع سال که فروشگاه ها تخفیف های آخر تابستان و آخر سال شان را شروع نکرده اند، خرید نمی کند و یک هلندی خریدهای اصلی اش را در زمان تخفیف ها که بعضاً تا ۷۰ درصد هم میرسد انجام می دهد.

حالا بعد از ۹ ماه، آن خانم شمال شهرنشین تنها مارک و برند مصرف کن، به خوبی یاد گرفته است که یک زندگی هلندی چیست؟ دو هفته قبل از عزیمت به ایران مهمانشان بودیم. با کلی ذوق و شوق تعریف می کرد که این سیب زمینی ها را از فلان فروشگاه گرفته ام چون ۳۰ درصد تخفیف داشته ولی ماست و نوشیدنی را از آن فروشگاه نخریدم و آنها را از فروشگاه دیگری با فاصله یک و نیم کیلومتری فروشگاه قبلی خریدم چون ماست و نوشیدنی اش را ۲۵ درصد تخفیف زده بود!

با خودم فکر میکردم که چه گونه است که یک فرد در ایران آنگونه مصرف زده و تجمل گرا و مارک مصرف کن تربیت می گردد ولی همان فرد در عرض کمتر از ۹ ماه به فردی کاملاً اقتصادی و با حساب و کتاب و صرفه جو تبدیل می گردد؟ آدمی که در ایران تنها چیزی که برایش مهم نبود قیمت و پول و مصرف زدگی بود ولی در اینجا به آدمی تبدیل می شود که برای خرید یک نوشابه یک یورویی تخفیف دار حاضر است یک و نیم کیلومتر را با دوچرخه طی کند تا جنسی ارزانتر را تهیه نماید. در حالیکه نسبت درآمد (حقوق) به هزینه ای که در هلند دریافت می کرد حداقل دو برابر بیشتر از آن نسبت در ایران بود.

این فرهنگ یک جامعه است که یا تو را مصرف زده و مصرف گرا بار می آورد و یا آدمی صرفه جو و مقتصد و با حساب و کتاب.

پ.ن: شاید بی پایه و اساس ترین تحلیل و برداشت نسبت به این مساله این باشد که فکر کنیم گران بودن اقلام و هزینه زندگی باعث این تغییر رویکرد می گردد در حالیکه اینگونه نیست و فضای عمومی جامعه جایی برای هنجار دانستن مصرف زدگی و مصرف گرایی بیش از حد نیاز ندارد

منبع سایت تریبون

 

مهربان همیشگی من... خودت گفتی:ادعونی استجب لکم... بخوانید مرا تا اجابت کنم شمارا...
گوش کن... این منم که اینروزها بیش از همیشه میخوانمت... اجابت کن مرا...

 

دوشنبه 27 آبان 1392  8:06 PM
تشکرات از این پست
mohsenshabani shokraneh
hossein201273
hossein201273
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 26938
محل سکونت : سپاهان ایران

پاسخ به: اقتصاد اسلامی و الگوی مصرف در سبک زندگی

دخل و خرج در سبك زندگي اسلامي
 

خبرگزاري فارس: در هزينه‌كرد درآمدها، از نظر اسلامي صحيح مي‌باشد اما نباد معيارها و موازين اسلامي در خصوص رزق و كسب و كار را فراموش كنيم و تنها به اصول مديريت هزينه خانوار اكتفا كنيم.

خبرگزاري فارس: دخل و خرج در سبك زندگي اسلامي

يكي از تفاوت‌هاي ديدگاه اسلامي و حديثي در باب تقدير معيشت ، سبك زندگي و امور اقتصادي و الگوهاي مالي حاكم بر زندگي تفاوت در نگاه به مخارج و درآمدها مي‌باشد. معيار «غني از آنچه در دست مردم است» مي باشد: و َ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِي ع فِي حَدِيثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ تَعَرَّضُوا لِلتِّجَارَاتِ فَإِنَّ لَكمْ فِيهَا غِنًى عَمَّا فِي أَيدِي النَّاسِ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يحِبُّ الْمُحْتَرِفَ الْأَمِينَ الْمَغْبُونُ غَيرُ مَحْمُودٍ وَ لَا مَأْجُور(براي تجارت اقدام كنيد به درستي كه در تجارت بي نيازي از آنچه كه در دست مردم ميباشد وجود دارد و خداوند پيشه ور امين را دوست دارد اگر زيان كند ستايش نمي شود و اجري هم ندارد.)[1]

اگر سبك زندگي را اصول و الگوهاي حاكم بر رفتارهاي فردي و خانوادگي و اجتماعي بدانيم بايد به اين سوال پاسخ داد كه چرا اساسا برخي از روابط و اعمال از نظر اسلام اهميت دارد و به مسايل جزيي و مصداقي زندگي انسان توجه چنداني ندارد حال آنكه انسان مسلمان نيازمند فهم نحوه رفتار خود در مصاديق و جزييات زندگي خود است؟ در طرف ديگر اقتصاد متعارف در مورد شئوني از زندگي انسان بحث مي‌كند كه نظام اسلامي در ظاهر توجه چنداني به آن ندارد. آيا تفاوت در اين اهميت ميان ديدگاه اسلامي و غربي وجود دارد يا آنكه هر دو يك سخن را بيان مي‌كنند و مي‌توان آموزه‌هاي اقتصاد متعارف يا قدما را در چارچوب اسلامي بيان كرد؟

تفاوت نگاه اسلام و غرب به مساله دخل و خرج :

يكي از تفاوت‌هاي ديدگاه اسلامي و حديثي در باب تقدير معيشت ، سبك زندگي و امور اقتصادي و الگوهاي مالي حاكم بر زندگي تفاوت در نگاه به مخارج و درآمدها مي‌باشد. در كتب حديثي مختلف و مطابق با ديدگاه اسلامي، اسلام توجه چنداني به بحث تناسب دخل و خرج، مديريت هزينه خانواده، افزايش ساعات كار و… براي جلوگيري از فقر ندارد و در ظاهر امر، اين عدم تناسب را عامل فقير شدن نمي‌داند. اما در طرف ديگر در انديشه غربي عمده توجهات در مباحث اقتصادي به كاهش هزينه خانوار و افزايش درآمد مي‌باشد و مديريت اقتصادي خانواده به معني كاهش هزينه‌ها و افزايش درآمدها معرفي مي‌شود. اين كار از طريق حذف زوايد زندگي، برنامه ريزي مالي، مشاغل و كارآفريني خانگي و ….مطرح مي‌شود. مباحث بسيار زيادي نيز در اين زمينه وجود دارد و براي مردم نيز اهميت بسياري دارد.

اما نگاه اسلامي معطوف به افزايش رزق و احكام كسب و كاري است كه انسان را به معاد نزديك مي كند. در اين انديشه، به جايگاه رزق در زندگي انسان، جهت رسيدن به سعادت دنيوي و اخروي توجه مي‌شود، احكام كسب و كار اهميت دارد و كمتر به مباحث مالي و دخل وخرج و موارد جزيي مي‌پردازد.

دخل و خرج در انديشه قدما:

قدما نيز در باب تدبير منزل بيشتر به مسايل كاربردي زندگي توجه داشته‌اند و برخلاف محدثيني چون شيخ كليني كه معيشت را حول مفهوم رزق و احكام كسب و كار تعريف مي‌كند، تدبير منزل را به معني مديريت مالي خانواده تعريف مي‌كنند. به عنوان مثال در ميان قدما، ابن سينا در باب تدبير منزل بيان كرده است «كه اولا مال بدست آمده را بايد سه قسمت كرد. قسمتي را براي مخارج ضروري، بخشي ذخيره براي احتياجات آينده و مصائب و حوادث روزگار و قسمت ديگر را صرف زكات و صدقات و ابواب معروف و مصارف خيريه نمايد». «انفاقات و زكات بايد بدون تأخير، عاري از ريا، پيوسته و مستمر و در جاي صحيح مورد رضاي خداوند انجام گيرد.» «حد مصارف شخصي از يك طرف اسراف و تضييع مال و از طرف ديگر خست و بخل زياد است؛ بلكه بايد در خرج، تقدير و تدبير بكار رفته و به اعتدال و ميانه‌روي عمل شود.» «شخص خردمند در عين اينكه از كفايت و حفظ خداوند متعال غافل نيست، براي روز حاجت خود هم مقداري از مال را ذخيره مي‌كند تا با فقر و فلاكت مواجه نشود»[2]

حال جاي اين سوال باقي است كه آيا مديريت هزينه در قالب كاهش هزينه و افزايش درآمد جايگاهي در ادبيات ديني ندارد؟ يعني صرف فهم احكام كسب و كار و جايگاه رزق و فقر در زندگي انسان، براي مديريت هزينه‌ي خانوار كافي است و نيازي به برنامه ريزي و دقت در مسايل مالي و… نداريم.

ارتباط دخل و خرج در نگاه اسلام و غرب:

در جواب بايد گفت كه داب اسلام، بيان اصول حاكم بر روابط انساني است و جزييات و موارد كاربردي‌تر بر عهده خود مردم در زمان‌هاي مختلف و متناسب با اقتضائات زندگي آنها مي‌باشد. همچنين بايد توجه كرد كه تقدير معيشت كه به معناي اندازه‌گيري در زندگي است دلالت بر اين دارد كه بايد اندازه هر چيز مشخص باشد. حد مصرف از كالاهاي مختلف، ميزان مصرف اعضاء خانواده، مديريت مالي درآمد براي آنكه انسان به ديگران محتاج نشود و … ذيل اين مفهوم قرار مي‌گيرند.

لذا با توجه به حديثي كه در ابتداي مطلب بيان شد و با بررسي ساير احاديث مي‌توان نتيجه گرفت كه در زمينه مديريت هزينه در خانواده، معيار اسلامي «غني عما في ايدي الناس» مي‌باشد. يعني انسان بايد طوري كار كند و مصرف نمايد كه از مردم بي‌نياز باشد. لذاست كه اسلام از اجيرشدن نهي مي‌كند، امر به تجارت مي‌كند تا از اين طريق، روزي انسان در همان روز به انسان برسد و… . (مطابق حديث مورد بحث ، فرد تاجر اگر در تجارت زيان كند، اگر چه، اجري ندارد و ستايش نمي‌شود اما خداوند او را دوست دارد. لذا اگر كسي كه محبوب خداست (فرد تاجر) ضرر كند، حتما خداوند براي او جبران خواهد كرد و نمي‌گذارد كه محتاج مردم بشود. اما اين شرطي دارد و آن اين است كه فرد بايد امين باشد. عدم صداقت و خيانت در امانت سبب مي‌شود كه انسان از امداد الهي دور بماند و از آن منتفع نشود.)

مشاهده مي‌شود نگاه اوليه به رويكرد اسلام، در ظاهر بسياري از حساب و كتاب‌هاي مادي انسان را به هم مي‌ريزد و نگاه را كاملا برعكس مي‌كند. اما آيا اين به معني آن نيست كه نبايد حساب و كتاب در امور مختلف زندگي حاكم باشد و بحث تجارت و نهي اجير شدن يكي از موارد غنا و بي‌نيازي از مردم است. اما در طرف ديگر زندگي كه معطوف به مخارج مي‌باشد رعايت الگوي مصرف صحيح، مديريت اموال و استفاده بهينه از آن‌ها، تناسب ميان دخل و خرج، نيز بايد مورد توجه قرار گيرد و با تناسب ميان داشته ها و خواسته مصرف كرد و اصول آن را رعايت كرد.

بحث در اصول حاكم بر مصرف و هزينه‌ها نمي‌باشد اما قصد بيان اين نكته را داريم كه اگر ما به دنبال غنا از دست مردم باشيم بايد هم اصول حاكم بر كسب رزق و كسب و كار را مدنظر قرار دهيم و هم انكه اصول مصرف را رعايت كنيم و بتوانيم در مصاديق اين اصول را كاربردي كنيم. اسراف نكنيم، بدانيم شان ما چيست و متناسب با آن خرج كنيم، بدانيم هرچه كه رزق‌مان باشد گيرمان مي‌آيد و حرص نزنيم و … . لذا تمامي مباحث مربوط به مديريت هزينه خانوار يا دخل و خرج كه در تدبير منزل و مديريت مالي خانواده بحث مي شود با مدنظر قرار دادن تمامي موارد گفته شده در اين بحث، ذيل غنا از مردم قرار مي‌گيرد و اگر كاري بتوان انجام داد كه ما را از وابستگي به مردم مي‌رهاند از نظراسلامي صحيح مي‌باشد.

نتيجه گيري:

از اين رو اگر كاربرد بحث‌هاي مديريت هزينه خانوار، كاهش هزينه و… به ما كمك كند كه وابستگي‌مان به مردم كمتر شود و چشم‌مان به مال مردم نباشد. دقت در هزينه‌كرد درآمدها، از نظر اسلامي صحيح مي‌باشد اما نباد معيارها و موازين اسلامي در خصوص رزق و كسب و كار را فراموش كنيم و تنها به اصول مديريت هزينه خانوار اكتفا كنيم. در اين خصوص بايد توجه داشت كه استفاده از چنين اصولي بايد در راستاي اصول اسلامي و حاكم بر رزق باشد.

منابع و ماخذ:

1- اصول كافي، جلد پنجم كتاب المعيشه ص 73

2- خاكي، محسن، تربيت اقتصادي در تمدن اسلامي ايراني ، مركز تحقيقات دانشگاه امام صادق(ع)،1390 ،3-

مرتضي غضنفرنژاد

منبع: تريبون مستضعفين

 

مهربان همیشگی من... خودت گفتی:ادعونی استجب لکم... بخوانید مرا تا اجابت کنم شمارا...
گوش کن... این منم که اینروزها بیش از همیشه میخوانمت... اجابت کن مرا...

 

سه شنبه 28 آبان 1392  6:51 PM
تشکرات از این پست
shokraneh
hossein201273
hossein201273
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 26938
محل سکونت : سپاهان ایران

پاسخ به: اقتصاد اسلامی و الگوی مصرف در سبک زندگی

مصرف‌گرايي در سبك زندگي ايراني و اروپايي

منبع


 
 
مصرف‌گرايي در سبك زندگي ايراني و اروپايي
معلم زن هلندي كلاس گفته بود كه يك هلندي اصيل هيچ وقت در اين موقع سال كه فروشگاه ها تخفيف هاي آخر تابستان و آخر سال شان را شروع نكرده اند، خريد نمي كند و يك هلندي خريدهاي اصلي اش را در زمان تخفيف ها كه بعضاً تا 70 درصد هم ميرسد انجام مي دهد.

masrafgeraiبه گزارش تريبون مستضعفين يكي از خوانندگان سايت در يادداشتي كه ارسال كرده است به تفاوت‌هاي سبك‌زندگي ايراني و هلندي اشاره كرده است. اين يادداشت-خاطره را باهم مي‌خوانيم.

چندي پيش يكي از دوستان بهمراه همسرش براي فرصت مطالعاتي به هلند آمده بود و به قول خودش به اروپا!!! با همسري شمال شهرنشين كه بخاطر تك فرزند بودن و پدري متمول داشتن، تمام وسايلش در ايران مارك بود و حتي خوراكي هايش غيرايراني بودند/ با كلي ذوق و شوق راهي هلند شده بود براي تجربه يك زندگي اروپايي؛ آنهم حداقل به مدت شش ماه.

دو هفته اول همچون ايرانيان و فرهنگ مصرف زده ايراني، بخوبي خرج ميكرد و از بهترين مارك ها و برندهاي اروپايي خريد مي كرد. بعد از هفته چهارم و ماه اول، نگاه سنگين و متعجب دوستاني كه به تازگي در هلند پيدا كرده بود (هلندي و غيرهلندي) را به خوبي لمس كرده بود. نگاهي كه مشخص مي كرد كه اين شيوه خرج كردن و مصرف زدگي با فرهنگ رايج هلندي ها جور در نمي آيد و نه تنها اين كار ارزش نيست بلكه به نوعي كاري غير منطقي و غير عقلاني جلوه مي نمود

در يك مهماني خصوصي ايشان تعريف مي كرد كه براي پر كردن زمان خالي اش در كلاس هاي زبان هلندي شركت كرده بود و معلم زن هلندي كلاس گفته بود كه يك هلندي اصيل هيچ وقت در اين موقع سال كه فروشگاه ها تخفيف هاي آخر تابستان و آخر سال شان را شروع نكرده اند، خريد نمي كند و يك هلندي خريدهاي اصلي اش را در زمان تخفيف ها كه بعضاً تا ۷۰ درصد هم ميرسد انجام مي دهد.

حالا بعد از ۹ ماه، آن خانم شمال شهرنشين تنها مارك و برند مصرف كن، به خوبي ياد گرفته است كه يك زندگي هلندي چيست؟ دو هفته قبل از عزيمت به ايران مهمانشان بوديم. با كلي ذوق و شوق تعريف مي كرد كه اين سيب زميني ها را از فلان فروشگاه گرفته ام چون ۳۰ درصد تخفيف داشته ولي ماست و نوشيدني را از آن فروشگاه نخريدم و آنها را از فروشگاه ديگري با فاصله يك و نيم كيلومتري فروشگاه قبلي خريدم چون ماست و نوشيدني اش را ۲۵ درصد تخفيف زده بود!

با خودم فكر ميكردم كه چه گونه است كه يك فرد در ايران آنگونه مصرف زده و تجمل گرا و مارك مصرف كن تربيت مي گردد ولي همان فرد در عرض كمتر از ۹ ماه به فردي كاملاً اقتصادي و با حساب و كتاب و صرفه جو تبديل مي گردد؟ آدمي كه در ايران تنها چيزي كه برايش مهم نبود قيمت و پول و مصرف زدگي بود ولي در اينجا به آدمي تبديل مي شود كه براي خريد يك نوشابه يك يورويي تخفيف دار حاضر است يك و نيم كيلومتر را با دوچرخه طي كند تا جنسي ارزانتر را تهيه نمايد. در حاليكه نسبت درآمد (حقوق) به هزينه اي كه در هلند دريافت مي كرد حداقل دو برابر بيشتر از آن نسبت در ايران بود.

اين فرهنگ يك جامعه است كه يا تو را مصرف زده و مصرف گرا بار مي آورد و يا آدمي صرفه جو و مقتصد و با حساب و كتاب.

پ.ن: شايد بي پايه و اساس ترين تحليل و برداشت نسبت به اين مساله اين باشد كه فكر كنيم گران بودن اقلام و هزينه زندگي باعث اين تغيير رويكرد مي گردد در حاليكه اينگونه نيست و فضاي عمومي جامعه جايي براي هنجار دانستن مصرف زدگي و مصرف گرايي بيش از حد نياز ندارد

 

 

مهربان همیشگی من... خودت گفتی:ادعونی استجب لکم... بخوانید مرا تا اجابت کنم شمارا...
گوش کن... این منم که اینروزها بیش از همیشه میخوانمت... اجابت کن مرا...

 

چهارشنبه 29 آبان 1392  11:15 PM
تشکرات از این پست
shokraneh
hossein201273
hossein201273
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 26938
محل سکونت : سپاهان ایران

پاسخ به: اقتصاد اسلامی و الگوی مصرف در سبک زندگی

اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی به روش اهل بیت (ع)

امام علی بن موسی الرضا (ع) فرمود:
«الفقیه من افاض علی الناس خیره وانقذهم من اعدائهم …» فقیه کسی است که مردم را از دشمنان نجات دهد، بزرگترین دشمن مردم در حال حاضر فرهنگ غرب و سبک زندگی غربی است که جوامع اسلامی را مورد هجوم قرار داده است؛ رواج سبک زندگی غربی وبیگانگان ودشمنان اسلام خطری است که نگران کننده است ؛فقها در مقابله با این بحران فرهنگی نقش مهم واثر گذار دارند؛ ومی توانند در اقتصاد مقاومتی برای برون رفت از بحران فرهنگ سازی ودر استقلال وحفظ هویت کشور نقش برجسته ایفا کنند به حسب روایت امام رضا(ع) پیشگامی فقها ضروری است ؛
ازاین روی ضروری است پالایش فرهنگی در تمام امور صورت گیرد تا مردم از سبک زندگی غربی فاصله بگیرند ؛
سبک زندگی در کشور با جهاد فرهنگی علمای شیعه بر اساس فرهنگ اهل بیت(ع) بود ودر مظاهری مانند
۱- پوشش و لباس و تغذیه ، در حالیکه امروز به تقلید از فرهنگ غرب لباسهای تولید بیگانه در کشور مصرف شده وکارخانه های داخلی قادر به تولید نیستند ؛ این روند می تواند اقتصاد کشور را دچار چالش جدی کند ؛ اقتصاد مقاومتی اقتضا می کند که به تولید داخلی بها داده شده واز پوشیدن لباس بیگانگان خود داری وحتی ورود این نوع محصولات از طریق دولت منع شود ؛
۲- معماری و خانه سازی ـ خانه هایی که در کشور رواج یافته به سبک غربی است آپارتمان سازی وزندگی آپارتمانی شیوه ی غربی وسرمایه داری است که امنیت فرهنگی واقثتصادی را به مخاطره کشیده است ؛
۳- معاشرت های خانوادگی ،همسایه داری نیز که پیش تر براساس فرهنگ اسلامی بود تغییر یافته وفرهنگ غرب جایگزین می گردد ؛ همسایه روابط کمتر واز حال همدیگر بی خبر شده اند ؛
۴- تعلیم وتربیت آموزش و پرورش ـ شیوه آموزش دراسلام براساس رهنمود اهل بیت براساس قرآن وبا آموزش قرآن شروع می گردید ؛امیرمومنان به فرزندش امام حسن می فرماید آموزش وتربیت تورا را با قرآن شروع کردم وحلال وحرام را به تو آموزش دادم این روش در عصر پهلوی با دسیسه ی استعمارگران وعوامل آنان دگرگون شد وقرآن از آموزش کنار زده شد ؛ ازاینروی فرزندان ما از جهت فکری آسیب پذیر شدند ؛ واز فرهنگ دینی فاصله گرفته وذهن آنان با آموزشهای غیر دینی انس گرفت ؛ تعلیم و تربیت اسلامی با قرآن شروع می شد ، در این مدل فرزندان مان را مکتبی به باری آوردیم ، لذا در هر کشور بیگانه ای که قدم می گذاشتند از اصول خود دست بردار نبودند فرزندانمان در غرب تحصیل می کردند اما پای بند به اصول دینی و ارزشهای فرهنگ اسلام بودند، یکی از دانشمندان معاصر گفته است ، شاگردان استاد رضا روزبه در هر نقطه از جهان که زندگی کرده و فعالیت دارند مکتبی هستند ، برخی پزشک ساکن آمریکا و برخی در ایران استاد دانشگاه هستند بدون استثنا مکتبی به بار آمده اند؟ سر این مسئله این بود که آن مرحوم جوانان را از کودکی که آینه ی دل آنان صاف وبدون زنگار است ؛ با شیوه ی قرآن وبه سبک قرآن آموزش می داد ؛ با این روش جوان از تمام خطرها واکسینه می شود ؛
۵- نهاد خانواده درفرهنگ اسلامی مقدس ونهادی اصیل وبستر رشد معنوی وشکوفایی استعداد ها بوده است ؛ مادر در خانواده وحضور او در خانه وسرپرستی ومدیریت واداره منزل کانون خانواده را گرم وامنیت خاص به آن می داد؛اکنون با رسوخ فرهنگ غرب وسرمایه داری که از قرن ۱۹ م خانواده را در غرب فرو پاشید ؛ به تدریج این فرهنگ به کشورهای اسلامی از جمله ایران رسوخ وبا تبلیغ جایگزین فرهنگ اسلامی شد ؛ این روند با تخریب نقش مادری درخانواده ها تمام پایه ها ی خانواده را به چالش کشیده است؛ از جمله آسیب های خطر ساز این روند این است که : تمام ادارات ونهادها اولویت گزینش خودرا به زنان داده ودختران جوان ومادران را به پشت میز ادارات کشیده وبا این شیوه بنیان خانواده ها متزلزل گردیده و تربیت فرزند ونقش های دیگر در خانواده که با محوریت مادر بود به چالش کشیده شده است ؛ از جمله عوارض آسیب زای این روند این است که پسران جوان در جامعه بیکار وگرفتار دام اعتیاد گشته وادارات وارگانها ومشاغل به دختران جوان واگذار شده مقررات شرعی وضوابط دینی که در جامعه اسلامی ارزش بود ؛ تبدیل به فرهنگ شده وقبح هنجار های ضد دینی کاسته شده ورعایت روابط محرم ونامحرم که از ضوابط مهم اسلامی وفرهنگ اسلامی بود به کلی فراموش شده وبیکاری ۷۰ در صد جوانان دنبال شغل از معضلات لا ینحل امروز ما محسوب وحریم خانواده ها وعفت وحجاب به یغما رفته است ؛
۶- احترام به پدر و مادر که از سفارشات اکید قرآن است به فراموشی سپرده وسالمندان را به مرکزی بیرون از خانه منتقل وعواطف اسلامی وفرهنگ قرآن وسبک زندگی دینی جای خود را به سبک زندگی غربی داده است؛ مرکزی به نام خانه ی سالمندان که کاملا از فرهنگ خشن غرب گرفته شده است جایگزین دستورات قرآن گردیده است؛ دوری از فرهنگ قرآن دراین امور تاثیرات وضعی برزندگی ها گذاشته است !
بر این اساس امیرمؤمنان به مسلمانان هشدار می‌دهدتا گاهی که زی وفرهنگ خود در خوراک و پوشاک ودیگر مسائل فرهنگی را ازدست ندهید و لباس بیگانه بر تن نکنید؛ سعادت وعزت شما تضمین شده، وگرنه روزهای ذلت و خواری و استثمار و اسارت و گرفتاری ها، شما را در بند خواهد کشید، از دست رفتن فرهنگ اسلام به معنای نابودی عزت اسلامی وگرفتاری به دام ذلت غرب وبیگانگان ودشمنان اسلام است ؛ لذا فرمود: تا زمانی امت اسلام عزیز است و روی ذلت نخواهد دید که از فرهنگ بیگانه تقلید نکند و سبک زندگی و معاش خود را براساس تقلید از بیگانگان تغییر ندهد، ولباسی مانند دشمنان اسلام بپوشد ؛ امام با آینده نگری به پیامد های پیروی از آداب وفرهنگ غیر مسلمانان آگاه و قبول آداب آنان را وابستگی اقتصادی و فرهنگی جامعه به آنان می داند که منجر به مصرف تولیدات آنان خواهد شد ؛ تدبیری که مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) ارائه فرمود با عنوان « اقتصاد مقاومتی» براساس مکتب اهل بیت است ؛
راهکارهای قرآنی جهت رسیدن به شیوه سبک زندگی اهل بیت واقتصاد مقاومتی :
جهت رسیدن به اقتصاد مقاومتی رهایی از مظاهر ومصادیق فرهنگ غرب مهمترین زمینه ی این مسئله است ؛
۱- راه کار اول نجات از سبک زندگی غرب :
قرآن کریم برای سعادت انسان سبک زندگی عالی را به انسان نشان داده و فرموده است برای نجات از دام دشمنان به سیره ی پیامبر(ص) پناه ببرید « لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه » سرمشق و الگو و سبک زندگی و برنامه های خود را با پیامبر(ص) هماهنگ بسازید و از آن حضرت الگو گیری کنید ، فاصله گرفتن از اصول مکتبی برای جوامع اسلامی زیان بار است که نتیجه ی آن بحران هویت است در برحان هویت فرد تابع فرهنگ وارداتی و بیگانه است ؛ در این فضای بحران و شبهه آلود فرهنگی باید جامعه را به منابع سرشار علوم الهی راهنمایی کرد؛ اگر جامعه اسلامی پس از پیامبر(ص) گرفتار فترت و فقر فرهنگی شد یک مشکل بزرگ داشت که دوری از اهل بیت (ع) پس از پیامبر (ص) بوده است ؛
۲- راه کار دوم نجات از سبک زندگی غرب :
خداوند متعال به پیامبر(ص) دستور می دهد جهت تغییر سبک زندگی پیرامون خود بهترین روش در کنار مواعظ و دستورات عملگرایی است؛ اصلاح خانواده وعملگرایی در خانواده روش مهم در اصلاح سبک زندگی است ؛ دراین راستا خداوند به پیامبر(ص) می فرماید دستور حجاب از پیرامون و خودت خودت شروع کن « یا ایها النبی قل لازواجک و نباتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلاببیهن » ـ ای پیامبر تغییر در سبک پوشش را از زنان و دختران خود و زنان در مرحله دوم از زنان مومنان شروع کن ، این بهترین روش است برای حفظ شان و جایگاه زنان مومن و بهترین سبک برای عفاف است.
در راستای حفظ خانواده از فرهنگ بیگانه آیه کریمه می فرماید : «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا » ـ ای مومنان ابتدا خود و خانواده های تان را از آتش جهنم نگهدارید.
دستور دیگری که خداوند در این راستا به پیامبر فرمود: «و امر اهلک بالصلواة و اصطبر علیها ـ خانواده ات را در مرحله اول به نماز دستور بده واین دستور را تکرار کن ؛ بنابراین اگر مسئولین فرهنگی ما قصد دارند در سبک زندگی مردم تغییری به سوی اصول و ارزشهای دینی ایجاد کنند و فرهنگ کشور را به سویی ببرند که مستعد آخر الزمان وظهور حضرت مهدی (عج) باشد باید از دستورات قرآن پیروی کنند ؛
قرآن می فرماید: باید متولیان امر جامعه از خودشان آغاز کنند، سبک زندگی خود خانواده را تغییر دهند . این روش بسیار منطقی در تربیت است چون تا انسان خود تربیت نشده باشد به آداب و تربیت الهی محال است که دیگران را تربیت کند، اگر امیرمومنان (ع) نان خشک را بازنوای خود شکسته می خورد ، و کسی به این خوراک اعتراض می کند، حضرت می فرماید ، ساده زیستی حاکم در سبک زندگی مایه امنیت روحی مردم است و به این روش در جامعه امنیت و امید در دل فقرا ایجادی شود؛ این نوع سبک زندگی مانع از بحران اقتصادی است ، وقتی در جامعه ناامنی غذایی پیدا شود و تعادل جامعه بهم بخورد انصاف و مروت که اساس دین ماست از دلها بیرون شده و قساوت و اخلاق غیر دینی جایگزین خواهد شد، سر اینکه قرآن و اهل بیت در تغییر سبک زندگی از خانواده شروع کرد و امیرمومنان در حاکمیت خود از حکمران وحاکم شروع کرد این است که محور وبستر رشد وترقی وصلاح هر جامعه دو چیز است : ۱ـ خانواده ۲ـ حاکمیت ؛
راه کار دوم نجات از سبک زندگی غرب :
اثر گذار ترین راه کار اصلاح سبک زندگی ورسیدن به اقتصاد مقاومتی اصلاح نخبگان جامعه وساده زیستی آنان است ؛ جمله معروف «الناس علی دین ملوکهم» به خوبی بیانگر این مسئله است که مردمان تابع رفتار حاکمان ونخبگان وسر شناسان جامعه هستند ؛هرگاه سران جامعه وخواص به سوی صلاح وفلاح حرکت کرده واز ثروت اندوزی پرهیز کنند ، امنیت وآرامش به اقتصاد روی آورده وامنیت روحی ایجاد می شود ؛ هرگاه حاکمان وخواص جامعه به سوی انباشت ثروت با انگیزه ی سود محوری نا مشروع میل کنند امنیت اقتصادی مخدوش می شود …. ازاینروی اصلاح سبک زندگی باید با دومحور شروع شود ؛ اول حاکمیت : اصلاح رفتار نخبگان وحاکمان جامعه وقتی حاکم جامعه بی محابا هرکاری انجام داد ووعده داد عمل نکرد ؛ هیبت قانون شکسته می شود ؛ حرمت شکنی به طبقات پایین جامعه سرایت می کند ؛مردم به نخبگان می نگرند واز آنها الگو می گیرند ؛ عینی ترین جلوه ی جامعه خانواده ها هستند؛ که با پیروی خود از حاکم هویت و نظم و انضباط معینی به جامعه داده وآنرا پیش می برند ؛ اگر حاکم انحراف داشته باشد ؛انحراف او از مسیر درست ، تراز تشخیص انحراف جامعه هست ومردم اعضای جامعه هستند ؛

امیرعلی حسنلو – بخشی از مقاله ارائه شده در جشنواره ی امام رضا(ع) با عنوان: «منزلت خانواده و سبک زندگی در فرهنگ رضوی» ۵/۷/۹۱

 

 

مهربان همیشگی من... خودت گفتی:ادعونی استجب لکم... بخوانید مرا تا اجابت کنم شمارا...
گوش کن... این منم که اینروزها بیش از همیشه میخوانمت... اجابت کن مرا...

 

شنبه 21 دی 1392  6:53 PM
تشکرات از این پست
shokraneh
mansoor67
mansoor67
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 3583
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به: اقتصاد اسلامی و الگوی مصرف در سبک زندگی

اگر طبق آداب و منش اسلامی رفتار نمائیم در زندگی فقر نمی شویم .

یک شنبه 22 دی 1392  4:05 PM
تشکرات از این پست
shokraneh
mohsenshabani
mohsenshabani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 2227
محل سکونت : روی کره خاکی

پاسخ به: اقتصاد اسلامی و الگوی مصرف در سبک زندگی

اسلام برای همه زمانها برنامه دارد

بهترین راه

اسلام است

تمام هفته گناه و غروب جمعه دعا             کمی خجالت از این انتظار هم خوب است           الهم عجل لولیک الفرج

دوشنبه 23 دی 1392  4:26 PM
تشکرات از این پست
shokraneh
hossein201273
hossein201273
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 26938
محل سکونت : سپاهان ایران

پاسخ به: اقتصاد اسلامی و الگوی مصرف در سبک زندگی

اقتصاد مقاومتی از منظر اقتصاد اسلامی

تاریخ تحریم های اقتصادی در دنیا نشان داده است که اثر این تحریم ها بیش از ۳۰ درصد نمی باشد، اما این کم اثر بودن دلیل بر عدم تدوین برنامه لازم برای مقابله با آنها نخواهد شد. در شرایط کنونی مطالب راهبردی رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی گویای آن است که می بایست برنامه ریزی جهت مقابله با اثرات تحریم سرلوحه مطالعات اقتصادی در این حوزه باشد.

استفاده از تحریم های اقتصادی در کنار ابزاری چون جنگ روانی و بر هم زدن انسجام داخلی قرار گرفته و ما را در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داده است. برخی از کارشناسان و تحلیل گران سیاسی معتقدند که ویژگی اقتصاد ایران و تنوع آن و موقعیت جغرافیایی کشور به گونه ای است که فرصت اعمال فشار کشورهای خارجی را بسیار کاهش می دهد.

از نظر اسلام، اهداف اقتصاد اسلامی بدون وجود اقتصاد سالم غیر قابل تامین است. اسلام می خواهد غیر مسلمانان بر مسلمانان تسلط و نفوذ نداشته باشند. این هدف هنگامی میسر است که ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشد والا نیازمندی ملازم است با اسارت و بردگی، اگر چه اسم بردگی در کار نباشد. رشد و پیشرفت های اقتصاد در کنار سالم سازی فعالیت ها و مقابله با مفاسد از یک سو و گسترش عدالت اجتماعی از سوی دیگر از مهم ترین دغدغه های اقتصادی کشورمان به حساب می آید. با وجود شرایط پیش رو دولت و مردم می بایست با اطلاع کامل از فرصت ها و محدودیت های موجود، قدم در راه مقابله با این تحریم ها برداشته و در آن زمان است که می توان ادعا نمود اقتصاد مقاومتی سرلوحه زندگی تمام اقشار جامعه قرار گرفته است.

ما می توانیم در کشورمان به دنبال علمی از اقتصاد باشیم که هم فرهنگ و اصول اقتصاد اسلامی را در بر بگیرد و هم اینکه بتواند با اقتصاد دنیا تعامل پویا داشته باشد

راه کارهای پیشنهادی

 وضعیت مناسب در اقتصاد اسلامی در یک کشوری که دنبال  دستیابی به این علم است، می بایست از ابعاد گوناگون بررسی شود:

افزایش تولید و بهره وری

با حمایت از افزایش تولید و بهره وری و بالا بردن سطح رفاه عمومی می توان پویایی را به اقشار جامعه بازگرداند و آسیب پذیری ناشی از تحریم ها را کم رنگ نمود. در واقع در اقتصاد اسلامی تاکید ویژه ای به بخش تولید صورت گرفته است و از آن به عنوان چرخ های اصلی اقتصاد یاد شده است و در صورتی که کندی عملکرد و یا توقف در حرکت آن صورت گیرد، اثرات وضعیت اقتصادی سایر کشورها و تحریم هایی که در این زمینه صورت می گیرد، قوی تر و مخرب تر خواهد شد. اقتصاد تک محصولی متکی بر نفت که در حال حاضر گریبان گیر کشورمان می باشد،می تواند با ایجاد این تحریم ها مضرات خود را از دست بدهد و در جهت مناسب به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

کوچک شدن دولت و کمک به رشد بخش خصوصی

در اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید شده است که با اجرای سیاست های به هنگام در خصوص واگذاری های دولتی به مردم، عملکرد مدیریتی و بهره وری بهبود یابد و مسیر حرکت از اقتصاد دولتی به اقتصاد پویا فراهم شود؛ از طرف دیگر می دانیم که بخش خصوصی تحت تاثیر و فشار و محدودیت های کمتری نسبت به بخش دولتی می باشد، لذا تقویت نقش و عملکرد این بخش ها می تواند تا حدودی از مشکلات ناشی از تحریم بکاهد و مقاومت اقتصاد را در مقابله با محدودیت های پیش رو بالا ببرد.

با حمایت از افزایش تولید و بهره وری و بالا بردن سطح رفاه عمومی می توان پویایی را به اقشار جامعه بازگرداند و آسیب پذیری ناشی از تحریم ها را کم رنگ نمود. دولت می تواند از این فرصت به عنوان عاملی برای کارآمد نمودن نظام بروکراسی و افزایش بهره وری نیروی انسانی استفاده کند. در واقع گام اصلی در ایجاد اقتصاد مقاومتی افزایش کارآمدی نیروی انسانی است و دولت با ارائه یک سیستم مدیریتی کارآمد، بهره وری را در بخش های مختلف افزایش می دهد و با توانمند نمودن سیستم عملیاتی در کشور، بخش خصوصی را در این راه با خود همراه می سازد.

تحریم سیستم بانکی در شرایط کنونی از دوجهت مختلف بخش خصوصی را متاثر می سازد. از یک طرف باعث محدود شدن اجرای عملیات مالی آنها می شود اما از سوی دیگر بانک های خصوصی درگیری کمتری با این گونه تحریم ها داشته اند. این گونه بانک ها می توانند با وارد شدن در عرصه جهانی عملیات مالی بخش های خصوصی را انجام دهند و باعث رونق فعالیت خود و سایر بخش ها شوند؛ البته در این میان عملکرد دولت در جهت کاهش محدودیت های این بخش ها دارای اهمیت فراوان است و مدیریت صحیح دولت نیز می تواند از ایجاد سوء استفاده های احتمالی بکاهد.

اجرایی نمودن اقتصاد بومی

ما می توانیم در کشورمان به دنبال علمی از اقتصاد باشیم که هم فرهنگ و اصول اقتصاد اسلامی را در بر بگیرد و هم اینکه بتواند با اقتصاد دنیا تعامل پویا داشته باشد. این مهم نیازمند مطالعات گسترده در زمینه های تاریخ، مردم شناسی و سایر بخش های اجتماعی است؛ به عنوان مثال ما در پیشینه اقتصاد کشورمان پدیده ای به نام ربا خواری را منع نموده ایم و هم اکنون نیز از این پدیده به عنوان عملی قبیح یاد می شود اما همسو شدن با اقتصاد جهانی و برقراری روابط پیچیده مالی با کشورهای سرمایه داری ما را مجبور نموده است که توجیهات خاصی برای این عمل ارائه دهیم، در حالی که برای حفظ ارزش پول و جلوگیری از زیان تورم، در اقتصاد اسلامی راه حل های شایسته ای ارائه شده است. در این میان سیستم بانکی می تواند با اجرای این دست قوانین و کاهش نرخ بهره، جذابیت سرمایه گذاری برای خارجیان را افزایش دهد وبا ورود سرمایه خارجی اثرات تحریم بر کشور را بکاهد؛ و این در واقع همان  اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور است و اگر چه امری بس دشوار است اما می تواند برنامه های آتی جهان را تحت تاثیر قرار دهد و از عظمت پوشالی نظام سلطه بکاهد.

نویسنده : زهره حیدری

 

 

مهربان همیشگی من... خودت گفتی:ادعونی استجب لکم... بخوانید مرا تا اجابت کنم شمارا...
گوش کن... این منم که اینروزها بیش از همیشه میخوانمت... اجابت کن مرا...

 

پنج شنبه 24 بهمن 1392  3:12 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها