0

مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

 
yarabyarabyarab
yarabyarabyarab
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : مرداد 1390 
تعداد پست ها : 3539
محل سکونت : قزوین

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

يکي از نويسندگان تأثير برهنگي را در اضمحلال و خشکيدن درخت تنومند خانواده, اينگونه بيان کرده است: در جامعه اي که برهنگي بر آن حاکم است, هر زن و مردي, همواره در حال مقايسه است, مقايسه آنچه دارد با آنچه ندارد, و آنچه ريشه خانواده را مي سوزاند اين است که اين مقايسه آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن مي زند. زن که بيست يا سي سالي در کنار شوهر خود زندگي کرده و با مشکلات زندگي جنگيده و در غم و شادي او شريک بوده است, پيداست که اندک اندک بهار چهره اش شکفتگي خود را از دست مي دهد و روي در خزان مي گذارد در چنين حالي که سخت محتاج عشق و مهرباني و وفاداري همسر خويش است, ناگهان زن جوانتري از راه مي رسد و در کوچه و بازار, اداره و مدرسه, با پوشش نا مناسب خود, به همسر او فرصت مقايسه اي مي دهد, و اين مقدمه اي مي شود براي ويراني اساس خانواده و بر باد رفتن اميد زني که جواني خود را نيز بر باد داده است!
(غلامعلي حداد عادل , فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي, ص 69-70)

 
یک شنبه 26 آبان 1392  10:43 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 09303495228 gh_golpa
yarabyarabyarab
yarabyarabyarab
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : مرداد 1390 
تعداد پست ها : 3539
محل سکونت : قزوین

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

به چشمانت بیاموز که هرکس وهرچیز ارزش دیدن ندارد

یک شنبه 26 آبان 1392  10:46 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 09303495228 gh_golpa
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

 ای شیعه بزن ناله و فریاد امشب              از غربت آن غریـب کن یاد امشب 

مسموم شد از زهر، جواد بن رضا              در حجره در بسته‌ بغداد امشب

امام جواد (علیه السلام) می فرمایــند:  من أطاع هــــــــواه أعطی عــدوه مناه  (1)

كسی كه فرمان هـــوای نفس خویـــــش برد ، آرزوی دشمنــــــــش را بــرآورد .

آرزوی دشمن چیست؟!   آرزوی دشمن گرفتن حجاب و عفاف از جوانان ماست ! در مضامین دینی داریم : « لادین لمن لا عفاف له »  کسی که عفت نداشته باشد، دین ندارد!

آرزوی دشمن، خراب کردن حیثیت دینی جامعه ی ماست! 

 

یکی از مشاورین و جاسوسان کاخ سفید در گزارش خود نوشته است:

ما موفق شدیم چــــادر مشکی زن ایـــرانی را به چـــــادر توری و گلدار تبدیل کنیـــم. 

 چـــــادر توری و گلدار زنان مسلمان را به مانتو تبدیل کنیم!

    مانتو های بلند را به مانتوهای رنگین، تنگ و خیــــلی کوتاه.

        و اکنون از حجاب  یک زن مسلمان فقط یک روسری مانده است.

            آنان از اینکه با نامحرمان ارتباط داشته باشند، شرمنده نیستند!

                از این شرمنده اند که در محیطی نتوانند با نامحرم ارتباط مستقیم برقرار کنند.

                         اگر ما بتوانیم این روسری را هم از خانـــم های ایرانی بگیریم،  

                                چیزی از اســــلام و انـقــــلاب در ایران باقـــــی نــخواهد ماند!!

پس بیایید، با پیروی نکردن از نفس خویش!  آرزوی دشمن را برآورده نکنـــــــــــــیم .!

(گروه حجاب و عفاف)

============================

وبلاگ http://efaf.mihanblog.com

1- مسند الامام الجواد ، ص 243

 

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

یک شنبه 26 آبان 1392  11:12 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 09303495228 ravabet_rasekhoon TANHA313 yarabyarabyarab gh_golpa
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا امیرالمؤمنین علی (ع)

جوان خیلی آرام و متین به مرد نزدیک شد و با لحنی مؤدبانه گفت: ببخشید آقا! من می تونم یه کم به خانوم شما نگاه کنم و لذت ببرم؟ مرد که اصلا توقع چنین حرفی را نداشت و حسابی جا خورده بود، مثل آتشفشان از جا در رفت و میان بازار و جمعیت، یقه جوان را گرفت و عصبانی، طوری که رگ گردنش بیرون زده بود، او را به دیوار کوفت و فریاد زد مردیکه عوضی، مگه خودت ناموس نداری … خجالت نمی کشی؟ …


 

جوان امّا، خیلی آرام، بدون اینکه از رفتار و فحش های مرد عصبی شود و عکس العملی نشان دهد، همانطور مؤدبانه و متین ادامه داد خیلی عذر می خوام فکر نمی کردم این همه عصبی و غیرتی بشین، دیدم همه بازار دارن بدون اجازه نگاه میکنن و لذت می برن، من گفتم حداقل از شما اجازه بگیرم که نامردی نکرده باشم … حالا هم یقمو ول کنین، از خیرش گذشتم. مرد خشکش زد … همانطور که یقه جوان را گرفته بود، آب دهانش را قورت داد و زیر چشمی زنش را برانداز کرد

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

یک شنبه 26 آبان 1392  11:12 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 09303495228 yarabyarabyarab gh_golpa
zahra7720
zahra7720
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : اسفند 1387 
تعداد پست ها : 642
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

احادیث در مورد حجاب:

هر دینی منشی دارد منش اسلام حیاست.

پیامبر ص

عفت مقاومت در برابر شهوتهاست.حضرت علی ع

کسی که عفت داشته باشد گناهانش سبک و منزلتش در درگاه خداوند زیاد خواهد شد.حضرت علی ع

برای هر چیزی زکاتیست و زکات زیبایی پاکدامنی ست.حضرت علی ع

 

 

الهی داغ محبتت را بر دل هر که نهادی 

   خرمن وجودش را به باد نیستی در دادی 
 
 
 
 
 
یک شنبه 26 آبان 1392  11:26 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 omiddeymi1368 09303495228 yarabyarabyarab gh_golpa
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

یک شنبه 26 آبان 1392  11:27 PM
تشکرات از این پست
zahra7720 omiddeymi1368 09303495228 yarabyarabyarab gh_golpa
zahra7720
zahra7720
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : اسفند 1387 
تعداد پست ها : 642
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

 تو یه کتاب اهداف قران از پوشش رو اینجوری نوشته بود:

1- پوشاننده عورات و زشتی ها (یواری سواتکم)اعراف (7/26)

2-زینت و زیبایی و وسیله حسن حال و پیشرفت (ریش)(اعراف26)

ریش پریست که به انتهای تیر میبندند که به سرعت سیر آن کمک کند.

*علامه مصطفوی معتقد است ریش وسیله است که با آن پیشرفت و بلندی حاصل میشود مثل پر پرندگان . ترقی مادی و معنوی و روحی

3-حفظ و نگهداری از گرما و سرما(تقیکم الحر)(نحل 16/81)

4-محافظ بدن در صدمات جنگ و بلاها و سختیهاو خطرات(تقیکم باسکم لکم)(نحل81)(وعلمناه صنعه لبوس لکم لتحصنکم من باسکم )(انبیا 21/80)

اسم کتاب پرنیان پاکدامنی است.

الهی داغ محبتت را بر دل هر که نهادی 

   خرمن وجودش را به باد نیستی در دادی 
 
 
 
 
 
یک شنبه 26 آبان 1392  11:45 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 09303495228 yarabyarabyarab gh_golpa
zahra7720
zahra7720
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : اسفند 1387 
تعداد پست ها : 642
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

 قسمتی از نامه چارلی چاپلین به دخترش:

برهنگی بیماری عصر ماست .

دخترم هیچ کس و هیچ چیز  را در این جهان نمی توان یافت  که شایسته آن باشد که دختری ناخن پای  خود را به خاطر آن عریان کند.

الهی داغ محبتت را بر دل هر که نهادی 

   خرمن وجودش را به باد نیستی در دادی 
 
 
 
 
 
یک شنبه 26 آبان 1392  11:52 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 09303495228 yarabyarabyarab gh_golpa
zahra7720
zahra7720
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : اسفند 1387 
تعداد پست ها : 642
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

 مستر همفر جاسوس مشهور انگلیسی در کشورهای اسلامی یکی از نقاط قوت مسلمانان را حجاب زنان می داندومینویسد:

زنان آنان دارای حجاب محکم هستند که نفوذ فساد در میانشان غیر ممکن است.

ودر جایی دیگر مینویسد :به هر وسیله ای شده باید زن مسلمان را از حجاب اسلام خارج کرد و بی حجابی را در بین آنان رایج کرد و ابتدا برای گول زدن آنان برای اینکه حجاب را کنار بگذارند ,باید به آنها تفهیم کرد که حجاب به شکل چادر مربوط به اسلام نیست .

خواه ناخواه وقتی زنها از حجاب خارج شوند مردها و جوانان فریفته میشوند ودر نتیجه فساد در کانون خانواده ها وارد میشود .

 

 

می دانید که اسپانیا یک کشور مسلمان بوده که به آنجا اندلس گفته می شده,اما این کشور توسط مسیحیان از مسلمانان گرفته شد.

یکی از راههایی که آنهارا در این تسخیر یاری کرد ,رواج فساد و بی بند و باری در میان جوانان و رواج بی حجابی در زنان مسلمان بود.

حجاب یعنی لطف  الهی بر همه وعلم و حکمت محض خداوند.

الهی داغ محبتت را بر دل هر که نهادی 

   خرمن وجودش را به باد نیستی در دادی 
 
 
 
 
 
دوشنبه 27 آبان 1392  12:16 AM
تشکرات از این پست
09303495228 yarabyarabyarab omiddeymi1368 gh_golpa
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

ضمن سلام و عرض ادب حضور مشارکت کنندگان گرامی

خواهشمندیم از ارسال مطالب کوتاه و تکه تکه نمودن بی مورد محتوا خودداری نمایید، سعی فرمایید در قالب موضوعات درخواستی یا هر عنوان مرتبط دیگر به بیان دیدگاه ها، نقطه نظرات و راهکارهای دست نوشت خود بپردازید. بهتر است چند تصویر در یک پست جای داده شود و ذیل آنها توضیحاتی ذکر گردد، همچنین تصاویر بهتر است هم عرض و وسط چین باشند.

با تشکر

منتظر مشارکت مسئولانه و آگاهانه شما هستیم...

 
       
دوشنبه 27 آبان 1392  8:03 AM
تشکرات از این پست
TANHA313 mina_k_h yarabyarabyarab omiddeymi1368 hoseinh1990
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

حجاب یعنی؟...

حجاب یعنی زن بودن ...

حجاب یعنی وفاداری محض...

حجاب یعنی زینتی آسمانی ....

حجاب یعنی انسانیت و برابری....

حجاب یعنی انحصاری کردن زیبایی...

حجاب یعنی عشق زمینی زمینه ساز عشق آسمانی....

حجاب من بهترین سرمایه منه و اجازه نمی دهم سلاح دجال آن را از من برباید

دوشنبه 27 آبان 1392  9:24 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

بعضی از زمینه ها و ریشه های بدحجابی عبارتند از:
 
1- عدم آگاهی از حدود حجاب و ضررها و آثار بد حجابی در میان افراد جامعه.
 
2- عدم اعتماد به نفس و عدم استقلال شخصیت در مقابل افراد بی حجاب و مورد احترام قرار گرفتن توسط دیگران.
 
3- لجبازی با افراد با ایمان و با حجاب.
 
4- عدم برخورد صحیح از طرف افراد با حجاب (برخورد جذبی).
 
5- بد حجابی سیاسی با هدف تعرض به نظام جمهوری اسلامی.
 
6- بد حجابی به منظور بی بند و باری و خود فروشی.
 
7- بد حجابی به منظور آزاد کردن پتانسیل شور جوانی و نوجوانی.
 
8- بد حجابی به منظور خود نمایی، زیبا نمایی و حس زیبایی دوستی.
 
9- بد حجابی برنامه ریزی شده از طرف دشمنان با استخدام نیرو برای این کار.
 
10- بد حجابی ناشی از فشارهای مالی و اقتصادی.


مرد نابينائي وارد منزل شد و حضرت زهراء (عليها السلام)پنهان گشت، وقتي رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) علّت آن را جويا شد؟ در پاسخ پدر اظهار داشت: اگر آن نابينا مرا نمي بيند، من او را مي بينم، ديگر آن كه مرد، حسّاس است و بوي زن را استشمام مي كند.
 

ﺣجاب : ح = حریت ، ج = جذبه ، آ = آبرو و شرف ، ب = بندگی
حجـــــــــــاب یعنی آسمانی ترین راه

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

دوشنبه 27 آبان 1392  10:18 AM
تشکرات از این پست
yarabyarabyarab omiddeymi1368
aboalfazlm
aboalfazlm
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 323
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

مورد4-  احادیث حجاب :

1.    امام على علیه السّلام فرموده اند : پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست . غرر الحکم(5820)
2.    2- امام صادق علیه السلام می فرمایند: حجاب زن برای طراوت و زیبایی اش مفیدتر می باشد.                     ( المستدرک، ج5)
3.    امیرالمومنین علیه السلام در وصیت خود به امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:«با پوشش و حجابی که برای همسرانت قرار می‌دهی، چشم آنان را از هوس و حرام بازمی‌داری، چرا که حجاب برای آنها ثبات بیشتری به ارمغان می آورد. از خروج بی‌حساب و بی‌رویه زنان جلوگیری کن، زیرا مفاسدی دارد؛ و اگر می‌توانی، کاری کن که همسرانت غیر از تو را نشناسند و با مردان رفت و آمد نداشته باشند
4.    حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که: روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد. رسول خدا فرمود:« چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟» فاطمه عرض کرد:« او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند
5.    رسول خدا(ص) از حضرت جبرئیل(ع) سوال نمود که آیا فرشتگان خنده و گریه دارند؟ جبرئیل فرمود: بله. (یکی از آنجاهایی که فرشتگان می‌خندند) زمانی است که زن بی‌حجابی و بدحجابی می‌میرد، و بستگان او را در قبر می‌گذارند و روی آن زن را با خشت و خاک می‌پوشانند تا بدنش دیده نشود. فرشتگان می‌خندند و می‌گویند: تا وقتی که جوان بود و با دیدنش هر کسی را تحریک می‌کرد و به گناه می‌انداخت(پدر و برادر و شوهرش و...از خود غیرت نشان ندادند) و او را نپوشاندند، ولی اکنون که مرده و همه از دیدنش نفرت دارند او را می‌پوشانند.
6.    در یک روز بارانی حضرت علی(علیه‌السلام) با پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در بقیع بودند که زنی سوار بر الاغ از آن‌جا عبور می‌کرد. ناگهان پای الاغ در چاله‌ای فرو رفت و زن از بالای آن به زیر افتاد. رسول خدا به سرعت روی خود را برگرداند. حاضران به رسول خدا گفتند این زن شلوار به تن دارد. حضرت سه بار فرمود: خداوند زنان شلوار پوش را رحمت کند. سپس فرمودند: ای مردم! شلوار را به عنوان پوشش برگزینید؛ چرا که از پوشاننده‌ترین لباس‌های شماست‌. و به‌وسیله‌ی آن از زنان خود به هنگام خروج آنان از منزل محافظت کنید. (البته باید توجه داشت که پیامبر، شلوار را به عنوان مکمل پوشش مطرح کردند، نه جایگزین پوشش!)
7.    پیامبر فرموده اند:خدا مردانی را که شبیه زن می‏شوند و زنانی را که خود را شبیه مرد قرارمی‏دهند ، نفرین کرده است.
8.    رسول خدا(ص) فرمودند:سه گروه، هرگز داخل بهشت نمی‌شوند :1- زنی که خود را درلباس وحرکات وامور دیگر شبیه مرد سازد  و...
9.    امام علی علیه السلام می فرماید: بهترین لباس ؛ لباسی است که تو را از خدا به خود مشغول نسازد.
10.    در حدیث قدسی آمده است :به بندگانم بگوئیدبه لباس دشمنانم در نیایند و خود را شبیه دشمنان من نکنند که در این صورت آنها هم دشمنان من خواهند بود
11.    پیامبر می فرمایند:خداوند شما را از عریان شدن نهی کرده است پس شرم کنید از فرشتگانی که همراه شما هستند همان گرامیانی که از شما جدا نمی شوند مگر هنگام قضای حاجت و خلوت کردن با همسر
12.    از رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) پرسیدند: آیا در تنهایی می‌توانیم کشف عورت کنیم؟ حضرت جواب دادند: خداوند بیش از مردم سزاوار است که از او شرم شود.( سنن ابن ماجه )
13.    رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عریان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عریان شدن بپرهیزید.( سنن الترمذی )
14.    حضرت علی(علیه‌السلام) می فرمایند: وقتی کسی عریان شود، شیطان به او نظر می‌اندازد و در او طمع می کند؛ پس خود را بپوشانید.( تهذیب )
15.    پیامبر سه بار فرمود :خدایا ! زنان شلوار پوش را بیامرز . اى مردم ! شلوار بپوشید که شلوار پوشاننده ترین جامه‌‏هاى شماست و زنان خود را در موقعى که بیرون مى‏آیند با شلوار حفظ کنید
16.    پیامبر فرمود: صیانت زن او را شادابتر و زیبایى‏اش را پایدارتر مى‏کند
17.    پیامبر فرمود: غذائی بخور که خود می پسندی ولی لباسی بپوش که مردم می پسندند
18.    در روایت است که برای پیامبر چند قواره پارچه آوردند پیامبر قواره ای را به یکی از یاران خود داد و به او فرمود که این را دو قسمت کن: قسمتی را برای خود جامه کن و قسمت دیگر آن را به همسرت بده تا برای خود روسری کند. بعد به وی فرمود: به همسرت بگو برای این پارچه آستری فراهم کند تا بدن وی از زیر آن نمایان نباشد.( سنن أبی داود، ج 2)
19.    رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمودند: هلاکت زنان امت من در دو چیز است: «طلا و لباس نازک‌‌».( شیخ مفید، امالی).
20.    حضرت علی(ع) فرمودند: بر شما باد بر پوشیدن لباس ضخیم؛ چرا که هرکس لباسش نازک باشد، دینش نازک است.

 

دوشنبه 27 آبان 1392  10:19 AM
تشکرات از این پست
yarabyarabyarab omiddeymi1368
aghjeh
aghjeh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مهر 1389 
تعداد پست ها : 230
محل سکونت : اردبیل

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

مورد 2- دلنوشته حجاب و عفاف

 

چه بنویسم و چه بگویم ...... جزاینکه یا زهرا مارا ببخش....

دوشنبه 27 آبان 1392  10:24 AM
تشکرات از این پست
TANHA313 yarabyarabyarab omiddeymi1368
TANHA313
TANHA313
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 190
محل سکونت : ایران

پاسخ به:مبحث بیست و پنجم طرح صالحین: حـجـاب و عـفـاف

بسم الله الرحمن الرحیم

 

این یک مسئله شخصی است !

 

در يكي از كلاس هايي كه چند سال پيش در دانشگاه آزاد اسلامي زنجان داشتم، يك روز صبح وقتي تعدادي از دانشجويان با حالتي معترض و با كمي تأخير وارد كلاس شدند، از آن ها علت تأخيرشان را جويا شدم؛ گفتند حراست دانشگاه بخاطر پوشش و وضع حجابشان مانع ورود آنها به دانشگاه شده و آنها مجبور شده اند براي تعويض لباس و اصلاح پوشش خود به خانه برگردند. معلوم شد مقررات جديدي در مورد نحوه لباس پوشيدن و حدود حجاب اسلامي در دانشگاه وضع شده كه از آنروز به اجرا گذاشته شده بود. بين اين دانشجوها يكي از دانشجويان دختر شديداً معترض بود كه كسي حق ندارد بخاطر مسأله اي كه كاملاً شخصي است و ربطي به كسي ندارد، مانع ورود دانشجو به دانشگاه و حاضر شدنش سر كلاس درس شود.

مي دانستم كه او با توضيح ضرورت التزام به احكام اسلامي و بقول گفتني با منبر رفتن مجاب نمي شود. و مي دانستم از آنجائي كه چنين اعتراضي اصولاً پارادايمي بوده و در واقع اصلاً متوجه قوانين دانشگاه نيست با چنين شخصي بايد در پارادايم خودش صحبت كرد! براي همين به او گفتم: شما مي دانيد كه در برخي از دانشگاه هاي اروپا حجاب اسلامي دختران مانع ورودشان به دانشگاه مي شود؟



گفت: بله!
گفتم: آيا مي دانيد كه دانشجويان محجبه اي كه حاضر به زير بار رفتن نمي شوند، از دانشگاه اخراج مي شوند؟ با ترديد گفت: خب مقررات دانشگاه است! گفتم: خب آن مقررات آن دانشگاه است، اين هم مقررات اين دانشگاه است، رعايت كنيد. سكوت كرد و ديگر جوابي نداشت بدهد. حكماً اگر با او در پارادايم شرع صحبت كرده بودم، احتمالاً تا آخر كلاس بايد با او و بقيه كلاس بحث مي كردم. من فراست ميرزا ملكم خان، روشنفكر مشهور دوره قاجار را تحسين مي كنم كه گفته: «قانون در فرنگ جاي كتاب شرع است»!

 

 

◘◘◘

سرّ آنچه برخي از دانشجويان ما و بطور كلي قشري از جوانان را به تواضع در برابر «قانون» اما سركشي در برابر «شرع» وا مي دارد، در همين جمله كليدي پنهان است كه از آنها مي شنويد: «اين يك مسأله شخصي است». اصلاً قانون براي پذيرفته شدن نيازي به راه يافتن به «قلب» ندارد و پذيرفتن آن ملازمت با حفظ منافع دارد؛

درصورتيكه احكام شرع جز از طريق راه يافتن ايمان به «قلب» سر نهاده نمي شوند. پارادايمي كه جمله «اين يك مسأله شخصي است» در آن تعريف مي شود «اومانيسم» است؛ به معني «انسان محوري» و انسان محوري با «شرع» كه از ناحيه «خدا» تشريع مي شود فاصله اي غيرقابل اندازه گيري دارد. از اينرو شخصي بودن بسياري از مسائل، حتي اخلاق، از واجبات «اومانيسم» محسوب مي شود.



وقتي در آذرماه 1369 جمله اوكتاويوپاز* كه «هر اتاقي مركز جهان است» بر روي جلد مجله «گردون» تيتر شد، شهيد آويني واكنشي عالمانه به اين انتخاب نشان داد. او در ابتداي مقاله اي با عنوان «پروسترويكاي اسلامي وجود ندارد» نوشت: «به قول قدما كه مي گفتند «شرف المكان با لمكين»، اعتبار اتاق نيز به آن ذي روحي است كه در اتاق مي زيد، يعني «انسان» و به عبارت بهتر «بشر»؛ آن هم نه يك اتاق خاص، هر اتاقي! و نه يك بشر خاص، هر فردي از افراد بشر؛ يعني اومانيسم، و آن هم متزلزل ترين صورت آن كه انديويدواليسم [فردگرايي، شخص گرايي] باشد. روي سخن با آقاي «پاز» نيست كه بالعكس، ذكاوت او را در كشف باطن اومانيسم بايد ستود. عجيب آن است كه همزمان با پروسترويكاي گورباچف و نويد آمدن ماهواره و تبليغات مك لوهاني دهكده جهاني و طرح فرضيه «قبض و بسط تئوريك شريعت» [ از عبدالكريم سروش]، ناگهان اين سخن سر از روي جلد مجله جديدي درمي آورد كه مدعي «نسل سوم» است... اومانيسم، يا در مصداق جمعي بشر ظاهر مي شود و كار به جامعه پرستي و سوسياليسم مي كشد و يا در مصداق فردي بشر به فردپرستي مي انجامد و مدعي، فرياد مي زند كه «هر اتاقي مركز جهان است». هر اتاقي مركز جهان است يعني هر فردي از افراد بشر قطب عالم است!»

حلقومي كه فرياد مي زند «اين يك مسأله شخصي است» از جنس همان حلقومي است كه «هر اتاقي مركز جهان است» را فرياد مي زند. پيداست كه در پارادايم «هر فردي قطب عالم است»، حجاب كه از احكام شرع مبين اسلام است نيز مسأله اي مي شود شخصي كه به هيچكس ربطي پيدا نمي كند مگر به آنكس كه پذيرفته باشد كه هر فردي قطب عالم است! شعارهايي مثل حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق همجنسگرايان و غيره در همين چهارچوب تعريف مي شوند و هر آنچه كه در برابر اعطاي اين حقوق قرار بگيرد قابل رد است حتي شرع اسلام.

وقتي دهه سوم انقلاب اسلامي به دوم خرداد 76 رسيد به مدد شعار «توسعه سياسي»، بستر مناسبي براي يكي از تقابلات فرهنگي و به تبع آن سياسي پرچالش در دانشگاه ها و محيط هاي علمي و فكري ايجاد شد و آن تقابل اومانيسم (انسان محوري) در برابر تائويسم (خدا محوري) بود. افرادي همچون دكتر سروش از چهره هايي بودند كه با مغلطه در اين حوزه، اساس تحول فرهنگي مخربي را پديد آوردند (خزلهم الله اجمعين).



 

سروش به مثابه داوري كه گويا خود از دايره هر دو حوزه اومانيسم و تائويسم خارج است، مي گفت اومانيست ها چون مي گويند «حقوق بشر» لذا اينها حقگرا هستند و مطالبه «حقوق» دارند اما شما در دين «تكليف» داريد و ملزم به عمل به تكاليف شرعيد. چنين تفكيكي خود بخود اين ذهنيت را براي شنونده ايجاد مي كرد كه پس آنكه اومانيست است «تكليف» ندارد و متقابلاً انساني كه ملتزم به تكاليف شرع است حق مطالبه «حقوق» خود را ندارد و از آنها محروم است، لذا بايد حق انسان را از خدا گرفت!

طبيعتاً وقتي اين مغلطه تبديل به باور بشود، برآيند آن چون و چرائي خواهد بود كه در برابر احكام شرع صورت مي گيرد. و مگر نمي گيرد؟ «چرا خداوند گفته زن بايد حجاب داشته باشد؟» نه سؤالي است كه درپي پاسخ است، بلكه درپي مؤاخذه خدا و گرفتن حق انسان از خداست و تمناي رهايي از قيد حجاب دارد. كار اين پارادايم تا آنجا مي تواند پيش برود- كما اينكه رفته- كه انسان اين حق را براي خود قائل مي شود كه بگويد: «كيست كه بتواند به انسان بگويد اين كار را بكن و اين كار را نكن؟» كما اينكه گفتند و در يكي از ويژه نامه هاي روزنامه «شرق» در سال83 به صراحت نوشتند كه «مسأله بشر در هميشه تاريخ اين بوده كه كسي به او نگويد اين حرام است، اين واجب است و اين را نبايد انجام بدهي و اين را بايد انجام بدهي يا اين مكروه است و آن مستحب است و اين مباح؛ بلكه همه چيز براي بشر مباح است!» و آمدند كه حق بشر را از خدا بگيرند و اين تلقي، دانسته و ندانسته آنقدر حتي با لباس دين و توجيهات برخي از علماي دين در آن دوره دامن زده شد كه نتيجه آنرا امروز با جملاتي از قبيل «اين يك مسأله شخصي است» از زبان هاي بريده از وحي مي شنويم.


 

 



* نويسنده و شاعر و منتقد مكزيكي و برنده جايزه نوبل ادبيات در سال1990

دوشنبه 27 آبان 1392  10:30 AM
تشکرات از این پست
yarabyarabyarab omiddeymi1368 hoseinh1990 gh_golpa golestan98
دسترسی سریع به انجمن ها