سلام بر شما
این سوال یک پرسش حدیثی است نه یک سوال تاریخی، اما بنده در حد توان در خدمت شما هستم.
درباره کعبه نخست نباید فراموش کرد که از دیرباز مقدس بوده و حتی باری تعالی برای حج اعمال خاصی قرار داده است. و گرچه در ابتدا گویا محلی برای عاکفین بوده اما به هر روی کعبه ماوای حاجیان بود اما یک دستور همه گانی در این باره ( یعنی لزوم حج برای همه)نبود که اگر بود حضرت موسی و عیسی (بر هر دوی ایشان درود) به حج مشرف می شدند که البته تاریخ این را ثابت نمی کند که مشرف شده باشند. از سوی دیگر همین کعبه تا سال دوم هجرت یعنی 15 سال قبله مسلمانان نبود. این هم باز نشان می دهد که در نزد باری تعالی بیت المقدس از اینجا مقدس تر بود. که بالاخره با آزار و اذیت یهودیان مسیر قبله برای مسلمانان تغییر می کند و تقدیس کعبه بیشتر می شود. که درباره کعبه روایات فراوانی داریم که به یکی از آنها اشاره می شود: «الكافي بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ دُفِنَ فِي الْحَرَمِ أَمِنَ مِنَ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ قُلْتُ لَهُ مِنْ بَرِّ النَّاسِ وَ فَاجِرِهِمْ قَالَ مِنْ بَرِّ النَّاسِ وَ فَاجِرِهِم: هر کس در حرم (بیت الله = کعبه) دفن شود، چه آدم بد کاری باشد چه نیکوکار ، خداوند او را از سختی های روز قیامت پاس می دارد» سند: مجلسی،بحار الأنوار ، تهران، اسلامیه،ج 7،ص 302.
شبیه این روایت را درباره بیت المقدس هم داریم که می فرماید: « روي أنه من دفن في بيت المقدس وقي فتنة القبر و سؤال الملكين» هر کسی در بیت المقدس دفن شود خداوند متعال او را از سختی های قبر و سوال فرشتگان قبر حفظ می کند» سند: صالحی دمشقی،سبل الهدى و الرشاد في سيرة خير العباد، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1414ق، ج 3،ص 110.
اما درباره قبر امام حسین علیه السلام روایاتی از جهت فضیلت قبر مطهر ایشان داریم که خیلی با آنچه آمد فرق می کند. در اینجا به فراخور حال به مواردی اشاره می شود: قَالَ (ع): «زِيَارَةُ الْحُسَيْنِ ع تَعْدِلُ مِائَةَ حِجَّةٍ مَبْرُورَةٍ وَ مِائَةَ عُمْرَةٍ مُتَقَبَّلَة». زیارت امام حیسن ثواب صد حج مقبول را دارد. سند: مفید،الإرشاد،ج 2، ص134.
در روایت دیگر آمده است: « أَبِي عَنْ سَعْدٍ عَنِ ابْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ زِيَارَةُ الْحُسَيْنِ ع تَعْدِلُ عِشْرِينَ حَجَّةً وَ أَفْضَلُ مِنْ عِشْرِينَ حَجَّة»: زیارت امام حسین ثواب 20 یا بیشتر از 20 حج مقبول را دارد. سند: « مجلسی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ،ج98،ص41»
خب با توجه به آنچه آمد به نظر می آید از دیدگاه ائمه ثواب زیارت کربلا واقعا چه مقدار است. و البته این به معنی آن نیست که به جای حج کربلا بروند و حج را ترک کنند بلکه این روایات در واقع اهمیت و ثواب آن را می گوید همانگونه که احترام به پدر و مادر و کارهای دیگری که ثواب دارد هرگز باعث نمی شود که ما ترک نماز و روزه کنیم و بگوییم که همین کافی است ما که ثوابمان را بردیم.