جلوههايى از وحدت مسلمانان
أ. ماه رمضان تجسمى از همگرايى مذهبى
1. رحمت و موهبت الاهى، همه عرصه وجود را فرا گرفته است. فرشته حق با نوايى دلانگيز رهروان حقيقت را فرا مىخواند. از دهه آخر ماه شعبان همه خود را آماده مىكنند. گويا مسافرى در راه است. بايد به استقبال وى رفت. اين بار افزون بر تطهير خانه و كاشانه، مهيّاى شستوشوى دل و زدودن زنگار وجود از هر نوع آلودگى معنوى هستيم.
همه در جنب و جوش و حركتند. هر كدام به قدر معرفت و حكمت، همت گماشته است. عدّهاى از چند روز قبل، برخى از دو ماه قبل به استقبال رفته، و سراى وجودشان را پذيراى مهمانى «ماه رمضان» كردهاند.
اگر كسى ميان اين جمع نباشد، باورش نمىشود كه چگونه همه مسلمانان از نژادها و رنگهاى گوناگون، مليتها و قوميتهاى متفاوت، پيران و جوانان و گاهى كودكان هفت ـ هشت ساله براى استقبال از ماه رمضان صف كشيدهاند و حلول اين ماه عبادت و بندگى را با عبادت بيشتر و روزه دارى جشن مىگيرند. شركت در اين جشن، كارت ويژه مذهبى نمىطلبد؛ شيعه و سنى ندارد؛ جعفرى، حنفى، شافعى، مالكى، حنبلى و زيدى و... همه با هم هستند. نه در يك روستا و شهر و كشور، بلكه در همه جاى جهان، هر جايى كه اسلام و «ماه رمضان» را درك كرده باشد.
2. واژه شناسان مىگويند: «رمضان» به معناى تابش گرما و شدت تابش خورشيد است، و «ماه رمضان» تابش گرما از درون دارد؛ روزه داران از گرمى وصل مىسوزند و به اين سوزش افتخار مىكنند؛ چه اين كه روزه، گناهان را مىسوزاند و باعث مغفرت است. در قرآن كريم، يك بار «ماه رمضان» و چهارده بار واژه «صوم» و «صيام» و «صائمين» و «صائمات»... آمده است.
ماه روزه براى مسلمانان ماهى است كه درهاى دوزخ بسته و درهاى بهشت به رويشان باز خواهد بود.
دلا در روزه مهمان خدايى
|
طعام آسمانى را سرايى
|
درين مه چون درِ دوزخ ببندى
|
هزاران در ز جنّت برگشايى
|
(كليات شمس، جزء ششم، ص 35 و 3619)
ب. عيد فطر، پاداش روزه داران
دهه آخر ماه رمضان با حضور گستردهتر مسلمانان در مراسم احيا، شب زنده دارى، قرائت قرآن و دعا به تدريج سپرى مىشود. مسلمانان روزه دار احساس ديگرى دارند. يك ماه عبادت ويژه، بندگى خداى بخشنده و اكنون در آستانه دريافت «عيدى»اند. خداى متعالى به وعدهاش عمل خواهد كرد. پايان ماه رمضان، بخشش گناهِ عاصيان تائب و افزايش درجات و تقرّب صالحان و اولياى الاهى است. بخشى از پاداش ماه رمضان در اول شوال عطا مىشود. عيد فطر، حضور در سفره پاداش و هدايا. مگر نه اين است كه با آمدن عيد فطر هزاران اسير آزاد مىشدند؛ چرا اسيران نفس آزاد نشوند؛ آزاد از بندگى شيطان و رهايى از عذاب و قهر خداوند.
همه مسلمان در سراسر جهان به شادمانى مىپردازند و چه شكوهى عظيم كه دين وحدت بخش اسلام پديد آورده است. پيروان همه مذاهب شادمان و خوشحالند كه عيدى از اعياد اسلامى را جشن مىگيرند.
ج. عيد اضحى، جلوه ايثار
جلوه ديگر وحدت، پاسداشت عيد اضحى است. هر ساله بيش از دو ميليون حاجى در سرزمين وحى گرد هم مىآيند و با انجام مراسم حج، نمودى ديگراز روح اجتماعى و همبستگى عمومى را به نمايش مىگذارند. آنان به صورت ويژه با قربانى گوسفند، گاو يا شترى در سرزمين عشق و ايثار، فداكارى را اعلام مىكنند.
مسلمانانى كه موفق نشدند در «منى» حاضر شوند، سنّت ابراهيمى را در هر كوى و برزن بر پا مىدارند و با انجام قربانى و هديه گوشت آن به فقيران و همسايگان، همدلى و رأفت و مهربانى را گسترش مىدهند.
* * *
مسلمانان با برخوردارى از چنين جلوههايى، همگرايى دينى و مذهبى را سرلوحه زندگيشان قرار خواهند داد. اين جلوهها از جاودانگى و جهانىنگرى دين اسلام حكايت دارد. دينى كه مؤمنان را برادر يكديگر معرفى كرده و برترى را در تقوا و پاكدامنى قرار داده است، انتظار دارد در سراسر جغرافياى زيست محيطى مسلمانان، نداى وحدت شنيده شود؛ گر چه بدخواهان و كينه توزان، با دسيسههاى گوناگون درصدد تفرقه و اختلافند و به آتش نفاق و فتنه دامن مىزنند.
آگاهى، هوشيارى، دشمنشناسى و حفظ وحدت صفوف و توحيد كلمه در سايه كلمه توحيد، مايه پيروزى و سربلندى مسلمانان است.
v