0

مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

 
pakoori
pakoori
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 6
محل سکونت : اذر بایجان شرقی

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

در مورد اعطاي لقب رضا به امام هشتم آمده است : بدان جهت آن حضرت را رضا ناميدند که او از خدا در آسمانش رضا بود و براي پيامبر و ائمه در زمين رضا بود و نيز گفته اند چون مخالف وموافق گرد آن حضرت بودند وي را رضا ناميدند . همچنين گفته اند چون مأمون بدان حضرت ، رضايت داد وي را رضا گفته اند

شنبه 11 آبان 1392  9:58 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nazaninfatemeh hoseinh1990 salma57 09303495228
zahra7720
zahra7720
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : اسفند 1387 
تعداد پست ها : 642
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

نقل قول hodaataee

سلام

حالم گرفته شد سر صبحی

خیرسرم مشهدی ام.از خونه ما تا حرم پیاده یه ربع راهه!!! اما انقدر در خزعبلات دنیا غرق و گرفتارم که ماه به ماه حرم نمیرم. جالبه بارها آرزوی زیارت کربلا کردم .اما گویا زیارت همین همسایه مون از زیارت کربلا بیشتر ثواب داره! تا خرجی هم نداره! اما یه فرق داره : برم کربلا کلی همه میفهمن  و کلاس داره. هر چی نباشه یه سفر خارجیه!!! اما این همسایه ما....!!! تو دانشگاه یه رفیق سنی دارم که تقریبا هر هفته شب جمعه میره زیارت حرم. اما من....

میگم حالم از خودم به هم خورد.یه خوبی این طرح صالحینتون اینه که امثال من بدبخت 30 ثانیه فکر میکنند و به عمق فاجعه بودن خودشون پی میبرن.

التماس دعا از همه اونایی که ظاهر و باطن پاک و سفیدی دارن


سلام خوش به سعادتتون

رفتین سلام  مارو هم برسونین به آقا و برامون دعا کنین بگین دلمون براشون تنگ شده ...خیلی خیلی

پیش پیش از لطفتون ممنون

الهی داغ محبتت را بر دل هر که نهادی 

   خرمن وجودش را به باد نیستی در دادی 
 
 
 
 
 
شنبه 11 آبان 1392  10:08 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nazaninfatemeh hoseinh1990 salma57 09303495228
pakoori
pakoori
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 6
محل سکونت : اذر بایجان شرقی

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

در مورد اعطاي لقب رضا به امام هشتم آمده است : بدان جهت آن حضرت را رضا ناميدند که او از خدا در آسمانش رضا بود و براي پيامبر و ائمه در زمين رضا بود و نيز گفته اند چون مخالف وموافق گرد آن حضرت بودند وي را رضا ناميدند . همچنين گفته اند چون مأمون بدان حضرت ، رضايت داد وي را رضا گفته اند

شنبه 11 آبان 1392  11:03 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 salma57 omiddeymi1368 nazaninfatemeh 09303495228
pakoori
pakoori
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 6
محل سکونت : اذر بایجان شرقی
شنبه 11 آبان 1392  11:08 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 09303495228
AMIN1995
AMIN1995
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 163
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

 

نامه حضرت امام رضا (علیه السلام) به شیعیان
 
 جناب شیخ مفید در کتاب خویش پیام جامع , آموزنده وجالبی را از هشتمین امام معصوم حضرت رضا (علیه السلام) آورده است که آن بزرگوار آن پیام را به وسیله حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به شیعیان ودوستداران اهل بیت (علیهم السلام) فرستاده اند.
 
متن پیام آن بزرگوار این است :
 
 ای عبدالعظیم ! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پر معنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فرا خوان و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن , چرا که این کار باعث تقرب به خداوند و من و دیگر اولیاء اوست . دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند و من با خود عهد کرده ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خداوند بخواهم که او را به سخت ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود. به دوستان ما توجه ده که خداوند نیکو کاران آنان را مورد بخشاش خویش قرار داده و بد کاران آنان را جز آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستداران ما را برنجاند و یا در دل نسبت به انان کینه بپرورند , همه را مورد عفو قرار خواهد داد , اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار  نخواهد داد جز اینکه از نیت خود باز گردند و اگر همچنان باقی باشند خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خداوند پناه میبرم.

با خدا باش پادشاهی کن   بی خداباش هرچه خواهی کن

کاش صداقت داشتی....

ARLUX

یک شنبه 12 آبان 1392  8:19 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nazaninfatemeh 09303495228
AMIN1995
AMIN1995
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 163
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

چرا غریب الغربا ...
غریب الغربا به معنای غریب غریبان است و كسی را گویند كه از همه غریب تر است.
 
در خصوص علت بروز و شیوع این لفظ(غریب الغربا) در مورد امام رضا( در لسان عامة مردم پس
 
 از شهادت ایشان، اساس آن همان روایاتی است كه در خصوص شهادت و مكان دفن ایشان وارد
 
 شده است.از رسول خدا( روایت گردیده : "پاره ای از تن من در خراسان مدفون خواهد شد و هر
 
 غمناكی كه او را زیارت كند، خداوند غمش رابرطرف گرداند وهرگناهكاری كه او را زیارت كند،‌البته
 
گناهانش را بیامرزد."(1)
 
امیرالمؤمنین علی( نیز در این باره می فرماید : "به زودی مردی از فرزندان من در خراسان بوسیله
 
 زهر كشته خواهد شد، كه نام او همنام من و نام پدرش نام پسر عمران موسی است، آگاه باشید
 
كسی كه او را درغربتش زیارت كند،‌خداوند گناهان او را بیامرزد."(2)
 
 
در حدیث معتبر از امام رضا( روایت گردیده كه فرمود : "زود باشد كه كشته شوم به زهر، به ظلم و
 
ستم و مدفون شوم در كنار هارون الرشید، و بگرداند خداوند تربت مرا محل تردد شیعیان و دوستان
 
من، پس هر كه مرا در این غربت زیارت كند، واجب شود بر او كه من او را زیارت كنم در روز قیامت."(3)
 
 
هنگامی كه مأمون قصد خود را آشكار و پیشنهاد ولایت عهدی امام را مطرح كرد، امام نپذیرفت.
 
تا آنكه اصرار كرد و عاقبت امام را تهدید به كشتن كرد. امام فرمود : حال كه چنین است، خداوند
 
مرا از اینكه خود را با دست خود به نابودی كشانم، بازداشته، ناگزیر می پذیرم، بشرط اینكه هیچ
 
 عزل و نصبی به دست من صورت نگیرد.(4)
 
 
مأمون با اینكار می خواست از قیام و شورش علویان كه حكومت او را تهدید می كردند، جلوگیری
 
 كند و علاوه بر آن به گمان باطن خویش، واقعیّت امام را به مردم نشان دهد. در حالی كه خود
 
بیش از همه به زهد و تقوی و قداست امام رضا( اعتراف داشت، می خواست به مردم وانمود كند
 
 كه قضیه زهد و تقوای ایشان، آن گونه كه می پندارید نیست، زیرا امام برای رسیدن به حكومت،
 
تظاهر به زهد می كند. او قصد داشت با بدنام كردن امام(، چنین وانمود كند كه پیشوای مكتب
 
 شما با پذیرفتن ولایت عهدی قصد رسیدن به حكومت و قدرت را دارد. در عین حال خود مأمون
 
 در انظار مردم، به شدّت تظاهر به دین و علاقه مندی به اهل بیت می كرد. و امام ( از نفاق و مكر
 
 و فریب او آگاه بود. یكی از دلایل پذیرش ولایت عهدی از سوی امام،‌ در حقیقت بر ملا كردن چهرة
 
واقعی مأمون برای مردم بود.
 
 
خضوع و خشوع و متانت امام در میان مردم و عمل به سیره و سنت رسول خدا، حقیقت باطنی
 
 امام را بیش از پیش برای مردم آشكار ساخت، و حسادت مأمون به امام، در مدّت كوتاه ولایت
 
 عهدی ایشان و عاقبت به شهادت رساندن این امام هُمام، نقاب از نفاق و ایمان دروغین مأمون
 
 برگرفت. طبق روایت، امام طی اقامت كوتاه خویش در خراسان، پیوسته دچار درد و رنج و اندوه
 
 بود و آرزوی مرگ می كرد. و نیز نقل گردیده كه روزهای جمعه، هرگاه از مسجد بازمی گشت،
 
 می فرمود : "پروردگارا اگر گشایش كارم از‌ آنچه در آن قرار دارم، مرگ است، هر چه زوتر مرگم
 
 را فرا برسان." (5)تحمل مأمون و اطرافیانش و آمد و شد میان آنها و نشست و برخاست با آنان
 
و سوء استفاده مأمون از وجود مقدس امام، در جهت اغراض و مصالح حكومت، همه اینها مایة
 
دل آزردگی و ناراحتی و ناخشنودی امام، تا سرحدّ مرگ بود.
 
 
امام( در موقعیتی قرار داشت، كه هم از بُعد مكانی غریب بود و هم از بُعد عقیدتی. هم مجبور بود
 
 از دوری خانواده و یاران و مكانی كه به آن علاقه مند بود(مدینه)‌، دلتنگ باشد، و هم در میان گروهی
 
بسر برد، كه هیچ سنخیّتی از نظر فكر و مرام و عقیده به آنان احساس نمی كرد و در عین حال ناظر
 
اعمال ریاكارانة‌شان بود، و از نیرنگ و نفاق درونی آنان نیز به خوبی آگاه بود. اینها وجود مقدس امام
 
 را بشدت آزار می داد. لذا عنوان غریب الغربا، مصداق چنین غربتی است.

با خدا باش پادشاهی کن   بی خداباش هرچه خواهی کن

کاش صداقت داشتی....

ARLUX

یک شنبه 12 آبان 1392  8:20 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nazaninfatemeh 09303495228
AMIN1995
AMIN1995
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 163
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

 
امام رضا «عليه‏السلام»:
ان الله - تبارک و تعالي - خلق المؤمن من نوره... فالمؤمن اخو المؤمن لأبيه و أمه...:
خدا مؤمن را از نور خويش آفريد... پس هر مؤمني برادر حقيقي مؤمن ديگر است...
در اين کلام، امام به موضوعي محوري و زيربنايي در تعاون اجتماعي اشاره مي‏کنند، و آن اصل اخوت و برادري در جامعه‏ي توحيدي است. اين اصل، اصلي انساني، اخلاقي، قرآني، اجتماعي و اقتصادي است. اصل اخوت، نخست عقيدتي است، و بر محور ايمان به خداي يگانه و اعتقاد به پيامبران «عليه‏السلام» و باور داشت روز رستاخيز دور مي‏زند؛ ليکن اين ايمان جدا از آثار اجتماعي و اقتصادي خود نمي‏تواند باشد، زيرا اگر ايمان به خدا براستي وجود داشته باشد، بيقين در حيات جمعي و فردي تاثيري آشکار دارد.
بنابراين، برادري اسلامي و اخوت قرآني، اصلي ذهني و اخلاقي صرف نيست، بلکه لوازم و آثاري واقعي و ملموس دارد، و مددرساني به يکديگر و دستياري مؤمنان و برادران از جمله‏ي آن لوازم و آثار است.
امام رضا «عليه‏السلام» در سخني، به ريشه‏ي ديني اين اصل اشاره مي‏کند:
امام رضا «عليه‏السلام»:
عن عبدالله بن الصلت، عن رجل من اهل بلخ، قال: کنت مع الرضا «عليه‏ السلام» في سفره الي خراسان، فدعا يوما بمائدة له، فجمع عليها مواليه من السودان و غيرهم. فقلت: جعلت فداک! لو عزلت لهؤلاء مائدة؟ فقال: «مه ان الرب - تبارک و تعالي - واحد، و الأم واحدة، و الأب واحد، و الجزاء بالاعمال»: (1)
به روايت عبدالله بن صلت، از يکي از مردم بلخ که گفت: در مسافرت امام ابوالحسن علي بن موسي الرضا «عليه‏السلام» به خراسان، با او همراه بودم. روزي همگان را بر سر سفره فراخواند، و غلامان او از سياه و غير سياه آمدند و بر سر سفره نشستند. به او گفتم: فدايت شوم، آيا بهتر نيست که براي اينان سفره‏اي جداگانه گسترده شود؟ گفت: خاموش! خداي همه يکي است، و مادر يکي، و پدر يکي (پس تفاوتي نيست)، و پاداش هر کس بسته به کردار او است.»
اخوت و برادري که برخاسته از چنين جهان‏بيني و باوري باشد، در زندگي انسان و روابط افراد با يکديگر تأثيري ژرف دارد، بدان پايه که همه‏ي کارهاي افراد و رفتار اجتماعي، اقتصادي، سياسي و دفاعي مردم را به يک راه و جهت يگانه سوق مي‏دهد.
همچنين، در حديث ديگري، امام رضا «عليه‏السلام» از پدران خود نقل مي‏کند که در نظر پيامبر بزرگوار اسلام، برترين مسلمان کسي است که بهتر و بيشتر از ديگران به مال‏بخشي و کمک‏رساني اجتماعي اقدام کند و خيرخواه‏ترين افراد نسبت به برادران خود و جامعه‏ي اسلامي باشد:
امام رضا «عليه‏السلام»:
عن ابائه «عليه‏السلام» عن علي بن الحسين «عليه‏السلام»، عن الحسن بن علي «عليه‏السلام»... (في بيان اوصاف النبي «صلي الله عليه و آله و سلم»... و افضلهم عنده اعمهم نصيحة للمسلمين، و اعظمهم عنده منزلة احسنهم مؤاساة و موآزرة: (2)
از پدران خود، از امام سجاد «عليه‏السلام»، از امام حسن «عليه‏السلام»... (در شمارش خصلتهاي پيامبر «صلي الله عليه و آله و سلم»: برترين مردم نزد پيامبر کسي بود که خيرخواهي‏اش نسبت به مسلمانان فراگيرتر بود، و بزرگترين مردم نزد او کسي بود که در بخشش مالي و مددرساني بهتر رفتار مي‏کرد.
امام باقر «عليه‏السلام»:
المؤمنون في تبارهم و تراحمهم و تعاطفهم کمثل الجسد، اذا اشتکي تداعي له سائره بالسهر و الحمي:
مؤمنان در نيکي کردن به هم و مهرباني و دلسوزي نسبت به يکديگر همچون تن واحدند، که اگر جايي از آن دردمند شود باقي جاها، در بيداري و تب آن درد خواهد سوخت.
سعدي، شاعر نامدار ايراني، در شعر معروف خود «بني‏آدم اعضاي يکديگرند...» از اين حديث و همانندهاي آن الهام گرفته است.

با خدا باش پادشاهی کن   بی خداباش هرچه خواهی کن

کاش صداقت داشتی....

ARLUX

یک شنبه 12 آبان 1392  8:21 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nazaninfatemeh 09303495228
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

السلام علیک یاعلی ابن موسی الرضا

 

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

یک شنبه 12 آبان 1392  8:37 AM
تشکرات از این پست
salma57 omiddeymi1368 nazaninfatemeh 09303495228
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

علت مُلقّب شدن امام هشتم به "رضا" چه بود؟

ايشان مورد رضا و پسند خدا در آسمان و پسند رسول خدا صلي الله عليه و آله و امامان عليهم السلام در زمين بوده است.

مخالف و موافق، شيعه و سني او را پسنديدند و ايشان مورد رضا و پسند همه بودند.

آن حضرت به رضاي پروردگار راضي بودند و اين خصلت ارزشمند را که مقامي بالاتر از صبر است را به طور کامل داشتند، چنانکه روايت شده در نقش انگشتر حضرت اين جمله نقش بسته بود: "ماشاءالله لا قوه الا بالله"

ايشان در هر عصري که بودند، ظهور چنين خصلتي براي اسلام بسيار کارساز بود از اين رو اين خصلت (رضا بودن) در همه عرصه‌هاي زندگي ايشان بروز و ظهور کرد .

ايشان مشکلات پيچيده عصرش را با دريايي از سعه صدر، متانت، بردباري حل کردند و مصداق عالي سخن جدشان اميرالمومنين عليه السلام شدند که در مناجات خودشان به خداوند عزوجل چنين فرموند:

 "الهي لو ادخلتني نارک لم اتل انها نار، اقول انها جنتي لان رضاک جنتي، فاينما انزلتني اعرف رضاک فيه"؛

"اي معبود من! هرگاه تو مرا در آتش دوزخت وارد سازي نمي‌گويم آن آتش است بلکه مي‌گويم آن بهشت من است زيرا خشنودي تو، بهشت من است در هر کجا که مرا وارد کني، رضاي تو را در آن مي‌شناسم."

اين که برخي معتقدند چون مامون به ولايت عهدي آن حضرت راضي شد از اين رو به ايشان رضا گفتند، اين نسبت در روايات اسلامي رد شده است، بلکه امام کاظم عليه السلام؛ قبل از خلافت مامون، ايشان را رضا ناميدند. از سليمان حفص مروزي نقل شده که امام کاظم عليه السلام فرزندش علي را رضا مي‌ناميد و مي‌فرمود فرزندم رضا را صدا کنيد و يا فرزندم رضا به من گفت. و زماني که با حضرت رضا عليه السلام صحبت مي‌کردند ايشان را با ابالحسن خطاب مي‌فرمودند.

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

یک شنبه 12 آبان 1392  12:57 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh 09303495228 omiddeymi1368
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

چرا لقب مولا ابالحسن علي بن موسي الرضا(ع) غريب الغربا ميباشد؟
در زمان امامت امام موسي کاظم سه نفر به نامهاي:
ابو حمزه بطائني؛ زياد بن مروان قندي و عثمان بن عيسي رواسي در بلاد مختلف مسلمين خود را نماينده امام موسي (ع) معرفي ميکنند و همزمان با به زندان افتادن آن امام همام اين افراد وجوهات شرعيه را نزد خود جمع آوري کردند پس از به شهادت رسيدن امام موسي کاظم و به امامت رسيدن علي بن موسي الرضا (ع) امام رضا (ع) از اين سه نفر که ابو حمزه بطائني30هزار دينار  ؛ زيادبن مروان قندي 30هزار دينار و  عثمان بن عيسي رواسي   40 هزاردينار را از وجوهات شرعي نزد خود جمع آوري کرده بودند ميخواهند که وجوهات را به خزانه بيت المال مسترد کنند تا به مصرف عمومي برسانند ولي اين افراد به طمع مال دنيا گروهي را تهت عنوان واقفيه يا هفت امامي تشکيل ميدهند و عنوان ميدارند که امام موسي کاظم به شهادت نرسيده اند و منظور از قائم آل محمد (ص) حضرت موسي الکاظم هستند و در حال حاظر از ديده پنهان گشته اند و امامت امام رضا (ع) را قبول نمي کنند و عنوان مي دارند که اين وجوهات بايد به خواست امام موسي کاظم تا زمان ظهور نزد آنها بماند و چون در چندين بلاد اين افراد شناخته شده بوده اند جمع زيادي به اين گروه مي پيوندند  و بدين جهت امام رضا (ع) غريب مي مانند و لقب غريب الغربا از آن زمان به حضرت ابالحسن علي بن موسي الرضا اطلاق ميشود و البته دوري از موطن و غربت در هنگام شهادت نيز از دلايل ديگر اين لقب نيز ميتواند باشد که پس از شهادت حضرت اين لقب را جلوه گر تر نموده است

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

یک شنبه 12 آبان 1392  12:59 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh 09303495228 omiddeymi1368
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

آیا میدانید که چرا ثواب زیارت حضرت امام رضا(ع) بیشتر از ثواب زیارت حضرت امام حسین (ع) است؟

 

علی بن مهزيار از امام جواد(ع) پرسیدند: زیارت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) ثوابش بیشتر است (فضیلتش بیشتر است) یا زیارت امام رضا (علیه السلام)؟ امام علیه السلام جواب فرمودند: زیارت پدرم (علیه السلام) افضل است. زیرا ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) را همه مردم (شاید منظور همة شیعیان و احتمالاً اهل سنت) زیارت می کنند ولی زیارت نمی کنند پدرم را مگر خواص از شیعه.
البته این حدیث می تواند بیانگر این مسئله باشد شیعه دارای فرقه های متعدد می باشند مانند شیعیان اسماعیلیه – زندیه - کیسانیه و واقفیه که همه این فرقه ها به زیارت امام حسین (علیه السلام) می روند و عرض ارادت می کنند ولی کسانی به زیارت امام رضا (علیه السلام) می روند که دوازده امامی هستند (البته منظور از زیارت، زیارت با معرفت است چون زیارت بدون معرفت ارزش زیادی ندارد) با همه اختلافات و ایجاد فرقه های جدید در شیعه تا زمان امام رضا (علیه السلام) بوده است و از دوران امامت ایشان به بعد فرقه جدیدی در شیعه به وجود نیامده است و لذا با توجه به اینکه فقط یک مذهب و فرقه بر حق است که آنها دوازده امامی هستند لذا افرادی به زیارت (با معرفت) ایشان می روند که دوازده امامی باشند و این نشان کامل است.
و اینکه توجه زیادی به فضیلت زیارت ایشان شده است می تواند دلیل دیگرش این باشد که این امر باعث تبلیغ اندیشه های مذهب حق و آشکار شدن جریان های منحرف که باعث ایجاد فرقه های باطل در مذهب شیعه شدند باشد که این مسئله یعنی ظاهر شدن این حق و معارف حق منتهی آرزوی همه انبیاء و ائمه و مؤمنان بوده است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

«واقفیّه» نام فرقه‌ای از شیعیان بوده که موسی پسر جعفر را همان مهدی موعود می‌دانستند.

عده‌ای از ایشان به مرگ وی اعتراف داشتند و می‌گفتند زنده می‌شود و عالم را مسخّر می‌کند. منظور از واقفيه کسانى هستند که در امام کاظم(ع) توقف کردند و ولايت امام هاى بعد از ايشان را نپذيرفتند.

واقفيه خود به دو گروه تقسيم شدند:

گروهى معتقد بودند امام موسى بن جعفر(ع) زنده و از نظرها غايب است و گروهى ديگر که اعتقاد داشتند حضرت که آخرين امام بود، رحلت فرمود. به اين گروه قطعيه مى گويند.

بسيارى از واقفيان مانند ابى نصر بزنطى با ديدن معجزات امام رضا(ع)دست از انحراف برداشتند و بقيه که بر عناد خود اصرار ورزيدند و به مصداق «يريدون ليطفوا نور الله بافواههم والله متم نوره » پس از مدتى کوتاه اثرى از آنان باقى نماند.

 

پس می توان نتیجه گرفت، کسانی از شیعیان که ولایت و امامت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) را قبول دارند، امام حسین(علیه السلام) را نیز پذیرفته اند. اما عکس آن صادق نیست. یعنی کسی که امام حسین(علیه السلام) را قبول دارد ممکن است امام رضا(علیه السلام) را قبول داشته باشد و ممکن است مانند فرقه واقفیه، امامت امام رضا علیه السلام را قبول نداشته باشد. پس زیارت امام رضا علیه السلام افضل است.

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

یک شنبه 12 آبان 1392  1:01 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh 09303495228
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

آیا می دانید چرا امام رضا علیه السلام به امام رئوف شهرت یافتند؟

اگر بخواهیم در زندگی امام رضا (علیه السلام) اگر ویژگی های عمده را استخراج کنیم، بیش از هر چیز مهربانی در آن متبلور است، گویی ایشان پیامبر معاصر دوران عباسیان است یعنی تمامی رفتارهایی که در پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) دیده می شد در ایشان بود که در راس آنها مهربانی، عطوفت و لطف است یعنی مهمترین ویژگی حضرت (علیه السلام) بویژه زمانی که با مردم سروکار داشتند و در مراجعات مردمی صفتی که از ایشان در یادها مانده، عطوفت و مهریانی است از این رو به امام رئوف شهرت یافته اند، چه در حیات و چه در ممات و حیات برزخی که شفاعت و عنایت به همه مردم دارند و واسطه رحمت الهی هستند.

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

یک شنبه 12 آبان 1392  1:01 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nazaninfatemeh 09303495228
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

آیا میدانید که چرا ثواب زیارت حضرت امام رضا(ع) بیشتر از ثواب زیارت حضرت امام حسین (ع) است؟

علی بن مهزيار از امام جواد(ع) پرسیدند زیارت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) ثوابش بیشتر است (فضیلتش بیشتر است) یا زیارت امام رضا (علیه السلام) امام علیه السلام جواب فرمودند زیارت پدرم (علیه السلام) افضل است.
 زیرا ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) را همه مردم (شاید منظور همة شیعیان و احتمالاً اهل سنت) زیارت می کنند ولی زیارت نمی کنند پدرم را مگر خواص از شیعه.
البته این حدیث می تواند بیانگر این مسئله باشد شیعه دارای فرقه های متعدد می باشند مانند شیعیان اسماعیلیه – زندیه - کیسانیه و واقفیه که همه این فرقه ها به زیارت امام حسین (علیه السلام) می روند و عرض ارادت می کنند ولی کسانی به زیارت امام رضا (علیه السلام) می روند که دوازده امامی هستند (البته منظور از زیارت، زیارت با معرفت است چون زیارت بدون معرفت ارزش زیادی ندارد) با همه اختلافات و ایجاد فرقه های جدید در شیعه تا زمان امام رضا (علیه السلام) بوده است و از دوران امامت ایشان به بعد فرقه جدیدی در شیعه به وجود نیامده است و لذا با توجه به اینکه فقط یک مذهب و فرقه بر حق است که آنها دوازده امامی هستند لذا افرادی به زیارت (با معرفت) ایشان می روند که دوازده امامی باشند و این نشان کامل است.
و اینکه توجه زیادی به فضیلت زیارت ایشان شده است می تواند دلیل دیگرش این باشد که این امر باعث تبلیغ اندیشه های مذهب حق و آشکار شدن جریان های منحرف که باعث ایجاد فرقه های باطل در مذهب شیعه شدند باشد که این مسئله یعنی ظاهر شدن این حق و معارف حق منتهی آرزوی همه انبیاء و ائمه و مؤمنان بوده است.

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

یک شنبه 12 آبان 1392  1:01 PM
تشکرات از این پست
yasbagheri nazaninfatemeh omiddeymi1368 09303495228
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

چرا به امام هشتم «قبله هفتم» می‌گویند؟

مدرس خاتون آبادی اصفهانی مؤلف کتاب جنات الخلود تألیف شده در سال 1125 هجری که از علمای برجسته عصر صفوی به شمار می رود در این باره می نویسد حضرت علی بن موسی الرضا ع را بدین لحاظ قبله هفتم می گویند که مردم در روی زمین به هفت موضع توجه دارند یا هفت موضع از زمین قبله گاه مسلمانان است 1 مکه معظمه 2 مدینه منوره 3 نجف اشرف 4 کربلای معلی 5 مقابر قریش یعنی قبور کاظمین علیهما السلام 6 سامرا و 7 مشهدالرضا ع بدین جهت آن بزرگوار را قبله هفتم می نامند.

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

یک شنبه 12 آبان 1392  1:04 PM
تشکرات از این پست
yasbagheri nazaninfatemeh omiddeymi1368 09303495228
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:مبحث بیست و سوم طرح صالحین:امام رضا (ع)

سلام  به همراهان همیشه همراه

من میخوام از آقایم کوتاه بنویسم

حدیثی  از اقا داریم که مهمان به خانه شما وارد شد یک چراغ به احترام مهمان بیشتر روشن کنید 

در این حدیث اقا هزاران حرف نهفته است 

 1   ادب در مقابل دیگران 

2  آداب معاشرت

3 روابط اجتماعی 

4 مهمانداری

5  دوستی و مراودت 

6  حسن خلق 

7 صله رحم 

و غیره 

در یک حدیث این همه نکته اخلاقی وجود داره

کاش  بتونیم در زندگیمون از نکات اخلاقی امام رضا بهره ببریم 

آقا جان نبم نگاهی به منه گنه کار هم بینداز

یک شنبه 12 آبان 1392  2:21 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh omiddeymi1368 09303495228 salma57
دسترسی سریع به انجمن ها