در بخش قبلی مقاله با مفاهیم اولیه تگ META آشنا شدیم. در این بخش با ویژگی های این تگ بیشتر آشنا خواهیم شد.
ویژگی keywords
ویژگی keywords توسط موتور جستجوهای Infoseek و AltaVista در سال 1995 عمومیت یافت و به سرعت تبدیل به یکی از عناصر اساسی تگ META تبدیل شد. اما بتدریج موسسات موتورهای جستجو دریافتند که آنچه در این تگ نوشته میشود چندان قابل اعتماد نیست و در بسیاری مواقع باعث میشود تا کاربران وارد سایتهای هرزنامه شوند. چرا که بسیاری از مالکان وب سایتها با قرار دادن اطلاعات غلط در این تگ سعی در جذب کاربران داشتند.
این روند به گونه ای ادامه یافت که از سال 2000 به بعد عملا بسیاری از موتورهای جستجو دیگر اعتنای چندانی به تگ META نداشتند. در حال حاظر نیز برخی بر این عقیده اند که محتویات این تگ تاثیر چندانی روی رتبه بندی موتورهای جستجو ندارد.
ویژگی description
برخلاف ویژگی META، ویژگی description توسط اکثر موتور جستجوهای بزرگ نظیر یاهو و live search پشتیبانی میشود. این ویژگی یک توضیح مختصر از محتوای صفحه را ارائه میدهد.
این کار به نویسنده صفحه کمک میکند که اگر موتورهای جستجو از ایجاد خودکار چنین توضیحی مبتنی بر محتویات صفحه ناتوان بودند، توضیح مفهوم تری برای لیست هایی که ممکن است در موتور جستجوهای نمایش یابند بدهد.
البته اگر چه محدودیتی برای این ویژگی مشخص نشده است اما اغلب موتورهای جستجو توصیه میکنند که طول این ویژگی کمتر از 200 کاراکتر باشد.
ویژگی language
این ویژگی به موتورهای جستجو میگوید که وب سایت به چه زبانی است. معمولا این ویژگی حاوی 2 حرف مخفف نام آن زبان است. معمولا مورد استفاده این ویژگی در زمانی است که سایت به زبانهای متعددی نوشته شود و بخواهیم به موتور جستجو بگوییم که یک صفحه بخصوص به چه زبانی است.
ویژگی robots
این ویژگی کنترل میکن که آیا خزنده های موتورهای جستجو اجازه دارند تا یک صفحه را فهرست کنند یا خیر. مقدار noindex از فهرست شدن صفحه جلوگیری میکند. همچنین مقدار nofollow از لینکها در برابر خزنده ها محافظت میکند. در حقیق nofollow باعث میشود که موتور جستجو لینکهای وب سایت را تعقیب نکند. دیگر مقادیری که این ویژگی میتواند بگیرد نیز هر یک به نوعی در این موضوع تاثیر دارند.
ویژگی robots توسط موتورهای جستجوهای بزرگ پشتیبانی می شود. همچنین این ویژگی میتواند مقادیر NOARCHIVE و NOSNIPPET را بپذیرد که به موتورهای جستجو میگویند که چه اعمالی را نباید در مورد یک صفحه انجام دهند.
تگهای META بهترین گزینه برای جلوگیری از فهرست شدن محتوای وب سایت شما توسط موتورهای جستجو نیستند. راه حل مطمئن تر و مناسب تر برای این کار استفاده از فایل Robots.txt است.
تگ NOARCHIVE به موتور جستجو میگوید که یک کپی از صفحه مورد نظر را در حافظه نهان خود ( Cache ) ایجاد نکند.
همچنین تگ NOSNIPPET به گوگل میگوید که در زمان لیست کردن وب سایت شما توضیحی در زیر آن درج نکند. همچنین لینک مربوط به نسخه Cach شده صفحه را نیز نمایش ندهد. منبع : ویکی پدیا