0

هفته هشتم:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

 
TANHA313
TANHA313
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 190
محل سکونت : ایران

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---


نقل قول hodaataee

سلام

فقط میخواستم به امثال خودم یادآوری کنم که شیطان قسم خورده:

 قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ ))[الحجر:40]

و این اهمیت مخلص شدن رو میرسونه

البته خدا باید درراه این خالص شدن مرحمت کنه و خودمون هم خیلی تلاش کنیم

واز این راه گریزی نیست طرف دیگه اغوای شیطان است....


بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

آحسنت زدی تو خال!

این نکته مهمّیه که خود شیطان کُد داده و عنوان کرده زورش به بندگان مخلص نمی رسه

متشکرم بابت یادآوریتون
 

شنبه 4 آبان 1392  5:17 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 shokraneh omiddeymi1368 YaSiN313
TANHA313
TANHA313
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 190
محل سکونت : ایران

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

 

راهکارهایی برای اخلاص در عمل  

 


اخلاص یعنی خالص نمودن اندیشه و نیت و اخلاق و عمل و عبادت و تمام اعضا و جوارح برای خدا که دو نکته اساسی در آن لحاظ می شود. یکی اینکه خود عمل و اندیشه و سخن گفتن و عبادت و مانند آن عملی خدایی و خدا پسند باشد, و دیگر اینکه انسان این عمل خداپسند را برای رضای خدا انجام دهد و نیت و انگیزه اش هم خدایی باشد.


 

اخلاص? راه انحصاری

الف) اخلاص به چه معنا است و چگونه می توان به اخلاص رسید؟

تعریف اخلاص: اخلاص ضد ریا است و آن عبارت است از خالص ساختن قصد از غیرخدا .

امام صادق(علیه السلام) مى‏فرمایند: «لابد للعبد من خالص النیه فى کل حرکه و سکون اذ لو لم یکن بهذا المعنى یکون غافلاً والغافلون قد وصفهم‏الله تعالى بقوله: ان هم الا کالانعام بل هم اضلّ و قال: اولئک هم الغافلون...؛ شرط بندگی خدا این است که در هر حرکت و سکونى نیتش رابرای خدا خالص سازد زیرا اگر چنین نکند، غافل است و غافلان را خداوند تعالى اینگونه توصیف فرموده: اینان مانند چهارپایان بلکه گمراه ‏تر هستند و نیز فرموده: اینان همان کسانى هستند که غافلند»، (میزان‏الحکمه، محمد محمدى رى‏شهرى، ج 3، روایت 4748)

 

 

مراحل اخلاص

1- اخلاص در نیت:

اخلاص در این مرحله، به معنی خالص نمودن نیت از هرگونه شائبه شرک و ریا و اهداف غیر الهی است. انسان در زندگی خود سر دو راهی انتخاب به سر می برد، راهی به سوی معنویت، باطن هستی و خدای متعال و راهی به سوی دنیا، ظاهر هستی و جهت مادی حیات.

پیراستن نفس آن است که از همه تعلقات و انگیزه‏هاى غیر الهى جدا شود و همه اعمال را براى خدا انجام دهد، در روایتى از پیامبر (صلی الله علیه وآله) خطاب به ابوذر آمده است:

«...و ما بلغ عبد حقیقةالاخلاص حتى لایحب ان یحمد على شى‏ء من عمل ‏للَّه.» بنده هرگز به حقیقت اخلاص نمى‏رسد، جز آن که دوست نداشته باشد او را بر عمل خدایى، بستایند (بحارالانوار، ج 82، ص 204 )

اولیاء الهی نه تنها نیت خویش را از انگیزه های دنیوی و مادی تخلیه می نمودند، بلکه حتی انگیزه عبادت خود را از ترس از جهنم و طمع بهشت نیز خالص می ساختند. آنها تنها و تنها خدای را از روی محبت و به این دلیل که شایسته عبادت است، عبادت می نمودند و این در حقیقت اوج اخلاص است.

اگر براى ما روشن شود که هیچ‏کس به غیر از خدا منشأ اثرى نیست و بفهمیم که رزق، عطا، منع، غنا، فقر، مرض، سلامتى، ذلت، عزت، زندگى، مردن و. همه در دست خداوند است و هر آنچه در جهان هست مقهور امر حاکم بى‏شریک مى‏باشد، دیگر دل به دیگران نمى‏بندیم و خودنمایى در مقابل دیگران برایمان لذتى نخواهد داشت

2- اخلاص در عمل:

اخلاص در عمل به معنی خالص شدن اعمال از گناهان و رسیدن انسان به ملکه تقوی و ورع است و مراتبى دارد:

مرتبه اول ؛ترک محرمات و انجام واجبات است.

مرتبه دوم ؛ترک مکروهات و انجام مستحبات به ویژه اهتمام به نماز شب است.

مرتبه سوم ؛ترک آنچه موجب اشتغال قلب به غیر خداى مى‏شود مانند بسیارى از مباحات، و همواره در جست و جوى خدا بودن و التزام به آنچه که باعث تقرّب درگاه الهى است.

بهترین راه شروع براى ورزیدگى در اخلاص، نماز است که کون جامع و عبادت تام است و اگر بتوان در آن اخلاص داشت و همواره آن را قربة الى اللَّه به جاى آورد، این خود آمادگى و تمرین مى‏شود که انسان در تمام شؤونات زندگى، اخلاص را رعایت کند.

اگر کسى این مراحل را به طور جدى پشت سر گذاشت، یک قدم به پیش برداشته و آن تسلیم نمودن اقالیم سبعه تن، تحت فرمان الهى است.

3-تصفیه دل:

یکی از مراحل مهم اخلاص هم بیرون راندن تمام رذایل نفسانى ، حب دنیا ، لذت ها و آرزوهای دنیوی، از نهان خانه دل است . آن کس که بتواند شیطان و نفس اماره را از خانه دل بیرون افکند، آن گاه خواهد دید که خداى سبحان- که صاحبخانه است- فضاى دل او را چگونه پر خواهد نموده . در حدیث قدسى آمده است که: قلب المؤمن عرش الرحمان و عرش خدای رحمان جایگاه خدای سبحان است.

 

 

ب) درمان ریا و کسب اخلاص

مرد ایمان و اخلاص

مبارزه با این پدیده و در حقیقت کسب اخلاص در نیت و عمل، از دشوارترین گردنه های راه ایمان است.کوتاهترین راه عقلى براى رسیدن به اخلاص و ریشه‏کن کردن «ریا» تقویت توحید در دل خود مى‏باشد. منظور از توحید در این مقام، توحید افعالى مى‏باشد یعنى، انسان باور کند که فاعل و مؤثرى در عالم جز خداوند نیست، لا مؤثر فى الوجود الا اللَّه. اگر براى ما روشن شود که هیچ‏کس به غیر از خدا منشأ اثرى نیست و بفهمیم که رزق، عطا، منع، غنا، فقر، مرض، سلامتى، ذلت، عزت، زندگى، مردن و. همه در دست خداوند است و هر آنچه در جهان هست مقهور امر حاکم بى‏شریک مى‏باشد، دیگر دل به دیگران نمى‏بندیم و خودنمایى در مقابل دیگران برایمان لذتى نخواهد داشت.

زیرا ریشه «ریا»:

- یا طمع در مال و منافع دیگر انسان‏ها است،

- و یا محبت و دوست داشتن مدح و ستایش انسان‏ها،

-و یا خوش نداشتن و کراهت از مذمت و ملامت مردم است.

اگر ریاکار این سه مشکل را حل نماید، دیگر دلیلى براى خودنمایى در مقابل انسان‏ها وجود نخواهد داشت.

انسان عاقل رغبت به کارى که براى او نفعى ندارد پیدا نمى‏کند و به امرى که به حال وى ضرر رساند بى‏میل مى‏باشد. ریا همان ضرر و نبود نفع است زیرا دل بستن به تعریف یا دل‏گیر شدن از نکوهش مردم نفعى به حال انسان ندارد بلکه ریا موجب بطلان عبادت و مضرّ مى‏باشد. علاوه این که نظر مردم به اندک چیزى متغیر مى‏شود.

رضا و خشنودى آدمیان زودگذر و ناپایدار است و شخص ریاکار مضطرب، دل‏نگران، متزلزل و مشوش است. در مقابل، اخلاص و چشم نداشتن به مخلوقات، اطمینان و آرامش دل را افزون مى‏کند.

 

 

براى رسیدن به اخلاص و درک توحید افعالى، راه‏هاى زیر توصیه می شود:

الف) مطالعه و تفکر راجع به یگانگى مطلق خداوند.

ب) توجه به عجز و ناتوانى مخلوقات.

ج) تلقین این مطلب که مؤثرى در جهان غیر از خداوند نیست.

د) تفویض و توکل به خداوند در کارها و تمرین در جهت تقویت آن.

ه) توجه به بی اعتباری و آفات امور دنیوی از قبیل مال و جاه و بیرون نمودن محبت دنیا و متعلقات آن از دل.

و) مبارزه با حبّ نفس (زیرا ما خود را دوست داریم و همیشه مى‏خواهیم خواسته‏هایمان برآورده شود و مورد تکریم و ستایش دیگران واقع شویم).

گاهى عملى خالصانه انجام مى‏گیرد، ولى بعد از اتمام عمل، صاحب عمل کارى مى‏کند و یا سخنى مى‏گوید که به دیگران بفهماند فلان عمل را انجام داده‏ام، این نوع ریا اگرچه شرعا مبطل عمل عبادى نیست، ولی به لحاظ اخلاقی ریا محسوب می شود و عمل انسان را از شرایط تاثیر گذاری مثبت می اندازد

ز) توجه به اینکه ریا، عمل و عبادت انسان را بی اثر می نماید و بلکه اثر سوء پدید می آورد و صفت زشت نفاق را در دل می پرورد.

 

علماى علم اخلاق در این زمینه‏ ها توصیه‏ هایى نموده‏ اند: 

1 - تقویت مبانى توحیدى در ابعاد مختلف و درک این حقیقت که مؤثر اصلى تنها خداست و مبدء و مرجع اوست و همه فقیر درگاه اویند و او غنى بالذات استیا أَیُّهَا اَلنَّاسُ أَنْتُمُ اَلْفُقَراءُ إِلَى اَللَّهِ وَ اَللَّهُ هُوَ اَلْغَنِیُ»‏

2- قطع طمع از مردم و توجه به فقر و نیازمندى همه آنان به درگاه خداوند.

3- پناه بردن به خداوند از شر شیطان و نفس اماره.

4- اخفاى عمل در حد ممکن به خصوص در مستحبات. لازم به ذکر است واجبات بهتر است به صورت علنى انجام گردد، زیرا این کار خود موجب تزویج عمل خیر است.

5- تلاوت قرآن و توجه به معانى آن به خصوص آیات توحیدى.

6- توجه دائمى به الگوهاى اخلاص و سعى در تشابه آنها. این کار با مطالعه زندگى اولیاى الهى میسر است.

تذکر: گاهى عملى خالصانه انجام می گیرد، ولى بعد از اتمام عمل، صاحب عمل کارى مى‏کند و یا سخنى مى‏گوید که به دیگران بفهماند فلان عمل را انجام داده‏ ام، این نوع ریا اگرچه شرعا مبطل عمل عبادى نیست، ولی به لحاظ اخلاقی ریا محسوب می شود و عمل انسان را از شرایط تاثیر گذاری مثبت می اندازد.

 

 

ج) اخلاص چه اثراتی دارد؟

اخلاص

اخلاص یعنی خالص نمودن اندیشه و نیت و اخلاق و عمل و عبادت و تمام اعضا و جوارح برای خدا که دو نکته اساسی در آن لحاظ می شود :

یکی اینکه خود عمل و اندیشه و سخن گفتن و عبادت و مانند آن عملی خدایی و خدا پسند باشد, و دیگر اینکه انسان این عمل خداپسند را برای رضای خدا انجام دهد و نیت و انگیزه اش هم خدایی باشد.

آنگاه وقتی عمل و نیت خدایی شد نتیجه اش خدایی شدن تمام وجود انسان می شود و آدمی به کمال و سعادت نهایی خود می رسد.

به عبارتی شرط کمال انسان اخلاص است به معنی خالص سازی تمام ابعاد وجودی انسان برای خدا و به قصد خدایی شدن کامل انسان. اگر کسی به اخلاص برسد این خود نشانگر صحت راه او است. یعنی در مسیر خدا حرکت کرده و خود را از غیر خدا خالص نموده است.

نمی شود کسی راه را اشتباه برود یعنی مثلا در مسیر دنیا حرکت کند و بعد بگوید من برای خدا خالص شده ام. اخلاص وصف راه راست و صراط مسقیم است. اینکه کسی راه را اشتباه برود و اخلاص هم داشته باشد با هم جور نیست. اخلاص وصف توحید است. ابتدا باید انسان در مسیر توحید حرکت کند و بعد خود را نیز خالص گرداند. نمی شود کسی مشرکانه عمل کند و نیز اخلاص داشته باشد .

 

 

د) منظور از درهای حکمت ورحمت چیست؟

- کافى در ذیل آیه« إِنَّ الَّذِینَ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ سَیَنالُهُمْ غَضَبٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ ذِلَّةٌ»(اعراف 52) از امام محمد باقر علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمودند: هر بنده‏اى چهل روز خداى خود را به اخلاص عبادت و پرستش نماید آن بنده را به مقام زهد مى‏رساند و درهاى حکمت به دل او باز کند و زبانش به حکمت گویا شود سپس فرمودند: مگر نمى‏بینید بدعت گذاران و کسانى که بر خدا و پیغمبر و اهل بیت او افتراء زده‏اند خداوند ذلیل و خوارشان مى‏فرماید.

ازاین حدیث استفاده می شود که کسی که زبانش گویای حکمت است،بر خدا و پیامبرش افترا نمی بندد ومراقب زبانش است.

- درآیات دیگر نیز فرموده :درهاى برکات را به روى همه مى‏گشاید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ.»( اعراف/ 96) ؛ اگر مردم قریه ها ایمان آورده و پرهیزگاری پیشه کرده بودند برکات ، آسمان و زمین را به رویشان می گشودیم ، ولی پیامبران را به دروغگویی نسبت دادند ما نیز به کیفر کردارشان مؤاخذه شان کردیم

و همین نیز منظور از حکمت بعثت پیامبران است .و از این آیه بهره می بریم که بازشدن درهای رحمت و برکت ،سرازیر شدن نعمت فراوان بر اوست.

 

براى آگاهى بیشتر ر. ک:

1- نشان از بى‏نشان‏ها مقدادى

2- فضیلت‏هاى فراموش شده ‏تربیتى

3- اربعین حدیث (حدیث 2) امام خمینى (ره)

بخش قرآن تبیان


منبع : وبلاگ آموزه

شنبه 4 آبان 1392  5:19 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 shokraneh omiddeymi1368 YaSiN313
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

 

مفهوم اخلاص

«اخلاص» به معناي خالص كردن، پاك گردانيدن و سالم گشتن از آميختگي است و در اصطلاح و فرهنگ اسلامي به دو معنا آمده است؛ يكي به مفهوم پاك كردن نيت از غير خدا و انجام عمل براي خدا، يعني غير خدا را هنگام عمل درنظر نداشتن و خالص ساختن خويشتن از بندگي غير خدا، اخلاص به اين معنا ضد رياست است. دوم، مراد از آن امر اعتقادي است، يعني اينكه بنده، خداي خويش را از صفاتي كه شايسته مقام خداوندي نيست، خالص و منزه بداند.

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

شنبه 4 آبان 1392  7:33 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 shokraneh omiddeymi1368 TANHA313 YaSiN313
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

هرچند واژه اخلاص در قرآن به كار نرفته، ولي مشتقات آن 31بار در قرآن آمده است كه با صراحت موضوع اخلاص را مطرح مي كند. از اين موارد برخي واژگان مانند: مخلصين به فتح و كسر لازم آمده است، و گاهي اين دو واژه را به يك معني گرفته اند و تفاوتي ميان آن قائل نشده اند، و گاهي قائل به تفاوت شده اند و گفته شده مخلصين به كسر لام به كساني مي گويند كه درحال خودسازي و خالص نمودن دين از ناخالصي هستند، ولي مخلصين به فتح لام در عرف قرآن به كساني مي گويند كه از ابتداي آفرينش به دليل صفاي باطن، ادراكات درست، سلامت روان و قلب هاي سليم داراي ويژگي اخلاصند و آنچه ديگران با جهاد و مبارزه با نفس به دست مي آورند آنان همان را بلكه بالاتر از آن را از ابتدا با عنايت حق تعالي دارا بوده اند. و برخي آيات به صورت ضمني به بحث اخلاص پرداخته اند. در اين نوع آيات با تأكيد بر انحصار عبادت در خداوند، روي نهادن به سوي حق و دل بريدن از غير او و انجام اعمال براي طلب رضايت الهي، منتهي به اخلاص مي گردد. و در برخي از آيات با نفي شرك و ريا به موضوع اخلاص اشاره شده است. از آنجايي كه شرك و ريا، انجام عمل براي غير خداست و اخلاص انجام عمل فقط براي خداست، اين دو با يكديگر جمع نمي شوند. رابطه اخلاص با ريا ريا ضد اخلاص است و از هر دري كه ريا و شرك وارد شود، اخلاص از در ديگر خارج مي شود. از آنجا كه منشأ اخلاص و ريا، نيت است، در مقايسه با عمل از اهميت خاصي برخوردار است؛ چنان كه امام صادق(ع) مي فرمايد: «نيت افضل از عمل است، اصلاً نيت همان عمل است.»

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

شنبه 4 آبان 1392  7:36 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 shokraneh omiddeymi1368 TANHA313 YaSiN313
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

مراتب اخلاص

از آيات قرآن استفاده مي شود كه اخلاص داراي درجات مختلفي است، و فضل و بخشش حق تعالي به هر شخصي به اندازه اخلاص اوست، سنگيني و سبكي ترازوي اعمال در آخرت به درجه اخلاص بستگي دارد. در سوره بقره  وضعيت كساني كه اموالشان را در راه رضاي خدا انفاق مي كنند، به باغي تشبيه نموده كه در زمين نيكو باشد و باراني بسيار بر آن ببارد و ثمرش را دو برابر ثمر دهد و يا دست كم باراني اندك بر آن ببارد. بنابراين، همچنان كه زمين نيكو هميشه ثمري نيكو مي دهد، عمل صالح خالص نيز پيوسته نتيجه اي نيكو دارد و عنايت الهي شامل آن مي شود؛ چراكه خداوند بر اعمال انسان بينا است و از ميزان اخلاص اعمال او آگاه است. «و الله بما تعملون بصير»

عارفان براي اخلاص، درجات گوناگوني بيان كرده اند، كه در يك تقسيم كلي به دو نوع تقسيم مي شود:

1- اخلاص مطلق

اخلاص مطلق اخلاص صديقان است كه از هرگونه آميختگي پيراسته است؛ با رسيدن به درجه بالاي اخلاص، حقيقت آيه «الالله الدين الخالص») در وجود شخص تجلي مي يابد و در اين حالت، سالك نه خود را مي بيند و نه مخلوقات را؛ بلكه فقط در طريق دين و عبوديت گام مي نهد. چنين شخصي، حتي به اخلاص خود نيز نظر ندارد. در اين حالت، سلطان توحيد بر سالك تجلي مي كند و تعلق به غير خدا از او زدوده مي شود و انقطاع كامل براي او رخ مي دهد. شايد به جهت همين ارتباط بين دو مقوله توحيد و اخلاص است كه «لااله الا الله» كلمه اخلاص ناميده شده است چنان كه به سوره توحيد، سوره اخلاص گفته مي شود.

2-اخلاص اضافي

اخلاصي كه با نيت دستيابي به پاداش و رهايي از عذاب همراه است، اخلاص اضافي نام دارد؛ از ديدگاه مخلصان واقعي، عبادت براي پاداش و يا ترس از عذاب، اخلاص كامل نيست و در آن شائبه اي از شرك و خودپرستي به چشم مي خورد، زيرا اينان براي رهايي از عقوبت و يا رسيدن به نعمت، خدا را عبادت مي كنند، و چنانچه براي رسيدن به اين هدف، راهي جز عبادت حق تعالي پيش روي خود مي ديدند، آن را برمي گزيدند.

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

شنبه 4 آبان 1392  7:40 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 shokraneh omiddeymi1368 TANHA313 YaSiN313
rashon
rashon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1310
محل سکونت : هویزه

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

* قال الامام علي - عليه السّلام - : أصْلُ الاخلاصِ اَليأسُ مِمّا في اَيْدي النّاسِ.

امام علي - عليه السّلام - فرمود: ريشة اخلاص نااميد شدن از چيزهايي است كه در دست مردمان است.


****************************************************

* قال الامام علي - عليه السّلام - : تَمامُ الاخلاصِ تَجَنُّبُ الْمَعاصي.

امام علي - عليه السّلام - فرمود: اخلاص كامل، دوري كردن از گناهان است.


**************************************************

* قال الامام علي - عليه السّلام - : الاخلاصُ مِلاكُ العِبادَةِ.

امام علي - عليه السّلام - فرمود: اخلاص، ملاك و معيار عبادت است.


*************************************************

* قال الامام علي - عليه السّلام - : اَلاخْلاصُ اعلي الايمانِ.

امام علي - عليه السّلام - فرمود: اخلاص، اوج ايمان است.


**************************************************

* عن رسول الله - صلي الله عليه و آله - : اِعْمَلْ لِوَجْهٍ واحِدٍ يَكْفيكَ الْوُجُوُهُ كُلَّها.

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: براي خدا كار كن، تو را از همگان كفايت مي كند.


***************************************************

* قال الامام علي - عليه السّلام - : الاخلاصُ ثَمرةُ اليَقينِ.

امام علي - عليه السّلام - فرمود: اخلاص ثمره يقين است.


*************************************************

* قال الامام علي - عليه السّلام - : الأخلاصُ اَشْرَفُ نَهايَةٍ.

امام علي - عليه السّلام - فرمود: اخلاص عاليترين هدف است.


**************************************************

*قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - : ... وَ ما بَلَغَ عَبدٌ حَقيقَةَ الاخلاصِ حَتّي لا يُحِبَّ اَنْ يُحمَدَ علي شيٍ مِنْ عَمَلٍ لِلّهِ.

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: ... بنده به حقيقت اخلاص نرسد مگر آن گاه كه دوست نداشته باشد در برابر كاري كه براي خدا مي كند، تمجيد و ستايش شود.


*****************************************************
*قال الامام علي - عليه السّلام - : اَلاِخلاصُ عِبادَةُ الْمُقَرَّبينَ.

امام علي - عليه السّلام - فرمود: اخلاص، عبادت مقربان الهي است.

شنبه 4 آبان 1392  7:57 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 shokraneh omiddeymi1368 TANHA313 YaSiN313
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

راه های رسیدن به اخلاص:

 

اخلاص،یعنی خالص کردن و اخلاص در عمل و ایمان یعنی اینکه انگیزه اصلی در انجام کارها، بندگی و رضای ذات حق تعالی باشد، نه رضایت غیر او.از مجموعه آیات و روایات می توان به شیوه هایی برای دسترسی به اخلاص دست یافت ازجمله:

 

1. تقویت ایمان و افزایش معرفت خداوند:

ایمان به خدا و همه صفات او به ویژه صفاتی که شایستگی و دوستی ستایش و پرستش را مختص ذات حق تعالی می کند جایی برای انگیزه شرک، کفر و نفاق، با همه اقسام آنها باقی نمی گذارد؛ شناخت خدا با همه صفات او  موجب ایجاد حالت فروتنی و خشوع و خضوع در آدمی می شود و به حالت خوف و رجاء می رسد که مبادا دچار عذاب دنیوی و اخروی و یا محرومیت از دیدار خدا شود، به همین دلیل هر چه معرفت انسان به خدا بیشتر شود توجهش به دیگران کمتر خواهد شد.

 

2. تفکر در ارزش اخلاص:

اخلاص، فرمان الاهی به همه دین ها؛ نعمت پنهانی خداوند به بنده محبوب خود؛ باعث دیدار پروردگار؛ مایه رهایی از حساب روز قیامت؛موجب بر خورداری از پاداشهای بی پایان اخروی و باعث عدم تصرف شیطان در آدمی است.

 

3 . فکر کردن درباره ضررهای اخلاص نداشتن:

از مجموع روایات درباره آثار ریا و عدم اخلاص بر می آید که:

ریا و عدم اخلاص نوعی کفر، شرک، نفاق ،نیرنگ به خدا، مایه خشم خداوند و باعث عدم قبولی اعمال، شفاعت و اجابت دعا است .

 

4. یکسان بودن عبادت های آشکار و پنهان، به گونه ای که نگاههای دیگران تأثیری در چگونگی انجام تمام عبادت های او از جمله نماز و صدقه و ...او نگذارد.

 

5.بندگی همه جانبه: پیروی فرمان ذات حق تعالی در همه واجبات، ترک محرمات، انجام مستحبات، ترک مکروهات و حتی در انجام مباحات، نه اینکه مثلاً نماز بگذارد درعین حال حسادت و غیبت هم داشته باشد و همین طور در سایر موارد اعتقادی و عملی دین .

 

6.احساس عجز و کوتاهی در بندگی: انسان باید در عین سعی و تلاش در بجا آوردن حق بندگی و اخلاص،همواره اعمال و عبادات خود را در مقابل دریای بیکران لطف و نعمت های الهی، ناقص و ناچیز بداند خود را عاجز از انجام حق بندگی بداند تا بتواند حق بندگی و اخلاص در بندگی را بجا آورد، لذا انبیاء و اولیاء با این که از بالاترین مراتب اخلاص ب رخوردار بودند در راز و نیاز، خود را عاجزترین فرد در بندگی شایسته ذات حق تعالی می دانستند، نبی خاتم (ص) همواره می فرمود: بندگی شایسته تو را به جا نیاوردیم.

 

7.دعا:

دعا وسیله ای است برای حل گره ها و دردهای دنیوی و معنوی. بعضی از نیازهای اساسی و ابدی آدمی، جز از راه بندگی و دعا در کنار آن بدست نمی آیند، و چه نیازی بالاتر از اخلاص در بندگی می باشد، لذا امام سجاد (ع) از خداوند عاجزانه خواستار اخلاص در بندگی می باشند و عرض می کند:"خدایا همه این ها (اعمال ما) را از ریای ریاکنندگان خالص بگردان تا احدی را شریک تو قرار ندهیم و جز تو مرادی برنگزینیم." 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

یک شنبه 5 آبان 1392  12:25 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 TANHA313 YaSiN313
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

موانع اخلاص در بندگی:

 

ورود و رسیدن به اخلاص و مراتب آن موانعی دارد که باید آنها را بر طرف کرد مهمترین آنها عبارتند از : 1.ریاکاری،  2. دلبستگی به دنیا،  3. شیطان.

 

1.ریاکاری:

بزرگترین و خطرناک ترین مانع بر سر راه اخلاص ، ریاکاری و جلب خوش آیندی دیگران است که به منظور، خود ستایی، شهرت طلبی و ریاست طلبی می باشد.

برای مبارزه با این آفت باید توجه داشت که هیچ کس نمی تواند تمام مردم را از خود راضی نگه دارد، علاوه اگر چنین قصدی داشته باشد باید دائما در نگرانی روحی و اضطراب ذهنی به سر ببرد و همیشه به دنبال راهی بگردد که بتواند دیگران را از خود خشنود سازد. بر فرض دسترسی به رضایت دیگران، خوش آیندی دیگران چه سودی به حال او دارد، نفع و ضرر واقعی دست خداوند متعال است.

 

2.دلبستگی به دنیا:

دلبستگی به دنیا باعث می شود که همه زندگی آدمی و حتی عبادت های او نیز وسیله ای برای دسترسی و برخورداری بیشتر از دنیا باشد.

رفع این دلبستگی نیازمند این است که انسان دنیا شناسی و انسان شناسی کند، بیشتر بدبختی ها و گرفتاری ها و نا آرامی ها بشر برای دستیابی به دنیای زود گذر بوده است، در حالی که از نیازهای واقعی و ضروری خود غافل است.

 

3.شیطان:

همواره باید توجه داشت که شیطان دشمن قسم خورده انسان است و از هر راهی سعی می کند تا او را به انحطاط بکشاند و یکی از کید های او این است که ریا، دنیا و هر امر زشت و بدی را برای آدمی محبوب و زیبا جلوه می دهد.

رهایی از مکر شیطان نیاز به معرفت کافی و ایمان و تلاش و مواظبت و مبارزه دائمی باشیطان و همه عوامل شیطانی دارد.

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

یک شنبه 5 آبان 1392  12:27 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 TANHA313 YaSiN313
arseyfi
arseyfi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 6672
محل سکونت : مرکزی

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

عمل خالص، عملی دانسته شده که انسان، در آن به امید مدح کسی نباشد و فقط خدا را در نظر داشته و رضای خداوند هدف نهایی او باشد. اگر رضای خدا را به دست بیاوریم،‌ رضایت مردم را نیز خواهیم داشت؛ امّا اگر رضایت مردم را جلب کنیم،‌ معلوم نیست خدا را داشته باشیم.

 

 

اخلاص در عمل

« وَ أَخْلِصِ الْعَمَلَ فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرُ»؛۱

و عملت را خالص گردان پس همانا نقدکننده عمل بیناست.

ریشه اخلاق در جوانمردی و مرّوت است. انسان‌های جوانمرد خالص هستند. اگر می‌خواهیم با خدا به جایی برسیم، باید فتوّت پیشه کنیم و کارها و عبادات را برای او انجام دهیم نه کس دیگری و این کار نیازمند تمرین است.

یکی از راه‌های دست‌یابی به اخلاص این است که هیچ یک از کارهایی را که برای خدا انجام می‌دهیم، نزد کسی تعریف نکنیم. عملی که برای غیر خدا و به امید تمجید و رضایت دیگران انجام می‌شود، انسان را به جایی نمی‌رساند. شیوه اهل‌بیت (علیهم السلام) همین‌گونه بود. در مورد امام حسین (علیه السلام)روایت است که بعد از شهادت حضرت، وقتی آمدند بدن مطهّرشان را به خاک بسپارند، دیدند بر دوش مبارک ایشان زخمی است که با زخم نیزه و شمشیر فرق دارد. امام سجاد(علیه السلام) در مورد این زخم فرمودند: «این آثار کیسه‌ای است که پدرم شب‌ها به دوش می‌گرفت و از این خانه به آن خانه می‌برد و به فقرا  و مستمندان کمک می‌کرد».

امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیز همین‌گونه بود. داستان مشهور کمک حضرت به آن زن تنها، شاهد این مدّعاست. او، امیرالمؤمنین را نفرین می‌کرد امّا حضرت، حاضر به معرّفی خود نبود. کارهای نیک را می‌بایست بین خود و خدا نگه داریم. این تمرین بسیار خوبی برای رسیدن به اخلاص است.

امام صادق(علیه السلام)در تفسیر قول خداوند که فرمود: «تا بیازماید شما را که کدام کردار بهتری دارید.»2  فرمود: مقصود از کردار بهتر، عمل بیشتر نیست، بلکه عمل صحیح‌تر است و درستی کردار ترس از خدا، قصد پاک و کردار نیکوست. سپس فرمود: عمل را تا به آخر پاک و بااخلاص نگه داشتن، از انجام آن سخت‌تر است. کردار پاک آن است که مقصورد از آن، ستایش احدی جز خداوند نباشد و نه تنها نیّت نیکو از عمل بهتر است؛ بلکه همه عمل، همان نیّت است. سپس قول خداوند را تلاوت و تفسیر نمود که فرمود: «بگو هرکس عمل کند بر آهنگ خود»؛۳ یعنی بر نیّت خود.۴

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله)به حضرت امیر(علیه السلام) فرمودند: «می‌خواهی شصت هزار گوسفند به تو بدهم یا شصت‌هزار دینار یا شصت‌هزار حکمت؟» حضرت امیر(علیه السلام) فرمودند: «کلام حکیمانه». پیامبر فرمودند: «این شصت‌هزار را در شش نکته خلاصه می‌کنم». یکی از آن‌ها این است که حضرت فرمودند: «یا علی! وقتی مردم به دنبال زیاد عمل‌کردن هستند، تو به دنبال خالص کردن عمل باش». ممکن است فردی چند انبار پنبه داشته باشد، امّا فرد دیگری تنها یک جواهر بسیار قیمتی داشته باشد که به تمام انبارهای پنبه می‌ارزد. کدام بهتر است؟

گاهی عمل فراوان امّا بی‌اخلاص، با آتش کوچکی از گناه خاکستر می‌شود؛ مانند انبارهای پنبه که با آتش سیگاری می‌سوزد و نابود می‌گردد و در یک لحظه تمام سرمایه برباد می‌رود.

امام صادق(علیه السلام)می‌فرماید: «در آغاز جوانی‌ام، پدرم امام باقر(علیه السلام)در حال طواف به من برخورد کردند. من خیلی در تلاش و تکاپوی انجام دادن عملی بودم. دست به دوشم نهاد و فرمود: پسرم! خداوند، [عمل] کم خالص را هم می‌پذیرد».

کلمه «اصابۀ» که در روایت فوق آمده بود، یعنی عمل بر مبنای صواب. «ثواب» به معنای جزای عمل و «صواب» به معنای خوب بودن عمل است. در این روایت اشاره شد که خوب بودن عمل، خوف از خدا و انجام آن با نیّت درست و صادق است؛ یعنی انسان مخلص، کار را فقط برای خدا انجام می‌دهد تا مبادا از چشم خدا بیفتد و همچنین عمل را تا به آخر پاک و با اخلاص نگه می‌دارد. به عنوان مثال شروع کردن کاری برای امام حسین(علیه السلام)، آسان است؛ امّا باقی‌بودن بر عمل و خالص کدن آن سخت‌تر است. متأسّفانه ما بسیاری از کارها را به خوبی شروع می‌کنیم، ولی در ادامه به بی‌ارادگی کشانده می‌شویم.۵

دی شیخ با چراغ همی‌‌گشت گرد شهر

کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست

یک شنبه 5 آبان 1392  8:30 AM
تشکرات از این پست
TANHA313 omiddeymi1368 hoseinh1990 YaSiN313
arseyfi
arseyfi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 6672
محل سکونت : مرکزی

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

در روایت، عمل خالص، عملی دانسته شده که انسان، در آن به امید مدح کسی نباشد و فقط خدا را در نظر داشته و رضای خداوند هدف نهایی او باشد. اگر رضای خدا را به دست بیاوریم،‌ رضایت مردم را نیز خواهیم داشت؛ امّا اگر رضایت مردم را جلب کنیم،‌ معلوم نیست خدا را داشته باشیم.

نیّت، برتر از عمل است. آن چیزی که انگیزه انجام دادن کار می‌شود و از اهمّیت بسیاری برخوردار است، نیّت است. در دوران دبیرستان، معلّم فارسی به ما می‌گفت: «نماز بخوانید، فواید بسیاری دارد؛ برای نرمش کمر، خوب است! آیا می‌دانید در ساعات روز که غالباً به صورت ایستاده هستیم قد ما کوچک می‌شود؟ آیا می‌دانید شب که می‌خوابیم، درازتر می‌شویم؟ چون در روز، برخلاف شب، جاذبه زمین، ما را به سوی خود می‌کشد و ما کوتاه می‌شویم. وقتی صبح تا شب ایستاده‌اید، خون باید به همه جا از جمله مغز برسد. مغز، بیشتر از بخش‌های دیگر به خون نیاز دارد. وقتی به سجده می‌روید، خون به مغز می‌رسد و انسان سرحال می‌آید!» آیا این حقیقت نماز است؟ آری، وقتی انسان به سجده می‌رود، خون به سر می‌آید؛ ولی نماز بزرگ‌تر از این سخنان و درواقع، دل‌دادن به خداست. خداوند امر فرموده که نماز بخوانیم و ما نیز می‌خوانیم. اگر برای مغز هم مفید باشد، چه بهتر!

در ادامه حدیث فوق که آمده است: «آگاه باش که نیّت، خود عمل است»، امام(علیه السلام)نیّت را جزء عمل به شمار می‌آورند و این نشان دهنده اهمیّت نیّت است. امام علی(علیه السلام) نیز همین دو رکعت نماز صبحی را که ما می‌خوانیم، به جا می‌آورند ولی آن نماز به دنیا و هر آن چه در آن است، می‌ارزد. برای پیروزی اسلام، شمشیرهای بسیاری زده شد؛ امّا پیامبر (صلوات الله علیه و آله) می‌فرماید:

« ضَرْبَۀُ عَلِیَّ یَوْمَ الْخَنْدَقِ اَفْضَلُ مِنْ عِبادَۀِ الثَّقَلَیْنِ»6
ضربه شمشیر علی در روز خندق، از عباد جنّ و انس بهتر است.

برخی گمان می‌کنند ضربات آن حضرت بسیار محکم و کاری بوده است که باعث این سخن  شده است؛ امّا آن حضرت نهایت کاری که کردند، گردن طرف مقابل را زده یا پایش را قطع کرده‌اند؛ چگونه این از عبادات همه بهتر است؟ درباره انگشتری که آن حضرت در نماز به فقیر دادند، برخی می‌گویند: «قیمت این انگشتر، خراج شامات بود؟! امام خمینی (ره) می‌فرمود: « اصلاً امام علی(علیه السلام)چنین انگشتری را در دست نمی‌کردند!»7  آیا آن امامی که لباس گران قیمت نمی‌پوشید، و وقتی می‌گفتند: چرا؟ می‌فرمود: «فقیرتر از ما هم هست»، چنین انگشتری در دست می‌کند؟ راوی می‌گوید: «من کودک بودم، با پدرم به نماز جمعه رفته بودم. امام علی(علیه السلام) وقتی خطبه نماز را می‌خواند، مدام دست خود یا لباسش را تکان می‌داد. گفتم: پدر، چرا آقا این ‌طور می‌کند؟ گفت: «ایشان همین یک قبا را دارد، صبح آن را شسته و تا این موقع خشک نشده است و آن را باد می‌زند که خشک شود». آیا چنین کسی انگشتری در دست می‌کند که بهایش به اندازه خراج شامات باشد؟!

بهتر بودن اعمال آن حضرت، به خلوص او برمی‌گردد. نیّت هیچ‌کس مثل او صادقانه نبوده است. امام سجّاد(علیه السلام) غبطه می‌خورد و می‌فرماید: «چه کسی می‌تواند مانند علی(علیه السلام)عبادت کند؟!» و به سبب نیّت خالص است که فرموده‌اند: «اگر به قدر بال مگسی اشک از چشک کسی برای حسین(علیه السلام) سرازیر شد، خداوند گناهان او را می‌بخشد حتّی اگر به اندازه کف‌های روی آب دریا باشد».

در روایت دیگری آمده است: «گاهی از اوقات، ملائکه عملی را جزء کارهای خوب می‌نویسند؛ حتّی از آسمان اوّل و دوّم و همه صافی‌ها رد می‌شود، ناگهان گفته می‌شود که آن عمل را برسرش بزنید؛ چون برای من نبوده».

————————-

پی نوشت ها:

۱٫ بحارالأنوار، ج ۱۳، ص ۴۳۲٫
۲٫ ملک (۶۷)، آیه ۲٫
۳٫ اسراء (۱۷)، آیه ۸۴٫
۴٫ الکافی، ج ۲، ص ۱۶٫
۵٫ برای توضیح بیشتر ر.ک: اهمال‌کاری.
۶٫ مشارق انوارالیقین، ص ۳۱۲؛ بحارالأنوار، ج ۴۱، ص ۹۶٫
۷٫ «حضرت امیر(ع)… حتّی در بین شیعیان هم مظلوم است … مثلاً می‌گویند که انگشترش را که می‌خواسته هدیه بدهد به فقیر، قیمتش خراج شامات بوده است! … خیال کردند تعریف حضرت امیر(ع) به این است که انگشترش چقدر قیمت داشته باشد». 
صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۴۹۴؛ به نقل از: امام علی (ع)از دیدگاه امام خمینی ، ص ۱۱۵ و ۱۱۶٫

دی شیخ با چراغ همی‌‌گشت گرد شهر

کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست

یک شنبه 5 آبان 1392  8:33 AM
تشکرات از این پست
TANHA313 omiddeymi1368 hoseinh1990 YaSiN313
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

آثاراخلاص

 

اگر بذراخلاص در نیت کاشته شود و در سرزمین دل جوانه زند و در عمل و رفتار رشد و بالندگی داشته باشد, بی تردید دارای آثار و ثمرات سودبخشی خواهد بود دراینجا بگونه ای گذرا, به برخی از آنهااشاره می کنیم :

1. معرفت و بصیرت در سایه اخلاص :انسانی که ظرف ذهن و زمینه دل را از کدورتها بزداید و قلب را, که خانه رحمان است ,ازاغیار خالی کند, خواهد توانست حقایق و معارف را زودتر و کاملتر بگیرد و در خود هضم و سپس پیاده کند.

خلوت دل نیست جای صحبت اغیار

دیو چو بیرون رود فرشته درآید

چنانکه در روایت رسول اکرم[ ص] فرموده است :

من اخلص لله اربعین صباحا فجرالله ینابیع الحکمه من قلبه علی

آن کس که چهل شبانه روز, عمل خالص انجام دهد, چشمه های علوم و معارف از دل به زبانش جاری می شود.

زدودن موانع و پاکسازی دل از حجابهای ظلمانی و بالاخره غرس نهال اخلاص در وجود آدمی , به او توان فهم درست و بصیرت در مسائل را می بخشد بگونه ای که همواره به استقبال حوادیث رفته و قلب مشکلات را با بینش و بصیرت خویش می شکافد و حقایق راستین رااز مکائد شیاطین باز می شناسد. علی[ ع] فرمود:

 

عند تحقق الاخلاص تستنیرالبصائر 18 .

 

با وجوداخلاص بصیرتها و بینش ها نافذ و نورانی می شود.

شایدازاین جهت باشد که در دعا, بصیرت واخلاص در عمل در کنار هم آمده است :

 

واجعل النور فی بصری , والبصیره فی دینی , والاخلاص فی عملی 19

 

ازاینجا می توان نتیجه گرفت که تنگ نظریها, جمود و جهلها لجاجتها, کارشکنیهای کودکانه و حرکتهای موذیانه بعضی , در برابر مردان الهی , همه و همه ریشه در عدم خلوص آنان دارد.

2. پیروزی و موفقیت : گروهی چنین می اندیشند که با زور و زر و تزویر می توان به هر مقصدی رسید ولی از دیدگاه قرآن و معارف دینی , هیچ راهی برای تسخیر دلها و نفوذ در قلبها و رسیدن به هدفها, جزاخلاص و پاکسازی نیت عمل نیست . علی[ ع] می فرماید:

 

اخلص تنل . 20

 

اخلاص بورز تا به مقصد برسی .

قرآن مجید, راز محبوبیت در دلها راایمان و عمل صالح (که لازمه اش اخلاص است ) می داند:

 

ان الذین آمنوا و عملواالصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا 21 .

 

ایمان و عمل شایسته است که دوستی و محبت انسان را در دلها می افکند.

3. ملاک ارزش اعمال :اخلاص روح اعمال یک فرد مسلمان و بدون این روح , کالبد عمل هیچگونه ارزشی نخواهد داشت .

رسول اکرم[ ص] فرمود:

 

اذا عملت عملا فا عمل لله خالصا, لانه لایقبل من عباده الاعمال الا

ماکان خالصا 22 .

 

هرکاری که انجام می دهی خالصانه و برای رضای خدا باشد زیرا جز عمل خالص در پیشگاه خداوندی پذیرفته نمی شود.

ازاینرو که امیرالمومنین[ ع] می فرماید:

 

العمل کله هباءالا مااخلص فیه 23 .

 

کار و عمل آدمی پوچ و بی ثمراست جز آنچه خالص باشد.

بنابراین , عزت ظاهری و دنیایی و محبوبیت بین مردم و بهره مندی از معرفت و حکمت و برخورداری از نعمت پیروزی و توفیق و بالاخره آبرومندی در پیشگاه خداوند, همه و همه , در گرواخلاص است و بس . آنهایی که غیر ازاین راه حرکت کنند سخت دراشتباه و به مقصود نخواهند رسید, بلکه نتیجه عکس خواهند گرفت .

امام صادق[ ع] فرمود:

 

لا تراء بعملک من لایحیی ولا یمیت ولا یغنی عنک شیئا 24 .

 

کارهای نیک خود را بخاطر خودنمائی و نشان دادن به مردمی که نه زندگی به دتس آنهاست و نه مرگ و نه قدرت دارند مشکلی را برای تو بگشایند,انجام مده .

مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه

یک شنبه 5 آبان 1392  8:47 AM
تشکرات از این پست
TANHA313 omiddeymi1368 hoseinh1990 YaSiN313
arseyfi
arseyfi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 6672
محل سکونت : مرکزی

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

اخلاص و نیت در عمل از نظر احادیث

 

اخلاص در نیت ‏به معناى خالص نمودن قصد و انگیزه براى خداست.نیت، زمانى براى خداوند خالص مى‏گردد كه انسان براى عبادت یا كار و تلاش خود، هیچ انگیزه‏اى جز خداوند نداشته باشد و هیچ عاملى جز تقرب و رضاى خداوند او را به انجام عبادت و عمل وادار نكرده باشد.با توجه به این كه هواهاى نفسانى، به شكل بسیار وسیع و قوى، انسان را در محاصره قرار داده‏اند، داشتن نیت‏خالص در عمل و عبادت و حضور چهره الهى آن در ذهن، كارى بسیار دشوار و مشكل است.اخلاص در نیت، با آگاهى و توجه كامل به خداوند تحقق مى‏یابد.در هر كجا توجه به خداوند نباشد، غفلت است.هر جا كه غفلت ‏باشد، شرك و ریا تحقق یافته است.كسى كه توجه به مقصد ندارد، غافل است و كسى كه از هدف غفلت دارد، از حركت ‏باز ایستاده است.

 

  اخلاص در نیت، به این معنى است كه صاحبش در نظام هستى جز به خداوند دل نبسته است و جز براى او تلاش نمى‏كند.امام صادق علیه‏السلام مى‏فرمایند: «صاحب نیت راست، قلب سالم دارد زیرا سالم بودن قلب از وسوسه‏هاى ممنوعه شیطانى به خالص بودن نیت در تمام امور براى خداست‏».خداوند فرمود: «روزى كه مال و فرزندان هیچ سودى نمى‏رساند، جز آن كه خدا را با قلب سالم یابد».پیامبر فرمود: «نیت مؤمن بهتر از عمل اوست‏» و نیز فرمود: «اعمال، بستگى به نیت دارد.براى هر كسى آن چیزى است كه قصد كرده است‏»، و هر بنده‏اى باید در تمام حركت و سكون خود نیت ‏خالص داشته باشد زیرا اگر چنین نباشد، در غفلت است.خداوند غافلان را چنین وصف كرده است: «آنها نیستند، جز همانند چهارپایان، بلكه گمراه‏تر از آن ها هستند» و فرمود: «آن ها غافلان هستند» (مصباح الشریعه، باب 5)

اسلام عمل با روح می‏خواهد نه عمل بی روح.به همین جهت اگر مسلمانی زکات خود را بدهد ولی شائبه ریا در آن باشد پذیرفته نیست، اگر به جهاد برود ولی برای خودنمایی باشد قبول نیست.قانون الهی می‏گوید سرباز اجباری به درد من نمی‏خورد، من سربازی می‏خواهم که روحا سرباز باشد، سربازی می‏خواهم که ندای«ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة؛ همانا خدا از مومنان جان و مالشان را به بهای بهشت خریداری کرد، (توبه/111)» را پذیرفته باشد و صمیمانه به آن لبیک‏ بگوید. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله در روایت متواتر میان شیعه و سنی رسیده است که: «انما الاعمال بالنیات؛ همانا کارها وابسته به نیتهاست»، «لکل امرء مانوی؛ برای هر کس همان است که آن را قصد کرده است»، «لا عمل الا بنیة؛ هیچ عملی بدون نیت پذیرفته نیست».در حدیثی به این شکل روایت شده است: «انما الاعمال بالنیة ، و انما لامرء ما نوی ، فمن کانت هجرته الی الله‏ و رسوله فهجرته الی الله و رسوله ، و من کانت هجرته لدنیا یصیبها او امرأة یتزوجها فهجرته الی ما هاجر الیه؛ همانا اعمال، وابسته به نیت است، برای انسان همان است که قصد کرده و هدف قرار داده است، هر کس به خاطر خدا و رسول هجرت کرده است، هجرتش به سوی خدا و رسول است و هر کس به خاطر زنی که با او ازدواج‏ کند و یا به خاطر ثروتی که به چنگ آورد هجرت کرده است هجرتش به سوی‏ همان خواهد بود»

 

دی شیخ با چراغ همی‌‌گشت گرد شهر

کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست

یک شنبه 5 آبان 1392  8:54 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 hoseinh1990 TANHA313 YaSiN313
arseyfi
arseyfi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1392 
تعداد پست ها : 6672
محل سکونت : مرکزی

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

تنها با اخلاص مى‏توان نجات یافت:

 

دام‏ها و خطرهایى كه در مسیر انسان به سوى خداوند قرار دارند، بسیار گسترده و گوناگون هستند.سپاه شیطان با تمام فریب‏ها و نیرنگ‏هایشان در كمین انسان رونده به سوى خدا نشسته‏اند جز كسى كه براى خدا خالص شده، هیچ كس از این مهلكه نجات نمى‏یابد و هیچ رهگذرى از این گذرها سالم نمى‏رهد.آن كس كه جان خود را در جارى اخلاص تطهیر كرده و اندیشه و همت و آرزو و تلاش هاى خود را براى خداوند اختصاص داده، مى‏تواند با عزت این راه را طى كند و به اوج كمال انسانى نائل گردد و خداوند هم او را یارى مى‏كند.اخلاص، انسان را از خطرهاى شیطان حفظ مى‏كند.

 

اخلاص شرط پذیرش اعمال:

 

عبادتى پذیرفته مى‏شود كه براى خداوند باشد.تلاشى كه به قصد تقرب به خداوند صورت نگیرد، نفعى نداشته و هیچ ارزشى را ایجاد نمى‏كند زیرا در نظام هستى تنها اراده خداوند حاكم است و غیر او همه نیازمند و عاجز هستند.باید به یگانگى او ایمان داشت و غیر او را در آفرینش و نظام جهان مؤثر ندانست، جز به او عشق نورزید و غیر او را نپرستید.اخلاص، زمانى ارزش واقعى خود را مى‏یابد و كمال و سعادت انسان را تضمین مى‏كند كه در قلب تثبیت گردد.اگر در قلب ثبیت‏شد، تداوم مى‏یابد و بر تمام تلاش ها و عبادتهاى انسان پرتو مى‏افكند.اخلاص باید مستمر و همیشگى باشد و در تمام امور زندگى جارى گردد.عبادتى كه با اخلاص انجام شود و خلوصش تا لحظه مرگ حفظ گردد، این عبادت خالصانه، نتیجه بخش است.انسان همان‏گونه كه با نیت‏ به عمل ارزش مى‏دهد، بعد از عمل نیز مى‏تواند در عمل تصرف كند، ارزشش را والاتر سازد و یا باز ستاند. اگر كسى كار یا عبادت خود را براى دیگران بازگو كند تا از آن لذت برد، یا آن را وسیله‏اى براى كسب آبرو و اعتبار، یا برترى خود بر دیگران قرار دهد، آن عمل را به ریا تبدیل كرده است.اعمال خالصانه انجام شده همیشه در معرض خطر قرار دارد، از این رو، حفظ اخلاص بعد از عمل مشكل‏تر از انجام عمل با اخلاص است.اگر اعمال انسان براى خدا باشد و این انگیزه تا روز قیامت ‏باقى بماند، استحقاق پاداش را دارد.امام صادق علیه السلام مى‏فرمایند: «هرگاه كسى، عمل نیكى را انجام دهد، آن عمل براى او ثبت مى‏شود كه حسنه‏اى را در پنهانى انجام داده است.اگر آن را بازگو كرد، آن چه نوشته شده است، پاك مى‏شود و ثبت مى‏گردد كه حسنه‏اى را آشكارا انجام داده است.اگر دو مرتبه آن را بازگو كرد، پاك مى‏شود و ثبت مى‏گردد كه مرتكب ریا شده است» (بحارالانوار/ج 69/ص 324).كارى كه بالاترین ارزش را داراست، با بازگو كردنش به گناه تبدیل مى‏شود.وسوسه‏ها و انگیزه‏هاى شیطانى بعد از انجام عبادت براى خداوند، قوى‏تر از قبل از عمل است. دین، اطاعت و بندگى است و حنیف متمایل به حق است.حنفاء كسانى هستند كه در اعمال و طاعات خود، از دیگران رویگردان شده و به سوى خدا روى مى‏آورند.پنهان كردن عبادت و عمل نیك مؤمن، مطلوب خداوند و مورد ترغیب اوست زیرا این كار نفس انسان را از گرفتار شدن به بعضى از رذائل اخلاقى مانند عجب، ریا، تكبر، حب مقام و..حفظ مى‏كند و عمل او را از اختلاط با هدف‏هاى نادرست، خالص مى‏كند و او را به اعمالى كه سزاوار است كه مخفیانه انجام شوند، هدایت مى‏كند.

دی شیخ با چراغ همی‌‌گشت گرد شهر

کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست

یک شنبه 5 آبان 1392  8:58 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 hoseinh1990 TANHA313 YaSiN313
danialkarimi1994
danialkarimi1994
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 11
محل سکونت : خراسان رضوی
یک شنبه 5 آبان 1392  12:39 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 TANHA313 omiddeymi1368 YaSiN313
shokraneh
shokraneh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 2414
محل سکونت : خیلی دور خیلی نزدیک

پاسخ به:----o-( ذوالکفــــــل " اخلاص در عمل ")-o---

اخلاص دشتن کار خیلی خیلی سخته این که یه کسی وقتی می تونه با انجام دادن یه کاری مورد توجه و تحسین دیگران قرار بگیره ولی لین کارو نکنه و در خفا و فقط به خاطر رضای خدای خودش کاری رو انجام بده واقعا هنر می خواد البته این هم یک مبارزه سخت با شیطان است که قطعا می تونیم پیروز بشیم...........

مراقبت دستمان که کلیک می کند و چشمانمان که  نظاره می کند باشیم

"کل اولئک کان عنه مسئولا"

و بدانیم و آگاه باشیم که خدا هم یک کاربر همیشه آنـــلایـــن است

 

*.*.*.*.*.*.*.*.*.**.*.*.*.*.*.*.*.*.*

shokraneh.rasekhoonblog.com

 

یک شنبه 5 آبان 1392  8:09 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 TANHA313 YaSiN313
دسترسی سریع به انجمن ها