ظلم و ستم در آخرالزمان!!
منظور روایاتى که ظلم وستم را در آخر الزمان فراگیرد یاد کرده چیست؟
پاسخ: چنانکه بارها ذکر شد، رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم) در خصوص آخر الزمان فرمود: (مهدى از فرزندان من است... براى او غیبت وحیرتى است که در آن مردمان بسیارى گمراه مى شوند، آنگاه همانند (شهاب ثاقب) مى آید، وزمین را پر از عدل وداد خواهد کرد همچنان که پر از ظلم وستم شده بود).(1)
با کمى دقت در این روایت شریف، معلوم مى گردد که مراد، فراگیرى ظلم وستم است نه بى دینى وکفر الحاد، یعنى چنان نیست که در هیچ جا، اهل اعتقاد ودین یافت نشوند، وکسى کلمه اى از حق واعتقاد ودیانت واحکام را بر زبان نیاورد، بلکه مردم معتقد یافت مى شوند، وسخن از حق وایمان گفته مى شود، حتى توده هایى چند، مۆمن به مهدى وپدران مهدى اند، ومنتظر ظهور اویند.
در احادیث رسیده است که: (مسلمانان، در آخر الزمان، به وسیله مهدى از فتنه ها وآشوبها خلاصى مى یابند، چنانکه در آغاز اسلام، به وسیله پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)، از شرک وگمراهى خلاصى یافتند).(2)
آنچه مشخصه دوران قبل از ظهور است، شیوع ظلم وستم وعدوان وبیداد است، واگر درست بنگریم، هم اکنون جهان چنین است، واز ظلم وستم آکنده است
این بیانها ونیز احادیث بسیار دیگر، دلالت دارد که دین ومتدینین، در عصر ظهور - در جاهایى - هستند. آنچه نیست عدالت ومساوات، در کمال عقلى، وروابط انسانى است، در سطح جهان، ومهدى اینها را تامین مى کند، ودین را به بسیارى از مناطق دیگر جهان، به کمک مۆمنان مى رساند.
آنچه مشخصه دوران قبل از ظهور است، شیوع ظلم وستم وعدوان وبیداد است، واگر درست بنگریم، هم اکنون جهان چنین است، واز ظلم وستم آکنده است.
با توجه به این واقعیت، مى توان، مترقب پدیدار گشتن حوادث بزرگ، وطلایع طلوع دولت حقه بود، وبا توجه به همین واقعیات، باید به آماده سازى جوانان شیعه، ودیگر معتقدان به حق، براى یارى مهدى (علیه السلام) دل بست، وبه آن توجه عمیق کرد. جریان آمادگى، دیگر نباید در جامعه ما فراموش شود، بلکه باید زنده وفعال بماند، وبه دیگر جامعه هاى اسلامى و... سرایت داده شود. (3)
پی نوشت ها :
1- کمال الدین وتمام النعمه، شیخ صدوق، ص 287.
2- بحار الانوار، علامه مجلسى، ج 51، ص 93.
3- خورشید مغرب، محمد رضا حکیمى، ص 322.