0

هفته هفتم:----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

 
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

نااميدي از رحمت خدا در اوج بدترين گناهان تير خلاص شيطان به شماست

 گرچه كه خيلي از ما وقتي مثلاً گناهان بسيار بزرگي انجام مي دهيم و حتي در حق هم ظلم هايي مي كنيم كه بعداً عذاب وجدان ما را مي خواهد خفه كند اما، مهم ترين چيزي كه لحظات بعد از گناه به انسان فشار شديدي وارد مي كند اين است كه احساس مي كنيم خدا از دست ما ناراحت است و ديگر هم وقتي بلايي به سر ما مي آيد در آن لحظات،‌انسان چون حس مي كند خدا با او قهر است از درد بي كسي مي خواهد خودش را بكشد!

اما يك سري نكاتي اينجا قابل تأمل است!!

ما آدم ها هميشه براي شناسايي همه چيز سعي مي كنيم خودمان را معيار قرار دهيم. پس حتي زماني كه از خدا  سخن مي گوييم او را هم از طريق خودمان مي خواهيم بشناسيم. مثلاً ما چگونه عصباني مي شويم، قهر مي كنيم، مي بخشيم، عهد مي بنديم، ناراحت مي شويم، خوشحال مي شويم و...
خدا را هم اينگونه فرض مي كنيم!
اما فرق بسياري از بين ما تا خدا هست. موضوع بخشش از سوي پروردگار هم همين گونه مي باشد.
اين خوب است كه بعد از هر گناه دل ما وقتي كمي كدر شد، ناراحت مي شويم و به درگاه خدا مي رويم و عذر و بخشش مي طلبيم، اما مطمئن باشيد،‌همان خدايي كه بخشنده ي مهربان است و تا به الان بسياري از بدترين بندگان خود را بخشيده است، حالا نمي توان از او انتظار نداشت كه ما را ببخشد.
اين خيلي خوب است كه از قهر خدا مي ترسيم و اين خيلي خوب است كه هر گناهي را به راحتي انجام نمي دهيم و از بخشيده نشدن مي ترسيم اما نااميدي از رحمت خدا در اوج بدترين گناهان تير خلاص شيطان به شماست...

 

یک شنبه 28 مهر 1392  8:38 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 TANHA313 shokraneh omiddeymi1368 REZAHD
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

هیچ بنده مومنی نیست جز آنکه در ضمیرش دو نور تابان است، نور خوف و نور امید که اگر هر یک با دیگری سنجیده شود هیچ یک فزونی نخواهد یافت.

به گزارش شفقنا، به نقل از مهر، امیرالمومنین علی (ع) فرمود: اگر چیزی از دستت رفت غصه نخور و قلب خود را مشغول آن نکن تا از امور دیگر آینده باز نمانی.

عیسی (ع) نشسته بود و پیرمردی با بیل زمین را شخم می زد عیسی دعا کرد: خدایا امید و آرزو را از او بگیر. پیرمرد همان لحظه بیل را کنار انداخت و دراز کشید. مدتی  گذشت و عیسی (ع) دعا کرد: خدا امید و آرزو را به او بازگردان. پیرمرد بلند شد و شروع کرد به کار کردن.

حقیقت مذکور در حدیث فوق منحصر به آن پیرمرد نمی شود و تمام انسان ها را شامل می شود. همین طور هر فردی که به کار مشغول است یا قصد انجام کاری دارد هیچ فکر کرده ایم اگر به آینده امید نداشت چه می شد؟ پاسخ روشن است: مثل آن پیرمرد دراز می کشید.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: امید برای امت من رحمت است زیرا اگر امید و آرزو نبود هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی داد و هیچ باغبانی درختی را نمی کاشت. برادران خیانت کردند و یوسف را در چاه انداختند. خداوند به او امید می دهد،  می فرماید: به یوسف وحی کردیم که حتما آنها را نسبت به این کارشان متنبه خواهیم کرد. بیشتر و بلکه تمام داستان های قرآن این  پیام را دارد که جهان را صاحبی است، پس امیدوار باشید. ابراهیم (ع) در آتش و پیامبر (ص) در غار با تار عنکبوت و یوسف (ع) در چاه حفظ شد.

ما هم خدایی داریم امیدوار باشیم حتی اگر اوضاع تیر و تار بود امیدوار باشیم چون تاریکی نشان روشنایی است. قرآن کریم می فرماید: آیا صبح نزدیک نیست؟ ( سوره هود آیه 81)

موضوع امید و ناامیدی با موضوعات زیادی مرتبط است. از جمله با موضوع خوش بینی و مثبت اندیشی. فرعون در نهایت خباثت و گناه و بلکه مدعی ربوبیت بود اما خدا به بازگشت او هم امیدوار بود و موسی و هارون را هم امیدوار می کرد: به سوی فرعون بروید که طغیان کرده است. اما به نرمی با او سخن بگویید شاید متذکر شود یا بترسد.(سوره طه 43 و  44)

امیدواری، خوش بینی و مثبت اندیشی را از خداوند بزرگ یاد بگیریم. درباره امید به رحمت الهی باید به این نکته مهم توجه کنیم که امید همین طوری و گزاف نیست، شرط و علامتی دارد مثلا گروهی گناه می کنند و می گویند ما به رحمت خدا امید داریم و همیشه همین طورند. مکرر گناه می کنند و مکرر می گویند ما به رحمت خدا امید داریم تا مرگشان از راه برسد کار اینها چه طوری است؟

امام صادق (ع) فرمود: اینها مردمی هستند که در آرزوها غوطه ورند و دروغ گفته اند. آنها امیدوار نیستند هر کس به چیزی امیدوار باشد به دنبال آن می رود و کسی که از چیزی بترسد از آن می گریزد.

این فرمایش حضرت سند قرآنی دارد: سند اول این که خداوند می فرماید هرکس به لقاء پروردگار خویش امیدوار است باید عمل صالح انجام دهد (کهف 110) و سند دوم این که خداوند عده ای را مورد ملامت و عتاب قرار می دهد که دنبال امور دنیوی می روند و می گویند بخشیده خواهیم شد.(اعراف 169)

امام صادق(ع) در حدیث دیگری فرمود: مومن، مومن نباشد تا اینکه ترسان و امیدوار باشد و ترسان و امیدوار نباشد مگر برای آنچه می ترسد و امیدوار است عمل کند.

از جمله وصایای لقمان است که بترس ازخدا، ترسیدنی که چنین پنداری که اگر با تمام کارهای نیک جن وانس نزد او بروی تو را عذاب کند و امیدوار باش به رحمت او، امیدی که گمان بری که اگر با تمام گناهان جن و انس نزد او بروی تو را ببخشد و بیامرزد.

اما نکته مهم ضروری برابری خوف و رجاست زیرا اگر رجا غالب باشد برخوف و خوف کم باشد رفته رفته رجا می کشد به احساس امنیت از عذاب الهی و این عین خسران آخرت است. (اعراف 99) و اگر خوف غالب باشد بر رجا و رجا کم باشد این می کشد به یاس و یاس از رحمت الهی عین کفر است. (یوسف 87)

از امام باقر (ع) روایت است: هیچ بنده مومنی نیست جز آنکه در ضمیرش دو نور تابان است، نور خوف و نور امید که اگر هر یک با دیگری سنجیده شود هیچ یک فزونی نخواهد یافت.

مگر نه این که در بسم الله از میان هزار اسم خدا، خود را با دو اسم رحمان و رحیم ممتاز کرده است. در نماز و دعا و در هر کار دیگری که بسم الله الرحمن الرحیم می گوییم حواسمان باشد و اجازه دهیم جان و دامان از نسیم امید به رحمت الهی بهره مند شود.

مهم ترین موضوع مرتبط با امید و ناامیدی موضوع رحمت الهی است یعنی امید به رحمت خدا. وقتی که از خدا نا امید می شویم باید در ایمان خود شک کنیم آیا من که اکنون از رحمت خدا نامیدم هنوز هم مسلمانم؟ با ناامیدی از رحمت او ایمانمان را به باد می دهیم قران کریم چنین فرموده است: و چه کسی جز گمراهان از رحمت پروردگار خود نا امید می شود. (سوره یوسف 87)

و از دام های بزرگ ابلیس آن است که در ابتدا بنده را افسار گسیخته کند و از معاصی کوچک به بزرگ و از آن به کبایر کشد و چون مدتی بدین منوال با او بازی کرد و او را به خیال رجا به رحمت به وادی غرور و فریب کشاند، در آخر کار اگر او نورانیتی دید که احتمال توبه و رجوع داد او را به یاس از رحمت کشاند و به او گوید: کار تو  گذشته و کار تو اصلاح شدنی نیست.

یک شنبه 28 مهر 1392  8:40 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 TANHA313 shokraneh omiddeymi1368 REZAHD
TANHA313
TANHA313
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 190
محل سکونت : ایران

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

عرض یک نکته:

به خدا امیدوار باشید ولی از بنده خدا ناامیــــــــــــــــــــد! enlightened

خب حالا یه سوال اساسی :

چند درصد ما اینجوری هستـیـــــــــــــــم؟؟؟

چقدر روی خدا حساب میکنیم؟؟؟ چقدر روی خودمون یا دیگران؟؟؟

ضمناً خواهشاً بعضیا که از کسی ناراحت میشن (چون روش حساب کردن) اول به اعمال و رفتار خودشون فکر کنند بعد پیش خدا ناله کنند!! wink [ شاید کسی رو اینجوری کرده باشن ===> broken heart]

همیشه مبنای اشتباهات خودمونو از چشم دیگران نبینیم. اول انگشتمون روی خودمون باشه

موفق باشید

یا علی(ع)

یک شنبه 28 مهر 1392  5:15 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 shokraneh omiddeymi1368
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

 ناپسندی یأس از رحمت خداوند، منحصر به مسائل فردی و بخشش از گناهان نمی‌شود و اگر در مسائل اجتماعی و سیاسی نیز باشد، کفر است. کسانی که در بحرآنهای اجتماعی، اقتصادی و مشکلات بزرگ فردی می‌گویند کار از کار گذشته و از دست کسی کاری برنمی‌آید، معنایش این است که [نعوذبالله] از دست خدا هم کاری برنمی‌آید که این مصداق روشن کفر است و جز کافران کسی چنین اعتقادی ندارد. خداوند متعال می‌فرماید:

إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُون

همانا از رحمت خدا هیچ‌کس جز گروه كافران، مأيوس نمى‏شوند.

پیامبران و اولیای الهی هرگز از عنایت خداوند منّان مأیوس نمی‌شدند و با اعتماد به لطف حضرت احدیت کارهای بزرگ و به ظاهر نشدنی را به انجام رساندند.

دعای سمات که از امام صادق7 روایت شده است بیانگر این می‌باشد که هر کار بزرگی برای خداوند مقدور است و هر آنچه او اراده کند، تحقق می‌یابد.

فراز نخست دعای سمات این است:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ الْأَعَزِّ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ الَّذِي إِذَا دُعِيتَ بِهِ عَلَى مَغَالِقِ أَبْوَابِ السَّمَاءِ لِلْفَتْحِ بِالرَّحْمَةِ انْفَتَحَتْ وَإِذَا دُعِيتَ بِهِ عَلَى مَضَايِقِ أَبْوَابِ الْأَرْضِ لِلْفَرَجِ انْفَرَجَتْ وَإِذَا دُعِيتَ بِهِ عَلَى الْعُسْرِ لِلْيُسْرِ تَيَسَّرَتْ وَإِذَا دُعِيتَ بِهِ عَلَى الْأَمْوَاتِ لِلنُّشُورِ انْتَشَرَتْ وَإِذَا دُعِيتَ بِهِ عَلَى كَشْفِ الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ انْكَشَفَتْ؛

خدايا از تو درخواست مى‏كنم به نام بزرگ تو؛ آن نام كه بسى بزرگ‌تر و باعزت و جلال و گرامي‌ترين نام‌هاست. آن نامى كه هرگاه به آن خوانده شوى، براى گشايش درهاى بسته آسمان به رحمت و بركت گشوده گردد، و هرگاه خوانده شوى، بر مشكلات و تنگناهاى حوادث روى زمين به فراخى و سهولت مبدل گردد و چون خوانده شوى بر هر كار دشوار عالم، سهل و آسان گردد و چون براى زنده شدن مردگان به آن نام خوانده شوى، همه زنده شوند، و چون براى دفع غم و درد و مصيبت‌ها خوانده شوى، همه برطرف شود.

در طول تاریخ کارهای بزرگ و به ظاهر نشدنی که توسط اولیای الهی به انجام رسیده، با امید به عنایت الهی و با تکیه به آن قدرت فنا نشدنی انجام پذیرفته است. حضرت عیسی7 نه تنها مریض‌های لاعلاج را شفا می‌داد، بلکه مرده را زنده می‌کرد؛ مبارزة حضرت موسی با فرعونیان و پیروزی بر آنان؛ غلبه پیامبر اکرم9 بر مشرکان قدرتمند حجاز؛ پیروزی حضرت امام خمینی1 با طاغوت زمان و پیروزی حزب‌الله لبنان بر قدرت شیطانی اسرائیل نمونه‌هایی از این مسئله است.

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

سه شنبه 30 مهر 1392  12:28 PM
تشکرات از این پست
TANHA313 REZAHD hoseinh1990
mgmoheby1
mgmoheby1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 
تعداد پست ها : 5196
محل سکونت : تهران

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: إنّ العمل السیّیء أسرع فی صاحبه من السكّین فی اللّحم. گناه سریع‌تر و اثر كننده‌تر است در صاحبش از چاقو در گوشت.
كسی كه حمام رفته است و لباس تمییز پوشیده است همین كه یك سیاهی روی صورت یا لباسش بنشیند می‌فهمد، ولی كسی‌كه مثلاً در مكانیكی كار كرده و سیاه شده هر قدر هم خاك بخورد و سیاه شود متوجّه نمی‌شود و گناه هم همین‌طور است، كسی كه تزكیه كرده و خودش را تمیز كرده می‌فهمد یك گناه چه‌قدر اثر دارد ولی كسی‌كه غرق گناه است هر چه‌قدر گناه كند، ككش هم نمی‌گزد.
میرزا جواد آقا ملكی تبریزی استاد حضرت امام (رحمه‌الله) در مجلس حضور داشتند كه غیبتی صورت گرفت، ایشان دفاع كردند ولی سودی نبخشید؛ از مجلس بیرون آمدند و فرمودند: این مجلس چهل روز مرا عقب انداخت.
بله ایشان می‌فهمیدند كه یك گناه چه‌قدر اثر دارد، چون خودشان را تزكیه كرده بودند.
سه شنبه 30 مهر 1392  1:32 PM
تشکرات از این پست
REZAHD hoseinh1990 TANHA313
REZAHD
REZAHD
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1390 
تعداد پست ها : 24
محل سکونت : بوشهر

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

سلام

لا تقنطو من رحمت الله

بايد هميشه به رحمت الهي اميدوار باشيم ولي اين اميدواري نبايد به اندازه اي باشد كه از مقام خوف فراتر رويم چون در مذهب ما  بايد خوف و رجا كه دو بال اند برابر باشند . اگر انسان اميد به رحمت خدا داشته باشد و خوف نداشته باشد باعث مي شود كه دست به گناه زند و اگر در مقام خوف بماند و اميد نداشته باشد از طرف ديگر بام پرت مي شود و نوميدي در درگاه الهي گناهي بس نابخشودني و بزرگ است . به همين منظور گفته شده كه لا تقنطو من رحمت الله. از رحمت الهي نا اميد نشويد.

سه شنبه 30 مهر 1392  5:33 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 TANHA313
TANHA313
TANHA313
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 190
محل سکونت : ایران

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

عواملی که امید می‌دهند

 

دعا

اگر ایمان و تلاشهاى انسان در مسیر ایمان، زمینه‌ساز امید است، باز بودن باب توبه، پذیرفته شدن شفاعت اولیاى خدا، و گستردگى رحمت خدا، یك رشته عواملى است كه بذر امید را در مراحل بعد در قلوب انسان مى‌پاشند، یعنى پس از ایمان و تلاش، باید این عوامل را كه قرآن به آنها اشاره مى‌كند عوامل درجه دوم براى ایجاد رجا و امید در قلوب دانست. اینك بیان آنها:

1. مغفرت گسترده خدا

نخستین عامل آفریننده امید در قلوب افراد با ایمان، پس از تلاش‌هاى شایسته، همان اعتقاد به رحمت گسترده خدا است، خدایى كه رحمت او بر خشم او مقدم مى‌باشد.1

قرآن در مواردى بر این معنى، تصریح كرده و مى‌فرماید: «قُلْ یا عِبادىَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إِنَّا للهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ.»2

«بگو به آن بندگانم كه در ارتكاب گناه زیاده‌روى كرده‌اند از رحمت خدا مأیوس نباشند، خداوند همه گناهان را مى‌بخشد او بخشاینده و مهربان است.»

و در آیه دیگر مى‌فرماید: «...وَ إِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَة لِلنّاسِ عَلى ظُلْمِهِمْ... .»3

«پروردگار تو به مردم در  حالى كه ستمكار و گناهكارند، داراى بخشایندگى است.»

این گونه آیات بخصوص آیه دوم، مربوط به آن نوع بخشایندگى است كه گاهى بدون توبه شامل حال بندگان مى‌گردد، و اگر مقصود آن نوع از بخشایندگى بود كه از طریق توبه عاید انسان مى‌گردد لفظ (عَلى ظُلْمِهِمْ) (در حالى كه گنهكارند) لزومى نداشت. گذشته از این، لحن آیه نخست، به گونه‌اى است كه نمى‌توان آن را بر خصوص حالت توبه حمل كرد زیرا لحن آیه از یك رحمت وسیع و مغفرت گسترده حكایت مى‌كند و مى‌خواهد در دل بندگان به دور افتاده، نور امید و بارقه رجا را روشن سازد.

«بخشى از شب را با انجام نمازهاى نافله، بیدار و متهجد باش، شاید خدایت تو را به مقام بس پسندیده برگزیند.»

2. استغفار فرشتگان

از عوامل امید آفرین، طلب آمرزش فرشتگان است زیرا حاملان عرش و آنها كه پیرامون آن هستند در حق افراد با ایمان طلب آمرزش مى‌كنند آنجا كه مى‌فرماید: «الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرشَ وَ منْ حَولَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا وََسِعَتْ كُلَّ شَىء رَحْمَةً وَ عِلماً... .»4«فرشتگان حامل عرش و آنها كه دور آن هستند با ستایش خدا، او را تسبیح مى‌گویند هم خود به خدا ایمان دارند و هم درباره افراد با ایمان طلب آمرزش مى‌كنند و مى‌گویند پروردگارا! رحمت و علم بى نهایت تو، همه جا را فرا گرفته است.»

توبه

3. شفاعت اولیاى الهى

سومین عامل رجا و امید، شفاعت اولیا خداوند است كه قرآن از آن درباره رسول گرامى به عنوان «مقام محمود» نام مى‌برد و مى‌فرماید:

«وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً.»5

«بخشى از شب را با انجام نمازهاى نافله، بیدار و متهجد باش، شاید خدایت تو را به مقام بس پسندیده برگزیند.»

در آیه دیگر یادآور مى‌شود كه شفاعت خدا پیامبر را تا آن حد مى‌پذیرد كه او را راضى سازد آنجا كه مى‌فرماید:

«وَ لَسَوفَ یُعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضى.»6

«خداى تو آن اندازه به تو مى‌دهد (و در سایه شفاعت تو گنهكاران امت را مى‌بخشد) كه تو راضى شوى.»

آیا آیه نخست كه درباره لطف گسترده خدا سخن مى‌گوید بیشتر امیدآفرین است، یا آیه اخیر كه مربوط به شفاعت پیامبر است، احادیث خاندان رسالت حاكى است كه آیه مربوط به شفاعت بیش از آیه نخست، رجا آفرین مى‌باشد. هر چند كه دیگران خلاف آن را برگزیده‌اند. ولى از امیرمؤمنان حدیثى نیز نقل شده است كه قول نخست را تأیید مى‌كند.7

در پایان یادآور مى‌شویم كه با بودن یك چنین وسایل رحمت و عوامل امید آفرین نباید خود را فریب داد و به امید این عوامل از انجام وظایف خوددارى كرد. همان طور كه امیرمؤمنان (علیه‌السلام) مى‌فرماید: عارف به مقامات خدایى كسى است كه مردم را از رحمت خدا مأیوس نسازد و آنان را از بازتاب گناهان مطمئن ننماید.8

 

منبع: منشور جاوید، ج3، ص 200ـ 20

مهدی سیف جمالی، گروه دین و اندیشه تبیان



1- یا من سبقت رحمته غضبه.

2- زمر/53.

3- رعد/6.

4- غافر/7.

5- اسراء/79.

6- ضحى/5.

7- به مجمع البیان، ج4، ص 503، ط صیدا. و به احیاء العلوم، ج4، ص 167 مراجعه بفرمائید.

8- انما العالم الذى لایقنط الناس من رحمة الله و لایؤمنهم من مكر الله. (كافى، ج1، ص 36)

 

سه شنبه 30 مهر 1392  10:07 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
09303495228
09303495228
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 8721
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

با وسوسه های شیطان، تردید در دلم لانه کرده بود. با خود می گفتم:« مگر چقدر باید برای برآورده شدن حاجتی دعا کرد؟ دیگر ناامید شده بودم. گفتم پیش علی بن موسی الرضا علیه السلام، بروم، شاید مشکلم را بر طرف سازد. نزد امام رفتم و گفتم: چند سال است حاجتی دارم و بسیار هم دعا کرده ام، ولی دعایم مستجاب نمی شود. در دلم شک راه یافته است، چه کنم؟ امام، نگاه تندی به من کرد و فرمود:« ای احمد بن محمد! مراقب باش که شیطان بر تو پیروز نشود و تو را از رحمت پروردگارت نا امید نسازد. مگر نمی دانی گاه پرودگار، برآوردن نیاز مؤمن را به تأخیر می اندازد تا او بیشتر به راز و نیاز بپردازد؛ چرا که خداوند بزرگ، گفت و گوی بندگان را با خود دوست دارد. به خدا سوگند! دیر برآورده شدن نیازهای بندگان که از خدای خود چیزی خواسته اند، برای آنان بهتر از زود بر آورده شدن نیازهایشان است. دنیا چه ارزش دارد که مؤمن، برای آن از خدای خود ناامید شود؟! نیکوست که نیایش او در حال آسایش و دوری از مشکلات، همانند نیایش او در سختی ها باشد و اگر (حاجتش) نیز برآورده نشد، سبب ناامیدی او نشود، پس افسرده نشو که دعا در پیشگاه پروردگار بزرگ و بلند مرتبه، بسیار ارزشمند است.

بردبار باش و برای به دست آوردن روزی حلال بکوش! به پیوند با بستگانت پایبند باش و به کسی ستم مکن؛ زیرا ما خاندانی هستیم که حتی بریدن از بستگان را به کسی که از او بریده اند، سفارش نمی کنیم. هر که به ما بد کند به نیکی پاسخش را می دهیم، به خدا سوگند! از این روش، جز خوبی و نیکی نمی بینم.

بدان کسی که در این دنیا از نعمت های بی شمار بهره مند است، اگر درخواستی از خدا کند و دعایش برآورده شود، بر اثر آزمندی و فزون خواهی، بیشتر در خواست می کند و این سبب می شود که دیگر از نعمتی سیر نشود و بیشتر بخواهد، پس آنگاه که به نعمت های او افزوده شد، حقوقی که باید ادا کند، افزایش می یابد.

بنابراین، از شکر این همه نعمت، ناتوان می ماند و به آزمایش و بلا مبتلا می شود و به خطر می افتد. بنابراین، دل بستگی ات را به پروردگار استوارتر ساز و در دل خود نسبت به او شک و تردید راه مده و درازه دلت را به روی چیزی به جز خیرو نیکی مگشا! بدان که این، تنها راه آمرزیده شدن و برآورده شدن دعاهاست». (1)

پنج شنبه 2 آبان 1392  11:45 PM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 TANHA313
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

روزنه ای به سوی آفتاب

آن گاه که انسان همه درها را به سوی خود بسته می بیند و در دره تاریک ناامیدی سقوط می کند، دریچه ای پیش چشمانش باز می شود و دستاویز محکمی او را از سقوط در ژرفای تاریک ناامیدی نجات می دهد. آن نوری است که از روزن امیدواری به سوی آفتاب گیتی فروز مهرورزی و بنده نوازی پروردگار جهانیان، چشمان خسته و منتظرش را در می نوردد و گویی حیاتی دوباره وجودش را فرا می گیرد و در دل خود احساس «گرمی» می کند. به راستی اگر امید در زندگانی نبود، تاریکی همه جا را فرا می گرفت و همه شکوفه های احساس، در تاریکی و سرما می مردند. به جاست پروردگار را به شکرانه امیدی که به رحمت بیکرانش در دل بندگان خود قرار داده، دیگرگونه سپاس گوییم.

 

امیدواری؛ سرچشمه شناخت خدا

آدمی آنگاه که به تحقق امری امید می بندد، در واقع به پناهگاه استواری پناهنده می شود که در سایه سار آن، وقوع آنچه را می خواهد، به انتظار می نشیند. او با این پناه آوردن، اقرار می کند به آنچه بدان پناه آورده ایمان دارد و آن را قدرتی فراتر از قدرت خود می انگارد؛ چرا که اگر جز این بود، پناه بردن به آن هم معنایی نداشت. از این روست که امام صادق علیه السلام در پاسخ به فردی که درباره اثبات وجود خدا پرسش می کند، می فرماید: ای بنده خدا، بگو بدانم آیا تاکنون سوار بر کشتی شده ای؟ فرد پاسخ می دهد: آری. امام می فرماید: آیا هیچ شده است که کشتی تو گرفتار توفان شود و غرق در امواج خروشان گردد، به گونه ای که نه کشتی دیگری باشد و نه شناگری که تو را نجات دهد؟ گفت: بله اتفاق افتاده است. امام فرمود: در آن لحظه آیا دلت متوجه حقیقتی نشد که بتواند تو را نجات دهد و بدان امیدوار شوی؟ باز پاسخ گفت: آری. امام فرمود: همان حقیقت سترگی که به وجود آن ایمان داری و بدان امیدوار شده و به نجات دلگرم می شوی، خدای تواناست. او آنجا که نجات دهنده ای نیست، تنها نجات دهنده است و پناه بی پناهان.

 

ناامیدی؛ دلیل فرو رفتن در گناهان

وقتی فردی مرتکب لغزش می شود، هرگز نباید امید به بخشایش پروردگار را از دست بدهد؛ چرا که هر اندازه گناه او بزرگ باشد، بخشش و مهربانی خدا بزرگ تر از آن است. اما اگر امید خویش را به بخشش و رحمت خدا از دست بدهد، بازگشت و جبران گذشته را غیرممکن دیده، آب را از سر گذشته می بیند. همین موضوع سبب می شود که دامان خود رابه دیگر گناهان نیز بیالاید و از انجام هر عملی پروایی نداشته باشد. نوشته اند روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر فراز منبر رفت و فرمود:«سوگند به آن کسی که جز او دیگری را ستایش نشاید، به هیچ مؤمنی خیر دنیا و آخرت داده نشد، مگر آن کسی که خدا امید به بخشش خود را ارزانی او داشته باشد... . سوگند به آن کسی که جز او پرستش شایستگی دیگری را ندارد، خدا هیچ بنده ای را پس از توبه و بازگشت عذاب نخواهد کرد، مگر آن کسی که در امیدواری به پروردگارش کوتاهی کند. سوگند به هم او که پروردگار، هر مؤمنی را به اندازه امیدش به او، پاداش داده و رفتار خواهد کرد؛ زیرا بخشنده است و همه چیز در کف قدرت اوست و شرم دارد از اینکه بنده ای به او امید بندد، ولی امیدش را ناامید سازد. پس به خدا خوش گمان و امیدوار باشید».

 

جمعه 3 آبان 1392  10:51 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 TANHA313
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

گناه و امیدواری به رحمت خدا

آدمی بایستی بتواند در امیدواری به پروردگار خویش تعادل را حفظ نماید؛ نه آن گونه از عذاب خدا بترسد که امید به نجات و رستگاری را از دست بدهد و نه آنقدر در امیدواری زیاده روی کند که حتی از گناه و سرکشی نیز احساس ایمنی نماید. شخصی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و عرض کرد: «گروهی را می شناسم که گناه می کنند و می گویند ما به رحمت پروردگار خویش امیدواریم و به رفتار خود ادامه می دهند. حضرت فرمود: اینان مردمی هستند که دل به آرزویی خام خوش کرده اند و دروغ می گویند که امیدوارند. آنان امیدوار نیستند؛ چرا که هر کس امیدی در دل دارد، به دنبال دست یابی به آن تلاش می کند و آن را می یابد و هر کس هم از چیزی بترسد، از آن خواهد گریخت. [پس دروغ می گویند. آنان از عذاب خدا نمی ترسند؛ وگرنه از آن دوری می جستند و گناه نمی کردند].

امیدواری بدون انجام کار نیک

اگر کسی واقعا به جایْ گرفتن در بهشت برین و رسیدن به خشنودی خداوند تعلّق خاطر داشته باشد، کوله بار خود را تنها از امید پر نمی کند و برای رسیدن به آرزوی خود، تلاش می نماید، تا توشه ای برتر و پربارتر برای خود فراهم آورد و آنگاه به خدای خویش و مهربانی و لطف او امیدوار گردد. افرادی هستند که شاید گناه نکنند، ولی در پی نیکوکاری هم نبوده و تنها آرزوی رستگاری می نمایند. امیرمؤمنان علیه السلام در هشداری تکان دهنده به ایندسته از انسان ها می فرماید:«امید دارید که پروردگار پاداش تان دهد، در حالیکه نزد او گردن فرازی می کنید و بدون هیچ گونه کمکی به مستمندان، انتظار دارید به پاداش صدقه دهندگان دست یابید و در حالی که در نعمت های خداغلطان هستید، آن را از بیوه زنی محروم و نیازمند، دریغ می دارید؟! بدانید که آدمی بدانچه از اعمال نیک انجام دهد پاداش می گیرد و هر آن چه را از پیش ذخیره سازد، در نزد پروردگارش حاضر می شود».

جمعه 3 آبان 1392  10:52 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 TANHA313
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

امید بستن به غیر خد

کسی که به دیگری امید دارد، در واقع به قدرت او اقرار می نماید و آن را با امید به او می ستاید. کسی که به غیر خدا دل بندد و امیدوار گردد، در حقیقت قدرت او را برتر از قدرت خدای خویش پنداشته و وجود بیکران خدای خود را نادیده گرفته است. خدا نیز در این حال او را به خود واگذاشته و امیدش را نیز ناامید می سازد. حسین بن عُلوان، از شاگردان امام صادق علیه السلام در مجلسی نشسته بود و با دوست خود مناظره علمی می کرد. هزینه سفر او به اتمام رسیده و او از این مسئله ناراحت بود. دوستش از او پرسید: به چه کسی امیدواری؟ وی پاسخ داد: به فلان شخص. دوستش گفت: به خدا سوگند به آرزویت نخواهی رسید. حسین می گوید: چرا؟ او پاسخ داد: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: خداوند به عزت و جلالش سوگند یاد کرده، رشته امید هر کس را که به غیر از او امیدوار باشد، خواهد برید و در نزد مردم لباس خواری بر تنش خواهد پوشاند و او را از بخشودگی و لطف خود دور خواهد ساخت. نیز می فرماید: آیا بنده من در گرفتاری ها به غیر از من دل می بندد، در حالی که برطرف شدن مشکلات او دردست من است و دری بسته را می کوبد که کلید همه درهای بسته نزد من است و درِ خانه من به روی همه باز؟!»

گلبرگی از آفتاب

امام علی علیه السلام فرمود: هر شخص امیدواری، عاقبت یابنده خواهد بود.

امام باقر علیه السلام فرمود: از امیدواری دروغین دوری گزین، تا به ترس و عذاب راستین گرفتار نشوی.

امام علی علیه السلام فرمود: از کسانی مباش که خواهان آخرت اند، ولی عملی نیک انجام نمی دهند و خواستار پذیرش توبه شان هستند، اما آرزویی بلند دارند؛ کسانی که در دنیا سخنشان چون زاهدان است و رفتارشان چون مایلان به دنیا.

امام علی علیه السلام فرمود: هرگز به غیر خدا امید نداشته باشید و جز از گناه خود، از چیز دیگری نترسید.

امام علی علیه السلام فرمود: همه امیدواری تان به پروردگار بلند مرتبه باشد و به غیر از او امید نبندید که هر کس به دیگری امید بست، زیان دید.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: به چیزی که امید وار نیستی رخ دهد، [به دلیل لطف خدا] بیشتر امید داشته باش تا چیزی که امیدواری به وقوع پیوندد؛ چرا که برادرم موسی علیه السلام رفت تا آتشی برای خانواده اش فراهم کند، ولی با خدای خویش گفت وگو کرد.

پدید آورنده : ابوالفضل هادی منش

جمعه 3 آبان 1392  10:54 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990 TANHA313
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

اللهم عجل لولیک الفرج

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه مشارکت کنندگان محترم در طرح ذوالکفل (امید به رحمت خدا)

امتیازات طرح ذوالکفل (امید به رحمت خدا) به شرح جدول ذیل  تقدیم می گردد:

 

با تشکر از

-کلیه مشارکت کنندگان محترم

-مدیران گرامی تالار  سرکار "tahmoresو جناب "hoseinh1990" به جهت ایجاد و مدیریت مباحث

امتیازات تقدیم گردید

 

200 امتیاز بپاس زحمات جناب hoseinh1990  از جانب روابط عمومی به نامبرده تقدیم گردید

 

امتیازات

کاربران

200 hoseinh1990  

30

farshon

30

arseyfi

30

omiddeymi1368

30

alirezaheydari64

30

shokraneh

30

majnon313

30

maryamjoon

30

TANHA313

30

mina_k_h

30

mgmoheby1

30

REZAHD

30

09303495228

30

saeedakh

 

در مورد امتیازات ملاک حضور در طرح است و با توجه به هدف که در این طرح ذکر شده دوستانی که فعال تر هستند و به تعهد خود عمل می کنند ان شاء الله پاداش اصلی و هزاران برابر با ارزشتر را از خداوند خالق یکتا و مولا امام زمان (عج) دریافت می نمایند

با تشکر از کلیه همراهان عزیز و گرامی

گـر تو خواهی که  بیابی زجهان راه نجات

بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.

 

جمعه 3 آبان 1392  4:24 PM
تشکرات از این پست
TANHA313 ravabet_rasekhoon mina_k_h YaSiN313 amirali123
amirali123
amirali123
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 15244
محل سکونت : آذربایجان شرقی

پاسخ به: ----o-( ذوالکفــــــل " امید به رحمت خدا ")-o---

(حضرت علی ع):

امید داشته باش و مایوس مباش زیرا یاس،مرگ است.

به نظر من هر كسي اميد نداشته باشه زندگيش رو باخته و فقط داره وقتش رو سپري ميكنه ما انسانها خيلي چيزا داريم كه بهشون ميتونيم اميد داشته باشيم مثلا اميد به زندگي -  اميد به كار - اميد به تشكيل يه خانواده گرم و صميمي واميد به رحمت خداوند  كه مكمل همه اميد هاست  كه امام حسين (ع) ميفرمايند: دعا کنید تا خداوند آرزوهایتان را برآورده کند...... بنابراين نبايد از رحمت و نعمتهاي خدادي كه در اختيار داريم غافل بشيم

 

غزال خوش صدا توئی ، راسخون

شیرین تر از عسل توئی ، راسخون

بین تموم سایتهای اینترنت

 نگین بی بدل توئی ، راسخون

دوشنبه 13 آبان 1392  10:04 AM
تشکرات از این پست
hoseinh1990
دسترسی سریع به انجمن ها