درس اول
دکوپاژ با هدف ایجاد تعلیق
1- تهدید بصری
بر اساس تعریف آلفرد هیچکاک از تعلیق، مخاطب باید چیز وحشتناکی را بداند که بازیگر آن را نمی داند. این روزها عبارت "تعلیق" به معنای هر چیزی از پیش بینی تا هیجان تعبیر می شود، اما تعلیقی که هیچکاک به آن معروف بود یک ابزار عالی برای فیلمساز است.
بر اساس تعریف آلفرد هیچکاک از تعلیق، مخاطب باید چیز وحشتناکی را بداند که بازیگر آن را نمی داند. این روزها عبارت "تعلیق" به معنای هر چیزی از پیش بینی تا هیجان تعبیر می شود، اما تعلیقی که هیچکاک به آن معروف بود یک ابزار عالی برای فیلمساز است.
یک راه برای نشان دادن این نوع تعلیق محتمل این است که قهرمان و خطر را در یک نمای یکسان با فاصله کافی بین آنها نشان دهیم و بازیگر باید از این فاصله بی خبر باشد. برای کوتاه کردن این مسیر باید از لنز تله (Long lens) استفاده کنید؛ در غیر این صورت خطرِ در پس زمینه هر چه که باشد، خیلی کوچک به نظر می رسد.
صحنه را طوری طراحی کنید که گویا بازیگر در فاصله ای یکسان بین دوربین و خطر پیش رو قرار دارد و از کنار کادر بندی کنید. لازم است از لوکیشنی استفاده کنید که در آن چیزی در سمت روبروی کادر به سمت کاراکتر، نزدیک شدن خطر را تیره و مبهم نشان دهد. در این مثال ماشینی از پشت یک ساختمان نزدیک می شود. از تماشای لحظه ای که دختر به آرامی راه می رود به رسیدن تعقیب کنندگان به او می رسیم.
با چرخیدن و دیدن خطر توسط کاراکترتان یا با کات کردن به نمای نقطه نظرPOV یا زاویه دیگر در لحظه درک خطر می توانید تعلیق را درون همین نما بشکنید.
با استفاده از یک لنز تله همچنین می توانید تاثیرات اندکی از وهم و کابوس ایجاد کنید که در آن هیچ چیز نمی تواند نزدیک تر شود اما در عین حال یک حس تعقیب سنگین هم بر فضا حاکم است.