به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، امروزه ارتباطات پستی به عنوان یکی از نهادهای مهم و عمومی کشور به لحاظ خدماتی که ارائه میکند، توانسته است در تمام برنامههای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی کشور نقش بدون جانشینی را داشته باشد و در زمره مهمترین نیازهای جامعه امروزی قرار گیرد و نهایتاً در تحول نظام اداری و اجرائی کشور نقش بسیار مهمی داشته باشد.
پست به عنوان قدیمیترین و مهمترین سازمان کشور همراه امین و خدمتگزاری صدیق مردم به حساب میآید و از منزلت و جایگاه ویژهای در جامعه برخوردار است.
ارتباط پستی، شبکه ارتباطی عمومی و گستردهای است که با مناسبترین قیمتها، جابهجا کننده هرگونه مرسولات پستی اعم از نامه، کالا در ابعاد مختلف در سطح ملی و بینالمللی است که نقش مهم و اساسی در توسعه امور فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به عهده دارد.
قانون شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تحت نظارت و وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 1366 باهدف فراهم کردن تسهیلات لازم به منظور استفاده عمومی از خدمات پستی برای ارتباط داخلی و خارجی، اعمال سیاستهای جامع در زمینه برنامهریزی، تأسیس، تجهیز، گسترش و بهرهبرداری از واحدهای پستی و تأمین و تقسیم خدمات پستی در سراسر کشور تدوین و در سال 1367 آغاز بکار کرده است.
پست استان کردستان با برخورداری از بیش از 243 نیروی انسانی، بیش از یکهزار و 769 نقطه تماس در استان، به عنوان سازمانی پویا و کارآمد در استان با تجربهای طولانی و شناخت دقیق از نیازهای روز افزون و رو به تحول مشتریان، با اجرای برنامه جامع و زیربنایی، توفیق ارائه خدمات گوناگون پستی را با استفاده از آخرین تحولات عرصه فنآوری ارتباطات و اطلاعات به مشتریان خود دارد.
رشد 57.7 درصدی جابجایی مرسولات پستی
مدیرکل پست کردستان از جابجایی 6 میلیون 763 هزار مرسوله پستی از ابتدای سالجاری تاکنون در این استان خبر داد و گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 6 میلیون و 700 هزار مرسوله در این استان جابهجا شده است.
به گفته وی، 3 میلیون و 764 هزار فقره این تعداد مرسولات واردی و 2 میلیون و 999 هزار فقره نیز مرسولات صادر شده به خارج از استان بوده است.
مدیرکل پست استان کردستان از جابهجایی 15 میلیون و 455 هزار مرسوله در سال گذشته در این استان خبر داد و گفت: 8 میلیون و 935 هزار فقره آن مرسولات واردی و 6 میلیون و 455 هزار فقره مرسولات صادر شده به خارج از استان بوده است.
به گفته این مقام مسئول، عملکرد این ادارهکل در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال گذشته 57.7 درصد رشد داشته است.
وجود 1769 نقطه تماسی
وی با بیان اینکه 216 واحد شهری و 243 واحد پستی روستایی در سطح استان فعالیت میکنند، تصریح کرد: بیش از یکهزار و 769 نقطه تماس در استان وجود دارد.
احمدی تصریح کرد: 13 هزار و 912 مورد توزیع مرسولات با روش تجارت الکترونیکی در 6 ماهه نخست امسال در این استان انجام شده است.
رشد 134 درصدی تجارت الکترونیکی
مدیرکل پست کردستان در پایان میانگین رشد کشور در زمینه تجارت الکترونیکی را 90 درصد عنوان کرد و گفت: اداره کل پست استان در زمینه تجارت الکترونیک 134 درصد رشد داشته است.
جوان پاکت بدست در کنار پیشخوان باجه مخابراتی منتظر ایستاده است با سلامی سر صحبت را با وی باز میکنم.
اسمش علی و از بچههای خونگرم کرمان است، برای ادامه تحصیل به کردستان آمده است.
دلیل آمدنش را به این باجه پستی جویا میشوم، میگوید: برای پست کردن گوشی همراه برادرم به این باجه پستی مراجعه کردهام. میپرسم خدمات پست را چگونه میبینید؟ نحوه برخورد و سرعت در انجام کار ارباب رجوع خوشبختانه با توجه به رشد تکنولوژی بسیار مطلوب است.
در مجموع باید بگویم: پیش از اینکه انقلاب اینترنتی چگونگی برقراری ارتباط مردم با یکدیگر را دچار تحولی بزرگ کند، نامههای مکتوب روشی محبوب برای اشتراک اخبار و احساسات بودند.
به گفته وی،امروزه ارسال نامه به وسیله پست تقریباً منسوخ شده ولی خدمات پستی در قالبهای مختلف نمود پیدا کرده است.
وی افزود: بستههای پستی در وزنها و اندازههای مختلف با استفاده از روشهای نوین در کوتاهترین زمان طولانیترین فواصل را طی و به دست گیرندگان میرسد.
وی با بیان اینکه برای گذراندن چندین واحد درسی و دیدار با خانواده یک روز در هفته به شهر زادگاهم میروم، گفت: کتابهای مورد نیازم را از طریق پست ارسال کردهام.
وی افزود: سوغات کردستان از دیگر مواردی بوده که طی چند سال سکونتم در این استان از طریق پست برای خانوادهام ارسال کردهام.
محمدحسین صالحی از بازاریان سنندجی دیگر ارباب رجوع حاضر در این باجه پستی است که ضمن تقدیر از تلاشهای فعالین این عرصه میگوید: من از استانهای مختلف مشتری دارم که به وسیله تلفن سفارشاتشان را اعلام و از طریق پست برای آنها ارسال میکنم.
وی تصریح کرد: خرید و فروش از طریق پست ضمن کاهش در هزینههای طی مسافت برای خریدار موجب معرفی اجناس ما در مناطق مختلف کشور میشود.
یاسمن احمدیان هم برای ارسال کادوی تولد خواهرزادهاش به این باجه پستی مراجعه کرده است و میگوید: خواهرم در تهران زندگی میکنند و پس فردا تولد خواهرزادهام است و چون نمیتوانم بروم کادوی تولدش را از طریق پست میفرستم.
وی افزود: روند رسیدگی و پاسخگویی به ارباب رجوع طی چند سال اخیر در باجههای پستی به دلیل بروز رسانی امکانات مطلوبتر شده است و کارها با سرعت بیشتری انجام میشود.
با این همه با توجه به رشد چشمگیر و روز افزون تکنولوژی وسایل ارتباط جمعی همانند، تلفن ، فکس، پستالکترونیک و اینترنت ، اقبال عمومی برای استفاده از خدمات سنتی شرکت پست به شدت کاهش یافته است.
اما پست به عنوان کهنترین و گستردهترین ابزار ارتباطی یک کشور، امروزه توانسته براساس الزامات جدید، خود را به شکلی تقویت کند که همچنان پویایی خود را حفظ کرده و نقش خود را در عرصه اقتصاد و جامعه پررنگتر از همیشه سازد به طوری که پیشرفتهترین جوامع، بیشترین ترافیک خدمات پستی را دارند.
گزارش از: دانا خالقی