1- درچه بستر اجتماعي قضاوت عجولانه شکل مي گيرد و نهادينه مي شود؟
داوري يا برپايه عقل صورت مي گيرد، يا برپايه جهل. داوري برپايه عقل نتيجه روند تعقل و خردورزي است، بنابراين نمي تواندعجولانه باشد؛ بلکه نيازمند مطالعه، تحقيق و تفکر است. اما داوري برپايه جهل بر مقدماتي مثل تفکر، مطالعه و تحقيق مبتني نيست، از اين رو عجولانه است. بسياري از داوري ها برپايه احساس مثبت يا منفي است، که آن هم ريشه در جهل دارد نه عقل. داوري احساسي منفعلانه و بدون تمهيدات و در نتيجه شتابزده است.
2- در جامعه ما به لحاظ فردي اين ويژگي تا چه ميزان در ميان افراد وجود دارد و چگونه مي توان آن را اصلاح کرد؟
از ميزان آن خبر ندارم، چون در اين زمينه مطالعه ميداني و آماري نکرده ام. اما داوري و حکم برپايه شايعات، سوء ظن، خيال و پندار و تقليد و تأثر از رسانه هاي دروغ پرداز کم نيست و اين امر متاسفانه در بين تحصيل کردگان و اصحاب سخن و قلم هم ديده مي شود. راهي جز تعليم و تربيت خرد محور که کار دشوار و ديربازدهي است سراغ ندارم.
3- در دين اسلام چه رهنمودهايي براي پرهيز از اين خصلت بيان شده است؟
دعوت مکرر و مؤکد قرآن کريم به تفکر و تعقل و تدبر و محکوم کردن سوء ظن و تقليد و تعصب و دنباله روي بدون خردورزي بهترين رهنمود براي اجتناب از شتابزدگي در داوري است. قرآن مي گويد اگر از فاسقي (مثل بي بي سي، و سي ان ان و فاکس نيوز) خبري شنيديد بدون تحقيق آن را تلقي به قول نکنيد. گاهي يک شايعه در بين يک ملت ممکن است منتشر شود و بر اثر تکار زياد يقيني تلقي شود، اما در واقع هيچ اساسي نداشته باشد و منشأش کينه توزي و تهمت يک فرد تربيت نشده باشد. شايعاتي که معاويه عليه اهل بيت بويژه امام علي و امام حسن عليهما السلام منتشر کرد هنوز پس از پانزده قرن در بين بسياري رواج دارد. البته تنها بي خردانند که قضاوت هايشان را بر شايعات بنا مي کنند. برپايه ظن، سوء ظن، بدون برهان، بدون بينه، براساس شايعات داوري کردن همان چيزي است که قرآن کريم مکرر و مؤکد رد مي کند. قرآن کريم درباره قضاوت هاي شتابزده غير مبتني بر تعقل با لحن خاصي مي فرمايد: مالکم کيف تحکمون! خردمند و مؤمن جز برپايه علم سخن نمي گويد. امير المؤمنين در اينجا مي گويد: أقولا بغير علم؟ آيا بدون علم يقيني لب به سخن مي گشايند!
مصاحبه خبرگزاری مهر با دکتر فنایی اشکوری.