ان الذین آمنوا و الذین هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله اولئک یرجون رحمت الله و الله غفور رحیم
پيامبر صلي الله عليه و آله:
رزمندگان در راه خدا ، راهبران اهل بهشت اند. بحار الأنوار ، ج 8 ، ص 199 .
خداوند بزرگ با مجاهدان بر فرشتگان مى بالد. جامع الأخبار ، ص 93
يك شب نگهبانى در راه خدا برتر است از هزار شبانه روز كه شبهايش به عبادت و روزهايش به روزه دارى سپرى شود. كنزالعمال، ج4، ص326، ح10730
نزديك ترين مردم به مقام نبوّت، اهل جهاد و دانش اند . كنزالعمّال ، ح 10647
بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در راه خدا. کنز العمال، ج7، ص285، ح 18897
امام على عليه السلام :
سربازان ، مايه عزّت دين و قلعه فرماندارانند. غررالحكم و دررالكلم ، ح 1953
درهاى آسمان به روى مجاهدان گشوده م شود . همان ، ح 1347
منتخبی از سخنرانی جهاد استاد محمد شجاعی موسسه منتظران منجی
قُلْ إِن كَانَ ءَابَآؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَ إِخْوَ نُكُمْ وَأَزْوَجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوَ لٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَ تِجَرَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَ مَسَكِنُ تَرْضَوْنَهَآ أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فِى سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِىَ اللَّهُبِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الْفَسِقِينَ
سوره توبه آيه 24
اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروت هایى كه جمع كرده اید و تجارتى كه از كسادى آن بیم دارید و خانه هایى كه به آنها دلخوش كرده اید، نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راه او محبوبتر باشد، پس منتظر باشید تا خداوند، فرمان (قهر) خویش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدایت نمى كند.
*طبق ایه 24 سوره توبه،میزان انسانیت هر انسان،بسته به میزان روح جهادی اوست*
*آنچه به عنوان فرزند و شیعه امام حسین واجب است، داشتن روح حسینی و جهادی است*
*جهاد اوج مهربانی، رحمت و ناشی از روح عشق به انسان هاست*
*عزادار حقیقی،کسی است که از امام حسین (ع) روح جهاد را می گیرد و هدف از جهادش،برطرف کردن موانع ظهور آقا امام زمان (عج) است*
*کسی که اهل جهاد و اهل مبارزه با ارزش ها نیست به تعبیر پیامبر(ص) منافق است*
تفسیر ایه از تفسیر نور حاج اقا قرائتی
1- میزان ایمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهى دنیا و آخرت مىتوان شناخت. «احبّ الیكم من اللّه و رسوله و جهاد»
2- جهاد، از اركان اسلام است و در كنار توحید و نبوّت مطرح شده است. «من اللَّه و رسوله و جهادٍ»
3- براى عبور از پلهاى مادّیت، باید عقاید و انس با خدا را تقویت كرد. «ان كان آبائكم... و اموال... احبّ الیكم من اللّه و رسوله...»
4- عواطف فامیلى و امكانات مادّى نباید مانع جهاد شود و هركجا مانع شد، زمینهساز قهر الهى است. «ان كان آبائكم... و اموال... احبّ... فتربّصوا...»
(در راه دوستى خدا و جهاد در راه او باید از همه چیز و همه كس گذشت. زیرا حفظ دین، بر حفظ روابط خانوادگى، عاطفى و اقتصادى مقدّم است.)
5 - مسلمانانِ مرفّهِ دنیاپرست، همچون كافرانند. [32] «فتربّصوا»
6- اگر رفاه در زندگى اصل شد، انسانیّت سقوط مىكند و سبب دورى از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومى را در انتظار دارد. «یأتى اللَّه بأمره»
7- رفاه طلبانِ مسئولیّت گریز، مشمول هدایت الهى نمىشوند. «لایهدى»
8 - برترى دادن مادّیات بر امور معنوى، نشانهى فسق است. «احبّ الیكم... الفاسقین» (مرز ایمان و فسق، رها كردن معنویات است)
32) در آیه، خطاب به آنان كلمهى «فتربّصوا» به كار رفته كه این لحن در قرآن، خطاب به كفّار است. به علاوه آیه مىرساند كه خداوند خود با دنیاپرستان سخن نمىگوید، بلكه به پیامبر مىفرماید كه به آنان پیام بدهد. «قُل» تفسیر المیزان
دانلود قسمتی از سخنرانی
-
سخنرانی اول
-
سخنرانی دوم
-
سخنرانی سوم