مسیر کرمان- بم از خطرناکترین جادههای کشور است که به گفته پلیس راه کشور، میزان تصادفهای امسال 40 درصد در این جاده بیشتر از سالهای پیش بوده و این درحالی است که با وجود درخواستهای مکرر مردم و مسئولان محلی 85 کیلومتر از این جاده یک بانده است و بیشتر تصادفها مربوط به این بخش از جاده ميباشد!
علت کندی اجرای این طرح از سوی مسئولان کمبود اعتبار اعلام شده است و این درحالیاست که پس از زمین لرزه بم بانک جهانی برای اجرای باند دوم این محور، اعتبار مورد نظر را تخصیص داد که به دلیل تعلل در دریافت آن، این بودجه تخصیص نیافت و هم اینک جاده بم - کرمان با مشکل کمبود اعتبار مواجه است.
غلامرضا کرمی نماینده مردم کرمان و راور درباره اهمیت جاده کرمان- بم تأکید کرد: این جاده یک مسیر اصلی و بینالمللی است که بخش عمده آن در کرمان است و از طریق آن چابهار زاهدان به مرکز کشور وصل میشوند.
به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی، این جاده هميشه شلوغ است، اما در مواقعی از سال به دلیل اینکه شهرهای جیرفت و کهنوج مناطقی کشاورزی در مسیر این جاده محسوب میشوند، این جاده شلوغتر از همیشه است.
وی با بیان اینکه علت کندی اجرای این طرح از سوی مسئولان کمبود اعتبار اعلام شده است، تصریح کرد: این درحالیاست که پس از زمین لرزه بم بانک جهانی برای اجرای باند دوم این محور، اعتبار مورد نظر را تخصیص داد که به دلیل تعلل در دریافت آن، این بودجه تخصیص نیافت و هم اینک جاده بم - کرمان با مشکل کمبود اعتبار مواجه است.
کرمی درباره اینکه مقصر این امر کیست ،اظهار نظری نمیکند و ادامه میدهد: باید توجه داشته باشیم این جادهای بینالمللی است و همه مسئولان باید پیگیر ساخت وایمنسازی آن باشند.
به گفته نماینده کرمان هرچند مجلس در زمینه قانونگذاری و سختگیری بر رانندگان و توجه آنان به مسائل ایمنی کارهای خوبی انجام داده، اما باید کارهای فرهنگی، عمرانی، قانونگذاری و. . . برای رفع این مشکل در کنار هم پیش رود.
همچنین محمد علی کریمی دیگر نماینده کرمان و راور گفت: جاده کم عرض کرمان به بم یکی از شاهرگهای حیاتی شرق به مرکز کشور است و با توجه به ترانزیت بالای کالا از این محور باید در ساخت جاده تسریع شود در غیر این صورت هر روز بر تعداد تصادفات و خسارتهای جانی و انسانی آن جاده افزوده میشود.
وی با اشاره به سخنان معاون عمرانی فرماندار بم اظهار داشت: عدم استفاده بموقع از وام بانک جهانی در زمان زمین لرزه بم این وام برگشت خورده و هماکنون طرح باند دوم جاده بم -کرمان با کمبود بودجه مواجه است.
کریمی افزود: طی سه سال گذشته احداث باند دوم در این محور در دستور کار فرمانداری بم و از طرحهای اولویت دار است اما مساعدت مسئولان در تأمین بودجه مهمترین گام حل این مشکل است.
وی تأکید کرد: مسئولان باید احداث باند دوم این جاده را مد نظر قرار دهند حتی اگر لازم باشد باید چند پروژه تعطیل شود و تمرکز بودجهای و کاری روی این مسیر قرار گیرد.