تمتع در حقیقت همان تلذذ است و تلذذ نیز یعنی گوارا به نوشگاه آمدن. بنابراین، حج تمتع را بدین سبب (تمتع) نام نهادهاند، چرا که زمانی و "فترهای" میان عمره و حج برای بهرهوری از آنچه در حال احرام، حرام بوده ایجاد میگردد که ناسک میتواند از کلیه لذائذ حلال در غیر احرام و حرام در حالت احرام بهرهمند شده و لذت ببرد، در عین آنکه این عمره همان عمره مرتبط با حج است که هر دو با هم(حج تمتع) را تشکیل میدهند ، که در حقیقت ، هر دو یک عبادت واحد هستند و گویا به ناسک رخصتی دادهاند تا در اثناء حج مجاز به بهرهوری از لذائد باشد.
منبع: سایت تبیان