پيام هاى بهداشتی برای دانش آموزان

 
samanehtajafary
samanehtajafary
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 2436
محل سکونت : خراسان رضوی

پيام هاى بهداشتی برای دانش آموزان

دانش آموزان عزيز:

1. قبل از غذا خوردن و پس از توالت رفتن دستان خود را با آب و صابون بشوييد.

2. براى مطالعه و نوشتن فاصله مناسب صفحه با چشم هاى خود را رعايت كنيد.

3. هرگز با دست آلوده يا دستمال كثيف چشمان خود را نماليد.

4. از فروكردن مداد، خودكار و ساير چيزهاى نوك تيز در گوش هايتان خوددارى كنيد.

5. هرگز مداد، پاك كن و وسايل آلوده را به دهان نبريد.

6. هر هفته ناخن هاى خود را كوتاه كنيد تا سلامت بمانيد.

7. بهتر است شبها زود بخوابيد تا صبح سرحال و بانشاط به مدرسه بروید .

8. از دستفروش ها و دروه گردها خوراكى نخريد چون بيمار مى شويد.

9. در زنگ تفريح از خوراكى هايى بخوريد كه از خانه آورده ايد يا از بوفه  مدرسه خريده ايد.

10.مدرسه خانه دوم شماست، آن را تميز نگه داريد.

11. پس از آمدن ازمدرسه دست ها، صورت، پاها و جوراب هاى خود را خوب بشوييد.

12. هميشه هنگام عطسه يا سرفه جلوى  دهان  و بينى خود را با دستمال كاغذى بگيريد و بعد آن را در سطل زباله بيندازيد

13. آب دهان خود را روى زمين نريزيد.

14. از خوردن شكلات و شيرينى زياد بپرهيزيد.

15. درمدرسه ليوان، حوله يا دستمال، صابون و مسواك مخصوص خودتان به همراه ببريد.

16. پفك، چيپس، لواشك، يخمك و آب نبات باعث ضعف، لاغرى و كندذهنى شما مى شوند و بهتر است به جاى آنها از نان و پنير، تخم مرغ، گردو، ميوه هاى تازه يا خشك مثل خرما، كشمش ،انجير و توت استفاده كنيد.

17. مواظب دندان هاى خود باشيد و با آنها پسته، فندق و بادام نشكنيد.

18. بهتر است پس از هربار خوراكى خوردن دهان  خود را با آب بشوييد و مسواك بزنيد.

19. اگر مى خواهيد بهتر رشد كنيد، بهتر ياد بگيريد و بيشتر بتوانيد بازى كنيد بايد هر روز صبحانه كافى بخوريد.

20. كودكان مدرسه اى علاوه بر صبحانه، ناهار، شام به دو ميان وعده خوراكى نياز دارند.

21. در روزهايى كه نياز نداريد كتاب و دفترهاى اضافى در كيف خود نگذاريد.

22. از پوشيدن كفش تنگ پرهيز كنيد.

23. موقع رفتن به مدرسه  موهاى خود را شانه كنيد و بهتر است شانه كوچكى در جيب خود داشته باشيد.

24. هفته اى 3-2 بار به خصوص بعد از ورزش به حمام برويد و خود را خوب بشوييد.

25. اگر چشمان شما نوشته هاى روى تخته را خوب نمى بيند به معلم و والدين خود بگوييد تا شما را پيش پزشك ببرند.

26. اگر موقع املاء نوشتن زياد عقب مى افتيد و بعضى كلمه ها را خوب نمى شنويد به معلم و والدين خود بگوييد تا شما را پيش پزشك ببرند.

27. در خودرو درحال حركت كتاب نخوانيد.

28. اگر هنگام بازى چيزى در چشم شما رفت چشمان خود را نماليد بلكه آن را زير شير آب بشوييد.

29. دانش آموزان ورزشكار بهتر است از لباس هاى زير نخى استفاده كنند.

30. بهتر است وقتى از مدرسه به خانه برمى گرديد پس از كمى استراحت مشق ها را انجام دهيد و درسهايتان را بخوانيد تا آنها را بهتر ياد بگيريد.

31. با والدين و مربيان خود صحبت كنيد و همه فكرها و مشكلات خود را با آنها درميان بگذاريد.

32. شب امتحان زود بخوابيد تا صبح زود بلند شويد و صبحانه كافى بخوريد تا بهتر امتحان دهيد.

33. اگر امتحان براى شما هدف نباشد بلكه يادگرفتن درس ها هدف باشد ديگر اضطراب امتحان را نخواهيد داشت.

34. موقع امتحان ابتدا سؤال هاى راحت تر را جواب دهيد و بعد روى سؤال هاى مشكل تر فكر كنيد تا دچار كمبود وقت و اضطراب نشويد.

35. ميز مطالعه شما بايد از هر چيزى كه حواستان را پرت مى كند خالى باشد و در نور كافى و با وضعيت مناسب جسمى مطالعه كنید.

36. ناخن هاى خود را نجويد چون بيمار مى شويد.

37. احترام و تشويق به موقع موجب رشد شخصيت و استعداد كودك است.

38. توهين و تنبيه بدنى مانع رشد شخصيت و فراگيرى كودك است .

39. هنگام نشستن در كلاس كج و قوزكرده ننشينيد تا كمتر خسته شويد.

40. قوزكرده يا خوابيده مشق نوشتن و درس خواندن بسيار زيانبار است.

41. هنگام عبور از خيابان هاى شلوغ از پل هاى عابر پياده يا قسمت هاى خط كشى شده عبور كنيد.

42. از دويدن و بازى كردن در خيابان ها پرهيز كنيد.

43. زنگ تفريح براى استراحت شماست بنابر اين هميشه به حياط مدرسه برويد و از هواى آزاد استفاده كنيد.

44. هنگام راه رفتن يا بازى كردن در محيط مدرسه هرگز ديگران را هل ندهيد.

45. هنگام ورزش و بازى از كفش هاى ورزشى مناسب استفاده كنيد.

46. در خودرو درحال حركت دست يا سر خود را از پنجره بيرون نبريد.

47. قبل از خواب و پس از هر وعده غذا مسواك كنيد تا دندان هايى تميز و سالم ودهان ىخوشبو داشته باشيد.

48. خوردن ميوه و سبزى در طول روز براى سلامت شما لازم است.

49. از ريختن زباله در محيط مدرسه خوددارى كنيد تا بيمار نشويد.

50. هرگز چيزى را به طرف ديگران پرتاب نكنيد بخصوص اگر نوك تيز يا سنگين باشد.

نويسنده:سید محمدرضا نوری

منبع:بهداشت مدارس

جمعه 12 مهر 1392  9:47 PM
تشکرات از این پست
fateme74
fateme74
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : تیر 1392 
تعداد پست ها : 3243
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:پيام هاى بهداشتی برای دانش آموزان

10 فرمان برای غلبه بر جوش صورت

10 فرمان برای غلبه بر جوش صورت
در كنار دارو یك‌سری اقدامات و توصیه‌های بهداشتی ساده نیز وجود دارد كه با انجام آن می‌توان آسانتر از بیماری كنه‌ای مثل آكنه راحت شد.

 


‌صورت جوش جوشی مشكل بسیاری از جوانان است. آكنه كه مردم آن را با عنوان جوش غرور جوانی می‌شناسند یكی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است. این بیماری، شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به متخصصان پوست است.
 
این بیماری در بسیاری از جوانان در سنین بلوغ پدید می‌آید و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است و اكثرا پس از سن 25 سالگی بهبود می‌یابد.
 

جوش‌های غرور به صورت دانه‌های قرمز، جوش‌های سر سیاه و توده‌های سفتِ زیر پوستی در ناحیه گونه، بینی، پیشانی، پشت گردن، قسمت فوقانی پشت و سینه ظاهر می‌شوند.

این جوش‌ها در پایه یك مو به وجود می‌آیند و ناشی از آماس، التهاب و انسداد مجرای غده چربی كنار مو هستند.

 علت چیست؟

پیدایش آكنه ناشی از یك علت خاص نیست بلكه چندین عامل در پیدایش و شدت آن نقش دارند. ارث، میكروب‌ها، نوع غذا، مشكلات عصبی و روحی، تغییرات غددی هورمونی، نوع پوست، بهداشت صورت، مصرف برخی داروها و بعضی از بیماری‌ها از جمله عواملی است كه در ایجاد این بیماری نقش دارد.

 

10 فرمان

آكنه یك بیماری است كه برای درمان آن باید به پزشك مراجعه و داروهای مناسب را مصرف كرد. درمان آكنه حداقل 6 ماه طول می‌كشد و تازه احتمال عود آن نیز وجود دارد. در حقیقت آكنه بیماری بسیار سمجی است و مثل كنه به پوست می‌چسبد. اما در كنار دارو یك‌سری اقدامات و توصیه‌های بهداشتی ساده نیز وجود دارد كه با انجام آن می‌توان آسانتر از بیماری كنه‌ای مثل آكنه راحت شد.

1. دستكاری نكنید. سعی كنید جوش‌ها را دستكاری نكنید و نخواهید با فشار دست آنها را خالی كنید.

2. آرام باشید. سعی كنید خواب مرتب داشته باشید. استراحت كافی داشته باشید و حتی الامكان از فشارهای روحی و عصبی بپرهیزید.

3. صورت خود را بشویید. برای شستشو از صابون اسیدی (گوگردی) كه پزشك توصیه می‌كند استفاده كنید. ابتدا صورت خود را خوب صابون بزنید تا از كف پوشیده شود.

4. پوست را ماساژ دهید. هفته ای یك یا دو بار ماساژ با مواد اسیدی نظیر سركه سیب در كاهش چربی پوست و بهبود جوشها موثر است.

5. چربی نخورید. از مصرف غذاهای چرب، سس مایونز، خامه، شكلات، گردو، فندق، موز، تخم مرغ و نارگیل، خودداری كنید.

6. میوه و سبزی بخورید. سعی كنید سبزی و میوه بخصوص سبزی‌های حاوی ویتامینA مثل هویج، اسفناج، شاهی و گوجه‌فرنگی را زیاد مصرف كنید.

7. داغ نشوید. گرما میزان جوش‌های آكنه را بیشتر می‌كند پس زیاد در محیط‌های گرم نمانید.

8. ضد آفتاب بزنید. در مورد آفتاب نظرات متفاوت است برخی معتقدند اشعه آفتاب تاثیر خوبی در بهبود جوش‌های غرور جوانی دارد و برخی معتقدند كه نور آفتاب پس از مدتی موجب تشدید آكنه می‌شود. اما مطمئن باشید از زدن ضد آفتاب ضرر نمی‌كنید.

9. ورزش كنید. ورزش حتی جوش صورت را نیز خوب می‌كند. ورزش و استحمام باعث باز شدن منافذ پوست، بهبود جریان خون آن و رفع چربی می‌شود كه نتیجه آن شادابی پوست و بهبود جوش‌هاست.

10. نقاشی نكنید! مصرف مواد آرایشی و كرم‌های چرب، آكنه را تشدید می‌كند پس سعی كنید صورت خود را كمتر نقاشی كنید.

 

سه شنبه 22 بهمن 1392  11:44 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها