بزرگی کشتی کاستا کنکوردیا دو برابر کشتی معروف "تایتانیک" است
و "عملیات نجات" آن تاکنون پرهزینهترین عملیات در تاریخ سوانح دریایی محسوب میشود !
در سواحل توسکانی در ایتالیا عملیاتی بی سابقه برای بیرون کشیدن کشتی عظیم کاستا کنکوردیا از آب شکل گرفت. این کشتی بیست ماه پیش در حادثه ای مرگبار به صخره های کف ساحل برخورد کرده و به پهلو برگشته بود و پلیس ایتالیا از دستگیری كاپیتان این كشتی مسافربری خبر داده بود. این کشتی که صدو چهارده هزارو پانصد تن وزن و اندازه سه زمین فوتبال وسعت دارد، روز گذشته از آب بیرون کشیده شد و قرار است در آینده اوراق شود.
بیست ماه پس از واژگون شدن کشتی تفریحی کاستا کونکوردیای ایتالیا، مهندسان ایتالیایی سرانجام موفق شدند آن را به حالت شناور بازگردانند. این کشتی که در ژانویه ۲۰۱۲ دچار سانحه شده بود، به مدت ۲۰ ماه در بندر توسکانی در حالت نیمه واژگون قرار داشت. در این سانحه دریایی ۳۲ نفر کشته شده بودند.
عملیات شناورسازی کشتی واژگون شده کاستا کنکوردیا که از روز دوشنبه ۲۵ شهریور در سواحل جیلیو آغاز شده بود، سرانجام در روز سهشنبه با موفقیت به پایان رسید. طی یکسال گذشته بیش از پانصد مهندس امداد مقدمات بیرون کشیدن کشتی را فراهم کردند. فرانکو گابریلی، رئیس سازمان حفاظت از شهروندان غیرنظامی در ایتالیا با خشنودی اعلام کرد که کشتی ۲۹۰ متری کاستا کنکوردیا که بیش از ۲۰ ماه در سواحل این کشور واژگون شده بود سرانجام از آب بیرون کشیده شد و به حالت شناور در آمد.
"عملیات نجات" کشتی کاستا کنکوردیا یا معنایی درستتر شناور کردن آن به لحاظ فنی دستاوردی مهم به شمار میآید. کشتی کاستا کنکوردیا با ۲۹۰ متر درازا و ارتفاعی به اندازه یک ساختمان ۱۱ طبقه (کاستا کنکوردیا دارای ۱۴ طبقه است)، دارای مساحتی سه برابر یک زمین فوتبال است. بیرون کشیدن این کشتی با وزنی بیش از ۱۰۰ هزار تن کاری بسیار مخاطرهآمیز و غیرقابل پیشبینی به حساب میآمد.
بزرگی کشتی کاستا کنکوردیا دو برابر کشتی معروف "تایتانیک" است و "عملیات نجات" آن تاکنون پرهزینهترین عملیات در تاریخ سوانح دریایی محسوب میشود. برآوردهای اولیه سخن از آن دارد که شناور کردن کاستا کنکوردیا حدود ۶۰۰ میلیون یورو هزینه در برداشته است.
کشتی کاستا کنکوردیا در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۲ با ۴۲۲۹ سرنشین در سواحل جیلیو در نزدیکی استان توسکانا در ایتالیا به صخره برخورد کرد و واژگون شد. در این سانحه دریایی ۳۲ نفر جان خود را از دست دادند. ۱۲ نفر از قربانیان شهروندان کشور آلمان بودند.
در روز دوشنبه با ۳ ساعت تاخیر (به علت ناآرامی دریا) سرانجام کاستا کنکوردیا به آرامی در وضعیت ایستاده و شناور در آمد تا امکان انتقال آن به محلی دیگر فراهم شود. شکافی که در کف کشتی بوجود آمده بود در میان دو صخره قرار داشت و بیرون کشیدن کاستا کنکوردیا را با مشکل مواجه ساخته بود. اما سرانجام کشتی از صخره آزاد شد و با حدود ۶۵ درجه تغییر وضعیت، به حالت شناور درآمد.
به توجه به سرنوشتی که در انتظار کاستا کنکوردیا است، معلوم میشود که چرا این عملیات را به سختی میتوان "عملیات نجات" نامید. قرار است که کاستا کنکوردیا به یک پلاتفرم فلزی شناور متصل گردد و با آغاز فصل بهار، زمانی که توفانهای دریایی فروکش میکنند، این کشتی در محلی دیگر قطعه قطعه شود.
کشتی تفریحی کاستا کنکوردیا که زمانی دارای کازینو و چهار استخر شنا بود جذبه زیادی برای مسافران و گردشگران سراسر جهان داشت، اما حال اهالی جیلیو خرسند از این هستند که این کشتی هر چه زودتر از دید و سواحل آنان به دور میشود. کاستا کنکوردیا تنها یادآور سفرهای خوش دریایی نیست، بلکه همچنین یادآور تمامی سوانح مرگبار دریایی و قربانیانی است که در سواحل جیلیو جان خود را از دست دادند.