دریافت ملاحم والفتن ابن طاووس+اسکن کتاب

 
masoomi1371
masoomi1371
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1392 
تعداد پست ها : 724
محل سکونت : آذربایجان شرقی

دریافت ملاحم والفتن ابن طاووس+اسکن کتاب

کتاب التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن” معروف به ملاحم و فتن سید بن طاووس از کتابهای گرانقدردر باب مهدویت می باشد. علت اینکه او را ابن طاوس گفته‏ اند اینست که جدّ اعلاى‏ او یعنى محمّد بن اسحاق داراى شکل بسیار زیبا و صورت بسیار نیکوئى‏ بوده ولى پاهاى او با شکل و هیئتش متناسب نبوده است لذا او را به‏ طاوس ملقّب کرده‏اند.
سید بن طاوس را استادهائى بوده که نام عده اى از آنها بشرح‏ زیر است:
۱-شیخ حسین سوراوى ۲-شیخ ابو الحسن حنّاط ۳-شیخ بن‏ نما ۴-سید شمس الدین موسوى ۵-شیخ اسعد اصفهانى ۶-شیخ حسن‏ ابن دربى ۷-شیخ سدید الدین بن محفوظ ۴-محمّد بن عبد اللّٰه بن زهره‏ ۷-نجیب الدین محمّد سوراوى و…..
بزرگان علمائى که بجهت روایت کردن از سید بن طاوس اجازه‏ داشته‏اند بدین قرارند:۱-علاّمه حلّى ۲-سید عبد الکریم صاحب‏ کتاب فرحة الغرى و عدّه زیادى که علاّمه نورى رحمه اللّٰه نام‏
آنها را در خاتمه مستدرک الوسائل جلد سوم صفحه ۴۷۳ نگاشته است.
سید بن طاوس از علمائى بوده که داراى بزرگترین درجه‏ زهد و تقوى بوده،شأن این عالم عالیقدر را همین بس که باب ملاقات‏ با حضرت ولى عصر عجّل اللّٰه تعالى فرجه الشریف براى او مفتوح‏ بوده است.
سید نعمت اللّٰه جزائرى رحمه اللّٰه مینویسد:سید بن طاوس‏ گفت خلیفه خواست منصب قضاوت را بمن واگذار کند.گفتم:
میان عقل و هواى نفس من جنگ و جدال سختى درگرفته است، عقل میگوید:من میخواهم تو را بسوى بهشت هدایت کنم،میخواهم‏ تو را به خوشبختى دائمى رسانده سعادت همیشگى تو را تأمین نمایم.
هواى نفس میگوید:بهشت و آخرت نسیه است من میخواهم‏ تو را از لذّتهاى دنیوى که نقد است بر خور دار نمایم و درهاى‏ خوشبختى را بروى تو بگشایم این نزاع در بین عقل و هواى نفس‏
بالا گرفت و قضاوت را بعهدهء من نهادند و من گاهى عقل و گاهى‏ نفس را محکوم کردم،ولى متخاصمان به نزاع خویشتن‏ ادامه میدهند و اکنون مدّت پنجاه سال است که از عمرم میگذرد و من نتوانسته ام این نزاع را خاتمه دهم.
پس کسى که در این سنّ طولانى نتواند یک قضیه را فیصل‏ نماید چگونه میتواند در پیش آمدهاى گوناگون بین مردم قضاوت ب‏نماید؟شما براى قضاوت و داورى در بین مردم کسى را برگزینید که‏ بین عقل و هواى نفس او توافقى حکم فرما باشد تا بتواند در این کار خطیر دخالت نماید.
سید بن طاوس،مدت پانزده سال در بغداد اقامت کرد و بعداز آن به حلّه مراجعت نمود.و از حلّه به نجف اشرف آمده مدتى‏ را در آنجا مشرّف بود،و در زمان دولت مغول ببغداد برگشت و مستنصرعباسى او را در شرق بغداد سکنا داد.
سید بن طاوس در محرم سنه ۵۸۹ هجرى متولد شده و درپنجم ذى قعدهء سنهء ۶۶۴ هجرى در بغداد وفات یافت و جنازهء او رابه نجف اشرف حمل کردند و در جوار حضرت على با ابى طالب علیهم السّلام‏ دفن نمودند.
و در خارج شهر حلّه،قبّهء عالیه‏اى است نسبت آن را بسیدابن طاوس میدهند و محلّ زیارت و تبرّک مردم است و چنانچه دربغداد رحلت کرده باشد این نسبت بعید بنظر مى‏آید،میتوان گفت:
آن قبّهءاى که در خارج شهر حلّه میباشد از آل طاوس است ولى نه‏ این سید بزرگوار-نقل از کتاب ملاحم و فتن.
محدث قمى رحمه اللّٰه در کتاب فوائد رضویه قسمتى از تألیفات‏ این سید عالیقدر را بشرح زیر می ‏نگارد:
۱-مصباح الزائر ۲-فرحة الناظر ۳-روح الاسرار ۴-کتاب‏ طرائف ۵-طرف من الانباء و المناقب ۶-غیاث سلطان الورى ۷-فتح الابواب ۸-محجوب الجواب ۹-فلاح السائل ۱۰-مسالک ج‏المحتاج ۱۱-ربیع الألباب ۱۲-قبس الواضع ۱۳-کتاب البهجة ۴۱-کشف المهجة ۱۵-اسعاد ثمرة الفوآد ۱۶-کتاب ملهوف ۱۷-کتاب‏ اصطفاء ۱۸-کتاب توفیق ۱۹-کتاب الاسرار ۲۰-کتاب محاسبة الملائکة ۲۱-الامان من اخطار الاسفار ۲۲-کتاب دروع الواقعیه‏ ۲۳-کتاب محاسبة النفس ۲۴-کتاب سعد و سعود ۲۵-مهج‏ الدعوات ۲۶-کتاب المجتنى ۲۷-کتاب الیقین ۲۸-کتاب الاقبال‏ ۲۹-جمال الأسبوع ۳۰-مصباح المتهجد ۳۱-کتاب السالک.
اما کتاب التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن” معروف به ملاحم و فتن سید بن طاووس
-سید بن طاوس،این کتاب را که در اطراف وجود حضرت‏ بقیة اللّٰه ارواحناه فداه گفتگو میکند از کتب معتبرهء اهل سنّت‏ انتخاب کرده و بدین جهت این کتاب از براى شیعه ستارهءدرخشانى است.

 

جمعه 8 شهریور 1392  5:15 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها