رسول خدا(صلّی الله علیه وآله)، در بیان نشانه های قیام قائم(علیه السلام) و حالات مردم آخرالزمان، چنین می فرماید:
کنیزکان آوازه خوان و آلات موسیقی آشکار می شوند …نَرْد و شَتْرَنْج و آلات موسیقی را نیکو،و امر به معروف و نهی از منکر را ناخوش میدارند…(۱).
بر اساس روایات اسلامی، موسیقی حیا و غیرت را میبرد و فقر و نفاق میآورد. به همین دلیل، در مذهب تشیّع دوازده امامی، نواختن، شنیدن و خرید و فروش ابزارها و آلات موسیقی حرام است، و در عصر امام مهدی(علیه السّلام) مردم به بهرهگیری از طبیعت و خوشیهای طبیعی روی میآورند و بساط ساز و آواز برچیده میشود(۳).
بازی شترنج در مذهب شیعه حرام است، و از مذاهب چهارگانۀ سنّیان، تنها شافعیها آن را، به شرط عدم برد و باختِ مال، حلال میشمارند. ناصر خسرو قبادیانی در این باره گفته است(۴):
شافعی گفت که شترنج مباح است مدامکج مبازید که جز راست نفرموده امام(۵)
فتاوای تشکیل هنرستان های موسیقی
سؤال: طبق برنامه ریزی اعلام شده، بنابراین است که خانه های موسیقی و هنرستان هایی در این رابطه در شهرستان ها تشکیل شود که با عکس العمل مردم مواجه شده است، نظر حضرت عالی با رواج موسیقی چیست؟
حضرت آیة الله خامنه ای: «آموزش موسیقی و ترویج آن برای نوجوانان با اهداف نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست.»
حضرت آیة الله مکارم شیرازی: «بدون شک تأسیس این گونه مراکز موجب گسترش فساد است و جایز نیست.»
حضرت آیة الله تبریزی: «موسیقی لهوی تعلیم و تعلم و اجرت گرفتن برای آن حرام است و این ها مظاهر فسادی است که به خاطر مسامحه بعضی از متصدّیان شروع شده است.»
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی: «موسیقی و ترویج و تأسیس مراکز برای تعلیم آن حرام است.»
حضرت آیة الله بهجت: «موسیقی مطرب، شنیدن آن و تعلیم و تعلم آن و تعاون آن حرام است.»
——————————————————-
۱٫ تفسیر القمّی، ج ۲، ص ۸۲ – ۲۷۹، سورۀ محمّد(صلّی الله علیه و آله).
۲٫ مژدۀ ظهور، ج ۲، ص ۱۶۰، پ ۱٫
۳٫ مژدۀ ظهور، ج ۲، ص ۱۶۱، پ ۲٫
۴٫ مژدۀ ظهور، ج ۲، ص ۱۶۱، پ ۱٫
۵٫ دیوان اشعار حکیم ناصر بن خسرو قبادیانی، ص ۵۰۵ ، مقطّعات و ابیات متفرّقه.