آيتالله علي كريمي جهرمي
نعماني نقل كرده كه حضرت امام حسين(ع) در اين باره فرمودند: «تعرفون المهدي بالسّكينة و الوقار؛1شما مهدي را با آن سكينه و وقار مخصوص و ويژة حضرتش ميشناسيد.»
اين جمله حاكي از آن است كه حالت وقار، طمأنينه و سنگيني از بارزترين و شاخصترين صفات و مزاياي آن حضرت است و اين حالت با خصوصيّات ظاهري در سيماي مقدّس و ملكوتي آن حضرت متجلّي و متبلور است و همه بر اثر رؤيت آن حالت، وجود مقدّس مهدي موعود(ع) را به خوبي ميشناسند و ميفهمند كه مهدي موعود آخرالزّمان اوست.
روشن است كه مقداري از اين حالت در بسياري از اصحاب رسول الله(ص) و بزرگان موجود بود و نوعاً از اين صفت عالي و از متانت و وزانت كامل بهرهمند بودند. حركات زشت و سبك از آن بزرگواران كه معدن آبرومندي هستند، سر نميزند كه اين حالت وقار و وزانت، پايگاه انسان را در نظر مردم و طبقات مختلف جامعه، قوي و نيرومند و محترم ميسازد.
ولي از روايت فوق استفاده ميشود كه حضرت مهدي(عج) در يك سطح عالي و اعلايي از آن برخوردارند، به طوري كه چشمگير و مورد توجّه ديگران خواهند بود و چشمها به اين حالت آن بزرگوار خيره و متوجّه خواهد شد.
امّت اسلامي و پيروان مكتب امام حسين(ع) بدين جمله كه آن حضرت در مورد فرزندش امام زمان(ع) فرموده و او را مظهر طمأنينه و سكينه و وقار قلمداد كردهاند، توجّه دقيق كنند و اگر به راستي امام زمان و وليّ دوران در عهد ظهور و در عين اقتدار و غلبه و فراهم بودن انواع امكانات خوشي و رفاه، اين چنين سنگين و با وقار حركت ميكنند و با وزانت كامل با اشخاص روبهرو و مواجه ميگردند، شيعيان و پيروان مكتب آن بزرگوار را نميسزد كه سبك و بيشخصيّت و بيوزنه و خارج از روشهاي آبرومندانه جلوه و حركت بنمايند.
دوستدارانش ميبايست در روش زندگي و اعمال اجتماعي خود، به گونهاي باشند كه با آن شخصيّت بينظير، حدّاقل بيايند تا ديگران اين نكته را كه پذيرش اينان از منتظران حضرت بقيّـ[الله(عج) هستند، داشته باشند.
ماهنامه موعود شماره 119
پينوشت:
1. غيبت نعماني، ص 127.