0

کتاب ١٤٠ سوال پیرامون مسجد

 
nazarianali
nazarianali
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1442
محل سکونت : خراسان رضوی

کتاب ١٤٠ سوال پیرامون مسجد

بنا بر این گزارش " جایگاه مسجد در قرآن و روایات" ، "ساخت و معمارى مسجد" ، " آداب مسجد" ، "عبادت و آثار حضور در مسجد"، "احکام مسجد"، "جامعه و مسجد" و "بهداشت مسجد" از جمله سرفصل های مطرح شده در این کتاب است که می توان به پاسخ سوالات آن دست یافت.

چه کسانی در زمره پرچمداران بهشتیان قرار می گیرند؟
رسول خدا (ص) فرمودند: 'پذیرفتن دعوت مؤذّن رحمت الهى و ثواب آن بهشت است و کسى که این دعوت را نپذیرد روز قیامت با وى ستیز خواهم کرد.'
در برخى روایات، از مسجد به عنوان «بازار آخرت» و «بهترین مکان بر روى زمین» یاد شده است. در روایتى از پیامبر گرامى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏خوانیم: «المساجدُ سوقٌ مِن أَسواقِ الآخِرةِ قِراها الْمَغْفِرَةُ و تُحْفَتُها الجَنَّةُ». «مسجدها از بازارهاى آخرتند، از کسانى که به آن‏ها وارد مى‏شوند با مغفرت پذیرایى مى‏شود و هدیه آنان بهشت است».
 نام‏گذارى مساجد به «بازار آخرت» شاید به آن دلیل است که مؤمنان در آنجا به کسب امور معنوى و تهیه اسبابى مى‏پردازند که در سراى آخرت به آن‏ها نیاز دارند.

 در روایت دیگرى، امام باقر علیه‏السلام از پدرانش علیهم‏السلام از رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل مى‏کند که پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از جبرئیل علیه‏السلام سؤال مى‏کند: اىُّ البقاعِ اَحبُّ اِلى اللّه‏ ـ عزوجل؟ ـ». «کدام مکان نزد خداوند از همه محبوب‏تر است؟». جبرئیل علیه‏السلام در پاسخ مى‏فرماید: «المساجدُ و أحبُّ أهلِها اِلى اللّه‏ اَوّلهُم دُخُولاً و آخِرُهُم خُروجا مِنها». «مساجد محبوب‏ترین مکان‏ها و دوست‏داشتنى‏ترین اهل مسجد نیز کسى است که پیش از همه به مسجد داخل و پس از همه از مسجد خارج شود».

براى اقامت در این مکان مقدّس و بازار آخرت، آثار و فوایدى در روایات ذکر شده‏اند که در ذیل، به اختصار به آن‏ها اشاره مى‏کنیم:
١ ـ دوست خدا: همان‏گونه که از روایت مزبور استفاده مى‏شود، دوست‏داشتنى‏ترین اهل مسجد کسانى هستند که اقامتشان در مسجد بیش از دیگران است. در روایت دیگرى، امام على علیه‏السلام از پیامبر گرامى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل مى‏کند که خداوند متعال در حدیث قدسى در شب معراج فرمود: «یا أحمدُ! لیس کلُّ من قال أنا اُحِبُّ اللّه‏ أَحَبَّنى حَتى یأخُذَ المسجِدَ بیتا». «اى احمد! هر کس ادعا کرد، من خدا را دوست مى‏دارم، دوستدار من نیست، مگر اینکه مسجد را خانه خویش قرار دهد».
روشن است که مقصود این نیست که از مسجد به عنوان محل اسکان استفاده نمایند؛ زیرا توقّف بیهوده در مسجد نکوهیده است. از این‏رو، به‏نظر مى‏رسد خانه قرار دادن مسجد، کنایه از اقامت طولانى و کثرت رفت‏وآمد به مسجد باشد.
٢ ـ میهمان و زائر خداوند: در برخى از روایات، از شخصى که منتظر اقامه نماز است با عناوین «مهمان الهى» و «زائر خداوند» تعبیر شده است. امام صادق علیه‏السلام مى‏فرماید: «مَن أقامَ فِى مسجدٍ بعد صلاته انتظارا لِلصلاة فهو ضیفُ اللّه‏ِ و حقٌّ على اللّه‏ِ أن یُکرمَ ضَیفَه».[٤٧]«کسى که پس از بجاى آوردن نماز، براى برپایى نماز بعدى در مسجد منتظر بماند، مهمان خداوند است و قطعا خداوند مهمان خود را احترام و تکریم مى‏نماید».
در روایت دیگرى از امام على علیه‏السلام از فرد منتظر به عنوان زائر خداوند متعال یاد شده است: «المُنْتَظِرُ وَقْتَ الصَّلاةِ بَعَدْ الصَّلاةِ مِن زُوّارِ اللّه‏ ـ عزّوجلّ ـ و حقٌّ علىَ اللّه‏ِ أن یُکرمَ زائرَهُ و أن یُعطیَهُ ما سَألَ». «کسى که پس از نماز، منتظر برپایى نماز دیگر بماند، زائر خداوند است و خداوند متعال زائر خویش را اکرام خواهد نمود و آنچه را که او درخواست کند، به وى عطا مى‏نماید».
٣ ـ برخوردارى از پاداش‏هاى الهى: پاداش‏هاى الهى براى کسى که در مسجد اقامت داشته باشد (کنایه از رفت و آمد زیاد، زودتر از همه آمدن و دیرتر از همه رفتن) متعددند:
الف) بخشش گناهان: پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در وصیّت خود به ابوذر غفارى مى‏فرماید: «یا أباذر! اِنَّ اللّه‏َ یُعطیکَ مادُمتَ جالسا فِى المسجد بِکُلِّ نَفَسٍ تنفّستَ فیه درجةً فى الجَنَّةِ و یَمحی عنکَ عشرَ سیّئاتٍ». «اى ابوذر! تا زمانى که در مسجد نشسته‏اى، خداوند متعال مقابل هر نفسى که مى‏کشى، درجه‏اى از بهشت به تو عطا مى‏کند و ده بدى و زشتى را از تو محو مى‏گرداند».
ب) پرچمدار بهشتیان: «یا أباذر! طُوبى لاصحابِ الأَلْویةِ یَومَ القیامةِ یَحملونَها فیسبقونَ النّاسَ الى الجنّةِ، ألا و هُم السّابقونَ اِلىَ المساجدِ بِالاسحارِ و غیرِها».«اى ابوذر! خوشا به حال پرچمداران روز قیامت که پرچم‏ها را بردوش گرفته و پیش از دیگران وارد بهشت مى‏شوند. آنان کسانى هستند که در سحرگاهان و دیگر اوقات، در رفتن به مساجد بر دیگران پیشى مى‏گیرند».
ج) خانه‏اى در بهشت: روایتى را امام صادق علیه‏السلام از پدرش و او از رسول گرامى نقل مى‏کند که فرمود: «من کان القرآنُ حدیثهُ و المَسْجِدُ بَیْتُهُ بَنَى اللّه‏ُ لَهُ بیتا فِى الجَنَّةِ». «کسى که سخن و گفتار او قرآن و مسجد خانه‏اش باشد، خداوند در بهشت خانه‏اى براى او بنا مى‏کند».

آمد و شد به مساجد چه فواید و آثارى براى انسان دارد؟
امام‏صادق علیه‏السلام درضمن روایتى که‏از پدرانش وآنان از رسول گرامى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل مى‏کنند، مى‏فرماید: «یا فضلُ! اِنّه لا یَرجعُ صاحبُ المسجدِ بأقلِّ مِن احدى ثلاث: امّا دعاءٌ یَدعُو به یَدخُلُه اللّه‏ بِه الجنَّة، و اِمّا دعاءٌ یَدعُو بِه لِیصرفُ اللّه‏ُ بِه عنه بلاءَ الدنیا، و اِمّا أخٌ یَستفیدُه فِى اللّه‏ِ». «از بهره‏ها و فوایدى که نصیب مسجدى‏ها مى‏گردد، یکى از سه مورد ذیل است: یا اینکه موفق به دعایى مى‏شود که خداوند با همان دعا او را به بهشت مى‏برد، یا اینکه دعایى مى‏کند که خداوند به سبب آن بلاى دنیا را از وى دور مى‏کند و یا اینکه دوست و برادرى پیدا مى‏کند که از او در مسیر خدا استفاده مى‏نماید».
امام علیه‏السلام در ادامه همین روایت، از قول نبى مکرّم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله تأکید مى‏فرماید که حضرت فرمودند: «مااستفادَ امرؤٌ مسلمٌ فائدةً بعدَ الاسلامِ مثلُ أخٍ یَستفیدهُ فِى اللّه‏». «هیچ بهره و فایده‏اى پس از اسلام آوردن براى مسلمان بهتر از یافتن برادرى که او را در مسیر خدا کمک کند، نیست».

اهل مسجد چه منزلت و جایگاهى دارند؟
١ ـ در زیر سایه خداوند قرار دارند: براساس متون دینى، هفت گروه در قیامت مورد توجه و لطف خداوند متعال قرار مى‏گیرند؛ از جمله این گروه‏هاست: «و رجلٌ قَلْبُهُ مُتَعِلّقٌ بِالْمَسجِدِ اِذا خَرجَ مِنه حتّى یَعُودَ اِلیهِ».«شخصى که وقتى از مسجد خارج مى‏شود تا زمان بازگشت دوباره به مسجد، توجهش به مسجد باشد».
٢ ـ اهل مسجد، بهشتیان هستند: نبى مکرّم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمودند: «اجابةُ المؤذّنِ رَحْمَةٌ و ثوابُهُ الجَنَّةُ و مَن لم یُجب خاصَمْتهُ یومَ القیامةِ و لایَمشى اِلىَ المسجدِ الاّ مؤمنٌ مِن أهلِ الجنة». «پذیرفتن دعوت مؤذّن رحمت الهى است و ثواب آن بهشت است و کسى که این دعوت را نپذیرد روز قیامت با وى ستیز خواهم کرد. پس خوشا به حال کسانى که این دعوت را بپذیرند و به مسجد بروند! و او را اجابت نمى‏کند و به سوى مسجد حرکت نمى‏کند، مگر مؤمن که در بهشت ساکن خواهد شد».
٣ ـ اهل مسجد محبوب‏ترین بندگان نزد خداوند هستند: امام على علیه‏السلام مى‏فرماید: نبىّ اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در پاسخ به سؤالى فرمودند: «و خیرُ البُقاعِ المساجدُ و أحبُّهم اِلَى اللّه‏ ـ عزّوجلّ ـ أولُّهم دخولاً آخِرهُم خروجا منه».
بهترین مکان‏ها مساجد هستند و محبوب‏ترین افراد نزد خداوند کسانى هستند که اول وارد مسجد مى‏شوند و دیرتر از همه از مسجد خارج مى‏گردند».
٤ ـ خداوند آسایش روحى و روانى اهل مسجد را ضمانت کرده است: پیامبر گرامى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمودند: «مَن کانت المساجدُ بیتُه ضَمِنَ اللّه‏ُ لَهُ بِالرَّوحِ والرّاحةِ و الجوازِ علىَ الصراطِ».«هرکس خانه‏اش مسجد باشد خداوند آسایش و آرامش و عبور از پل صراط را براى او ضمانت مى‏کند».
٥ ـ زمین براى اهل مسجد تسبیح مى‏کند: تسبیح گفتن زمین براى انسانى که به سوى مسجد مى‏رود از دیگر آثار و برکاتى است که در متون دینى نقل شده است. امام صادق علیه‏السلامفرمودند: مَن مَشى اِلىَ المسجدِ لَم یَضَعْ رِجلاً على رَطبٍ و لا یأبسٍ ُسبِّحُ له اِلىَ الأرضینَ السابعةِ».«هر کس گامى به‏سوى مسجد برمى‏دارد، بر هیچ تر خشکى پا نمى‏نهد، مگر اینکه از زمین اول تا هفتم براى اوتسبیح مى‏کنند».
٦ ـ اهل مسجد مانع نزول عذاب الهى هستند: امام صادق علیه‏السلام از پدرانش و آن‏ها از رسول گرامى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله روایت کرده‏اند که فرمود: هرگاه خداوند متعال مشاهده مى‏نماید اهل سرزمینى راه اسراف و فساد و معصیت را در پیش گرفته‏اند و فقط سه نفر از مؤمنان در میان آنان هستند، خطاب مى‏فرماید: «یا أهلَ معصیتى! لولا مَن فیکم مِن المؤمنینَ المتحابینَ بجلالی العامرینَ بِصلاتهمِ أرضى و مساجدى و المُسْتَغْفرینَ بِالأسحارِ خَوْفا مِنّى لانزلتُ بِکم عذابى ثُمّ لااُبالی». «اى اهل گناه! اگر در میان شما کسانى از مؤمنان نبودند که به‏خاطر عظمت من به یکدیگر محبت مى‏ورزند و با برپا داشتن نماز، زمین و مساجد مرا آباد نگه مى‏دارند و به سبب ترس از من، در سحرگاهان به استغفار مى‏پردازند، عذاب خویش را بر شما فرو مى‏فرستادم و به شما توجهى نمى‏کردم».
٧ ـ مردگان برمسجدى‏ها غبطه‏مى‏خورند: در حدیثى از رسول گرامى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل شده است که فرمودند: «ما مِن یومٍ الاّ و مَلَکٌ یُنادى فِى المقابرِ مَن تَغْبِطُونَ فَیَقُولُونَ أهْلُ المساجدِ یُصَلُّونَ ولا نَقْدِرُ و یَصُومُونَ وَ لا نَقْدِرُ».«در هر روز، ملکى از ملائکه در قبرستان ندا مى‏دهد: نسبت به چه کسانى غبطه مى‏خورید؟ آنان در پاسخ مى‏گویند: ما نسبت به اهل مساجد غبطه مى‏خوریم؛ ایشان نماز مى‏گزارند و روزه مى‏گیرند، در حالى که ما توان انجام آن را نداریم».

آیا نشستن در مسجد عبادت است؟
در روایات و متون دینى نشستن در مسجد بر نشستن در بهشت ترجیح داده شده است: امیرالمؤمنین على علیه‏السلام مى‏فرماید: «نشستن در مسجد براى من، برتر از نشستن در بهشت است زیرا نشستن در مسجد مورد رضایت خداوند است ولى نشستن در بهشت رضایت بنده را به دنبال دارد».

ولى مستحب است هنگام نشستن در مسجد: اولاً؛ با وضو و رو به قبله باشد و ثانیا مشغول ذکر و یا مسائل علمى بشود و از امور بیهوده خوددارى ورزد. در متون روایى بر نشستن در مسجد به انتظار نماز، نشستن در بین دو نماز و نشستن در مسجد هنگام بین‏الطلوعین، سفارش ویژه شده‏است و براى این عمل آثارو پاداش‏هایى از جمله: «ثواب حج عمره، درجه‏ى عالى، گنجى از گنج‏هاى بهشت، مصداق رهبانیت مورد تأیید در اسلام باعث وسعت رزق، بخشش گناهان و... ذکر شده‏است».

بنا بر این گزارش " جایگاه مسجد در قرآن و روایات" ، "ساخت و معمارى مسجد" ، " آداب مسجد" ، "عبادت و آثار حضور در مسجد"، "احکام مسجد"، "جامعه و مسجد" و "بهداشت مسجد" از جمله سرفصل های مطرح شده در این کتاب است که می توان به پاسخ سوالات آن دست یافت.

دفتر مطالعات و تحقیقات مرکز رسیدگى به امور مساجد به عنوان مولف کتاب 140 سوال پیرامون مسجد یکم بهمن 1387 این کتاب را به همت موسسه فرهنگی ثقلین در224 صفحه منتشر کرده است.
 

چهارشنبه 23 مرداد 1392  11:17 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها