بدون شک، مسیر یاب شما یکی از مفید ترین و کار آمد ترین ابزارهای فنی است که در اختیار دارید. اما احتمالاً بسیاری از شما از آن بعنوان یکی از بزرگترین منابع ناکامی و اضطراب و خشم مطلق نگاه می کنید.
واقعیت این است که نصب یک مسیر یاب خانگی و اجرای دائم آن ، هنوز بسیار پیچیده بوده و در مقایسه با معلومات یک کاربر متوسط نیاز به اطلاعات و دانش بیشتری است.
بخشی از مشکل این است که مسیریاب (Router) بسیار فراتر از آنچه یک کاربر متوسط بتواند بفهمد ، کارایی دارند. یک مسیریاب دو عملکرد اصلی دارد. اول، بسته های اطلاعاتی را بین شبکه ها مسیریابی می کند. دوم، به عنوان یک Access Point بی سیم سرویس دهی کرده ، ارتباط اینترنتی را با تمام وسایل موجود در یک شبکه ی خانگی به اشتراک می گذارد. مسیریاب، یک هسته مرکزی در شبکه ی خانگی است که اینترنت را با شبکه های خصوصی کوچک ( ودر عین حال، پیچیده ی ) ما ارتباط می دهد. این ابزار مجموعه ی پیچیده ای از وظایف برای عملکرد یک وسیله ی کوچک با قیمتی خوب می باشد. اکثر مسیر یاب ها به درستی این وظایف را انجام می دهند. اما چون تمام این اعمال، برای یک شبکه ی مسیر یاب مهم هستند، وقتی مسیر یابتان از کنترل خارج شود، ممکن است لحظه ای باور این مطلب که این وسیله برای مدت ها یا حتی ماه ها درست کار می کرده است، مشکل باشد.
گاه مسیریابتان اینگونه از کنترل خارج خواهد شد. متاسفانه پلهای ارتباطی بین وب و شبکه ی محلی یک کاربر خانگی (LAN) ، زمینه های اصلی ایجاد این مشکلات می باشند. عدم توانایی مرور اینترنت، افت ارتباط متناوب، و از کار افتادن شبکه پوشش دهی بی سیم، تنها یک نمونه کوچک از مجموعه بی انتهای دردسرهای Wi-Fi در مواقع از کار افتادن router می باشد.
حتی اگر از یافتن مشکل شبکه ی بی سیم خود دست کشیده باشید، توانایی برطرف سازی بسیاری از این مسائل را دارید. بسیاری از مشکلات خاص مربوط به شبکه ی بی سیم در زیر آمده است:
چگونه سیگنال بی سیم خود را افزایش دهید، چگونه متجاوزان به یک شبکه ی بی سیم را خارج نمایید ، و حتی چگونه مشکلات ارتباطی Wi-Fi در iPad را برطرف کنید. اما برخی از مشکلاتی که به صورت اتفاقی پدیدار می شوند، برای تمام مسیر یابهای بی سیم معمول هستند و ما خواهان آن هستیم که شما بتوانید خودتان این مشکلات را حل کنید. در اینجا ۸ سوال رایج در مورد مشکلات شبکه های بی سیم و راه حل های عیب یابی آن را مطرح می کنیم:
۱- Router جدید من به اینترنت وصل نمی شود
مشکل: یک مسیریاب جدید می خرید. مسیر یاب قدیمی را قطع کرده ومسیریاب جدید را وصل می کنید، سپس دستور العمل های راهنما را برای نصب آن دنبال می کنید. حتی اگر بتوانید شبکه ی بی سیم جدید را ببینید و وسیله یا کامپیوتر خود را وصل کنید، قادر به مرور اینترنت نیستید.
تعمیر سریع: کابل ( یا کابل های ) شبکه و برق را قطع کرده ، همچنین کابل های کواکسیال و DSL را بهمراه تمام کابل های مسیر یاب جدید از ISP خود جدا کنید. حداقل برای ۳۰ ثانیه همه چیز را قطع کنید. سپس دوباره کابل کواکسیال DSL یا FLOS را به مودم وصل کنید و مطمئن شوید که در جای خود ثابت و محکم بوده و چراغ WAN/Internet روشن باشد. بعد کابل Ethernet را به router خود وصل کرده و آن را روشن کنید. چراغ ارتباط اینترنتی باید روشن باشد. انجام این مراحل باعث می شود مودم هر اطلاعاتی را که از مسیر یاب قبلی در خود نگاه داشته، خالی کند. سعی کنید اینترنت را مرور کنید. اگر هنوز هم قادر به این کار نیستید، حال که مودم را دوباره نصب کرده اید، مراحل نصب مسیریاب را یکبار دیگر انجام دهید.
۲- نرم افزار نصب مسیریاب، مسیریاب را نشان نمی دهد
مشکل: دستور العمل های مسیریاب جدیدتان می گوید که نرم افزار موجود در CD همراه با مسیریاب ، باید بطور خودکار کامپیوتر شما را وادار کند که به صورت بی سیم مسیریاب جدید شما را پیدا کند. وقتی چندین بار پیامی مبنی بر اینکه نرم افزار نمی تواند مسیر یاب را پیدا کند، دریافت می کنید، خسته می شوید.
تعمیر سریع: این یک مشکل رایج با مسیریاب های جدیدی است که به صورت خودکار نصب می شوند ، بعضی مواقع فرآیند نصب بدرستی کار نمی کند، در اینجا روش گذشتن از مرحله ی نصب و رفتن به سراغ واسط مدیریت مسیریاب برای نصب شبکه ی بی سیم توضیح داده شده است. یک کابل Ethernet کامپیوتر را به یکی از پورت های مسیریاب وصل کنید (می توانید مسیریاب را به مودم نیز وصل کنید.) به قسمت تنظیمات شبکه ی کامپیوتر بروید. در ویندوز ۷ این قسمت در Control Panel / Network and Internet/ Network Sharing Center/Change Adapter Settings می باشد.
کلیک راست کرده و Properties را از Local Area Connection انتخاب کرده سپس، Internet Protocol Version4 (TCP/IP V4) را انتخاب کنید. در پنجره ی باز شده ی TCP/IP V4 بر روی دکمه Radio کلیک کنید و Use The Following IP Address را انتخاب نمایید. زیر قسمت IP Address ، یک آدرس که با آدرس IP پیش فرض مسیریاب مطابق باشد را تایپ کنید. آدرس IP پیش فرض یک سری اعداد هستند که توسط چند نقطه تفکیک شده اند. اینها در مستندات Router آمده اند. برای مثال، اگر IP پیش فرض مسیریاب ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ باشد، باید ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲ را تایپ کرده و آخرین شماره باید متفاوت باشد تا از تعارض مسیریاب با آدرس IP جلوگیری شود، اما کامیپوتر و مسیریاب را در شبکه ی یکسانی قرار دهید. زیر Subnet Mask ، اعداد ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۰ را تایپ کنید- این پوشش زیر شبکه برای شبکه ی خانگی شما بوده و برای ورود در IP پیش فرض مسیر یاب تایپ می شود – در این مثال این پیش فرض ، آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ می باشد.
حال کامیپوتر و router هر دو در شبکه ی یکسانی قرار دارند. اکنون یک مرورگر باز کرده و آدرس IP مسیریاب را در آن وارد کنید. شماره ی مسیریاب را در Address Bar خود تایپ کنید مثلاً این: http://192.168.1.1 . باید نام کاربری و رمز عبور وارد کنید. این اطلاعات ، مستندات مسیریاب نیز موجود می باشد. هنگامی که در واسط مدیریت باشید، می توانید ارتباط بی سیم خود را به طور دستی ایجاد نمایید: SSID ، عبارت عبوری و امنیت.
اگر نمی توانید واسط مسیریاب خود را مرور کنید، باید مراحل قبل دوباره تکرار شوند. یکبار دیگر تنظیمات شبکه ی زیر TCP/IP V4 Properties را چک کنید.
۳- نام SSID شبکه ی بی سیم ناپدید شده است
مشکل: ناگهان، هنگامی که برای دیدن شبکه های بی سیم موجود کلیک می کنید، SSID یا نام شبکه ی Wi-Fi دیگر لیست نمی شوند. این مشکل رایجی بوده و به دلایل مختلفی رخ می دهد.
تعمیر سریع: باید کامپیوتر یا وسیله ی خود را مجبور کنید حتی اگر کار نمی کند تا به مسیریاب متصل شود. از windows به control panel / network and Internet/Network and Sharing/ Manage Wireless Networks بروید.
اگر شبکه ی بی سیم خود را به صورت لیست شده دیدید، بر روی آیکون آن راست کلیک کرده و بر روی properties کلیک کنید و گزینه connect even if the network is not broadcasting its name (SSID) را تیک بزنید.
اگر شبکه ی بیسیم تان به صورت لیست شده نبود، Add را کلیک کرده و سپس Manually connect to a wireless network را انتخاب کنید و اطلاعات بی سیم خود را در آن قرار دهید.
کاربران Mac نیز می توانند یک SSID را که دیگر ارسال داده انجام نمی دهد، توسط یک Airport Utility Mac ، Force-Join کنند. گزینه پیوستن به other را انتخاب کرده و نام شبکه و پسورد را تایپ کنید.
البته باید دریابید که چرا SSID ارسال داده انجام نمی دهد. باید چک کنید که ارسال داده در نرم افزار مسیریاب غیر فعال نشده باشد ، مسیریاب را دوباره راه اندازی کنید و تمامی بروز رسانی های نرم افزاری را چک کنید.
۴- ارتباط اینترنت من مرتباً افت می کند
مشکل: وقتی در حال مرور صفحات وب هستید، ناگهان ارتباط افت پیدا می کند. شاید دیده باشید که چراغ چشمک زن روی مودم کم سو و خاموش شده و سپس تمام چراغ های LED دوباره روشن شوند.
تعمیر سریع: این یک مشکل رایج است، بخصوص برای کسانی که سرویس اینترنت کابلی یا FLOS دارند. باورش سخت است که این مشکل می تواند توسط سیگنال ضعیفی که به مودم می آید، رخ دهد. اگر از Splitter استفاده می کنید، سعی کنید آنها را تعویض نمایید. اگر Splitterهای زیادی بر روی یک اتصال کابلی محدود دارید، مثلاً یکی به خانه شما می آید و دیگری برای پخش سیگنال کابل در سیستم سرگرمی خانگی تان می باشد، باید چک کنید که آنها Splitter های ۷db باشند. این اطلاعات بر روی قسمت خارجی Splitter نوشته شده است. سعی کنید یک Splitter 7DB را که مودم به آن متصل است، را به یک Splitter 3.5 DB وصل کنید که ممکن است باعث کاهش اتلاف سیگنال شود. و اگر سه Splitter دارید، و از اتصال سوم استفاده نمی کنید، آن را با یک Splitter دوسره تعویض نمایید.
۵- ممکن است در خانه سیگنال Wi-Fi افت پیدا کند
مشکل: در اتاق نشیمن اتصال بی سیم خوب است، وقتی به اتاق دیگری می روید، سیگنال ضعیف شده و یا از بین می رود.
تعمیر سریع: عوامل زیادی باعث افت سیگنال بی سیم می شود. بزرگترین عامل اختلال سیگنال ، تلفن های بی سیم و هر وسیله دیگری که از باند ۲٫۴ GHz استفاده می کند، می باشد. حتی چیزهایی که تصور آنها را نمی کنید، مثل آیینه ها و لیوان ها نیز می توانند باعث ایجاد اختلال شوند. هنگامی که اختلال های فیزیکی را چک کردید، کار دیگری انجام دهید.آیا برای تمام وسایل و کامیپوترها ، در یک مکان اتلاف سیگنال رخ می دهد، یا تنها برای یک وسیله اینگونه است؟ اگر برای تمام وسایل اینچنین باشد، احتمالاً مشکل مربوط به مسیریاب می باشد. باید یک آنتن خارجی برای مسیریاب نصب کنید و همچنین بروز رسانی firmware مسیریاب را چک کنید. اگر یک وسیله ی خاص باعث افت سیگنال می شود، مبدل بی سیم آن وسیله یا هر دو را بروز رسانی کنید.
۶- پورت ارسال کار نمی کند
مشکل: می خواهید برنامه ای را اجرا کنید که نیاز به باز بودن پورت خاصی بر روی شبکه تان دارد و دستور العمل هایی را که برنامه نویسان تنها برای مواجهه با خطای “پورت بسته” در نظر گرفته اند، دنبال می کنید.
تعمیر سریع: معمولاً User ‘s configuration نبوده و مشکلی است که از جانب تامین کننده ی خدمات اینترنتی می باشد. ISP ها اغلب برای افزایش امنیت شبکه در مقابل هکرها و متجاوزان، پورت ها را مسدود می کنند. قبل از اینکه مجدداً به سرعت به سراغ مراحل پیکربندی خود بروید، ابتدا چک کنید پورتی که برای ارسال تنظیم کرده اید، توسط ISP تان مسدود نشده باشد. برای این کار از ابزاری نظیر Open Port Chech Tool استفاده کنید. اگر پورت مسدود بود، با ISP خود تماس بگیرید.
۷- رمز عبور مسیریاب خود را فراموش کرده ام
مشکل: رمز عبور مدیریت مسیریاب خود را فراموش کرده اید.
تعمیر سریع: باید مسیریاب را مجدداً به تنظیمات پیش فرض کارخانه برگردانید. در این صورت تمام تنظیمات پیکربندی را که بر روی مسیریاب ایجاد کرده اید، از دست خواهید داد. در پشت اکثر مسیر یابها یک دگمه بازگشت به نام “برگردان به حالت اولیه” وجود دارد. با استفاده از یک گیره کاغذ یا سوزن ، این دگمه را تا زمانی که LED های روی مسیریاب چشمک بزند، نگه دارید. (مدت زمانی که باید دگمه برگردان را نگه دارید، بسته به مسیریاب متغیر می باشد. دفترچه ی راهنمای مسیریاب را چک کنید.) این کار باعث می شود مسیریاب دوباره به تنظیمات کارخانه برگردد، و می توانید از رمز عبور و نام کاربری پیش فرض استفاده کنید. بسیاری از مسیر یاب های کنونی به شما امکان ذخیره ی تنظیمات پیکربندی را میدهند. بنابراین مجبور نیستید بعد از برگرداندن تنظیمات کارخانه، مجدداً پیکربندی نمایید. پس چک کنید و ببینید که آیا مسیریابتان این قابلیت را دارد یا خیر.
۸- مسیریاب خودبخود خاموش می شود
مشکل: پس از گذشت مدتی از خرید مسیریاب، متوجه می شوید که بعضی مواقع مسیریاب خود بخود خاموش می شود.
تعمیر سریع: این مشکل، اغلب به دلیل گرم شدن بیش از حد رخ می دهد. بسیاری از افراد، مسیریاب خود را ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته مورد استفاده قرار می دهند. وقتی مسیریاب کهنه تر می شود، کارایی آن در سرد کردن خودش کاهش می یابد. چک کنید دریچه های سردسازی مسیریاب مسدود نباشد. مسیریاب را برای مدت کوتاهی خاموش کنید. با استفاده از ابزارهای دم دهنده ، گرد و خاک دریچه ها را تا حد امکان پاک کنید.
مسیریاب های جدید، تنظیمات بهره وری انرژی دارند که به شما این امکان را می دهد تا وقتی ارتباط بی سیم قطع شد، و یا زمانی که برق رفت، و یا بعد از ۳۰ دقیقه عدم استفاده از Router خود بخود خاموش شود. اگر مسیریابتان این قابلیت را ندارد، بهترین کار این است که وقتی از آن استفاده نمی شود، خاموش شود تا عمر بیشتری داشته باشد.