آیه نورانی شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان
๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑
๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑
سوره ال عمران/ایه Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ 185Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
پاسخ به:آیه نورانی شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان
این آیه شریفه مشتمل است بر وعده به مصدقین و تهدید به مکذبین و مطالبش با حکمى عمومى و حتمى در باره هر جاندار آغاز شده و آن حکم مرگ است، و مصدر "توفیة" که فعل «توفون» از آن گرفته شده به معناى پرداختن بطور کامل است و به همین جهت بعضى از مفسرین با این آیه استدلال کردهاند بر وجود عالمى بین دنیا و آخرت (بنام برزخ) براى اینکه دنبال جمله مورد بحث مىفرماید: "تنها جزاى کامل و تام و تمام شما، در قیامت داده مىشود"، بنا بر این معلوم مىشود در عالمى دیگر، قبل از قیامت جزا هست ولى بطور توفیه و تام و تمام نیست و این استدلال، استدلال خوبى است.
به نام خالق حیات و ممات
این آیه ترس رو برای انسان گناه کار و امید رو برای انسان خوب به همراه داره
هرکس طعم مرگ را میپشد
چه پیر باشد چه جوان
فقیر یا غنی
سیاه یا سفید
زشت یا زیبا
رییس یا خادم
مومن و کافر ..............
خیلی ایه با معنی و ترسناک و امیدوار کننده ای هست
امیدار کننده واسه کسایی که پاک هستن
ترسناک واسه کسایی که خوشی دنیا رو انتخاب کردن و اخرتشون رو فروختن به خوشی دنیا
گـر تو خواهی که بیابی زجهان راه نجات
بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.
امام سجّاد عليهالسلام
- در پاسخ به پرسش كــه : مرگ چيست؟- : (مرگ) براى مؤمن چون كندن جامههايى چركينِ شپشىاز تناست و از همگسستنكُند و زنجيرهاى گرانبار و جايگزين كردن فاخرترين و خوشبوترين جامهها و راهوارترين مركبها و امنترين منزلها . و براى كافر به منزله كندن جامههايى فاخر از تن و منتقل شدن از منزلهايى امن و جايگزين كردن آنها به كثيفترين و خشنترين جامهها و وحشتناكترين منزلها و بزرگترين عذاب است .
معاني الأخبار : 289 / 4 منتخب ميزان الحكمة : 518
با سلام
این سخن برای مؤمن تصدیق کننده وعده و برای کافران تکذیب کننده وعید است و آنان اجر کامل خود را دریافت خواهندکرد،بعضی از مفسران به این آیه استدلال کرده اند به وجود عالم برزخ ،که بین دنیا و آخرت است ،چون در این آیه می فرماید:جزای کامل و تمام شما در قیامت داده می شود، بنابراین معلوم می شود در عالم برزخ هم جزا هست ، اما نه به طورکامل و تمام که این استدلال خوبی است
از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست
قانون عمومى مرگ! این آیه نخست اشاره به قانونى مىکند که حاکم بر تمام موجودات زنده جهان است و مىگوید: «تمام زندگان خواه و ناخواه روزى مرگ را خواهند چشید» (کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ). گر چه بسیارى از مردم مایلند، که فناپذیر بودن خود را فراموش کنند، ولى این واقعیتى است که اگر ما آن را فراموش کنیم، آن هرگز ما را فراموش نخواهد کرد.
در آستانه مرگ که انسان آماده براى انتقال به جهان دیگر مىشود با یکى از حالات زیر روبرو خواهد شد: نعمت ها و مواهب و پاداش هاى الاهى و روح و ریحان، یا کیفرها و مجازات هاى دردناک، و قرائن موجود در آیات نشان مىدهد که قسمتى از اینها مربوط به قیامت و قسمت دیگرى مربوط به قبر و برزخ است
در حدیثى از رسول خدا (ص) مىخوانیم: "نخستین چیزى که به مؤمن در هنگام وفات بشارت داده مىشود روح و ریحان و بهشت پرنعمت است، و نخستین چیزى که به مؤمن در قبرش بشارت داده مىشود این است که به او مىگویند بشارت باد بر تو به خشنودى خداوند، به بهشت خوش آمدى، خداوند تمام کسانى که تو را تا قبرت تشییع کردهاند همه را آمرزید و شهادت آنها را در باره تو تصدیق کرد، و دعاى آنها را براى آمرزشت مستجاب فرمود
امام سجاد(ع) در دعاي چهلم از صحيفه سجاديه درباره ياد مرگ با خداوند چنين به راز و نياز پرداخته است:
خدايا بر محمد(ص) و آلش رحمت فرست، و ما را از آرزوهاي دراز بازدار، و با عمل درست آرزوهاي ما را كوتاه گردان تا به پايان رساندن ساعتى را پس از ساعتى، و دريافتن روزى را در پى روزى، و پيوستن نفسى را به نفسى و گامى را در پى گامى آرزو نكنيم، و ما را از غرور آرزوي دراز محافظت فرما و از شرور آن در امان دار، و مرگ را همواره نصب العين ما قرار ده، و ياد كردنمان را از مرگ گسسته و ناپيوسته مساز، و از اعمال شايسته توشه عملى برايمان قرار ده كه با آن براى بازگشت بسوى تو شتاب كنيم، و به زود رسيدن به كوى تو حرص ورزيم، تا مرگ براى ما آرامگاهى باشد كه با آن انس گيريم، و محل الفتى كه بسويش مشتاق باشيم، و خويشاوند نزديكى باشد كه نزديك شدن به او را دوست بداريم. پس هر زمان كه آن را بر ما وارد سازى و بسوى ما فرود آورى، ما را از ديدار چنان ديداركنندهاى نيكبخت ساز و چون در آيد ما را با او مأنوس گردان، و ما را در مهمانى او بدبخت مساز و از ديدنش سرافكنده مكن و آن را درى از درهاى آمرزش و كليدى از كليدهاى رحمت خود قرار ده، و ما را در سلك هدايت شدگانى بميران كه گمراه نشوند، و فرمانبردارانى كه اكراه نداشته باشند، و تائبانى كه عصيان نكنند، و بر گناه اصرار نورزند اى ضامن مزد نيكوكاران. و اى مصلح كار تباه كاران.
از حضرت جوادالائمه(ع) حقيقت مرگ را جويا شدند. فرمود: مرگ همان خوابي است كه هر شب به سراغ شما ميآيد، جز اين كه مدّتش طولاني است و انسان از آن تا روز قيامت بيدار نميشود. هر كسي در خوابش آن اندازه از انواع خوشحاليها و اقسام وحشتها ميبيند كه نميتواند به حساب آورد. پس حال خوشحالي و ترس در خواب چگونه است؟ اين همان مرگ است. بنابراين، براي آن آماده شويد.
لحظه مرگ بسیار حساس و خطرناك است حتى خوبان و نیكان از آن دلهره و وحشت دارند ; البته منافاتى نیز ندارد كه در عین حال كه ترس دارند ، به ملاقات پروردگار نیز علاقه داشته باشند مانند غواصى كه به یافتن مروارید علاقمند است در عین حال از غرق شدن در دریا هم بیم و ترس دارد
از امام صادق علیه السلام سئوال کردند: چرا هنگامى که روح از بدن انسان خارج مى شود احساس ناراحتى مى کند. فرمود: به سبب این که با آن نمو کرده است . درست مانند این مى ماند که دندان فاسدى را از دهان بیرون کشند، (به طور مسلم پس از آن احساس آرامش مى کند، ولى لحظه جدایى دردناک است ).