0

آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

 
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

آیه       نورانی     شب      بیستم   ماه      مبارک       رمضان

سوره بقره/ایه 237

๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑

 

سوره بقره/ایه 237

๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑๑۩۞۩๑

     Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒسوره بقره/ایه 237     Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

یک شنبه 6 مرداد 1392  6:46 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh fatemeh313 saeedakh mina_k_h ravabet_rasekhoon mohammad98 nimaf147 hobab1370
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

اين آيه، بر اصل اساسى «معروف» و «احسان» در اين مسائل تأكيد مى‏كند، كه حتى طلاق و جدايى آميخته با نزاع و كشمكش و تحريك روح انتقامجويى نباشد بلكه بر اساس بزرگوارى و احسان و عفو و گذشت، قرار گيرد.

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

سه شنبه 8 مرداد 1392  10:31 AM
تشکرات از این پست
saeedakh fatemeh313
mansoor67
mansoor67
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 3583
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

زنسیان شود کار مردم خراب

همی قدر دانی بود خود ثواب

فضیلت اگـــــــر قدر انی نکو

شود زندگانی  همی شهد ناب

فی البداهه.منصور مقدم  8/5/92

سه شنبه 8 مرداد 1392  1:15 PM
تشکرات از این پست
salma57 saeedakh fatemeh313 only110
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

با سلام به دوستان

ایه فوق به طلاق اشاره دارد و درمورد مهریه میباشد که به زن تعلق می گیرد و به این نکته اشاره دارد که زن و شوهری که بچه ندارند در صورتی که از هم جدا شوند زن حق دارد نصف مهریه خود را بگیرد در ادامه  ایه به جنبه های  عاطفی و اخلاقی اشاره می کند که همسر میتواند حق خود را ببخشد ولی پرداختن حق زن به پرهیزگاری نزدیکتر است و کذشت و نیکو کاری مورد تایید خداست

لحن ایه بر اصل معروف و احسان در این امر است و این عمل را براساس احسان و عفو قرار می دهد و نه بر مبنای نزاع و کشمکش

 

 

 

سه شنبه 8 مرداد 1392  3:31 PM
تشکرات از این پست
fatemeh313 only110
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

«مدارا و عفو» از مهم‌ترین عناصر استوارسازی ارتباطات میان‌فردی، آرامش فردی و فضیلتهای اخلاقی است. با این حال، ضرورت مرزبندی و بازشناسی حوزة این فضیلت اخلاقی، از محدودة سازش و مجامله‌کاری و تساهل و تسامح ناروا بسیار ضروری است.

سه شنبه 8 مرداد 1392  3:36 PM
تشکرات از این پست
fatemeh313
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

در روایتی از امام صادق(ص) آمده، خداوند خانه‌ای که در آن طلاق باشد آن را منفور می‌داند و خانه‌ای که در آن ازدواج صورت می‌گیرد محبوب خداست. طلاق در جامعه باید به حداقل برسد و در جامعه ما آسان ازدواج نمی‌کنند اما به آسانی از هم جدا می‌شوند

برای جلوگیری از جدایی‌ها آن است که زن بعد از طلاق به خانه پدر نرود و در‌‌ همان خانه همسر بماند اسلام می‌گوید خوب زندگی کنید و زمانی هم که می‌خواهید جدا شوید طلاق زیبا داشته باشید که می‌شود با دادن هدیه در زمان جدایی، طلاق زیبایی داشت.زن می‌تواند تا زمان عده، آزاد و بی‌حجاب در خانه همسرش زندگی کند تا شاید در این مدت جوش و خروش‌ها فروکش کند و بعد آشتی صورت گیرد. این دستور اسلام در ۱۴۰۰‌سال قبل است که‌ ایکاش این دستورات اسلام اجرا و ازدواج‌ها آسان و طلاق‌ها کم می‌شد تا جامعه از بسیاری مشکلات رهایی می‌یافت.

سه شنبه 8 مرداد 1392  3:41 PM
تشکرات از این پست
fatemeh313
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

 پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله وسلّم» هنگامی که در مکّه حضور داشتند و مورد آزار و اذیّت فراوان مشرکین قرار می گرفتند، به خلوتی می رفتند و با خدای خویش مناجات می کردند و ضمن دعا به مشرکین، می فرمودند:«اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِی فَإِنَّهُمْ لَا یَعْلَمُونَ». پس از فتح مکّه و تسلّط بر مشرکین نیز، در حالی که خود آنان تسلیم امر پیامبر و آماده تحمّل کیفر کردار گذشته بودند و علاوه بر آزار مسلمانان در مکّه، به تحمیل هشتاد و چهار جنگ طی ده سال در مدینه بر مسلمانان، اذعان داشتند، پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله وسلّم» با بزرگواری و متانت، گذشته آنان را ندیده گرفتند و با تلطّف و مهربانی نسبت به آنان، احسان و نیکی روا داشتند. 

سه شنبه 8 مرداد 1392  3:42 PM
تشکرات از این پست
fatemeh313
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

إِذا اوقِفَ العِبادُ نادى مُنادٍ: لِيَقُم مَن أَجرُهُ عَلَى اللّه‏ِ وَليَدخُلِ الجَنَّةَ قيلَ: مَن ذَاالَّذى أَجرُهُ عَلَى اللّه‏ِ؟ قالَ: العافُونَ عَنِ النّاسِ؛
هنگامى كه بندگان در پيشگاه خدا مى‏ايستند، آواز دهنده‏اى ندا دهد: آن كس كه مزدش با خداست برخيزد و به بهشت رود. گفته مى‏شود: چه كسى مزدش با خداست؟ مى‏گويد: گذشت كنندگان از مردم.

سه شنبه 8 مرداد 1392  3:43 PM
تشکرات از این پست
fatemeh313
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

 اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالخلاصِ فِى السِّرِّ وَ العَلانيَةِ وَ اَن اَعفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَن قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمتى فِكرا وَ نَظَرى عِبَرا؛

پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد.

كنزالفوائد، ص 184 

سه شنبه 8 مرداد 1392  3:44 PM
تشکرات از این پست
fatemeh313
maryam5852
maryam5852
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 672
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

علی (ع) گفت: رسول اکرم (ص) روزی فرمود: یا علی خواهی تو را چیزی آموزم که اگر خلق هفت آسمان و زمین جمع گردند نتوانند به تو بدی و آسیبی رسانند و هیچ کس بر تو ظفر نیابد. گفتم: بلی. فرمود: هفت آیه در قرآن است آن را این گونه بر خود بخواند و بدم. اول: از پیش رو، دوم: پشت سر، سوم: بالای سر، چهارم: به سوی پایین، پنجم: بر طرف راست، ششم: بر طرف چپ و هفتم بر تمام اعضاء. یا علی! هر کس این هفت آیه را بخواند یا با خود دارد حق سبحانه و تعالی هفتاد هزار بدی را از نامه عمل او دور کند و هفتاد هزار حور نامه عمل او نویسد و هفتادهزار قصر در بهشت برایش بنا کند و هفتاد هزار حور و قصور و غلمان  به او کرامت فرماید و هفتاد هزار حله از حریر و دیبای بهشتی به او بپوشاند چنان که صفت آنها را حق داند و دیگری نداند. یا علی! هر کس این هفت آیه را بخواند و به خود بدمد اگر نزد امراء و حکام رود البته عزیز و مکرم باشد اگر چه بر او خشم گرفته باشند، نرم گرداند. (و آن هفت آیه این است):
قُل لَنْ یُصیبَنا اِلاّ ما کَتَبَ اللهُ لَنا هُوَ مَوْلنا وَ عَلَی اللهِ فَلْیَتَوَّکَّلِ الْمُؤمِنُونَ.
(سوره توبه(۹)، آیه۵۱)
بگو هرگز نرسد ما را مگر آنچه را نوشت خدا بر ما، اوست صاحب اختیار ما و بر خدا توکل کنند گروندگان.
وَ اِنْ یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرًّ فَلا کاشِفَ لَهُ اِلاّ هُوَ وَ اِنْ یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلی کُلَّ شَیءٍ قَدیرٌ. (سوره انعام(۶)، آیه ۱۷)
و اگر برساند تو را خدای سختی پس نیست بازدارنده مر آن را مگر او و اگر برساند به تو نیکویی پس او بر هر چیزی تواناست.
وَ ما مِنْ دابَّهٍ فی الْأرْضِ اِلاّ عَلَی اللهِ ر‍ِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلُّ فی کِتابٍ مُبینٍ. (سوره هود (۱۱) آیه ۶)
و نیست هیچ جنبنده‌ای در زمین مگر بر خداست روزی او و می‌داند قرارگاهش و آرامگاهش را به جملگی در کتابی روشن است.
اَنّی تَوَکَّلْتُ عَلَی  اللهِ رَبّی وَ رَبَّکُمْ ما مِنْ دابَّهٍ اِلاّ هُوَ اخِذٌ بِناصِیَتِها اِنَّ رَبّی عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ. (سوره هود (۱۱) آیه ۵۶)
همانا من توکل کردم بر خدای پروردگارم و پروردگار شما نیست هیچ جنبنده‌ای مگر که اوست گیرنده موی پیشانیش را همانا پروردگار من به راه راست است.
وَ کَاَیَّنْ مِنْ دابَّهٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَها اللهُ یَرْزُقُها وَ اِیّاکُمْ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ (سوره عنکبوت (۲۹) آیه۶۰)
و چه بسیار جنبنده ه برنمی‌دارد روزی خود را، خدا روزی می‌دهد او را و شما را و او شنوای داناست.
ما یَفْتَحِ اللهُ لِلنّاسِ مِنْ رَحْمَهٍ فَلا مُمْسِکَ لَها وَ ما یُمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ. (سوره فاطر (۳۵) آیه۲)
آنچه گشاده گرداند خدا برای مردمان از رحمت، پس نیست بازگیرنده مر آنرا و ‌آنچه را بازگیرد پس نیست فرستنده مر او را بعد از گرفتن او و اوست غالب درست کردار.
وَ لَئِنْ سَاَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمواتِ وَ الْأرْضَ لَیَقُولُنَّ اللهُ قُلْ اَفَرَاَیْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ اِنْ اَرادِنیَ اللهُ بِضُّرً هَلْ هُنَّ کاشِفاتُ ضٌرِّهِ اَوْ اَرادَنی بِرَحْمَهٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللهُ عَلَیهِ یَتَوَکَلُّ الْمُتَوَکَلُّونَ (سوره زمر (۳۹) آیه ۳۸)
و اگر بپرسی از ایشان کی آفرید آسمان‌ها و زمین را هر آینه خواهند گفت البته خداست. بگو خبر دهید که آنچه را می‌خوانید از غیر خدا اگر خواست به من خدای ضرری را آیا ایشانند دفع کننده ضررش یا اگر خواست به من رحمت و احسانی آیا ایشانند بازدارندگان رحمتش. بگو که بس است مر خدا بر او توکل می‌کنند توکل کنندگان

سه شنبه 8 مرداد 1392  6:43 PM
تشکرات از این پست
saeedakh
maryam5852
maryam5852
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 672
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

فضیلت؛ نیکویی به بهترین وجه

وجود مقدّس جوادالأئمّه از مولی‌الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیهما) – که این هم تقریباً حدیث سلسله‌الذّهبیّه می‌شود – بیان فرمودند: «الْفَضِیلَةُ بِحُسْنِ الْکَمَالِ وَ مَکَارِمِ الْأَفْعَالِ لَا بِکَثْرَةِ الْمَالِ وَ جَلَالَةِ الْأَعْمَالِ»[۳]. فضیلت چیست؟ «الْفَضِیلَةُ بِحُسْنِ الْکَمَالِ»، نیکویی در آن کمال. کمال چیست که حسن کمال باشد؟ حسن کمال یعنی آن درخواست بالای بالا و به بهترین وجه. لذا فضیلت این است که انسان هم خودش داشته باشد و هم از خدا در خواست کند که این طور بشود. «وَ مَکَارِمِ الْأَفْعَالِ» کارهای بسیار نیک را داشته باشد. «لَا بِکَثْرَةِ الْمَالِ وَ جَلَالَةِ الْأَعْمَالِ» به مال زیاد و بزرگی کارها نیست که مثلاً من چقدر کار کرده‌ام، همان حسن کمال است.

کمال یعنی این که کامل شود و در نهایت قرار بگیرد، اوج بگیرد و به سرمقصد برسد. پس اگر کسی به آن اوج برسد، آن هم به بهترین وجه یعنی به آن کمال رسیده است. «وَ مَکَارِمِ الْأَفْعَالِ» یعنی یک کار بکن، امّا آن یک کار را به بهترین وجه، به کمال و به سرمنزل مقصود برسان. «لَا بِکَثْرَةِ الْمَالِ وَ جَلَالَةِ الْأَعْمَالِ» کمال، به زیادی مال و بزرگی اعمال نیست

سه شنبه 8 مرداد 1392  6:45 PM
تشکرات از این پست
saeedakh
maryam5852
maryam5852
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 672
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

ناقص شمردن خود، فضیلت است!

گفتیم: فضیلت پروردگار عالم، این است که «إِنَّکَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ». ما هم می‌توانیم فضیلت پیدا کنیم؟ بله. فضیلت ما چیست؟ این که ما بدانیم ناقصیم. چون اگر بدانیم کاملیم، گرفتار می‌شویم.

امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) می‌فرمایند: «کَفَى بِالْمَرْءِ فَضِیلَةً أَنْ یُنَقِّصَ نَفْسَهُ»[۵]. انسان را همین فضیلت بس که خودش را ناقص بشمارد. فضیلت انسان، این است که فکر نکند کامل است.

همان چیزی که عرض کردم که شیخناالاعظم(روحی له الفداء و سلام اللّه علیه) فرمود: می‌خواهی چه کاره شوی؟ گفت: می‌خواهم مثل شما شوم. گفت: من می‌خواستم او شوم، این شدم؛ یعنی من نتوانستم امام زمان بشوم، پس هنوز ناقصم. پس تو اگر بخواهی من شوی، هیچ چیز نمی‌شود.

یعنی همیشه خودش را ناقص ببیند. چون وقتی خود را ناقص دیدید، یک خصوصیّت در آن هست و آن، این که دنبال فضیلت بیشتر می‌رود، امّا اگر خودش را کامل دید، دیگر دنبال فضیلت نمی‌رود. می‌گوید: من دیگر کاملم. وقتی اسنان خودش را ناقص دید، دنبال فضیلت می‌رود، «وَ اسْئلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ» و درخواست را بالجد همیشه دارد، امّا اگر خودش را کامل دید، معلوم است دیگر دنبال فضیلت نمی‌رود. پس این هم یک نکته‌ای که باید بدانیم.

پروردگارا! به اولیاء و انبیائت این درخواست ما به ساحت قدست را دائمی قرار بده.

خدایا! چشاندن نقص و فقر در وجودمان روزافزون بگردان.

خدایا! به اولیاء و انبیائت، نقص ما را به جود و کرم و فضل خودت جبران بگردان.

سه شنبه 8 مرداد 1392  6:47 PM
تشکرات از این پست
saeedakh
maryam5852
maryam5852
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 672
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

در فضیلت بسم الله، از رسول اکرم (ص) روایت شده است که فرموده اند: وقتی معلمی به کودکی بگوید: بگو بسم الله الرحمن الرحیم، و او هم بگوید، خداوند متعال دستور می دهد تا برای آن کودک و پدر و مادرش و معلمش برائت آزادی از آتش دوزخ نوشته شود.

فرار شیطان
همچنین از امام صادق (ع) نقل شده است که: وقتی به خانه ات داخل شدی بگو: بسم الله و بالله، و به اهل خانه سلام کن و اگر کسی در خانه نباشد بگو: «بسم الله و سلامٌ علی رسوله و علی اهل بیته و السلام علینا و علی عبادالله الصالحین» پس وقتی این را گفتی (و با بسم الله داخل شدی)، شیطان از خانه ی شما فرار می کند.

حورالعینی منحصر به فرد!
در روایتی دیگر از رسول خدا (ص) آمده است که حضرت فرمودند: هر کس «بسم الله الرحمن الرحیم» را بخواند، خداوند متعال در بهشت برای او هفتاد هزار قصر یاقوت سرخ بنا خواهد کرد، و در هر قصر هزار خانه از لؤلؤ سفید و در هر خانه هزار تخت از زیرجد سبز و درون هر تختی هفتاد هزار فرش از سُندس و استبرق، و بر روی هر آن تخت زوجه ای از حورالعین می باشد که بر گونه ی راستش نوشته شده است: محمد رسول الله، و در گونه ی چپش نوشته شده است: علی ولی الله و بر پیشانیش حسن و چانه اش حسین نوشته شده و بر لبهایش بسم الله الرحمن الرحیم.

راوی می گوید عرض کردم: یا رسول الله؛ این کرامت از آن کیست؟
پیامبر (ص) فرمود: برای کسی است که با احترام و تعظیم بگوید: «بسم الله الرحمن الرحیم».

سه شنبه 8 مرداد 1392  6:49 PM
تشکرات از این پست
saeedakh morteza237
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

به نام خالق محبت

در آیه  قرآن از محبت کردن به یکدیگر صحبت شده 

و سفارش شده به محبت

چرا ما به هم محبت نمیکنیم  ؟

چرا از محبت خجالت میکشید؟

چهارشنبه 9 مرداد 1392  12:08 AM
تشکرات از این پست
saeedakh
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:آیه نورانی شب بیستم ماه مبارک رمضان

 من به این نتیجه رسیدم

که اگه مجبت نکنم  اولین نفر خودم ضربه میبینم 

چون دیگران  از محبت به من دریغ میکنن 

 

چهارشنبه 9 مرداد 1392  12:16 AM
تشکرات از این پست
saeedakh mina_k_h
دسترسی سریع به انجمن ها