از باورهای عمیق توحیدی مسلمانان تقرب به خدای سبحان با توسل و التجاء به مظاهر الهی است. اماکن مشرف این ویژگی را دارند که افراد با یاد نام خدا آشنا مینمایند. به همین سبب است که مسجد و هر معبدی در هر دین آسمانی از حرمت ویژه بهرهمند است. به همین سبب است مسجدالحرام و کعبه که در درون آن نهاده شده است از شرافت خاص بهرهمند میباشد. حرمت سنگهای کعبه و حمرت حجرالأسود و مقام ابراهیم علیهالسلام و... به همین جهت است که مظهر دین و مظهر یاد و نام خدا میباشند. این اماکن سبب احیاء دین سبب رواج فضیلت و آشنایی با صاحبان فضیلت است. حرمت حرم و کعبه به خاطر سنگ و گل آنان نیست. همان گونه که از امام باقر علیهالسلام اینگونه رسیده: انما امر الناس ان یأتوا هذه الأحجار فیطوفوا ثم یاتونا فیخبرونا و بولایتهم... (1) «مردم موظف شدهاند که به سوی این سنگها بیایند و طواف کنند تا به نزد ما رهنمود شوند وبا رهبری ما آشنا گردند» . فلسفه امر به طواف این سنگها این است که مردم با عترت و رهبری و مدیریت آنان آگاه شوند. در واقع با حقیقت وحیانی دین در ابعاد گوناگون آن آشنا گردند. به همین دلیل ترغیب فراوان به زیارت اماکن مشرف چون کعبه و مسجدالحرام و حرم نبوی و بقیع و مشاهده امامان و حتی امام زادگان... شده است که این اماکن مظاهر فیض الهی و ترویج دین و آشنا شدن با باورهای زلال توحیدی میباشند. امام حسین علیهالسلام از رسول الله صلی الله علیه و آله میپرسد پاداش کسی که به زیارت تو نائل شود چیست، حضرت در پاسخ میفرماید: کسی که مرا یا پدرت علی را یا بردارت حسن یا تو را زیارت کند، بر من است که قیامت به زیارت وی بروم در آثار دینی تاکید فراوانی به زیارت امام مجتبی علیهالسلام همانند سایر امامان شده است. زیارت امام مجتبی همتای زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله عنوان شده است. زید شحام از امام صادق علیهالسلام میپرسد پاداش کسی که شماها را زیارت کند چیست، حضرت میفرماید: پاداش زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله: ما لمن زار احدا منکم قال کمن زار رسول الله صلی الله علیه و آله (2). امام باقر علیهالسلام میفرماید رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که مرا یا یکی از ذریه مرا زیارت کند در قیامت به زیارت وی میروم و او را از هول هراسهای قیامت نجات میدهم: من زارنی او زار احد من ذریتی زرته یوم القیمة فانقذته من اهوالها. (3). امام حسین علیهالسلام از رسول الله صلی الله علیه و آله میپرسد پاداش کسی که به زیارت تو نائل شود چیست، حضرت در پاسخ میفرماید: کسی که مرا یا پدرت علی را یا بردارت حسن یا تو را زیارت کند، بر من است که قیامت به زیارت وی بروم، من زارنی حیا او میتا او زار اباک اوزار اخاک، کان حقا علی ان أزوره یوم القیمة. (4).
امام صادق علیهالسلام میفرماید: امام حسین از رسول الله صلی الله علیه و آله پرسید پاداش
کسی که تو را زیارت کند چیست، حضرت میفرماید: هر کس مرا یا پدرت یا برادرت یا تو را زیارت کند، پاداش آن بهشت است: من آتانی زائرا بعد موتی فله الجنة و من اتی أباک زائرا بعد موته فله الجنة و من اتا اخاک زائرا بعد موته له الجنة و من اتاک زائرا بعد موتک فله الجنة.(5)به این مفهوم، روایات فراوان است. و نیز از امام باقر روایت نقل شده است امام حسین علیهالسلام هر شب جمعه به زیارت قبر امام مجتبی علیهالسلام مشرف میشد: ان الحسین بن علی کان یزور قبر الحسن بن علی علیهما السلام کل عشیة جمعة. (6). حقیقت زیارت هم عبارت از حضور زائر در کنار مزور یا قبر مزور است، که با نیت خالص به مشهد و حرم مشرف شود، گرچه بهتر و مستحب است به کلماتی که از خود عترت در مورد زیارت رسیده، زیارت نماید. مانند زیارت جامعه و سایر زیارتهای که در مورد رسول الله صلی الله علیه و آله و تک تک امامان آمده است. در مورد چگونگی زیارت امام مجتبی علیهالسلام به کامل الزیارات و سایر کتابهای زیارتی مراجعه شود. (7). رضوان خدا بر قامت سرو قامت و سترگ و بر سینه چاک چاک و آکنده از اندوه و تربت پاکش باد.
پی نوشت:
1- وسائل الشیعه، ج 10، ص 252
2- وسائل الشیعه، ج 10، ص 426
3- کامل الزیارات، ص 40، وسائل الشیعه، ج 10، ص 259
4- همان، وسائل، ج 10، ص 356
5- همان، ص 39، وسائل، ج 10، ص 257
6- وسائل الشیعه، ج 10، ص 317
7-کامل الزیارات، ص 118، مفاتیح الجنان
بخش عترت و سیره تبیان
________________________________________
منبع: امام حسن الگوی زندگی نویسنده : حبیبالله احمدی