سواد رایانه ای
سواد رایانه ای علم و توانایی شخص برای استفاده از رایانه ها و فناوری موثر می باشد. سواد رایانه ای همچنین ترجیحا به سطحی اطلاق می گردد که به راحتی بعضی افراد میتوانند از برنامه های رایانه ای و قابلیت های دیگری که با رایانه ها ارتباط دارند استفاده نمایند. عنصر ارزشمند دیگر سواد رایانه ای شناخت چگونگی کار و عمل با رایانه ها میباشد. چنانچه در سال ۲۰۰۵ داشتن مهارتهای پایه رایانه ای یک دارایی با ارزش در کشورهای توسعه یافته محسوب میشد.
تعریف دقیق "سواد رایانه ای" از گروهی به گروهی دیگر میتواند تغییر نماید. عموما سواد (در قلمرو کتابها) براینکه شخص میتواند هر کتاب دلخواهی با زبان دلخواه بخواند و جستجو نماید واژه های جدید آنچنانکه آن واژهها برای آن شخص نمایش داده شده است اشاره دارد. بعلاوه رایانه مورد تست قرار گرفته ممکن است توانایی خود آموزی و تفکر داشته باشد (از قبیل آموزش برنامههای جدید دلخواه یا وظایفی که با آن مواجه میباشند) و به منظور تمرکز سواد رایانهای، بهرحال در سخنرانی عمومی "سواد رایانهای" غالبا توانایی استفاده بیشتر از چندین قابلیت ویژه (معمولا میکروسافت ورد، میکروسافت اینترنت اکسپلورر و میکروسافت اوتلوک ) میباشد که برای تکمیل تعریف مناسب از وظایف ساده اشاره دارد (این جریان نظیر ادعای بچهای میماند که ادعا دارد که میتواند بخواند و چندین کتاب مخصوص کودکان را حفظ نماید).
مشکلات واقعی هنگامی رخ میدهد که شخص دارای سواد رایانهای برای اولین بار با برنامه جدیدی مواجه میشود و مراتب عالیتر سواد را طلب مینماید. با سواد شدن رایانهای و عهدهدار شدن رایانهای بطور عموم به همین معنی است.
● مندرجات
۱) زمینه
۲) مشکلات اجتماعی
۲-۱) سواد رایانه ای در سطح جهان اول (پیشرفته)
۲ـ۲) آموزش رایانه ای
۳) جنبه های سواد رایانه ای
۴) آینده
▪ زمینه
رایانهها بصورت مداوم و به بطور بارزی زیاد شدهاند و در حال رشد میباشند. همچنین رایانهها همیشه در حال تغییرند و کوچکتر شدهاند و دارای سرعت و قدرت بیشتری شدهاند. مقاومت در مقابل تغییرات اصولی دانش خوب رایانهای ممکن است سودمند باشد. سواد رایانهای عینا شبیه به هر مهارت مورد نیاز دیگری میباشد غالبا و براحتی تلاشی برای شروع دوره علمی یا تجربه در این مورد برای همه و تکامل آنها صورت گرفته است.
▪ مشکلات اجتمایی
سطحی از سواد رایانهای که دارای مزایایی میباشد نیاز است که هم به جامعهای که شخص در آن زندگی میکند وابسته است و هم به مکانی که در آن سلسله مراتب اجتمایی نقش دارد وابسته است. کشورهای مختلف نیازهای مختلفی در ارتباط با سواد رایانهای دارند و این به دلیل استانداردهای اجتمایی و سطحی از فناوری سواد رایانهای است که مردم با آن مواجه میباشند.
▪ سواد رایانهای در سطح جهان اول (پیشرفته)
سواد رایانهای بصورت قابل ملاحظهای بعنوان یک مهارت مهم برای جهان اول در آمده است که صاحب سواد رایانهای شدهاند. کارفرمایان میخواهند کارگرانشان مهارتهای پایهای رایانهای داشته باشند زیرا شرکتشان به رایانهها وابستگی پیدا کرده است. شرکتهای زیادی سعی مینمایند از رایانه ها برای کمک به راه اندازی سریع تر و ارزانتر شرکتشان استفاده نمایند. رایانهها عینا و عموما بعنوان قلم و برای تایپ مقاله خصوصا در جوانان محسوب می شوند . قابلیتهای زیادی دارند – مخصوصا در ارتباطات – رایانه ها ترجیحا می نگارند مقاله را و ماشینهای تایپ محسوب می شوند زیرا قابلیت دوچندانی در نگه داری اطلاعات دارند و به راحتی متن هارا ویراستاری می نمایند.
چنانچه رایانه های شخصی بصورت چشمگیری قدرتمندتر گشته اند و مفهوم سواد رایانه ای به سمت قابلیت هایی نظیر سواد چند رسانه ای حرکت نموده است .
▪ آموزش رایانه ای
رایانه ها بصورت وسیعی قسمتی از آموزش شده اند . رایانه ها در آموزشگاهها کاربردهای زیادی دارند از قبیل تایپ یا جستجوی اطلاعات در اینترنت . همچنین مهارتهای رایانه ای بصورت موضوع فکری خاصی در شماری از آموزشگاهها در آمده است . یک عنصر نامعلوم در سواد رایانه ای یا برنامه های آموزشی رایانه اینست که آنها ممکن است به فرایند عادت حافظه ای تبدیل شوند.
برای مثال دانشجویان ممکن است بیاندیشند که چگونه اصول عمومی زیادی را ازقبیل بازکردن یک برنامه ویا ذخیره یک برنامه یا خارج شدن ازبرنامه را به روشهای خاص استفاده و یک ورژن خاص از یک برنامه ویژه انجام دهند . چه هنگامی یک فارغ التحصیل در برخورد با برنامه ای از قبیل برنامه مشارکتی یا حتی یک ورژن مختلف از همان برنامه کها ممکن است آنها را دچار اشتباه نماید یا حتی از اختلاف در آنچه که یاد می گیرند بترساند .
این دلیلی است که بدانیم چرا رایانه های بزرگ ونرم افزارهای قویی از قبیل رایانه های شرکت اپل و میکروسافت در بازار و آموزش به آن اهمیت می دهند. اغلب آموزش رایانه ای بصورت محدود در آموزشگاهها در پی ایجاد نظم و تاثیر درگشایش قفل رایانه ای برای فارغ التحصیلانی که از قفل سیستم های رایانه ای واهمه دارند فراهم شده است .
فارغ التحصیلان برنامه های آموزشی رایانه ای عادتا یاد گرفته اند و شنیده اند چیزهایی را از قبیل به من بگو کجا را کلیک نمایم و ممکن است نیاز داشته باشند یادداشتهای مقاله گونه را برای وظایف رایانه ایشان اعتماد نمایند مثل یادداشتی خواندنی بر روی مانیتور و زدن اینتر بعد ازروشن شدن تعدادی از یوزرها ممکن است احساس کنند مقداری ترس در رابطه با دست کاری و حتی بعد ازسالها یا دهه ها استفاده روزانه رایانه ای لازم است (این می تواند بطور ویژه عقیم بگذارد استفاده کنندگان رایانه ای تجربی که ابعاد فیزیکی رایانه ها را بشکل عظیمی که در مالکیتشان می باشد شناخته اند).
فاکتور اولیه که می تواند از استفاده کنندگان بی سواد رایانه ای از خودآموزی جلوگیری نماید بطور ساده ای ترس یا فقدان جهش می باشد ، غالبا در هر موردی موفقیت فنی دوستان و ارتباطشان در میزان فشارهایی که در خود احساس می کنند آنرا یافته و خدمتی را تحت عنوان حمایت آزاد فنی به این قبیل استفاده کنندگان ارائه دهند .
▪ جنبه های سواد رایانه ای
جنبه های سواد رایانه ای شامل:
- روشن کردن رایانه و جستجو
- ایجاد ، ویراستاری و چاپ اسناد
- توانایی در برقراری ارتباط با رایانه های مورد استفاده دیگر در پست الکترونیکی یا دسترسی به خدمات پیاپی
- مدیریت و ویراستاری تصویرها (از سلولهای تلفنی ، دوربین های دیجیتالی یا حتی خواندن)
- باز کردن برنامه ها و تامین اختلاف انواع برنامه
- سواد چند رسانه ای شامل:
۱) ساختن فیلم
۲) ساختن برنامه های صدا
۳) تاثیر بر یکدیگر
۴) ایجاد صفحات وب
- نظم عالی سواد رایانه ای شامل یک استفاده کننده که قادر است بپذیرد و یاد گیرند روشهای جدیدی را در مفاهیم گوناگون زمان استفاده از یک رایانه
▪ آینده
حتی فرایند رشد نیرو در رایانه های جدید استفاده کننده را در یک مکان موثردر مهارتهای رایانه ای مورد نیاز عملی ترغیب می نماید غالبا نرم افزار جدید دکمه های کاربردی ، آیکن ها و مکانهای تصویری کاملی در سعی برای انجام و توانایی استفاده سطح بالایی در نظر گرفته است . اغلب مردم زمانی از رایانه ها استفاده می نمایند که موقع مناسبی برای این کار نیست .
یکی از اهداف عمده در مهندسی رایانه ترسیم یک زبان طبیعی موثر است که ممکن است با تایین موعظه ، تایین زبان ساختاری و تصورات خودکار همراه باشد . این باید حذف نماید نیاز به سواد رایانه ای را در هر روز کاری و زندگی در محدوده هایی از قبیل ماشینهای که موجود هستند . مثالی از زبان طبیعی موثر در آینده می تواند بصورت فراگیر در سریهای استار ترک یافت شود که کارکترها را به سادگی به رایانه می گوید که آنها می خواهند بصورت معمولی از زبان انگلیسی استفاده کنند .