0

آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

 
fateme74
fateme74
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : تیر 1392 
تعداد پست ها : 3243
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

غيبت در روايات
o امام صادق عليه السلام فرمود: غيبت كننده اگر توبه كند، آخرين كسى است كه وارد بهشت مى شود و اگر توبه نكند، اوّلين كسى است كه به دوزخ برده مى شود.(217)
o امام رضا عليه السلام از امام سجاد عليه السلام نقل مى كند كه هر كس از ريختن آبروى مسلمانان خود را حفظ كند، خداوند در قيامت لغزشهاى او را ناديده مى گيرد.(218)
o پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمودند: هر كس زن يا مردى را غيبت كند، تا چهل روز نماز و روزه اش پذيرفته نمى شود.(219)
o پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمودند: در قيامت هنگامى كه نامه اعمال انسان به عدّه اى داده مى شود، مى گويند: چرا كارهاى خوب ما در آن ثبت نشده است ؟ به آنها گفته مى شود: خداوند نه چيزى را كم مى كند و نه آن را فراموش مى كند، بلكه كارهاى خوب شما به خاطر غيبتى كه كرده ايد از بين رفته است ، در مقابل افراد ديگرى هستند كه كارهاى نيك فراوانى در نامه عمل خود مى بينند و گمان مى كنند كه اين پرونده از آنان نيست ، به آنها مى گويند: به واسطه غيبت كردن ، نيكى هاى كسى كه شما را غيبت كرده ، براى شما ثبت شده است .(220)
o رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در آخرين سفر خود به مكّه فرمودند: خون شما و مال شما و آبروى شما محترم است ، همان گونه كه اين ماه ذى الحجة و اين ايام حج محترم است .(221)
o در روايات ، نام غيبت كننده در كنار كسى آمده كه دائماً شراب مى خورد.((تحرم الجَنّة على المغتاب و مُدمِن الخمر))(222)
o در روايات مى خوانيم : كسى كه عيوب برادر دينى خود را پى گيرى (و براى ديگران نقل ) كند، خداوند زشتى هاى او را آشكار مى كند.(223)
o پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در آخرين خطبه در مدينه فرمودند: اگر كسى غيبت كند، روزه او باطل است .(224) يعنى از بركات وآثار معنويى كه يك روزه دار برخوردار است ، محروم مى شود.
O پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمودند: يك درهم ربا از سى و شش زنا بدتر است و بزرگ ترين ربا معامله با آبروى مسلمان است .(225)
o در حديث مى خوانيم : نشستن در مسجد به انتظار نمازِ جماعت ، عبادت است البتّه مادامى كه غيبت نكنيم .(226)
جبران غيبت
o براى جبران غيبت هايى كه در گذشته مرتكب آن شده ايم اگر غيبت شونده از دنيا رفته است ، بايد توبه كرده و از درگاه خداوند عذرخواهى كنيم كه البتّه خداوند توبه پذير است . امّا در صورتى كه او زنده و در قيد حيات باشد، اگر به او بگوييم كه ما غيبت تو را كرده ايم ناراحت مى شود (به گفته بعضى از مراجع تقليد، نبايد به او گفت ، بلكه بايد بين خود و خداوند توبه كنيم و اگر امكان دسترسى به شنوندگان است ، به نحوى با ذكر خير و تكريم از آنها تحقير گذشته را جبران كنيم و اگر غيبت شونده ناراحت نمى شود از خود او حلاليّت بخواهيم .
O شيخ طوسى در شرح تجريد بر اساس حديثى از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مى فرمايد: اگر غيبت شونده غيبت را شنيده است ، جبران آن به اين است كه نزد او برويم و رسماً عذر خواهى كرده و حلاليّت بخواهيم ، امّا اگر نشينده است ، بايد هرگاه يادى از غيبت شونده كرديم ، براى او استغفار نماييم . ((انّ كفّارة الغيبة اءن تستغفر لمَن اغتبتَه كلّما ذكرتَه ))(228)
موارد جواز غيبت
o در مواردى غيبت كردن جايز است ، به بعضى از موارد آن اشاره مى كنيم :
1 در مقام مشورت ؛ يعنى اگر شخصى درباره ديگرى مشورت خواست ، ما مى توانيم عيب هاى كسى كه مورد مشورت است را به مشورت كننده بگوييم .
2 براى ردّ حرف ، عقيده باطل و اشخاصى كه داراى چنين اعتقاداتى هستند، تا مبادا مردم دنباله رو آنها شوند.
3 براى گواهى دادن بر ضد خلافكار نزد قاضى . همان گونه كه براى ردّ ادّعاهاى نابجا بايد حقيقت را گفت .
4 براى ردّ گواهى شاهدى كه مورد اطمينان نيست .
5 براى اظهار مظلوميّت ، بيان كردن ظلم ظالم مانعى ندارد.
6 كسى كه بدون حيا و آشكارا گناه مى كند، غيبت ندارد.
7 براى تقيّه يا ردّ ادعاهاى پوچ ، غيبت مانعى ندارد. مثلاً مى گويد: من مجتهدم ، دكترم ، سيّد هستم ، و مى دانيم كه او اهل اين صفات نيست ، جايز است به مردم آگاهى دهيم كه او اهل اين صفات نيست .
خطرات غيبت
o در غيبت كردن گناهان ديگرى نيز نهفته است از جمله :
1 اشاعه فحشا، نشر دادن بدى هاى مردم به قدرى خطرناك است كه نه تنها نشر، بلكه علاقه به نشر آن نيز عذابى دردناك دارد.(229)
2 تحقير وخوار كردن مؤ من .
3 سخن چينى .
4 جنگ و فتنه انگيزى .
5 ظلم و گناهان ديگر...
انواع غيبت
o غيبت گاهى با زبان ، گاهى با اشاره ، گاهى با نوشتن ، گاهى با عكس ، شكل و مجسمه ، گاهى با تقليد كردن از او و گاهى با سكوت كردن مى باشد.
مثلاً مى گويد: حيف كه دين جلو زبانم را گرفته است و با اين كلمه به همه مى فهماند كه فلانى عيب هاى زيادى دارد. و يا با گفتنِ الحمدللّه كه ما گرفتار نشديم ، مى فهماند كه فلانى گرفتار شده است .
گاهى با عيب گرفتن از خود مى فهماند كه ديگرى عيب دارد، مثلاً مى گويد: انسان ضعيف است ! ما همه كم صبريم ! يعنى او ضعيف و كم صبر است .
گاهى بعد از شنيدن غيبت مى گويد: سبحان اللّه ، اللّه اكبر و با اين ذكر گوينده را براى ادامه دادن به غيبت تشويق مى كند، و گاهى با زبان مى گويد: غيبت نكنيد، ولى قلباً دوست دارد بشنود، كه اين نفاق است .
آثار غيبت
الف : آثار اخلاقى واجتماعى
1 پيدا شدن كينه و از بين رفتن اعتماد و ايجاد اختلاف و فتنه در ميان مردم و كنار زدن افراد مفيد جامعه .
2 جراءت بيشتر بر گناه . زيرا همين كه انسان فهميد مردم از عيب و خلافكارى او آگاه شده اند و آبرويش رفته است ، جراءت او بر گناه بيشتر مى شود و تصميم بر ترك و توبه در او از بين مى رود.
3 نشر عيب مردم ، محيط و جامعه را آلوده و جراءت ديگران را بر گناه نيز اضافه مى كند.
4 حسّ انتقام را تحريك مى كند. زيرا همين كه غيبت شونده فهميد كه ديگرى آبرويش را برده ، به فكر مى افتد كه او نيز آبروى غيبت كننده را بريزد.
به عبارت ديگر غيبت كردن امروز ما، سبب جراءت مردم بر غيبت كردن از ما مى شود. ((لاتغتب فتغتب )) و كسى كه براى برادرش چاه بكند، خودش در آن مى افتد.(230)
ب : آثار اخروى
1 غيبت كردن ، سبب از بين رفتن حسنات و خوبى هاست .(231)
2 غيبت ، مانع قبول شدن طاعات الهى است .
3 غيبت كردن انسان را از مَدار ولايت الهى خارج و در مَدار ديگران قرار مى دهد.(232)
انگيزه وريشه هاى غيبت
1 گاهى ريشه غيبت ، عصبانيّت و غضب است . در بعضى كتب آسمانى آمده : اگر هنگام غضب مرا ياد كنى و كظم غيظ كنى ، من نيز هنگام غضب تو را ياد مى كنم و غضب نمى كنم .(233)
2 گاهى همسو شدن با ديگران عامل غيبت است ، او مى بيند كه ديگران از شخصى بدگوئى مى كند و چون مى خواهد خودش را همسوى آنان قرار دهد، او نيز غيبت مى كند، غافل از آنكه غضبِ نقد و قطعى خدا را مى خرد، به اميد محبوبيّت احتمالى نزد دوستان ! و برترى دادن رضاى مردم بر رضاى خداوند، بزرگ ترين خسارت است .
3 گاهى انگيزه غيبت ، بزرگ نشان دادن خود است ؛ يعنى ديگران را خراب مى كند تا خودش را بزرگ جلوه دهد. او نيز قهر قطعى الهى را مى خرد به آرزوى محبوب شدن احتمالى نزد مردم كه اين معامله پر خسارت است .
4 گاهى انگيزه غيبت ، مسخره كردن است ، غافل از آنكه او غيبت شونده را نزد افراد كمى تحقير مى كند، ولى خداوند در قيامت او را در برابر تمام خلائق تحقير خواهد كرد.
5 گاهى با اظهار تعجّب غيبت مى كند. مثلاً مى گويد: من تعجّب مى كنم كه فلانى با آن همه علم و اطلاعات چرا اين گونه شد! در حالى بايد تعجّب كند كه با اين كلمه چگونه آن همه عبادات خودش را به نابودى مى كشاند!
6 گاهى ريشه غيبت حسادت است .
7 گاهى براى سرگرمى ، از ديگران غيبت مى كند.
8 گاهى براى تبرئه خود از عيبى ، عيب را به گردن ديگران مى اندازد و غيبت مى كند.
9 گاهى از روى دلسوزى غيبت مى كند و مى گويد: من دلم براى فلانى كه گرفتار فلان مسئله شده است مى سوزد
البتّه عوامل متعدّد ديگرى نيز سبب غيبت مى شود.
شنيدن غيبت
o وظيفه شنونده ، گوش ندادن به غيبت ودفاع از مؤ من است . در حديث مى خوانيم : ((السّاكتُ شَريكُ القائل )) كسى كه غيبت را بشنود و سكوت كند، شريكِ جرم گوينده است .(234)
o پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: هر كس غيبتى را شنيد وآن را ردّ كرد، خداوند هزار درب شرّ را در دنيا وآخرت بر روى او مى بندد، ولى اگر ساكت بود و گوش داد، گناه گوينده براى او نيز ثبت مى شود.(235) و اگر بتواند غيبت شونده را يارى كند ولى يارى نكرد، خدا در دنيا و آخرت او را ذليل مى كند.(236) زيرا سكوت ، سبب مى شود افراد مفيدى در جامعه به حال فلج در آيند وكسى از آنها دفاع نكند.
O رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: اگر در مجلسى از كسى بدگوئى شد بايد آنان را از اين عمل باز دارد و از مجلس خارج شود.(237)
o در آيه 36 سوره اسراء مى خوانيم : هر يك از گوش و چشم و دل در قيامت مورد بازخواست قرار مى گيرند، بنابراين ما حق شنيدن هر حرفى را نداريم .
O در روايتى ، غيبت كردن ، كفر و شنيدن و راضى بودن به آن ، شرك دانسته شده است .(238)
شيوه هاى ترك غيبت
1 توجّه به خطرات غيبت و آثار منفى آن كه در صفحات قبل به آن اشاره شد.
2 ياد عيب هاى خود. حضرت على عليه السلام مى فرمايد: چگونه عيب مردم را مى گوئى در حالى كه خودت يا مثل همان خلاف را دارى و يا بدتر از آن را مرتكب شده اى و بر فرض آن عيب را ندارى ، همين جراءت تو بر نقل خلاف و عيب ديگران ، از عيب آنان بدتر است .(239)
در روايات مى خوانيم : خوشا به حال كسى كه عيب خودش او را مشغول كند (و به فكر اصلاح باشد) و كارى به عيب مردم نداشته باشد.(240)

تذكّرات
o در پايان بحث غيبت ، چند تذكّر لازم است :
1 حرمت غيبت تنها در اين سوره و اين آيه نيست ، بلكه از آيات ديگر مانند آيه (ويل لكلّ همزة لمزة )(241) واى بر هر عيبجوى هرزه گو و آيه (لايحبّ اللّه الجهر بالسوء)(242) خداوند دوست ندارد بدى هاى مردم علنى شود، نيز حرام بودن غيبت استفاده مى شود.
2 در غيبت بايد انگيزه عيب جويى باشد، ولى اگر عيب مردم را براى اصلاح ديگران گفتيم ، مانعى ندارد هر چند شخص راضى نباشد. مثلاً اگر خصوصيّات بيمار را به پزشك بگوييم گرچه بيمار راضى نباشد، اشكالى ندارد.
3 در غيبت بايد شخص معيّن باشد، اگر گفتيم : بعضى چنين و چنانند و مردم مصداق آن بعض را ندانند مانعى ندارد.
4 گاهى عنوان غيبت در كار نيست ، ولى گفته ها به عنوان توهين ، تحقير، اشاعه فحشا مى باشد كه حرام است .

دوشنبه 24 تیر 1392  3:29 AM
تشکرات از این پست
S4D3GH saeedakh tahmores
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

از پیامبر اسلام (ص) روایت شده است: دنبال كشف و یافتن لغزش های مومنان نباشید؛ هر كسی دنبال خطاهای برادرش باشد خدا هم در پی خطاها و عیوب او خواهد بود و هر كس را خدا در پی لغزش هایش بیافتد او را رسوا می سازد، هر چند در درون خانه اش باشد.

در اسلام تاکید شده که گناهان فردی كه اشخاص در خفا انجام می دهند نباید از آنها تجسس و تفتیش شود. رسول گرامی اسلام (ص) هم در حدیثی فرموده است: من فرمان نیافته ام كه دل های مردم را سوراخ كنم یا شكم هایشان را بشكافم (یعنی كار من تفتیش و تجسس نیست).

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

دوشنبه 24 تیر 1392  3:32 AM
تشکرات از این پست
yasbagheri S4D3GH saeedakh tahmores
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

براى جلوگيرى از بدگمانى نسبت به ديگران بايد به اين نكات توجه داشت:
1ـ بايد در همان مرحله فكر و ذهن، گمان بد را دفع نمود و اجازه ريشه دار شدن به آن نداد.
2ـ بايد راه‏هايى را كه ممكن است با آن عمل و يا رفتار فردى را كه به او بدگمان شده‏ ايم، توجيه كنيم، بررسى نماييم و تا ممكن است عمل او را به نحوى توجيه كنيم و براى آن وجه درستى بسازيم.
3ـ توجه داشته باشيم كه خود ما بدگمانى ديگران را در مورد خود نمى‏ پسنديم، پس براى ديگران نيز نپسنيدم.
4ـ به رفتارهاى خوب و جنبه‏هاى مثبت فردى كه به او بدگمان گشته‏ايم توجه كنيم و تنها به امورى كه موجب بدگمانى ما شده اكتفا نكنيم.
5ـ به دعا و توسل به ائمه(ع) از خداوند بخواهيم دلِ ما را از آلودگى‏ها و بدبينى‏ها پاك كند تا به ديگران محبت بورزيم.
6ـ به حدى به ضعف و نقايص خود بپردازيم تا فرصتى براى پرداختن به عيوب ديگران نيابيم.
سوء ظن نسبت به ديگران موجب وارد شدن ضررهاى فراوان معنوى و حتى مادى به انسان مى‏گردد: حضرت على(ع) فرمود: «مراقب باش كه سوء ظن بر تو غلبه پيدا نكند، به درستى كه بدگمانى هيچ رفاقتى را بين تو و دوستت باقى نمى‏گذارد»

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

دوشنبه 24 تیر 1392  3:34 AM
تشکرات از این پست
yasbagheri S4D3GH saeedakh tahmores
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

تفتیش عقاید هم ناپسند است. سین جیم كردن افراد تا به عقاید و باورها و افكار آنان دسترسی پیدا كنیم، ناپسند است و گاهی سبب از دست دادن دوستان می شود. در كلمات امام صادق(ع) است: از اعتقادات و افكار مردم تفتیش نكن كه بی دوست می مانی

در اکثر جوامع افراد با عقاید و سلایق مختلف نزدگی می كنند و با هم دوست هستند و زندگی مسالمت آمیزی دارند یا گرایش به افكار و اعتقادات خاصی میان مردم مرزبندی ایجاد كرده است، فلذا ضرورتی ندارد كه انسان تفتیش عقاید كند زیرا چه بسا وقتی فهمید افكارش با آن شخص ناهمگون و ناسازگار است روابطش تیره شود و دوستی ها به هم خورد.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

دوشنبه 24 تیر 1392  3:36 AM
تشکرات از این پست
yasbagheri S4D3GH saeedakh tahmores
nazaninfatemeh
nazaninfatemeh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 81124
محل سکونت : تهران

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

معناي غيبت و موارد جواز آن:
مسأله غيبت عبارت است از بدگويى و پرده‏درى نسبت به حيثيت و آبروى افراد و اينكه در غياب شخصى كارهاى بد و ناپسند و يا عيوب و نقائص جسمى و اخلاقى او را براى ديگران بازگو كردن و به طور كلى گفتن هر چيزى كه غيبت شونده از گفتن آنها ناراحت مى‏شود.
ولى غيبت در موارد خاصى جايز شمرده شده است از جمله:
الف) در مقام مشورت در امور خطيري نظير ازدواج، که اگر انسان عيبي سراغ دارد بايد بگويد
ب ) طرف متجاهر به فسق باشد؛ يعنى، هيچ گونه پروايى نداشته باشد كه علناً به گناه و معصيتى دست بزند، كه در خصوص گناه علنى او غيبت جايز است.
ج) ممكن است فردى را براى سمتى نظير نمايندگى يا رياست قسمتى خاص، نامزد نموده و مورد بحث قرار دهند. در اينجا انسان مى‏تواند اگر نقطه ضعفى را اطلاع دارد كه خداى ناخواسته با پيدا كردن آن سمت، به اسلام و انقلاب ضربه مى‏زند، به مسؤولين گوشزد كند،
د) فرض بفرماييد بيمارى است كه نمى‏خواهد بعضى از اسرارش نزد طبيب فاش شود و از طرفى چاره‏اى نيست و طبيب براى معالجه بايد بداند. در اينجا نيز مى‏توان على‏رغم خواست بيمار، پزشك معالج او را در جريان امر قرار داد. غيبت نسبت به گناهان پنهانى جايز نيست و در نتيجه اگر شخص مبتلا به ارتكاب گناهى است كه ديگران از آن خبر ندارند، ذكر آن گناه حرام است.

از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست

دوشنبه 24 تیر 1392  3:44 AM
تشکرات از این پست
yasbagheri S4D3GH saeedakh tahmores
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

تجسس در زندگی دیگران و غیبت کردن از او از ناپسندترین رفتارهای یک انسان است. کاشکی بتونیم وقتی از کسی نقد یا انتقادی داریم حرفمون رو به خود شخص بزنیم. البته به صورت امر به معروف و نهی از منکر. چرا با این کار اگر چنین چیزی صحت داشته باشد به شخص مشکل یا ضعفش را گوشزد نموده ایم تا بکوشد برای از بین بردن آن ولی اینکه بخواهیم آبروی مومنی را نزد دیگران ببریم عمل ناپسندی است و  بخشوده نشدنی. مگر آن که از همان شخص حلالیت بطلبیم.

تجسس و غیبت از دیگران یکی از آفات اجتماعی است. عیبت کردن سبب سرد و سست شدن روابط اجتماعی می شود. در واقع غیبت کردن خود موجب ارتکاب به سایر گناهان می گردد.

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

دوشنبه 24 تیر 1392  11:13 AM
تشکرات از این پست
S4D3GH saeedakh tahmores
mansoor67
mansoor67
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 3583
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

تا تجسس بی سبب ســــــرمایه شده

غیبت و کاوش  به فروع وسایه شد

 این بدان دوری زغبیت با مــــــرام 

خود سبب صد دوستی همسایه شد.

فی البداهه: منصور مقدم 24/4/92

دوشنبه 24 تیر 1392  11:39 AM
تشکرات از این پست
S4D3GH saeedakh nazaninfatemeh tahmores
S4D3GH
S4D3GH
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 2659
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

سلام به همگی ، دوستان تمام گفتنی ها رو در مورد عمل غیبت گفتند ، منم یه دوبیتی بهش اضافه میکنم :

هرکس بد ما بخلق گوید

ما سینه ز او نمی خراشیم

ما خوبی او بخلق گوییم

تا هردو دروغ گفته باشیم !!!

دوشنبه 24 تیر 1392  2:09 PM
تشکرات از این پست
saeedakh nazaninfatemeh tahmores
hooshyar
hooshyar
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تعداد پست ها : 75
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان


ابوذر ـ علیه الرحمه ـ از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) درباره غیبت پرسید، حضرت فرمودند:
«ذکرک أخاک بما یکره»
(غیبت آن است که راجع به برادر مسلمانت چیزى بگویى که اگر بشنود ناراحت شود).
 پیامبر اکرم در حدیثى دیگرى غیبت را اینگونه تعریف کرده است:
«الغیبة ذکرک أخاک بما یکره قیل له: أرایت ان کان فى أخى ما أقول؟ قال: ان کان فیه ما تقول فقد أغتبته و ان لم یکن فقد بهته»
(غیبت یاد کردن برادر دینى است با آنچه او (از بیانش) کراهت دارد از آن حضرت سؤال شد. آیا به نظر شما اگر درباره برادرم آنچه مى گویم باشد، باز هم غیبت است؟ فرمود: اگر (آن عیب) در او باشد و (بیان کنى) غیبت او را کرده اى و اگر نباشد به او تهمت زده اى).
 

دوشنبه 24 تیر 1392  2:12 PM
تشکرات از این پست
saeedakh nazaninfatemeh tahmores S4D3GH
hooshyar
hooshyar
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تعداد پست ها : 75
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

امام صادق (ع) مى فرماید:
«الغیبة أن تَقُولُ فى أخیک ما ستره اللّه علیه»
(غیبت آن است که درباره برادر دینى ات، عیبى را که خداوند بر او پوشانده است بگویى).
و حضرت امام موسى کاظم(علیه السلام) مى فرماید:
«من ذکر رجلا من خلفه بما هو فیه مما عرفه النّاس لم یغتبه و من ذکره من خلفه بماهوفیه ممّالایعرفه النّاس أغتابه ومن ذکره بما لیس فیه فقد بهته»
«کسى که دیگرى را در غیاب او با آنچه در او هست و مردم از آن اطلاع دارند، یادش کند غیبتش را نکرده، ولى اگر به آنچه در او هست و مردم از آن بى خبرند او را یاد کند، غیبتش را کرده و اگر او را به آنچه در او نیست، یاد کند به او بهتان زده است».

 
 

دوشنبه 24 تیر 1392  2:17 PM
تشکرات از این پست
saeedakh nazaninfatemeh tahmores S4D3GH
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

سلام به دوستان

امیرمؤمنان علی(ع) می‏فرماید:الغیبه جهد العاجز. غیبت تلاش انسان ناتوان است.
 
کسانی که قدرت و تکیه گاهی داشته باشند (به ویژه از لحاظ معنوی) هرگز زبان به غیبت نمی‏آلایند
دوشنبه 24 تیر 1392  2:51 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh tahmores S4D3GH
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

تقویت معرفت و شناخت به خدا و ایمان و اعتقادات، بهترین راه پیشگیری و درمان ریشه ای غیبت است. زیرا مهم ترین عاملی که در مبارزه با عوامل فساد و بیماری‌های معنوی و نفسانی مؤثر و کارساز است، عنصر ایمان است؛ تقویت ایمان به خدا و روز حساب، باعث خوف و خشیت، از عذاب شدید الهی، و اجتناب از همه گناهان و معاصی، پیدایش روح تواضع و تسلیم و تهذیب نفس و تزکیه و اعتلای روح می‌گردد

دوشنبه 24 تیر 1392  2:54 PM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh tahmores S4D3GH
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

از برخی روایات استفاده می شود که گوش کننده غیبت همانند غیبت کننده است؛ چنان که امام علی(ع) فرمود:" گوش کننده به غیبت، نیزغیبت کننده است."
 
 
" ای علی! کسی که نزد او برادر مسلمانش غیبت شود و بر یاری کردن برادرش- دفع غیبت او- توانا باشد و او را یاری نکند، خداوند او را در دنیا و آخرت رسوا می کند."
 
دوشنبه 24 تیر 1392  2:56 PM
تشکرات از این پست
tahmores S4D3GH
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

شهید ثانی کلامی در این زمینه دارد و آن این که از بدترین انواع غیبت، غیبتی است که اهل علم با برخی جمله ها مرتکب می شوند؛ مثلاً وقتی سخن از کسی به میان می آید، او می گوید: الحمدلله که ما اهل ریا و خودنمایی نیستیم این شخص در حقیقت مرتکب غیبت شده، زیرا به طرف فهمانده است که شخص مورد نظر اهل ریا و خودنمایی است

دوشنبه 24 تیر 1392  2:58 PM
تشکرات از این پست
tahmores S4D3GH
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:آیه نورانی شب پنجم ماه مبارک رمضان

ايمان ، تعهد آور است و هر كس ايمان دارد بايد از يك سري اعمال دوري نمايد.
 
      براي دوري از گناهان حتمي ، بايد از گناهان احتمالي اجتناب كنيم.
 
    اصل بر اعتماد، كرامت و برائت انسان ها است.
 
     گناه، گرچه در ظاهر شيرين و دلنشين است، ولي در ديد باطني و ملكوتي ، خباثت آور و تنفر آور است.
 
     همانگونه كه مرده قدرت دفاع از خود را ندارد ، شخصي كه مورد غيبت قرار گرفته است ، چون حاضر نست قدرت دفاع ندارد
دوشنبه 24 تیر 1392  3:00 PM
تشکرات از این پست
S4D3GH
دسترسی سریع به انجمن ها