همه ادیان و مکاتب مورد تهدید جریانی به نام افراط گرائی قرار گرفته اند.یکی از فرقه های افراطگرا،فرقه موسوم به اهل حق است که غلو در مقام امام علی علیه السلام از سرفصلهای اعتقادی آنان است و در واقع از فرقه های غلات محسوب می شوند.
اهل حق یازده خاندان دارد که یکی از خاندانهای یازده گانه اهل حق شاه حیاسی(شاه هیاس،ایاز)است.موسس این خاندان از اهل حق شاه ایاز بوده و طبق نوشته های منسوب به این فرقه در سال ۱۱۲۵هجری متولد و از همان دوره جوانی خود را مظهر الوهیت خوانده است.
این خاندان از اهل حق به دروایش معروف هستند(یعنی خاندانی که انتسابش به موسس فرقه معلوم نیست)و از سادات محسوب نمی شوند.
درسلسله رهبران خاندان شاه حیاسی در سالهای ۱۳۳۸تا۱۳۵۳فردی به نام نور علی الهی رهبری این خاندان از اهل حق را برعهده میگرد.در این سالها نور علی الهی با زیرکی تمام زمینه های تشکیل یک جریان مذهبی و سیاسی را که بعدها به نام مکتب ضاله نور علی الهی معروف شد فراهم آورد.در فاصله زمانی تشکیل جریان مکتب ضاله نور علی الهی رهبران اهل حق بر علیه نور علی الهی موضعگیری کردند واو را مرتد و مکتبش را گمراه کننده معرفی کردند.
نور علی الهی کیست؟!
او در سال ۱۲۷۴در روستای جیحون آباد صحنه کرمانشاه به دینا آمد و از کودکی در کنار پدر که یکی از بزرگان اهل حق بوده به ریاضتهای غیر شرعی می پرداخته و بعد از فوت پدر در سن۲۸سالگی زادگاه خود را ترک کرده و ساکن تهران گردید.
فتح الله جیحون آبادی معروف به نور علی الهی مدت ۲۸ سال وارد کارهای دولتی شد(۱۳۰۸-۱۳۳۶)وی در شهرهای کرمانشاه،قم،تهران و شهرهای دیگر قاضی رژیم پهلوی بود.وی در سن۶۲سالگی بازنشسته و این زمانی بود که افکار شیطانی در قالب یک خواب شوم سرنوشت نور علی الهی را سیاه تر از قبل نمود.
نور علی الهی
او شروع و جرقه آغاز مکتب ضاله خود را مستند به یک خواب نموده و بیان می کند(در زیارت نجف که بودم سوال کردم خداوندا این رویه ای که من اتخاذ کرده ام آیا اشتباهی دارد یا نه؟شب حضرت مولا آمدند و فرمودند:دین تو دین ابداعی است ولی نیک ابداعی است در این موقع پرده عوض شد و دیدم دو نفرآمدند و با هم صحبت می کنند یکی به دیگری می گوید:دیدی که خود مولی آمد و دین فلان کس(نور علی) را تصویب نمود،پس فلان کس پیغمبر شد.{آثارالحق جلد یک صفحه۶۴۴گفتار۱۹۳۹}
آری تمامی دین سازان همینگونه کارشان را آغاز کردند!افسوس که مجال ارائه شواهد بیشتر نیست اما اگر سرآغاز فعالیت شیخیه ،بابیه،بهائیت و……… را مورد مطالعه قرار دهید چیزی نظیر همین مطلب دستگیرتان خواهد شد.
نور علی الهی در خصوص حل تعارضات بین اسلام و اهل حق سعی فراوان نموده اما نه تنها موفق نبود بلکه ادعاهائی مطرح کرد که بعدها چه از طرف رهبران اهل حق چه از طرف علمای شیعه رد شد.از جمله ادعاهای او می توان به موراد ذیل اشاره نمود:
۱-ادعای تاسیس دین جدید{آثارالحق جلد یک صفحه۶۴۴گفتار۱۹۳۹}
۲-ادعای پیامبری{آثارالحق جلد یک صفحه۶۴۴گفتار۱۹۳۹}
۳-ادعای حل مشکل علمی ابن سینا در خواب{آثارالحق جلد۱)
۴-ادعای تحریف به تحذیف قرآن کریم({آثارالحق جلد یک صفحه۳۹۴گفتار۱۳۰۸}
۵-نور علی الهی در جائی می گوید:ذات علی وسلطان یکی است وشیدای هر دو هستم اما سلطان را از علی بیشتر دوست دارم.(آثارالحق ج۱ص۵۳۶گفتار۱۷۲۵)
و هزاران ادعای دیگر که مجال بحث در مورد آنها وجود ندارد.
نور علی الهی دارای آثار مکتوبی از قبیل کتاب برهان الحق می باشد.برهان الحق به منزله رساله عملیه سلوکی پیروان مکتب اوست.(به فتوای تمامی مراجع کتابهای نور علی الهی ضاله و خرید و فروش آن جایز نیست) وی علاوه بر تالیف به سخنرانی های دامنه دار در محافل اهل حق می پرداخته که مجموعه سخنان او به وسیله فرزند او دکتر بهرام الهی گردآوری و در دو جلد با عنوان آثارالحق منتشر شده است و هم اکنون تعالیم او به وسیله فرزندش با رنگ و لعاب علمی در جامه جدید و فریبنده عرضه می شود.
پس از فوت نور علی الهی شیخ جانی(خواهر نور علی الهی) برای مدتی کوتاهی رهبری این مکتب را در ظاهر بر عهده داشت اما در واقع صحنه گردان مکتب در این ایام هم کسی جز بهرام الهی نبود. دکتر بهرام، فرزند نور علی، به قدرت رسید و رهبری جریان انحرافی مکتب را به عهده گرفت. با به قدرت رسیدن دکتر بهرام، وی با کمکهای مالی فراوان همسرش به نام مینو توکلی و با بهرهگیری از هدایتها و مساعدتهای سرویس جاسوسی فرانسه، فرقه مکتب را با ترمیم روشها و ساماندهی امورات به یک سازمان پیچیده منظم، مانند گروهک منافقین تبدیل کرد. نامبرده در حال حاضر متواری است و از کشور فرانسه این جریان را هدایت میکند. او با به روز کردن تفکرات عناصر مکتبی، موفق به تحقق بسیاری از آرزوهای پدرش که در آن زمان شرایط تحقق و علنی شدن آنها برای نور علی فراهم نبود، شده است. ساختار تشکیلاتی تدوین شده در زمان دکتر بهرام برای مکتب را میتوان بدین شرح ترسیم نمود:
الف- مکتب به لحاظ تشکیلاتی به روش گروهک منافقین عمل نموده و یک کپی برداری از این گروهک میباشد، بدین صورت که خود دکتر بهرام در نزد مکتبیون به عنوان رهبر معنوی فرقه و تشکیلات به شمار میرود و همسرش، مینو توکلی، مسئولیت هدایت اجرایی تشکیلات را بر عهده دارد.
ب- این فرقه در تربیت نیروهای وابسته، با راهاندازی کلاسهای آموزشی موسوم به کلاسهای جانبی و جَم عمومی برای تمامی مقاطع سنی تحصیلی از روشهای تربیتی بهائیت تقلید میکند.
گفتنی است که دکتر بهرام الهی در یک اقدام حساب شده و تشکیلاتی در سال۱۳۶۳ هـ ش تمامی وابستگان فرقهای خود را ملزم نمود که با تراشیدن سبیلها، خود را شیعه اثنی عشری معرفی نمایند. این کار دکتر بهرام، حاشیهای امن برای مریدان این فرقه درست کرده است.
مناطق محل سکونت مکتبیها:
صحنه کرمانشاه، هشتگرد کرج، کلاردشت و مناطقی از گرمسار، از جمله مناطق محل سکونت این خاندان میباشد.
ماندانا یادگاری
www.feraq.ir