0

حجاب براى سالم ماندن روح انسانه

 
samanehtajafary
samanehtajafary
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 2436
محل سکونت : خراسان رضوی

حجاب براى سالم ماندن روح انسانه

روايات:

حال كه بحث از آيه 85 و 95 شد و زواياى گوناگون آن دوروشن گرديد، رواياتى را به عنوان تاييد كننده كه در ذيل دو آيه، 85 و 95 آورده شده، يادآور مى‏شويم:

1.امام صادق(ع) مى‏فرمايد:

«يستاذن الذين ملكت ايمانهم والذين لم يبلغوا الحلم منكم ثلاث مرات.كما امركم الله عزوجل ومن بلغ الحلم فلا يلج على امه و لاعلى اخته ولا على خالته ولا على ماسوى ذلك الا باذن فلا ياذنوا حتى يسلموا و السلام طاعة الله عزوجل.» (58)

ملك يمين‏هاى شما و فرزندان نابالغ شما،همان‏گونه كه خداوند امر فرموده به شما، در سه نوبت اجازه مى‏گيرند.هركس به سن بلوغ رسيد،به هيچ‏روى،بر مادر،دختر، خاله و غير اينان، بدون اجازه وارد نمى‏شود.و اجازه نمى‏دهند، تا سلام كند;زيرا سلام، پيروى از خداوند است.

2.روايتى ديگر،همانند اين روايت،از امام باقر(ع) رسيده است. (59)

3.در الدرالمنثور روايتهاى، بسيارى در اين باب نقل شده، از جمله:

«راوى از پيامبر(ص) مى‏پرسد:آيا براى وارد شدن بر مادرم،بايد اجازه بگيرم؟

حضرت مى‏فرمايد:بله.

راوى مى‏پرسد:با مادرم در يك اتاق زندگى مى‏كنم، آيا براى وارد شدن بر ايشان، بايد اجازه بگيرم؟

پيامبر(ص) مى‏فرمايد: اجازه لازم است.

راوى مى‏گويد: من خدمتگزار مادرم هستم، آيا هر گاه وارد مى‏شوم، بايد اجازه بگيرم؟

حضرت فرمود: آيا دوست دارى وى را برهنه ببينى؟

گفت: نه.

فرمود: پس اجازه بگير و وارد شو.» (60)

اين روايت، با دو سند: «ابن جرير عن زيدبن اسلم، ان رجلا سال النبى‏» و«ابن‏جرير و بيهقى عن عطاء بن يسار: ان رجلا قال يا رسول الله.» نقل شده است.

روايت نشان مى‏دهد كه اجازه گرفتن براى اين است كه مادر، برهنه ديده نشود. عريان در اين‏جا، اعم است از برهنگى كامل كه حتى عورتین او ديده شود، يا نيمه برهنگى كه سينه، شكم، ران و... ديده شود. ولى به قرينه رواياتى كه از ابن‏مسعود و حذيفه، نقل شد: «ان لم‏تفعل رايت منها ما تكره‏» يا «ما على كل احيانها تحب ان تراها» معلوم مى‏شود كه مراد از برهنگى در حدیث نبوى، برهنگى كامل نيست و روايات، تاييد كننده همان چيزى است كه از آيه برداشت‏شده.

خلاصه بحث:

1. حكم حجاب، كم‏كم و به مرور زمان، نازل شد و از خانه پيامبر اسلام(ص) شروع شد و سپس به ديگر خانه‏ها و خانواده‏ها سريان يافت.

2. حجاب براى سالم ماندن روح انسانها قرار داده شده است: (ذلكم اطهر لقلوبكم وقلوبهن).

3. جلباب (ل چادر) افزون بر تكليف، حقى بوده براى خانمهاى پاكدامن كه در ابتداء، جنبه حق بودن آن برترى داشته است.

4. پيش از آمدن حكم حجاب، زنان ، غير از سروگردن، گريبان و دستها را تا حدود آرنج، باقى بدن خود را مى‏پوشانده‏اند. ظاهر بودن كمر، سينه، رانها و... رايج نبوده است. بنابراين، گروههاى استثناء شده، همان جاهايى كه به طور معمول نمى‏پوشانده‏اند مجاز هستند كه نگاه كنند و جايز بودن نگاه كردن به رانها، سينه، ساقهاى پا و... از آيه به دست نمى‏آيد.

5. حكم حجاب، حكم فراگير است و گروههاى استثناءشده به خاطر ضرورت و... بوده است.

6. اصل در مساله حجاب، جداسازى كامل محيط مرد و زن از يكديگر است، به گونه‏اى كه هر دو بتوانند در جامعه به كار و تلاش بپردازند و تماسها و برخوردها دراندازه بسيار كمى باشد.

7. حجاب و پوشش، مساله‏اى شخصى است و بازشناسى «ماظهر» و ضرورتها به عهده خود افراد است و از اين آيات حكم و وظيفه‏اى براى مسؤولان امر و متوليان امور روشن نشد.

8. در اين آيات هيچ بحثى درباره «مادر همسر» مطرح نشد و از هيچ يك از واژگان آيات روشن نشد كه داماد مى‏تواند به مادر همسر خود نگاه كند.

بله، از آيه 32 سوره بقره روشن مى‏شود: ازدواج با مادر همسر حرام است، همان گونه كه ازدواج با مادر، خواهر، دختر، عمه، خاله، دختر برادر و دختر خواهر حرام است، ولى ملازمه‏اى بين حرام بودن ازدواج با حلال بودن نگاه كردن وجود ندارد.

منبع:حجاب


یک شنبه 9 تیر 1392  10:04 AM
تشکرات از این پست
iran313 rashon mina_k_h
iran313
iran313
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مرداد 1390 
تعداد پست ها : 1561
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حجاب براى سالم ماندن روح انسانه

 

مسیح و حجاب

امیدوارم لبخند امام زمان روزی شما باشد. باتشکر/

 

یک شنبه 9 تیر 1392  10:34 AM
تشکرات از این پست
mihan313
دسترسی سریع به انجمن ها