هن لباس لكم و انتم لباس لهن
آنها لباس (و موجب عفت) شما هستند و شما لباس آنها؛ (هر دو زينت هم) و سبب حفظ يكديگريد.
(بقره 187)
يكي از ويژگي هاي زنان خوب آن است كه موجب عفت شوهرانشان باشند. به عبارت بهتر، چنين زناني چنان عمل مي كنند و به خواسته هاي منطقي و شرعي همسرانشان از جهت كمي و كيفي آنقدر اهميت مي دهند كه شوهرانشان رادر دايرهء عفات نگه مي دارند.
همسر چنين زني، هرگز احساس كمبودي در زندگي خانوادگي، جنسي و احساسي خويش نمي كند و وجود او سيراب و لبريز از كاميابي هاي لذتبخش روحي و رواني و جسمي است.
مفسر تفسير نمونه ذيل اين آيه نوشته است:
دو همسر (خوب و مناسب) يكديگر را از انحرافات حفظ مي كنند، عيوب هم را مي پوشانند و وسيلهء راحتي و آرامش همند و هريك زينت ديگري است. اين تعبير نهايت ارتباط معنوي مرد و زن و نزديكي آنها به هم و نيز مساوات آنها را در اين زمينه كاملا روشن مي سازد، زيرا همان تعبيري كه دربارهء مردان آمده، دربارهء زنان هم آمده است بدون هيچ تغيير.
پيامبر اسلام (ص) در اين باره فرموده اند:
جهاد زن، خوب شوهر داري كردن است. 1
مفسر تفسير مبين ذيل آيه فوق آورده است:
همانطوري كه لباس عيوب انسان را مي پوشاند و به آدمي زينت مي دهد و بد ن را از سرما و گرما حفظ مي نمايد، همسران نيز عيوب يكد يگر را مي پوشانند و هركدام ز ينت ديگري هستند و در حوادث مد د كار همند. "فالآن با شروهن "؛ اگرچه جمله بصورت امر آمده ولي مباح بودن آميزش، استنباط مي شود و ممكن است طبق روايتي كه از امام صادق (ع) نقل شده استفادهء استحباب (آميزش) نيز بشود.
مفسر تفسير راهنما نيز ذيل اين آيه نوشته است:
- زن و شوهر، لباس عفات يكديگرند و هر كدام مايهء پرهيز ديگري از گناهان جنسي است.
- غريزهء جنسي، غريزه اي نيرومند و كنترل آن براي عموم مردم امري دشوار است.
1- نهج الفصاحه، ح، 1403
... ولعبد مومن خير من مشرك
كنيز مومن از، زن آزاد بت پرست بهتر است (بقره 221)
از ويژگي هاي مهم زنان خوب، ايمان آنها است. اين ويژگي،
از خصوصيات اصلي و ركن مهم شخصيت زنان شايسته محسوب مي شود.
ساير خصوصيات زنان از قبيل: زيبايي، خانواده، ثروت، علم و... براي انتخاب همسر، پس از اينكه مشخص شد آنها مومنه هستند بايد مورد توجه و دقت نظر قرار گيرد.
بنابراين در عرصهء خواستگاري، اولين و مهمترين امري كه
بايد مورد بررسي قرار گيرد، ايمان همسر است.
مفسر تفسير نمونه ذيل آيه آورده است:
تحريم ازدواج با مشرك بخاطر اين است كه آنها معاشران خود
را، بخصوص اگر معاشرت از نظر زناشويي باشد كه شدت تاثير و تاثر آن بيشتر و عميقتر است بطرف بت پرستي و روحيات
ناپسندي كه از بت پرستي (و ساير رذايل اخلاقي كه در افراد غير مومن است) سرچشمه مي گيرد، دعوت مي كنند كه سرانجامش قهر خداست. خلاصه آشنايي آنها از دريچهء ازدواج نا آشنايي با خدا و نزديك شدن با آنان (موجب) دوري از خداست.
پيامبر اعظم (ص) در اين باره فرموده اند: (براي همسری خويش) زن ديندار بجوييد. 1
آيت الله سيدعلي غيوري ذيل اين آيه در تفسير مبين نوشته است: زنان و مردان مشرك با گفتار و كردارشان همسران خود را به آتش و عذاب دعوت مي كنند و اگر (همسرانشان) از دعوت آنها به شرك و بت پرستي روي گردانند و به گفتارشان گوش ندهند، عداوت و دشمني بينشان برقرار شده و كانون خانواده كه بايد مملو از مهر و محبت و صفا و صميميت باشد، براي هميشه به آتش قهر و غضب مبدل مي گردد و سرانجام دچار عذاب ابدي خواهند شد. (بنابراين فلسفهء عد م ازدواج با همسران غير مومنه معلوم مي شود). مفسر تفسير راهنما هم ذيل اين آيه آورده است:
- حرمت ازدواج مومنان با زنان مشرك مگر در صورتي كه ايمان بيا ور ند.
- بايد ايمان (زن) معيار اصلي در انتخاب همسر باشد، نه زيبايي - برتري ارزش ايمان، نسبت به ظواهردنیوی (زيبايي، ثروت و...)
1- نهج الفصاحه ح 832
عباسعلي كامرانيان
منبع: حوزه