منوریل قم پروژهای است که در شهر قم در حال اجرا است و با توجه به حساسیتهای ایجاد شده برای این پروژه آینده آن بر روی ریلهای تردید در حرکت است.
به گزارش خبرنگار مهر، منوريل قم، پروژهای که بارها درباره آن سخن گفته شده است و از ابتدای ورود به شهر قم اما و اگرها و موافقان و مخالفان فراوانی داشته است، خدشه به سیمای حرم، غیرکارشناسی بودن طرح، هزینه زیاد و عدم کارایی آن در مسیر ساخته شده از جمله انتقادات وارد به این طرح است.
با توجه به اینکه مترو قم در حال حاضر به دلیل عدم تخصیص اعتبار در آستانه توقف است انتقادات به طرح منوریل که مورد توجه دولتمردان است بیش از بیش افزایش یافته است و از سویی دیگر برخی از زمزمهها حاکی از عدم رعایت قانون در ساخت این پروژه است به گونه ای که عباس فرزادنيا مديركل بازرسي استان قم در نشستي خبري كه در اسفندماه سال گذشته برگزار شد اظهار داشت: سازمان قطار شهري بدون رفع اشكالاتي كه در مطالعات فاز اول اين طرح وجود داشت، انجام تشريفات فاز دوم را آغاز كرده است كه اين تشريفات نيز در حال حاضر داراي مشكلات قانوني است.
همچنین محمدرضا باقرپناهي، رئيس شوراي اسلامي استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون مشکلات قانونی وارد بر پروژه منوریل قم اظهار داشت: سازمان بازرسي كل كشور به دادستان قم اعلام كرده است كه پروژه منوريل به لحاظ عدم مطالعات كارشناسي و تخلفات قانوني بايستي متوقف و ابزار كارگاههاي اين پروژه نيز بايد توقيف شود.
وی در ادامه اظهار کرد: تاکنون در این زمینه اقدامی انجام نشده و به همين دليل بحث پروژه منوريل به رئيس قوه قضائيه منتقل شده تا بتوان در اين رابطه اقدام فوري صورت گيرد.
هزینه گزاف ساخت این پروژه نسبت به مترو نیز از دیگر دلایل مخالفان اجرای این طرح در قم است، مترو به توجه به اینکه 80 درصد تجهیزات آن در داخل کشور ساخته میشود نسبت به منوریل که تقریبا صددرصد تجهیزات وارداتی دارد هزینه ساخت کمتری را خواهد داشت.
از سویی دیگر با توجه به بافت شهر قم و مناطق در نظر گرفته شده برای عبور مترو، این وسیله حمل و نقل عمومی قادر به جابه جایی مسافران بیشتری را نسبت به منوریل دارد. نکتهای که مخالفان تاکید فراوانی بر آن دارند و از سویی دیگر موافقان این طرح بر جنبه توریستی بودن و جاذبه این طرح تاکید میورزند.
در عين حال با توجه به اينكه پروژه منوريل قم از جمله پروژههاي مهر ماندگار است طبق تصميم گيري هاي صورت گرفته فاز نخست آن به طول چهار و هفت دهم كيلومتر تا پايان كار دولت دهم به مرحله بهره برداري خواهد رسيد. مطلبي كه نحوه پيشرفت پروژه و اختصاص اعتبارات به آن نيز گويای این نکته است و از سویی دیگر نیز رئیس جمهور اهتمام ویژهای بر ساخت و تکمیل این پروژه دارد و حتی در سفری که به شهر قم داشتند نیز طی یک بازدید هوایی از روند پیشرفت این پروژه بازدید داشت.
حسن بختیاری سخنگوی شورای شهر قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به روند ساخت این پروژه و مخالفت با عبور این طرح از مقابل حرم حضرت معصومه(س) ابراز داشت: نحوه ادامه این طرح و ساخت ایستگاههای آن نشان دهنده این مطلب است که این طرح از مقابل حرم حضرت معصومه(س) عبور خواهد کرد و این در حالی است که طبق مصوبه شورای شهر قم این طرح نباید از مقابل بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(س) عبور کند.
نکته مورد تاکید سخنگوی شورای شهر نیز از جمله تأکیدات مراجع و علمای شهر قم است که به شدت با عبور این پروژه از مقابل بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) مخالف هستند و حتی آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی، تولیت سابق حرم حضرت معصومه(س) در مراسم تودیع خود ابراز داشت: چنانچه در زماني كه توليت آستان مقدس حضرت معصومه(س) را بر عهده داشته و امضايي در رابطه با ساخت منوريل انجام داده آن را پس ميگيرد.