باسمه تعالی
در مورد نامگذاری سوره ها دو نظریه عمده وجود دارد:
نظریه اول : نامگذاری سوره ها توقیفی است و با صلاحدید شخص پیامیر صلی الله علیه و آله نامگذاری صورت گرفته است. از جمله طرفداران این نظریه حضرت آیت الله معرفت ره است.
نظریه دوم : نام گذاری سوره ها توقیفی نیست. بلکه از باب علم بالغلبه است. یعنی در اثر کثرت استعمال توده مردم فلان نام برای فلان سوره علم شده است و معصومین علیهم السلام هم با توده ی مردم همراهی کردند. از جمله طرفداران این نظریه حضرت استاد جوادی آملی حفظه الله است دلیل ایشان به شرح ذیل است:
اولا، دلیلی در دست نیست که این سوره ها توسط معصومین علیهم السلام نام گذاری شده اند. ثانیا، بعید است سوره ای مانند بقره که معارفی والا و حکمتهایی عمیق و احکامی فراوان در بردارد به نام حیوانی و یا سوره ای مانند نمل که معارف عمیق و قصص بسیاری از پیامبران را در بردارد به نام مورچه و همچنین سوره مائده که بر اثر اشتمال آن بر « آیه ولایت» شایسته نام «سوره ولایت » است، به نام مائده نامیده شود.