0

آموزش عکاسی

 
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی


چگونه لنز مناسب انتخاب كنيم؟

در عكاسي فقط با عوض كردن لنز ميدان ديد شما از منظره يا تصويري كه مي خواهيد خلق كنيد تغيير خواهد كرد. درك تفاوت بين لنز ها به شما كمك مي كند در شرايط مختلف با انتخاب لنز مناسب بهترين عكس را بگيريد.

روش كار

- ابتدا بايد سوژه عكاسي خود را انتخاب كنيد.

- اگر سوژه عكاسي شما در فاصله دوري از شما قرار دارد بايد از يك لنز تله ( Telephoto ) استفاده كنيد. تا سوژه را نزديكتر نشان دهيد. در اين صورت به لنزي با با فاصله كانوني بيش از 55 ميليمتر نياز داريد.

- اگر مي خواهيد تصوير خود را عريض تر و پهن تر نشان دهيد بايد از يك لنز وايد ( Wide-Angele ) استفاده كنيد. لنزي وايد است كه فاصله كانوني آن كمتر از 40 ميليمتر باشد.

- براي بيشتر عكس هاي عادي يك لنز معمولي با فاصله كانوني 40 تا 55 ميليمتر مناسب است. چون در اين حالت دهانه لنز بيشتر از هميشه باز مي شود و به شما اجاره مي دهد در شرايط نوري مختلف عكس هاي بهتري بگيريد.

- اگر مي خواهيد فقط يك لنز بخريد بهتر است از يك لنز زوم استفاده كنيد زيرا اين لنز ها انعطاف پذيري شما را زياد مي كنند و هزينه كمتري هم دارند. و در اين حالت فاصله كانوني شما به ميزان بزرگنمايي كه انتخاب مي كنيد بستگي دارد. و خود مي توانيد وضعيت لنز را از وايد تا تله تنظيم كنيد.

نكته ها:

-زمانيكه از لنز تله براي عكاسي استفاده مي كنيد بايد بيشتر دقت كنيد و دوربين را كاملاً ثابت نگه داريد.

- از لنز وايد بايد زماني استفاده كنيد كه در فضاي محدودي مانند اتاق قرار داريد و نمي توانيد به اندازه كافي عقب برويد تا از منظره اي كه از پنجره ديده مي شود عكس بگيريد و يا مي خواهيد در عكس خود عمق و حالت سه بعدي را با اغراق نمايش دهيد.

وقتي كه از يك لنز زوم استفاده مي كنيد بايد سرعت شاتر خود را بالا ببريد اين عمل باعث محدود شدن نور ورودي به سنسور هاي دوربين مي شود ولي در عوض اثر لرزش در عكس كمتر مي شود و مي توانيد بدون احتياج به سه پايه عكس بگيريد.

جمع آوري و ترجمه: علي يزدي مقدم

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

دوشنبه 1 آذر 1389  4:22 PM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

عكاسي از خوراكي ها

آيا تا به حال پيش آمده كه بخواهيد از خوراكيها عكس هاي اشتها بر انگيزي بگيريد. ولي عكس حاصل آن چيزي مي خواستيد نشده است. پس به شما توصيه مي كنم اين مقاله از سلسله مقالات آموزش عكاسي « ياد بگير دات كام » را مطالعه كنيد. در اين مقاله قصد داريم به شما كمك كنيم عكس هاي حرفه اي از خوراكي ها بگيريد بدون اينكه احتياج به تجهيزات خاصي داشته باشيد.

 

 

زمان را در نظر داشته باشيد.

بخاطر داشته باشيد خوراكي ها آب مي شوند، خشك مي شوند، چروك مي شوند يا كم رنگ يا بد حالت مي شوند. بنابراين زمان قسمتي از صحنه شماست. مطمئن شويد كه ميز را به آراستگي چيده ايد. دستمال سفره، ليوان، ظروف نقره و هر چيزي كه در شكل دادن سفره نقش دارد را فراموش نكرده ايد. وقتي از سفره و ميز خود مطمئن شديد حال نوبت مي رسد به ظرف قهرمان! كه قرار است غذا در آن قرار بگيرد. حال آخرين تنظيمات نور را انجام دهيد و از نظم و ترتيب سفره اطمينان حاصل كنيد. وقتي همه چيز تكميل شد نوبت غذاست كه بياوريد و عكس زيباي خود را بگيريد.

 

چيدن سفره

سفره اي ساده بچينيد كه واقعاً حرفه اي به نظر برسد ولي نبايد از غذايي كه مي خواهيد عكس بگيريد غاقل شويد. سعي كنيد بشقاب، كاسه ليوان، قاشق و چنگال شما با يكديگر و با غذايي كه قرار است سرو شد متناسب باشد.

 

نور پردازي

سعي كنيد از نور طبيعي استفاده كنيد. نوري كه از پنجره و از يك پرده سفيد نازك مي گذرد براي عكاسي از خوراكي ها بسيار مناسب است.

 

 

آرايش هاي مختلف براي عكاسي از خوراكي ها

 

نزديك شويد

تصوير خود را از سوژه پر كنيد و به اندازه كافي زوم كنيد. اين كار سبب مي شود پشت زمينه شما مات شده و جلب توجه ناخواسته نداشته باشيد. در اين حالت اگر يك سه پايه داشته باشيد كمك بزرگي خواهد بود.

 

تمركز روي سوژه

نزديك شويد و روي آن قسمت خاص از ظرف زوم كنيد. در اين حالت فقط قسمتي از غذا ديده مي شود و بقيه قسمت هاي آن تار مي شود.

 

در برداشتن چيدمان سفره

صندلي هاي گرانقيمت، ليوان هاي زيبا و چيدمان ميز را در تصوير خود بگنجانيد. در اين آرايش بايد به اندازه كافي با ميز فاصله داشته باشيد.تا بتوانيد از كل سفره يا ميز عكس بگيريد. نكته اي كه وجود دارد اين است كه غذا بايد قسمت برجسته عكس شما باشد. در اين نوع عكاسي نور طبيعي بهترين نوري است كه مي توانيد استفاده كنيد. ولي ممكن است اين نور در دسترس شما نباشد يا به اندازه كافي نباشد. در اين حالت منبع نور خود را به سقف يا ديوار سفيد بتابانيد و از بازتابش آن استفاده كنيد. تا از ميزان درخشندگي هاي ناخواسته كم كنيد.

 

عكس خود را ويرايش كنيد.

بعد از اينكه از غذاي مورد نظر عكس گرفتيد. هنوز فرصت داريد روي عكس كار كنيد قسمت هاي اضافي آن را حذف كنيد. درخشندگي، كنتراست و... آن را تنظيم نماييد.

نويسنده: علي يزدي مقدم

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

دوشنبه 1 آذر 1389  4:23 PM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

عكاسي از ساختمان ها

اگر شما جزو افرادي هستيد كه براي گذراندن تعطيلات خود به جاي رفتن كنار دريا ترجيح مي دهيد از اماكن تاريخي ديدن كنيد، در اين صورت احتمالاً گرفتن چند عكس زيبا برايتان خالي از لطف نخواهد بود بخصوص اگر يك ساختمان زيبا يا يك شاهكار هنري در برابر شما باشد. ولي براي عكس گرفتن از هر سوژه اي اصولي وجود دارد كه توجه به آنها سبب زيبايي و تاثير گذاري بيشتر مي شود.

لذا در اين مقاله از مقالات آموزشي ياد بگير دات كام مي خواهيم در مورد عكاسي از ساختمان ها صحبت كنيم.

 

نور مناسب

مشكل اساسي در مورد نور اينست كه بهترين موقع براي گردش بهترين موقع براي عكاسي نيست. مثلاً هنگام ظهر نه زاويه نور مناسب است و نه ازدحام جمعيت به شما اجازه مي دهد عكس دلخواه خود را بگيريد. شايد در اين شرايط خريد يك كارت پستال بهترين انتخاب باشد ولي اگر شما هم مانند من از علاقه مندان عكاسي باشيد با يك كارت پستال ارضاء نخواهيد شد. بنابراين بايد در زمان مناسب در محل حاضر شويد.

بهترين زمان براي عكاسي در فضاي باز يا صبح زود است يا بعد از ظهر هنگامي كه نور خورشيد مايل مي تابد و به قرمزي مي زند. البته صبح زود بهترين موقع است چون در اين زمان نور خورشيد بهترين كيفيت را دارد. و در ضمن افراد كمتري دور و بر شما و سوژه مي چرخند.

همانند عكاسي از هر سوژه اي در عكاسي از ساختمان ها بايد ببينيد چه چيزي در ساختمان مورد نظر شما آنقدر ويژه و مورد توجه است كه آن را منحصر به فرد كرده است، بر روي آن تمركز كنيد. و آن را در تصوير خود برجسته نماييد. بعضي مواقع بايد كل ساختمان را در عكس خود بگنجانيد و بعضي مواقع فقط روي جزئيات تاكيد كنيد و گاه تركيبي از هر دو.

 

چهار چوب

وقتي از ساختمان ها عكس مي گيريد بخصوص زمانيكه از قسمت هاي فوقاني عكس مي گيريد. حجم نسبتاً زيادي از عكس شما با تكه اي ملال آور از آسمان تمام مي شود. بنابراين بايد به گونه اي اين قسمت را در تصوير تغيير دهيد. يك ترفند ساده استفاده از درختان اطراف و شاخ برگ آنهاست. بايد آنقدر دوربين را حركت دهيد كه شاخه يا شاخه هاي اطراف در بالاي ساختمان مورد نظر قرار گيرد. در اين حالت زوم اوپتيكال دوربين براي تنظيم چهارچوب عكس به شما كمك بسيار مي كند. البته تنظيم نور و مقياس ساختمان كمي مشكل است.

 

از پديده پرسپكتيو كمك بگيريد

براي اينكه تصويري متمايز خلق كنيد بايد سعي كنيد كمي از بلندي هاي اطراف كمك بگيريد و از زواياي مختلف به ساختمان مورد نظر نگاه كنيد. گاه در عكاسي از ساختمان هاي بلند مي توانيد از طبقات اول صرفنظر كنيد. يا مي توانيد به ساختمان نزديك شويد و با استفاده از يك لنز وايد حالت پرسپكتيو تصوير را مضاعف كنيد. زماني كه از پايين به سمت بالا نگاه مي كنيد به نظر مي رسد خطوطي كه در دو طرف ساختمان قرار دارند در حال نزديك شدن به يكديگر هستند. و اين طور به نظر مي رسد كه ساختمان در حال خم شدن به سمت پشت است. مشكلي كه وجود دارد اين است كه هنگام عكاسي تشخيص ميزان لازم پرسپكتيو كار راحتي نيست. شايد شما لنز وايد نداشته باشيد اما مهم نيست چون در دنياي ديجيتال كار ها بسيار ساده تر شده اند. كافي است در نرم افزار فتو شاپ از دستورات Distort يا Perspective براي تنظيم ميزان لازم پرسپكتيو خود استفاده كنيد.

براي عكاسي از ساختمان ها دو لنز به شما پيشنهاد مي كنم. يكي لنزي كه 28-80 ميليمتر را بپوشاند يا در رنج آن باشد. و ديگري لنز وايد شماست كه 75-300 ميليمتر را بپوشاند و براي عكاسي از فاصله دور و افزودن جزئيات ضروري است. و احتياج به سه پايه هم ندارد.

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

دوشنبه 1 آذر 1389  4:25 PM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

تي شرت سفيد براي عكاس

روزي در حال چت كردن با يك عكاس حرفه اي بودم او درباره استفاده از پخش كننده نور براي عكاسي چهره صحبت مي كرد. در حين صحبت از تجربه اي كه با پوشيدن يك تي شرت سفيد بدست آورده بود برايم گفت، كه برايم بسيار جالب بود. من هم بد نديدم آن را براي شما در ياد بگير دات كام بازگو كنم:

روزي در حال عكاسي از چهره خانمي بودم ولي چون رفلكتور مناسب نداشتم و محل عكاسي هم از شهر دور بود بنابراين يك تي شرت سفيد به تن كردم و از بدن خودم به عنوان يك رفلكتور استفاده كردم.

او ادامه داد: البته بايد به اندازه كافي به فرد نزديك شويد و در موقعيت درست قرار گيريد اين نكته بسيار مهم است. در اين حالت نور خورشيد به بدن شما مي تابد و انعكاس آن بر صورت سوژه مي تابد.

حقيقتش را بخواهيد وقتي براي اولين بار اين را شنيدم شك كردم كه آيا او درست مي گويد يا مرا سر كار گذاشته است. اما او مرا خاطر جمع كرد كه اين ترفند بسيار كار ساز است در ضمن آنقدر اطراف كسي كه عكسش را مي گيري شلوغ نمي شود تا حالت عصبي و غير طبيعي داشته باشد.

يكي ديگر از تجربه هاي او استفاده از تي شرت سفيد براي پخش نور بود به طوريكه فلاش دوربين را به گون اي قرار داده بود كه به لباسش بتابد و بازتابش آن روي صورت فرد سبب درخشندگي زياد نشود. خوب شما هم اين ترفند ها را امتحان كنيد.

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

دوشنبه 1 آذر 1389  4:26 PM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

چگونه از فيلترهاي پلارايز استفاده كنيم و آنها را خريداري كنيم.

آيا دوربين شما قابليت استفاده از فيلترهاي پلارايز را دارد؟

اگر اين گونه است بهتر است بدانيد كه يكي از مفيدترين فيلترهاي عكاسي فيلترهاي پلارايز است.

به من اعتماد كنيد. اين فيلتر نقش مهمي در عكس هايي كه مي گيريد خواهد داشت.

احتمالاً تاكنون مطالب بسياري در مورد فنوني كه در جهت خلق عكس هاي زيبا مي توان به كار گرفت شنيده ايد اما اجازه دهيد اين بار به طور خلاصه در مورد اين ترفند صحبت كنيم.

فيلترهاي پلارايز سبب مي شوند دوربين شما عكس العمل متفاوتي نسبت به نور داشته باشند و تصاوير را به گونه اي ديگر ببينند. در عمل وقتي از اين فيلترها استفاده مي كنيد، نگاه دوربين خود را نسبت به درخشندگي ها و بازتاب ها اصلاح مي كنيد. به عبارت ديگر اين فيلتر مي تواند در بعضي رنگها تغييراتي ايجاد كند.

اجازه دهيد كمي درباره مناطقي كه فيلترهاي پلارايز بيشترين تأثير را مي گذارند صحبت كنيم.

آب: زمانيكه از منظره اي كه در آن آب وجود دارد عكاسي مي كنيد، تنظيم فيلتر پلارايز بدين معناست كه به داخل آب نگاه متفاوتي داريد، درخشش ها را حذف مي كنيد و حتي رنگ آب را در تصوير تغيير مي دهيد. براي مثال در عكاسي زير آب با استفاده از اين فيلترها مي توانيد عكس هاي شفاف و واضح بگيريد و رنگي آبي روشن از آب داشته باشيد. بدون اين فيلتر به خصوص اگر از سطح بالاي آب عكس بگيريد فقط مقدار زيادي بازتابش خواهيد داشت و رنگ آب تيره تر به نظر مي رسد.

آسمان: به طور مشابه با استفاده از فيلتر پلارايز رنگ آسمان هم به طور قابل توجهي تغيير خواهد كرد. حال اگر فيلتر پلارايز را بچرخانيد متوجه مي شويد كه رنگ آسمان از آبي كمرنگ به سمت آبي گرم پررنگ تغيير مي كند كه ميزان اين چرخش وابسته به موقعيت خورشيد در آسمان است.

يك فيلتر پلارايز مي تواند مه تيره رنگي كه در آسمان شهرهاي بزرگ ديده مي شود تا حد زيادي حذف كند.

ــ فيلتر پلارايز مي تواند انعكاس هايي كه ممكن است اجسام مختلف داشته باشند را حذف كنند. در نگاه اول ممكن است اصلاً متوجه اين بازتابش نور نشويد ولي زمانيكه با يك فيلتر پلارايز به صحنه نگاه مي كنيد متوجه مي شويد كه رنگ ها متفاوت به نظر مي رسند. مثلاً اگر در باغي در فضاي آزاد باشيد با اين فيلتر به شاخه هاي درختان نگاه كنيد متوجه خواهيد شد كه رنگ شاخه ها قهوه اي تر از زماني است كه با چشم غير مسلح به آنها نگاه مي كنيد.

ــ بازتابش هاي ديگر: عكاسي از پشت شيشه براي همه در موقعيت هاي مختلف پيش مي آيد. (مثلاً زمانيكه در هواپيما هستيد و مي خواهيد از ابرها عكس بگيريد.) در اين وضعيت بازتابش نور روي شيشه سبب مختل شدن تصوير شما مي گردد. ولي با استفاده از فيلتر پلارايز مي توانيد اين بازتابش هاي مزاحم را حذف كنيد. يا در عكاسي از اجسام براق اين فيلترها مي توانند بسيار مفيد باشند مثلاً زمانيكه از يك اتومبيل لوكس با سطوح براق و كرم كاري شده عكاسي مي كنيد فيلتر پلارايز مي تواند روي رفتار بازتابش نور بر تصوير تأثير بگذارد.

حفاظت از لنز

يكي از مزاياي استفاده از فيلتر پلارايز يا هر نوع فيلتر ديگري اين است كه با قرار دادن اين فيلتر بر روي لنز دوربين خود از شيشه گرانقيمت لنز در برابر خراش يا هر نوع صدمه ديگري حفاظت كنيد. و اگر براي حفاظت لنز دوربين خود نگران هستيد و نمي خواهيد از فيلتر پلارايز استفاده كنيد، فيلترهاي UV فيلترهاي ارزان قيمت تري هستند و اثر كمتري بر روي عكس نسبت به فيلتر پلارايز دارند و در عين حال ارزان تر هم هستند. اما يك فيلتر پلارايز در برابر شكستگي و خراش مقاومتر است.

فيلتر پلارايز Exposure را تغيير مي دهد.

يكي ديگر از عواملي كه در استفاده از فيلترهاي پلارايز بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه اين فيلترها exposure لازم براي يك عكس را تغيير مي دهند. زماني كه با يك فيلتر پلارايز به منظره اي نگاه مي كنيد مانند اين است كه با عينك آفتابي اين صحنه را مشاهده مي كنيد. اين فيلتر تيره است و قسمتي از نورها را حذف مي كند (مشابه عينك آفتابي). بنابراين نور كمتري به سنسورهاي دوربين شما مي رسد. براي جبران اين امر بايد يكي از اين كارها را انجام دهيد: يا سرعت شاتر دوربين را كاهش دهيد يا از aperture بالاتر استفاده كنيد و يا ISO دوربين خود را تنظيم كنيد. و به همين دليل است كه از اين فيلترها در شب استفاده نمي شود.

انتخاب فيلتر پلارايز

در دوربين هاي DSLR فيلتر در انتهاي لنز پيچ مي شود. و اگر دوربين شما از نوع اتوفوكاس است (اغلب دوربين هايي كه در بازار موجود است) احتياج به يك فيلتر پلارايزر دايره اي داريد.

قبل از خريد اين فيلترها بايد از اندازه لنز خود مطمئن شويد چون اندازه لنز از دوربيني به دوربين ديگر متفاوت است. در بازار مارك ها و كيفيت هاي مختلف وجود دارند. توجه داشته باشيد كه فيلترهاي پلارايزر ارزان نيستند. (مثلاً در مقايسه با فيلترهاي UV) و هر چه شعاع لنز شما بيشتر باشد قيمت اين فيلترها بيشتر است. بنابراين گاه عكاسان حرفه اي براي انتخاب لنز مخصوص طبيعت به ابعاد آن هم توجه مي كنند.

استفاده از فيلتر پلارايزر

استفاده از اين فيلترها ساده است. با استفاده از يك فيلتر پلارايزر دوار كه به شما اجازه تنظيم مي دهد مي توانيد به سادگي آن را بچرخانيد تا رنگها و بازتابها در تصوير شما تغيير كنند. و زمانيكه به وضعيت مطلوب رسيديد مي توانيد عكس بگيريد.

براي اينكه بيشترين تأثير را در استفاده از اين فيلتر بگيريد سعي كنيد در زاويه 90 درجه نسبت به خورشيد قرار بگيريد.

توجه داشته باشيد كه عكاسي در نور كم با اين فيلتر توصيه نمي شود و از كيفيت عكس شما مي كاهد.

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

دوشنبه 1 آذر 1389  4:28 PM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

نكاتي درباره عكاسي از چهره افراد

 

در اين مقاله نكاتي در مورد عكاسي از چهره بيان مي شود كه به شما در گرفتن عكس هاي زيباترين و قرار گرفتن در موقعيت درست و توجه به نور و ... موارد ديگر كمك مي كند.

 

نور

 

بدترين نوع نور همان نوري است كه از روبرو مستقيماً به صورت فرد مي تابد مانند نوري كه از فلاش دوربين مي تابد. به هر حال از هر وسيله اي كه به عنوان منبع نور استفاده مي كنيد يك چيز را فراموش نكنيد نور بايد از پهلو بتابد و نه از روبرو يا از جاييكه دوربين قرار دارد.

 

نقطه ايده آل براي منبع اصلي نور جايي است كه نسبت به دوربين با زاويه 45 درجه  قرار گرفته باشد. هر چه از زاويه از 45 بيشتر شود سايه ها بيشتر مي شوند و اگر بخواهيد اين سايه ها را بيشتر كنيد مي توانيد زاويه تابش نور نسبت به دوربين را به 90 درجه نزديك نماييد. همين حالت براي زواياي عمودي هم صدق مي كند بهتر است زاويه منبع تابش 45 نسبت به سطح افق باشد و از بالا بتابد و در صورتيكه احتياج به خلق سايه داشتيد مي توانيد اين زاويه را به دلخواه خود تغيير دهيد.

 

شما مي توانيد از يك يا سه يا حتي تعداد بيشتري منبع نور استفاده كنيد مثلاً يكي سمت راست يكي سمت چپ و يك منبع نور هم در بالا قرار داشته باشد براي تنظيم شدت نور و سايه ها مي توانيد به سادگي آنها را دور و نزديك كنيد. اگر يك منبع نور داريد مي توانيد از ديوار سفيد خانه خود يا صفحه هاي كاغذي سفيد رنگ بزرگ براي بازتاب نور در سمت ديگر استفاده كنيد. حال مي توانيد شخصي را كه سوژه عكاسي است بين آن ديوار و منبع نور قرار دهيد. ديوار سفيد رنگ شما نور منبع را از سمت ديگر به چهره فرد منعكس مي كند.

موقعيت دوربين

 

براي موقعيت دوربين نمي توان مانند موقعيت نور يك زاويه مشخص تعيين كرد چون موقعيت دوربين با توجه به احساسي كه چهره فرد قرار است در عكس بيان كند فرق مي كند. يكي از اولين زوايايي كه هر عكاسي ممكن است انتخاب كند اين است كه شخص رو به نور بنشيند و سر خود را كمي به سمت دوربين بچرخاند.

 

قيافه هاي مختلف هر كدام يك زاويه خاص دارند كه در آن وضعيت مي توان بهترين عكس را از آنها گرفت بعضي ها از روبرو و بعضي ها كمي زاويه احتياج دارند گاهي بايد كمي بدن افراد را بچرخانيد، اما فراموش نكنيد كه بايد به سرعت عكس خود را بگيريد تا بهترين موقعيت را از دست ندهيد.

 

در عكاسي از كودكان سعي كنيد دوربين را در سطح چشمان آنها قرار دهيد.

 

نكته ديگر اينكه سعي كنيد به عنوان عكاس در موقعيتي قرار گيريد كه پشت زمينه خيلي واضح نباشد تا تمركز بيننده را روي چيزي غير از سوژه اصلي به هم بزند. و در ضمن از زيبايي عكس بكاهد.

 

كادر را پر كنيد.

 

و كلام آخر اينكه زمانيكه از چهره اشخاص عكاسي مي كنيد سعي كنيد قسمت زيادي از كادر عكس را چهره فرد پر كند به اندازه كافي زوم كنيد و به اندازه كافي نزديك شويد. و مي توانيد بعد از عكاسي قسمتي از تصوير خود را برش بزنيد كه چهره فرد در آن وجود دارد. توجه داشته باشيد سر فردي كه از او عكس مي گيريد نزديك بالاي كادر عكس باشد.

 http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

دوشنبه 1 آذر 1389  4:29 PM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

عكاسي از چهره افراد

تقريباً همه عكاسان از چهره افراد عكس گرفته اند. عكاسي از چهره، كاربردهاي زيادي دارد و اينجاست كه يك عكاس را مي توان ارزيابي كرد. همه ما وقتي يك عكس خوب از صورت كسي مي بينيم توجه ما به عكس جلب مي شود ولي چه چيزي در اين عكس وجود دارد كه آنرا برجسته و متمايز مي كند. يك عكاس هميشه فردي است كه تصويري مشابه خلق مي كند حتي اگر نخواهد اين كار را انجام دهد در عمل بين سوژه عكاسي و تصوير به نوعي اين كار را انجام داده است. شايد بارها اين جمله را شنيده ايد كه شخصي به شما بگويد اين عكس كه از من گرفته اي اصلاً شبيه من نيست يا خيلي شبيه من است.

مشكل اينجاست كه ما عادت داريم ديگران را در حالت حركت به اين ور و آن ور ببينيم يا حتي وقتي نشسته اند سر آنها مرتب در حال حركت است به خصوص زمانيكه صحبت مي كنند. به غير از وقتي كه افراد خواب هستند به ندرت مي توان آنها را بي حركت يافت. بنابراين لحظه اي كه از آنها عكس مي گيريد احتمال اينكه شخص در حالتي غير معمول باشد زياد است.

اما آنچه در عكاسي چهره تصوير زيبايي خلق مي كند همان حالتي از چهره شخص است كه احساس عكاس نسبت به او را بيان مي كند. بنابراين يك عكس خوب از چهره يك فرد عكسي است كه خصوصيات آن فرد را در خود داشته باشد يا حداقل قسمتي از اين خصوصيات را نمايش دهد. شايد زماني كه به عكس خانمي نگاه مي كنيد او را نشناسيد ولي در نگاه اول در مورد خصوصيات او قضاوت مي كنيد.

موقعيت دوربين، زاويه ديد، كيفيت عكس، نوع لنزي كه انتخاب مي كنيد و حتي پشت زمينه عكس همه مي توانند در حالت عكس نقش داشته باشند و مي تواند احساس شما را نسبت به شخصيت سوژه عكاسي بيان كند.

يك عكس خوب از چهره، شخصيت فردي كه از او عكس گرفته ايد را نشان مي دهد. حتي اگر غير واقعي باشد.

مواردي كه نام برديم همه تأثيرگذار هستند اما موقعيت دوربين بسيار مهم است. و در نظر داشته باشيد لحظه اي كه عكس مي گيريد هم بسيار مهم است بنابراين دوربين شما بايد ‎آماده باشد و سعي كنيد تعداد بيشتري عكس در موقعيت هاي مختلف بگيريد. گاه ممكن است 50 عكس بگيريد تا يك عكس مناسب از بين آنها انتخاب كنيد ولي با مقايسه آنها چيزهاي جديد خواهيد آموخت.

اگر در استوديو عكاسي مي كنيد مي توانيد نورها را درست در همان جايي كه مدنظر است قرار دهيد تا سايه ها به گونه اي قرار گيرند كه شما مي خواهيد. شما نمي توانيد از افراد بخواهيد به گونه اي قيافه بگيرند كه شما مي خواهيد و از آنها عكس بگيريد آنوقت انتظار داشته باشيد عكس هاي زيبايي هم بگيريد. بلكه بايد يك شكارچي صحنه ها باشيد و به سرعت در لحظه مناسب عكس مناسب بگيريد.

مردم و بخصوص بچه ها خيلي زود خسته مي شوند. ( براي اطلاعات بيشتر مقاله عكاسي از كودكان در ياد بگير دات كام را بخوانيد.) بنابراين بايد روي حالت چهره فرد تمركز كنيد و در بهترين موقع عكس مناسب را بگيريد. البته بايد از قبل پشت زمينه، نور و هر چيز ديگري را كه امكان دارد آماده كرده باشيد. بهترين صحنه ها خيلي زود از دست مي روند اگر از شخص بخواهيد كه لبخند بزند و او را معطل كنيد و بعد عكس بگيريد تصوير چهره ضعيفي خواهيد گرفت.

اگر لنز بلند داريد براي عكاسي از كودكان بسيار مناسب است و به اين ترتيب مي توانيد پشت زمينه را مات كنيد. و همينطور با فاصله گرفتن از آنها، زماني كه فراموش مي كنند شما آنجا هستيد، مي توانيد بهترين عكس ها را بگيريد. فقط دوربين خود را آماده نگه داريد آنها را تماشا كنيد و صبور باشيد و اجازه دهيد يك عكس خوب ساخته شود.

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

دوشنبه 1 آذر 1389  4:32 PM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

نكاتي در عكاسي براي آماتورها 

قبل از اينكه وارد دنياي عكاسي شويد بايد بدانيد نكاتي آموزنده و مفيد در زمينه عكاسي وجود دارد كه به خلق يك عكس خوب كمك بسيار مي كند. و بهتر است يك عكاس آماتور اين نكات را به عنوان پايه بشناسد و يك عكاس حرفه اي آنها را هميشه در ذهن داشته باشد.

 

 

براي عكس خود يك موضوع يا پيام انتخاب كنيد.

اگر در عكس شما هيچ سوژه برجسته و واضحي وجود نداشته باشد يا اين عكس حاوي پيامي نباشد احتمالاً عكس جالبي نخواهد بود.

 

 

چيزهاي اضافي را حذف كنيد.

زوايد را حذف كنيد، به خصوص اگر از ارزش عكس شما كاسته مي شود. نه تنها بايد بدانيد چه چيزهايي را در عكس بگنجانيد بلكه بايد بدانيد چه چيزهايي را نبايد در عكس خود بگنجانيد. هميشه بدنبال يك پشت زمينه ساده باشيد و تعادل را حفظ كنيد.

در اين عكس دست زني كه در پايين تصوير مشاهده مي كنيد و پيراهن هاي رنگ و وارنگ زرد و آبي در پشت زمينه عناصري هستند كه سبب به هم خوردن تمركز بيننده بر موضوع اصلي مي شوند. در اين عكس مي توان چند لحظه صبر كرد تا آن زن دست خود را عقب بكشد و افرادي كه در پشت زمينه قرار گرفته اند نيز با چند قدم جابجايي عكاس از تصوير حذف مي شوند و در اين حالت عكس شما بهتر خواهد بود.

 

 

از زوم كردن و نزديك شدن نترسيد

اشتباهي كه بيشتر عكاسان آماتور مرتكب مي شوند اين است كه عكس هاي آنها از فاصله خيلي دوري گرفته شده است. و در تصوير نسبت محيط به موضوع آنقدر زياد مي شود كه نمي تواند پيام خود را القا كند. سعي كنيد عكس را به اندازه كافي از سوژه پر كنيد و از پشت زمينه شلوغ پرهيز كنيد. تا عكس ساده و قابل فهم باشد.

 

 

موضوعات خود را در مركز تصوير قرار ندهيد.

همانطور كه در مقالات قبلي آموزش عكاسي «ياد بگير دات كام» بارها ذكر شده است. سعي كنيد موضوع عكاسي خود را در مركز تصوير قرار ندهيد. بهتر است از قانون يك سوم استفاده كنيد. فرض كنيد تصوير شما به سه قسمت تقسيم شده است چه از نظر عمودي و چه از نظر افقي آنگاه موضوع خود را روي يا نزديك يكي از اين خطوط قرار دهيد. اين قانون را قانون يك سوم مي نامند. البته سعي كنيد خلاقيت خود را حفظ كنيد و از اين قانون تابعيت محض نداشته باشيد. به خاطر داشته باشيد براي انسان و حيوان وقتي كه روي سر آنها زوم مي كنيد بينندگان بيشتر به چشم آن انسان يا حيوان توجه مي كنند بنابراين در اين گونه مواقع قانون يك سوم بر مو قعيت چشم ها اعمال مي شود.           

 

    

 

 

از سطح دوربين خود مطمئن شويد.

اگر سطح افق در عكس شما زاويه دار شود از ارزش عكس شما كاسته خواهد شد. ممكن است هنگام عكاسي دقت زيادي براي تنظيم سطح نداشته باشيد اما مشكلي نيست با نرم افزارهاي ويرايش عكس مانند فتوشاپ مي توان به راحتي سطح را تصحيح كرد. اما بهتر است تمرين كنيد تا هميشه دوربين را افقي نگه داريد.    

          

 

 

چشم ها بسيار اهميت دارند.

چشم ها بازگوي داستان هستند. وقتي كه از انسان يا حيوان عكس مي گيريد هر چيزي ممكن است از نظر پنهان باشد ولي چشم ها بايد آشكارا قابل ديدن باشند. و كيفيت تصوير چشم بايد بالا باشد آنوقت است كه تأثير شگفت انگيز چشمها را در عكس هاي خود خواهيد ديد.

 

 

فاصله را براي فلاش تخمين بزنيد.

بهترين فلاشها در فواصل بيش از 10 متر تأثيري ندارند. براي فواصل دور در نور كم به جاي استفاده از فلاش ميزان exposure دوربين خود را افزايش دهيد و از يك سه پايه استفاده كنيد. و اگر لازم است از ISO بالاتر استفاده كنيد.

اگر از چند نفر با فلاش عكس مي گيرد بدانيد كه چهره افرادي كه به دوربين نزديكتر هستند روشنتر و چهره افرادي كه از دوربين دورترند تيره تر است بنابراين سعي كنيد فاصله افراد با دوربين يكسان و به اندازه كافي نزديك باشد.

 

 

حركت كنيد

در هنگام عكاسي خود يا موضوع عكاسي را آنقدر حركت دهيد تا موضوع شما در پشت زمينه خودنمايي كند يا به عبارت ديگر موضوع و پشت زمينه هم رنگ نباشند.

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

دوشنبه 1 آذر 1389  4:33 PM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

عكاسي از حيوانات

شايد در همه انواع عكاسي سخت ترين كار عكاسي از حيوانات، حشرات و پرندگان باشد. آنها تقريباً هيچوقت آن كاري را كه شما مي خواهيد انجام نمي دهند. بهترين راه براي عكاسي از حيوانات عكاسي در حيات وحش است. اما در باغ وحش هم مي توان عكس هاي زيبايي گرفت. براي عكاسي در باغ وحش بايد به موقعيت دوربين بسيار توجه كنيد. چون وجود نرده، حصار و قفس معمولاً مزاحم عكاس است.

آموزش عكاسي

براي عكاسي از حيوانات بايد بسيار صبور باشيد. حيوانات يا براي مدت طولاني حركت نمي كنند تا در موقعيتي كه ما مي خواهيم از آنها عكس بگيريم و يا آنقدر حركت مي كنند كه نمي توانيد از آنها يك عكس واضح بگيريد. حتي بعضي از عكاسان حرفه اي بر روي رفتار حيوانات مطالعاتي انجام مي دهند تا بتوانند حركت هاي آنها را پيش بيني كنند. پرندگان معمولاً در يك مسير مشخص پرواز مي كنند بنابراين اگر آنها را در جايي ديديد مي توانيد بار ديگر در همان حوالي منتظر آنها باشيد. براي عكاسي از پرندگان بايد از زوم منوئال استفاده كنيد چون اگر زوم دوربين بر روي حالت (Auto Focus) باشد احتمالاً به جاي پرنده ها از آسمان عكس خواهيد گرفت.

اكثر حيوانات اجازه نمي دهند خيلي به آنها نزديك شويد. بنابراين براي عكاسي از حيوانات يك لنز بلند با قدرت زوم بالا بسيار اهميت دارد. يك لنز 75 ـ 350 ميليمتر براي اين منظور مناسب است البته يك لنز 500 ميليمتر عالي است اما قيمت آن بسيار بالاست. و بايد همراه با يك سه پايه استفاده شود. و براي كاهش اثر لرزش دست بايد سرعت شاتر دوربين شما بيش از عدد 1 تقسيم براي فاصله كانوني شود. مثلاً اگر فاصله كانوني لنز 500 ميليمتر است سرعت شاتر بايد بيش از 1/500 ثانيه باشد.

آموزش عكاسي

هميشه براي عكاسي از حيوانات از لباسي استفاده كنيد كه همرنگ محيط باشد و چيزهاي براق مانند ساعت را بهتر است در جيب خود قرار دهيد يا مي توانيد از شنل هاي استتار استفاده كنيد.    

 

اما اگر مي خواهيد در باغ وحش عكاسي كنيد تا حد امكان اول وقت به سراغ باغ وحش برويد چون خلوت تر است و افراد كمتري مزاحم عكاسي شما مي شوند. دليل دوم اينكه نور در اوايل صبح در بهترين موقعيت براي عكاسي است. و شدت سايه و درخشش هاي زايد كمتر در عكس شما بوجود خواهد آمد. و بالاخره آخرين دليل اينكه حيوانات جنب و جوش بيشتري دارند. البته قبل از غروب آفتاب هم زمان خوبي براي ميزان نور است.

آموزش عكاسي از حيوانات

براي عكاسي از حشرات كافيست بي حركت باشيد سعي كنيد از حشرات عكس هاي درشت و نزديك بگيريد. جزئيات اندام حشرات مي توانند بسيار فريبنده باشند. چشم هاي درشت، پاها و تن مودار و ... اثر خوبي روي عكس شما خواهند گذاشت. در عكاسي از حشرات هم بايد توجه داشته باشيد كه زوم دوربين را خود تنظيم كنيد و آنرا در حالت اتومات قرار ندهيد چون معمولاً دوربين در اين موارد اشتباه مي كند.

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

دوشنبه 1 آذر 1389  4:36 PM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

 

دوربين پرنده 

آزمايشگاه اريون واترلو به تازگي «اريون اسكات» را معرفي كرده يك محصول جديد كه به عنوان اختراع ثبت شده است و مراحل ابتدايي توليد را مي گذراند. اريون از چهار حلقه تشكيل شده است اين حلقه ها از جنس فوم و به يكديگر متصل هستند و در داخل هر كدام يك پروانه قرار دارد. و در زير آنها يك دوربين مخفي شده است. پروانه ها يك سيستم كنترل دارند كه از آن فرمان مي گيرند و اين سيستم كنترل خود از يك كنترل از راه دور فرمان مي گيرد. اين وسيله مفيد مي تواند به جاهايي پرواز كند كه رفتن به آنجا براي انسان خطرناك، وقت گير يا حتي غير ممكن است و از اين موقعيت ها عكاسي كند. از هم اكنون مي توان حدس زد كه پليس و نيروهاي نظامي و افرادي كه جاسوسي افراد معروف (مانند هنر پيشه ها) را مي كنند و حتي سينماگران از مشتريان اين وسيله عجيب هستند.

 

در ضمن عكاسان حرفه اي با اين وسيله مي توانند بهترين زاويه ديد را براي عكس هاي خود انتخاب كنند و با حذف محدوديت هاي گذشته بعد سوم را در جابجايي هاي خود اضافه كنند.

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

دوشنبه 1 آذر 1389  4:39 PM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

پايه كيفي براي دوربين

اكثر افراد وقتي به گردش مي روند دوربين خود را بدون سه پايه حمل مي كنند چون معمولاً جاي كافي براي حمل آن ندارند ولي وقتي مي خواهند عكس بگيرند بسيار پيش مي آيد كه به سه پايه احتياج پيدا مي كنند. البته عكاسان حرفه اي مي دانند كه قرار گرفتن دوربين روي يك سطح ثابت و بدون حركت چقدر ارزشمند است. از طرفي سه پايه مي تواند دست و پا گير باشد. پس راه حل چيست؟

 شايد يكي از كيف هاي مخصوص دوربين STAND POUCH مشكل شما را حل كند. چون اين كيف علاوه بر اينكه پوششي مناسب براي دوربين شماست و حمل آن را آسان مي كند. خود نقش پايه دوربين را هم بازي مي كند البته اين كيف خيلي از قابليت هاي سه پايه مانند تنظيم ارتفاع را ندارد. ولي براي افرادي مانند كوهنوردان كه به كاهش وزن و حجم تجهيزات خود اهميت مي دهند و افراد آماتور بسيار مفيد واقع مي شود.

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

دوشنبه 1 آذر 1389  4:40 PM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

عكاسي از كودكان

از نظر آماري كودكان محبوب ترين سوژه عكاسي در تمام دنيا هستند. آنها جذاب هستند. به همين دليل عكاس هنگام عكاسي از كودكان احساس راحتي مي كند و خلاصه سوژه فوق العاده اي براي عكاسي هستند. فقط بايد هنگام عكاسي از كودكان صبور بود و البته بايد مهارت هايي را هم كسب كرد. تا بتوان عكس هاي خوبي گرفت.

 

نكات عكاسي از كودكان

ــ چشم هاي بزرگ كودكان بايد مورد توجه دقيق عكاس باشد و به اندازه كافي در عكس واضح باشد. با خاموش كردن فلاش دوربين خود از قرمزي چشم ها جلوگيري كنيد. سعي كنيد از نور طبيعي براي عكاسي از كودكان استفاده كنيد. البته اگر نور كافي در اختيار نداريد. ولي اگر نور كافي نيست مي توانيد بعداً مشكل قرمزي چشم ها را در كامپيوتر خود با كمك نرم افزارهاي گرافيكي حل كنيد.

ــ كودكان غير قابل پيش بيني اند و تمايل به حركت و جنب و جوش دارند كه اين حركت ها سبب تار شدن سوژه عكاسي كه همان كودك است مي شود از ISO با سرعت بالا و aperture بالا (حداكثر گشادي لنز) استفاده كنيد تا در كمترين زمان ممكن عكس خود را بگيريد. همين طور بايد تعداد زيادي عكس بگيريد تا بهترين را انتخاب كنيد. اين هم به لطف دوربين هاي ديجيتال امكان پذير است چون ديگر با هر عكس يك فيلم حرام نمي كنيد.

ــ پشت زمينه را ساده نگه داريد. چون معمولاً كودكان در محيطي پر از اسباب بازي و اسباب و وسايل هستند معمولاً پشت زمينه بيشتر از خود عكس جلب توجه مي كند. و در اغلب موارد در عكاسي از كودك محيط اطراف اصلاً مهم نيستند و فقط از زيبايي عكس مي كاهند. به كودك خود نزديك شويد و تا حد امكان زوم كنيد. اگر از لنز وايد استفاده مي كنيد فاصله خود را با كودك حفظ كنيد مگر اينكه بخواهيد يك عكس خنده دار يا ... بگيريد. لباسهاي رنگارنگ و پر نقش نگار توجه را از صورت كودك به جاهاي قسمتهاي ديگر عكس جلب مي كنند. براي گرفتن بهترين عكس از نور معمولي و لباسهايي با رنگ محدود استفاده كنيد.

ــ سعي كنيد طيف رنگ هاي موجود در عكس را كاهش دهيد.

ــ بهترين لحظات براي عكاسي در كسري از ثانيه از دست مي روند هميشه دوربين خود را آماده نگه داريد.

ــ شايد عكس هايي كه شما از كودك خود مي گيريد، برايتان جالب باشد ولي براي ديگران اين گونه نباشد. بنابراين سعي كنيد در شرايط غير عادي و غير معمول از كودك عكس بگيريد.

 

متفاوت باشيد.

در اينجا به چيزهايي كه منجر به يك عكس غير معمول و جالب از كودك مي شود به اختصار اشاره مي شود:

ــ كل اندام كودك را در عكس نمايش ندهيد مثلاً يك پا يا يك دست را مي توانيد خارج از كادر عكس بيندازيد. اين سبب مي شود كه بيننده در ناخودآگاه خود بدنبال آن عضو غايب بگردد؟!

ــ به جاي عكس گرفتن از كودك از اسباب بازي هاي رنگ وا رنگ كودك عكس بگيريد.

ــ عكس را از ديد يك بزرگسال نگيريد بلكه از ديد يك خردسال عكس بگيريد.

ــ از كودكان در شرايط نامتعارف عكس بگيريد.

ــ از كودكان در شرايطي كه به خود قيافه بزرگسالان را مي گيرند عكس بگيريد.

ــ از آينه ها استفاده كنيد، عكاسي از كودك در حاليكه روي يك آينه چهار دست و پا كردن يا خزيدن تجربه جالبي است. البته اگر آنقدر خوش شانس هستيد كه مي توانيد از دو قلوها و چند قلوها عكس بگيريد كمتر به آينه احتياج پيدا مي كنيد.

ــ تار كردن پشت زمينه در مورد كودكان نتيجه خوبي مي دهد. براي اين منظور از لنز بلند و aperture بالا استفاده كنيد تا پشت زمينه را تار كنيد بعد از گرفتن عكس مي توانيد از فيلترهاي Blur براي مات كردن پشت زمينه استفاده كنيد.

ــ كودكان از قرار گرفتن در جاهاي عجيب و غريب احساس خوبي دارند و رفتارهاي جالبي از خود نشان مي دهند.

ــ لوازم حتي لوازم شخصي معمولي مي توانند نتيجه جالبي در عكس كودك داشته باشند مثلاً كفش ها يا عينك بزرگسال يا لباس بزرگي كه تن كودك مي كنيد در عكس جالب خواهد بود.

ــ سعي كنيد از زواياي مختلف عكس بگيريد.

ــ متضاد عمل كنيد. يك كودك را كوچك نشان ندهيد بكله سعي كنيد آن را مانند يك بزرگسال يا حتي يك غول در عكس خود نشان دهيد.

ــ براي پشت زمينه عكس از فيلتر motion blur در نرم افزارهاي ويرايش تصوير (مانند فتوشاپ) استفاده كنيد. تا پشت زمينه منحرف كننده افكار بيننده را تار كنيد. ولي صورت و چشمهاي كودك بايد واضح و شفاف باشند. البته اين كار به سادگي و سرعت امكان پذير نيست.

 

تفاوت ها را نشان دهيد:

ــ نشان دادن ابعاد اجزاي بدن كودكان به نسبت ديگران مي تواند عكس ها جالبي خلق كند.

ــ غذا خوردن كودكان با كثيف كاري هاي آنها هميشه جالب است.

ــ پوست خيلي صاف و نازك كودك را در عكس ها نشان دهيد.

ــ احساسات شديد كودكان را ثبت كنيد. شادي، پريشاني، بداخلاقي، حماقت ها و شيطنت هاي آنها عكس زيبايي مي سازند.

ــ فقط نزديك نشويد تا جائيكه لنز دوربين شما اجازه مي دهد به كودكان نزديك شويد.

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

سه شنبه 2 آذر 1389  4:23 AM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

حداقل ويژگيهاي يك دوربين ديجيتال

حتي اگر شما يك عكاس حرفه اي نباشيد، براي عكاسي آماتور احتياج به دوربيني داريد كه داراي حداقل ويژگيهايي باشد. با توجه به اينكه در بازار دوربين هاي مختلفي با قابليت هاي گوناگون يافت مي شود انتخاب يك دوربين متناسب با نياز  كار بدون داشتن يك سري اطلاعات در مورد دوربين هاي ديجيتال كار ساده اي نيست. در اينجا سعي شده است. كمترين امكاناتي كه براي عكاسي ديجيتال لازم است را خدمتتان ارائه كنيم. البته شما مي توانيد با توجه به نياز خود در هر مورد از قابليت هاي بالاتري استفاده كنيد.

ــ مگا پيكسل: كه به رزولوشن يا كيفيت عكس شما از نظر جزئيات بستگي دارد و بايد به اندازه اي باشد كه براي پرينت عكس كافي باشد. اگر به اين عامل توجه نشود نمي توانيد از عكسهاي با ابعاد بزرگ پرينت بگيريد يا قسمتي از عكس را پرينت بگيريد. حداقل مگاپيكسل براي هر پرينت با كيفيت و ابعاد بزرگ 6 مگاپيكسل است كه البته اين ويژگي در دوربينهاي امروزي به سرعت در حال پيشرفت است.

ــ ويژگيهاي خودكار (اتومات): از قبيل auto white balance, auto exposure, auto focus

ــ زوم اپتيكال 3xــ 4x: دوربيني كه فقط زوم ديجيتال دارد نخريد امروزه اكثر دوربينها زوم اپتيكال دارند. توجه داشته باشيد كه زوم ديجيتال كاربرد چنداني ندارد.

ــ مانيتور LCD: مانيتور LCD يكي از ملزومات دوربين هاي ديجيتال امروزي است و اين مانيتورها مرتباً در حال بهينه سازي بوده اند ولي هنوز دوربينهايي  هستند كه تصوير مانيتور آنها در نور روز قابل رويت نيست. و البته هر چه ابعاد مانيتور LCD بيشتر باشد بهتر مي توانيد عكس هاي خود را بررسي كنيد و در صورت لزوم عكس مجدد بگيريد.

ــ فشرده سازي (compression): فشرده سازي روشي براي كاهش حجم فايل يك عكس ديجيتال است. دوربين شما بايد قابليت تنظيم كيفيت و فشرده سازي عكسها را داشته باشد.

ــ مودماكرو: براي عكاسي از فاصله كم به اين ويژگي احتياج داريد. از جمله استفاده هاي آن مي توان به عكاسي از گل ها و حشرات و ... اشاره كرد.

ــ فلاش اتومات: در اين حالت زمانيكه نور كافي  نيست به طور اتومات فلاش روشن مي شود. اگر به عكاسي با فلاش زياد احتياج پيدا مي كنيد بهتر است دوربيني بخريد كه فلاش خارجي بر روي آن قابل نصب باشد. يا حداقل بتوان زاويه فلاش را تنظيم كرد. اين ويژگي براي عكاسي از فاصله كم بسيار مفيد خواهد بود.

ــ لامپ كمكي زوم: عبارت است از يك نور infrared يا قابل ديدن كه به دوربين كمك مي كند فاصله تا موضوع را تشخيص داده و از تار شدن سوژه در نور كم جلوگيري كند.

ــ حافظه قابل تعويض: دوربين شما بايد از حافظه حداقل 1 گيگابايت پشتيباني كند و حافظه آن در بازار يافت شود.

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

سه شنبه 2 آذر 1389  4:24 AM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

آشنايي با ISO و حساسيت بالا

عكاسي با ISO بالا به شما كمك مي كند در نور كم تا حد ممكن از تار شدن تصوير جلوگيري كنيد. اين خاصيت معمولاً به شما اجازه مي دهد بدون فلاش عكس هايي بگيريد كه طبيعي تر به نظر مي رسند.

اگرچه در دوربين ههاي ديجيتال معمولي كه سنسورهاي كوچكي دارند. با افزايش ISO از 100 كيفيت تصوير هم افت مي كند. حقيقت اين است كه هر چه ISO بيشتر باشد نويز تصوير هم بيشتر است.

همانطور كه ذكر شد با چند استثنا فقط دوربين هايDigital Single Reflex) DSR) با ISO بالا مي توانند عكس هاي واضحي بگيرند.

 

بهينه سازي سنسورها

كارخانه هاي سازنده در حال انجام بهينه سازي هايي بر روي سنسورها هستند. يكي از اين كمپاني ها Fojifilm است كه با توليد سنسورهاي Super CCD به موفقيت هايي در اين زمينه دست پيدا كرده است. البته همه دوربينهاي ساخت كمپاني Fojifilm داراي اين تكنولوژي نيستند. سنسورهاي Super CCD نور بيشتري را با نويز الكتريكي كمتر مي بينند. به طوريكه عكس هاي با ISO 400 شفافتر مي شوند. و حتي عكس هايي كه با 800ــ ISO با اين دوربين ها گرفته شده اند قابل قبول و قابل استفاده هستند. و عكس هايي كه 1600ــISO گرفته شده اند داراي نويز هستند ولي جزئيات كمي از تصوير از بين مي رود.

 

مشكلات استفاده از مود حساسيت بالا

بعضي از دوربينهاي يك مود براي حساسيت بالا دارند كه در نور كم فعال مي شود. اين مود يا وضعيت با توجه به نور به طور اتومات ISO بالاتر را انتخاب مي كنند. در بعضي از دوربين هاي ديجيتال زمانيكه ISO بالا را انتخاب مي كنيد به طور اتومات رزولوشن عكس را كاهش مي دهد. مثلاً اگر دوربين شما 6 مگاپيكسل باشد با ISO بالا ممكن است رزولوشن عكس 3 مگاپيكسل شود.

 

كاهش نويز و ISO بالا

دوربين هاي ديجيتال براي اصلاح نويز از يك نرم افزار كاهش نويز يا Noise Reduction استفاده مي كنند. ولي اين خاصيت مي تواند كمي تصوير را تار كند. به اين ترتيب شما جزئيات ريز عكس را از دست مي دهيد و لكه هاي رنگي در تصوير شما ظاهر مي شود. هر چه ISO را بالاتر ببريد سيستم كاهش نويز فعالتر مي شود و در نتيجه لكه هاي بيشتر و جزئيات كمتر در عكس خواهيد داشت.

 

حال چگونه از ISO بالا استفاده كنم.

اگر دوربين ديجيتالي داريد كه به راحتي مي توان آنرا ثابت نگه داشت تا حد امكان از ISO بالا استفاده نكنيد. براي يك عكس مهم كه بايد در نور كم گرفته شود از ISO پايين و سه پايه براي دوربين خود استفاده كنيد.

زمانيكه در نور كم عكاسي مي كنيد بهتر است ISO را خود انتخاب كنيد تا اينكه اجازه دهيد دوربين مقدار ISO را براي شما انتخاب كند. دوربين خود را با بالاترين ISO ها امتحان كنيد، تا بيشترين ISO موررد قبول شما مشخص شود.

http://www.yadbegir.com

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

سه شنبه 2 آذر 1389  4:25 AM
تشکرات از این پست
fetrat
fetrat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1388 
تعداد پست ها : 580
محل سکونت : هرمزگان

پاسخ به:آموزش عکاسی

 

عكاسي ديجيتال از نور تا رم

فرآيندعكاسي ديجيتال عبارتست از ثبت اثر نور بوسيله دوربين عكاسي تا تصوير مورد نظرحاصل شود. حال اين عكس بايد به گونه اي در دوربين نگهداري شود تا بتوان در آينده از آن استفاده كرد. اين عمل بوسيله سنسورهاي تصويري دوربين، كامپيوتر پروسس تصوير و رم انجام مي گيرد.

در دوربين هاي آنالوگ قديمي يك فيلم شيميايي وجود داشت كه در هنگام عكاسي نسبت به انرژي نور واكنش نشان مي داد. تا تصوير نهايي را باظاهر كردن فيلم بدست آورد. ولي در دوربين هاي ديجيتال امروزي اينگونه نيست.

در دوربين هاي ديجيتال نورها بر روي يك تكه فيلم جمع آوري نمي شوند، بلكه آنچه از لنز مي گذرد به سنسورهاي حساس به نور برخورد مي كند اين سنسورها  انرژي نور را به انرژي الكتريكي تبديل مي كنند.

 

 

سنسور تصوير

 سنسور تصوير در حقيقت يك چيپ الكترونيكي است كه بر روي يك برد در داخل دوربين نصب شده است. سطح اين چيپ از ميليونها چشم كوچك پوشانده شده است، هر كدام از آنها مقدار معيني نور را ثبت مي كنند. و يك پيكسل را مي سازند. به كمك علم نوين الكترونيك اطلاعات مربوط به اين ميليونها نقطه به يك تصوير ديجيتال تبديل مي شود.

 

اطلاعات حاصل از هر باز و بست لنز در پروسسور تصوير پردازش مي شوند. اين همان جايي است كه تصاوير به فايلهاي ديجيتال تبديل مي شوند. و در نهايت اين فايلها در حافظه دوربين ذخيره مي شوند.

اكنون تصاوير شما ديجيتال هستند يعني مي توانيد آنها را بارها و بارها كپي كنيد از جايي به جاي ديگر و از حافظه به كامپيوتر انتقال دهيد بدون اينكه كيفيت خود را از دست بدهد.

شكل 12 داخل يك دوربين نيكون cool pin را نشان مي دهد، كه سنسور كوچك تصوير بر روي برد نصب شده است و لنز در مقابل آن قرار دارد.

براي ذخيره فايلها از كارت حافظه استفاده مي شود امروزه كارتهاي xD به بازار آمده اند كه كوچكترين كارتها هستند و انرژي باتري را كمتر هدر مي دهند وبراي دوربين هاي كوچك بسيار مناسب هستند. بيرون كشيدن و جازدن اين كارتها كمي ازكارتهاي قديمي مشكلتر است. بنابراين انتقال فايل با كابل USB به مراتب ساده تر است.

http://www.yadbegir.com

 

 

بریز ای کوفه بر فرقم هر آن قدری بلا داری

مبادا از برای دخترم،زینب نگه داری

یا حسین (ع)

سه شنبه 2 آذر 1389  4:26 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها