عطر ولادت
امام زین العابدین علیهالسلام در تاریخ پنجم شعبان سال 38 هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشود.
پدر بزرگوار امام زین العابدین، حضرت امام حسین علیهالسلام امام سوم شیعیان جهان و مادر گرامی آن حضرت ـ چنان که مشهور است ـ شهربانو دختر یزدگرد آخرین پادشاه سلسله ساسانیان و از نوادگان انوشیروان است. او از بهترین زنان عصر خویش محسوب میشده است.
ماجرای ازدواج مادر امام زینالعابدین علیهالسلام
پس از شکست یزدگرد سوم و فتح ایران، شهربانو به مدینه آورده شد. چون خواستند وی را بفروشند. امیرمؤمنان علیهالسلام آنها را از این عمل بازداشت و پیشنهاد فرمود که شهربانو به اختیار خود، شخصی را به همسری خویش انتخاب کند و مهریه او نیز از بیتالمال پرداخته شود. شهربانو امام حسین علیهالسلام را برگزید. امیرمؤمنان علیهالسلام از این انتخاب بسیار خوشحال شد و فرزند خود امام حسین علیهالسلام را به نکوداشت و احسان در حق وی بسیار توصیه کرد. ثمره این ازدواج، امام زین العابدین علیهالسلام است.
ازدواج امام زین العابدین علیهالسلام
امام زین العابدین علیهالسلام با بانوی محترمی که کنیز بود، ازدواج کرد. این عمل ایشان به دنبال ازدواج پدرگرامیش امام حسین علیهالسلام به منظور مبارزه با سنت غلطِ ازدواج نکردن با اسیران صورت گرفت، چون در آن زمان اهالی مدینه برای خود عار میدانستند که با کنیز ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند. امام زینالعابدین علیهالسلام با این عمل خداپسندانه ـ که موجب حرمت و آزادی کنیزان میشد ـ موجب رواج این روش پسندیده در جامعه آن روز گردید.
القاب امام زین العابدین علیهالسلام
امام علی بن الحسین علیهالسلام دارای القاب بسیاری هستند که معروفترین آنها سجاد و زین العابدین است. مردم گوهرشناس و عارفان حقجو ـ آن هم نه تنها شیعیان بلکه همه کسانی که در دوران سیاه و خفقانآمیز آن زمان، در پی گوهری شبافروز بودند ـ ایشان را با القابی چون سید عابدان، پیشوای زاهدان، مهتر پرهیزگاران، امام مؤمنان، زیور صالحان و چراغ شبزندهداران میخواندند و این همه، نه از سر تملق طمع و غلو، بلکه از سر صدق بود. در واقع هر یک از القاب حضرت علیهالسلام نشان دهنده کمال نفس، ایمان، تقوی و اخلاص ایشان و بیان کننده اعتقاد و اعتماد مردم به آن امام همام است.
ویژگیهای امام زین العابدین علیهالسلام
علی بن الحسین علیهالسلام در کلیه صفات بارز انسانی و اخلاق و فضیلت در حد کمال بوده است. آن حضرت در زمان خویش عالیترین، پارساترین، بردبارترین و محترمترین افراد به شمار میرفته و دارای زبانی گویا و فصیح و برخوردار از اخلاق کریمه بودهاند. ایشان با مردم بسیار مهربان و نسبت به فقرا و نیازمندان بسیار بخشنده بودند. شخصیت آن حضرت چنان بود که دوست و دشمن را تحت تأثیر قرار میداد تا آنجا که یزید بن معاویه پس از «واقعهحرِّه» که دستور داد کلیه اهالی مدینه با وی بیعت کنند تنها امام زینالعابدین علیهالسلام را از این فرمان استثنا کرد.
نیکی و کمک پنهانی
امام زین العابدین علیهالسلام پسرعمویی داشتند که گاه به آزار و اذیت امام میپرداخت. با وجود این، امام زینالعابدین که از وضعیت علیهالسلام مالی وی مطلع بود برای حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی او، شبانه به صورت ناشناس به وی کمک مالی میکرد و مبالغی را در اختیار او میگذاشت. او که از این امر خبر نداشت از امام زینالعابدین شکوه میکرد و به بدگویی آن حضرت میپرداخت که امام به او کمک نمیکند و به یاد او نمیباشد.
پناهگاه درماندگان و مأمن پناهجویان
در حمله وحشیانه سپاهیان بنیامیه به سرکردگی «شرف بن عقبه» به مدینه و قتل عام آن شهر، زنان و کودکانی که فرصت فرار نیافته بودند پناهگاه و مأمنی مطمئنتر از خانه امام زین العابدین علیهالسلام نیافتند. از این رو تا پایان جنگ و عقبنشینی سپاه شرف بن عقبه در خانه آن حضرت ماندند. امام علیهالسلام نیز از آنها پذیرایی کردند و حتی لباس مورد نیاز پناه آورندگان را در اختیار آنان قرار دادند.
تهجد و نماز شب حضرت
امام زین العابدین علیهالسلام به عبادت، تهجد و نماز شب بسیار اهمیت میداد، به نحوی که در هیچ شرایطی، خواه مسافرت و غیر مسافرت آن را ترک نمیکرد. همین که پاسی از شب میگذشت از خواب بر میخاست، مسواک میزد، وضو میگرفت و به نماز میایستاد، اگر در مسافرت نمازهای مستحبی روز را نتوانسته بود به جا آورد، آنها را در شب به جا میآورد. یکی از بستگان ایشان میگوید: هیچ گاه در شب برای او رختخوابی پهن نکردم. آن حضرت خواندن نماز شب را به سبب فضیلت بسیارش، همواره به اطرافیان سفارش میفرمود.
راه رفتن
امام زین العابدین علیهالسلام هنگام راه رفتن با متانت، وقار و آرامش خاصی راه میرفت و بی آنکه کبر و غروری از خود نشان دهد چنان مستقیمالقامه و بدون توجه به چپ و راست راه میپیمود که گویی بر فراز سرش مرغی نشسته است. دستهای خود را به جلو و عقب حرکت نمیداد و با سکون و آرامی به راه خود ادامه میداد.
عبادت و معرفت الهی
امام زین العابدین علیهالسلام در معرفت و زهد و عبادت جای پدر بزرگوارش حضرت امام حسین علیهالسلام را گرفته بود و ویژگیهای آن حضرت از افکار، احساس، رفتار امام زینالعابدین هویدا بود. در معرفت الهی چنان بود که هنگام وضو چهرهاش تغییر مییافت و به زردی میگرایید، وقتی از آن حضرت، علت این تغییر را میپرسیدند میفرمود: میدانید پس از گرفتن وضو در محضر چه شخص با عظمتی حاضر میشوم!
نیکی پنهان
پاسخگویی به نیازهای ضروری افراد امری پسندیده و مورد تأکید اسلام است. امّا کمک به دیگران و رفع نیازهای مادی آنان نباید موجب لطمه به شخصیت و آبروی آنها گردد. چنانکه رعایت این مهم را امام زینالعـابدین بـه خوبی مدنظر داشتند آن حضرت در شبهـای تـاریک جهت یاری فقرا به راه میافتـاد و بـا انبانی بر پشت به در خانههای مستمندان میرفت و با صورت پوشیده به آنان نان و غذا و پول مرحمت میفرمود و ناشناس به خانه باز میگشت. این امر تا زمان رحلت حضرت ادامه داشت و با چشم از جهان فروبستن آن حضرت مردم دریافتند که کمکهای شبانه از سوی آن حضرت بوده که در اختیار نیازمندان قرار میگرفته است.
رعایت مادر
با آن که امام زینالعابدین علیهالسلام از هر کس نسبت به مادر خود بیشتر احسان مینمود به نیکی رفتار میکرد، ولی اغلب از خوردن غذا با وی امتناع میکرد وقتی علت را جویا شدند و به وی گفتند شما که از هر کس بیشتر به مادر خود عشق میورزید و به وی نیکی میکنید چرا از غذا خوردن با او خودداری میکنید. حضرت در پاسخ فرمود: من به خاطر ادب و احترام مادرم با آن بزرگوار غذا نمیخورم زیرا بیم آن دارم که لقمهای دست برم که مادرم زودتر متوجه او شده و قصد خوردن آن را داشته باشد.
گرامی داشت دانش پژوه
امام زین العابدین علیهالسلام برای علم و طالبان آن اهمیت خاصی قائل بود و در تجلیل آنها آمده، چون دانشوری بر وی وارد میشد میفرمود: آفرین بر کسی که به سفارش رسول خدا صلیاللهعلیهوآله عمل کرده است. آن گاه میافزود طلب کننده و جویای علم و دانش از زمانی که از خانه خارج میشود به هیچتر و خشکی قدم نمیگذارد مگر آن که همه آنها او را مورد تسبیح و ستایش قرار میدهند.
کمک پنهان به نیازمندان
امام زین العابدین علیهالسلام هرشب به یکصد خانه سر میزد و به دست مبارک خود به درماندگان و مستمندانی که بخاطر آبرو و نجابت اظهار فقر نمیکردند، انفاق میکرد. ایشان خود به تنهایی و بدون کمک هیچ کس دیگر انبان غذا را بر پشت مبارک حمل میکرد و بین نیازمندان تقسیم میکرد تا مبادا کسی بجز خود وی از راز مردم محتاج و نیازمند با خبر شود و آبروی آنها به خطر افتد.
ذلت ناپذیری
در نزد انسانهای بزرگ منش دستیابی به رفاه، اگر بر بهای ذلتپذیری و خوار شمردن باشد، هرگز روا و پذیرفته نیست. چنانکه امامزینالعابدین علیهالسلام میفرمایند: من دوست ندارم نعمتهای بزرگ را به چنگ بیاورم در حالی که اندک ذلتی را در راه آن بر خویشتن هموار سازم.
ارزش کمک به نیازمندان
در اسلام کمک به نیازمندان و دستگیری از آنان، بسیار با اهمیت و ارزشمند شمرده شده است. در اهمیت کمک به همنوع و برطرف ساختن نیاز مردم، همین بس که امام زینالعابدین علیهالسلام قبل از آنکه به نیازمندی کمک نماید، نخست دست او را میبوسید. وقتی دلیل آن را میپرسیدند، میفرمود: این دست شخص نیازمند نیست که من میبوسم، بلکه در حقیقت دست خداست که بر آن بوسه میزنم. زیرا ارزش کمک به نیازمند چنان است که کمک قبل از آنکه به دست وی برسد، به دست خدا رسیده است.
جذبه امام زین العابدین علیهالسلام
در منابع اسلامی آمده است کسی که از خدا بترسد و مرتکب معصیت او نگردد، خداوند خشیت و جذبهای از وی در دل مردمان میاندازد که همواره تحت تأثیر آن قرار داشته باشند. در تاریخ آمده است که از زهری پرسیدند آیا تاکنون علی بن الحسین را ملاقات کردهای؟ گفت: بله، او را دیدهام. آن گاه افزود، باید بگویم که به راستی کسی را با فضیلتتر از او ندیدم. به خدا سوگند کمتر کسی را میشناسم که بتواند محبت او را مخفی نگه دارد و یا اگر از دشمنان او باشد، قادر باشد دشمنی خود را نزد او آشکار سازد. شخصیت معنوی، عظمت روحانی و جذبه آن حضرت چنان بود که عبدالملک بن مروان قسم میخورد زمانی که علی بن الحسین بر من وارد شد، ترس و وحشت بدنم را به لرزه انداخت.
علم امام زین العابدین علیهالسلام
امام زین العابدین علیهالسلام در زمان خود، در دانشهای مختلف سرآمد بود، به طوری که در تاریخ آمده است آنچه فقها و دانشمندان از علوم گوناگون از آن حضرت علیهالسلام نقل کردهاند خارج از شمار است. ادعیه، مواعظ، احکام شرعی، تحلیل حوادث و وقایع و دیگر علوم، از جمله دانشهایی که حضرتش به جویندگان آنها، آموزش و انتقال دادند. گستره این علوم به قدری است که گفته شده اگر بخواهیم به شرح آنها بپردازیم دامنه وسیعی از مسائل دینی و علمی را در بر میگیرد.
شجاعت امام زین العابدین علیهالسلام
امام زین العابدین علیهالسلام در کلیه صفات و ویژگیهای مثبت شخصیتی زبانزد عام و خاص بود. در این میان شجاعت و صلابت روحی، قوت قلب، جرأت و شهامت، از کمالات بارز ایشان به شمار میآید. به طوری که سخنان آن بزرگوار در پاسخ به گفتههای عبیدالله سفّاک و خون ریز که حضرت را به مرگ تهدید میکند، دلیل روشنی بر شهامت و شجاعت و کرامت نفس آن امام همام علیهالسلام به شمار میآید. امام علیهالسلام قاطعانه خطاب به وی میفرماید: مرا تهدید به مرگ میکنی در حالی که نمیدانی شهادت برای ما، عادی، افتخارآمیز و مایه کرامت است نه موجب خفّت و ترس. هم چنین سخنرانی دلیرانه آن حضرت علیهالسلام در برابر یزید و یادآوری سرانجام همراه با ذلت و خواری برای او، شاهد دیگری بر شجاعت و عزت نفس آن امام عظیمالشأن است.
شیوایی سخنان امام زینالعابدین علیهالسلام
سخنان امام سجاد در طول زندگی، به ویژه سخنرانیهای ایشان در راه کوفه، شام و مدینه، دلیل روشنی بر شیوایی گفتار آن حضرت است. نگاهی به صحیفه سجادیه و توجه به سخنان آهنگین و زیبا و ادبیات دلانگیز همراه با محتوای عمیق آن که حاوی لطایف و حقایق الهی و زندگیساز است، همه بیانگر شکوه و عظمت روح آن بزرگوار و اندیشه برتر و نفس سلیم آن امام علیهالسلام میباشد؛ به گونهای که فصاحت کلام و بلاغت بیانات آن حضرت، در طول تاریخ، ادبای عرب را به شگفتی انداخته و محتوای آنها، اندیشمندان و خردورزان را به تأمل و تفکر واداشته است.
رفتار با حیوانات
امام زین العابدین علیهالسلام نه تنها به انسانها عشق میورزید و همواره با آنان به نیکی و احسان رفتار میکرد که حیوانات نیز از رفتار انسانی و الهی آن حضرت بهرهمند بودند. به طوری که ایشان با وجود سفرهای متعدد از مدینه به مکه، در هیچ یک از آنها حیوان بارکش خود را مورد صدمه قرار نداد و آن را مضروب نساخت و اگر حیوان به کندی حرکت میکرد، با اشاره به تازیانهای که در دست داشت آن را وادار به راه رفتن میکرد؛ به نحوی که در طول بیست مرتبه سفر به حج حتی یکبار تازیانهای بر بدن مرکب خود وارد نساخت.
روحانیت و جذبه امام زین العابدین علیهالسلام
در تاریخ آمده است در مراسم حج هشام بن عبدالملک از فرط ازدحام جمعیت هرچه تلاش کرد تا خود را به حجرالاسود برساند و آن را زیارت نماید نتوانست. به ناچار به گوشهای رفت و منتظر ماند تا جمعیت کمتر شود. در همین هنگام، ناگهان وی و اطرافیانش مشاهده کردند امام زین العابدین علیهالسلام به قصد زیارت حجرالاسود پیش میآید و مردم برای آن حضرت راه میگشایند و او را به نشانه تجلیل به یکدیگر نشان میدهند و چشمها به قصد نگاهی به آن چهره ملکوتی و روحانی، به سوی ایشان دوخته میشود. در این میان، شخصی از هشام پرسید: او کیست که این گونه مورد تکریم مردم و توجه آنان است. هشام که نمیخواست حقارت راه نیافتن به حجرالاسود را تحمل کند خود را به تجاهل زد و گفت: او را نمیشناسم، ناگهان «فرزدق» از میان جمعیت جلو آمد و با صدای رسا، اشعار معروف خود را در معرفی و تجلیل آن حضرت افشا کرد و عظمت شخصیت آن بزرگوار را بیش از پیش بر همگان نمایان ساخت.
تواضع و فروتنی امام زین العابدین علیهالسلام
امام زین العابدین میکوشید با کسانی مسافرت کند که او را نشناسند تا مبادا کارهای آن حضرت را انجام دهند و اگر با آشنایان به مسافرت میرفت، شرط میفرمود که او نیز باید در کارها با آنها یاری رساند. روزی حضرت با عدهای ناشناس به مسافرت میرفتند. مسافران، در بین راه با شناختن حضرت، ایشان را در آغوش گرفتند و به تجلیل وی پرداختند و گفتند: ای پسر رسول خدا! شما قصد داشتید با ناشناس ماندن و جسارت احتمالی ما به شما، ما را دوزخی فرمایید؟! امام فرمودند: یک بار من با گروهی آشنا سفر میکردم، آنان برای خشنودی پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله بیش از استحقاق من، با من به عطوفت و مهربانی رفتار کردند. از این رو برای جلوگیری از این گونه برخوردها سعی کردم نزد شما ناشناس بمانم.
راههای عبادت و پرستش خداوند
امام زین العابدین علیهالسلام میفرماید: مردم به طرق مختلف خدا را پرستش میکنند. عدهای از روی بیم. این عبادت مخصوص بندگان و غلامان است و ناشی از ترس آنها از مولای خود. گروهی از سر حرص و طمع خدا را پرستش میکنند و این، عبادت بازرگانان است. بالاخره دستهای خدا را از روی اخلاص میپرستند و این عبادت، مخصوص بزرگ مردان و بزرگ زنان و آزادگان است.
ادب و متانت
حفظ ادب و متانت موجب فزونی حرمت اشخاص و بزرگداشت آنان میگردد. کسانی که ادب و وقار خود را حفظ نمیکنند، نگاههای تحقیرآمیز را به سوی خود جلب میکنند و خود را در نظر دیگران کوچک و حقیر جلوه میدهند. خنده بیجا یکی از چیزهایی است که سبب حقارت افراد و کاهش احترام آنان میشود چنان که امام زینالعابدین میفرماید: هرکس بیمورد بخندد از علم و وقار و ادب او کاسته میشود.
امر به معروف و نهی از منکر
یکی از عوامل مهم پیشگیری از وقوع جرایم، کجرویهای اجتماعی و قانون شکنی در سطح جامعه، برقراری نظام نظارت و کنترل اجتماعی مؤثر است. با این کار آحاد جامعه به طور طبیعی تحت مراقبت یکدیگر قرار میگیرند و سازگاری اجتماعی به وجود میآید. این امر در اسلام تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر بیان شده است. در صورتی که مردم از این مسئولیت اجتماعی سرباز زنند هر جامعه دچار فساد و گرفتار ناامنی، تجاوز و ستم میشود. چنان که امام زین العابدین علیهالسلام میفرماید: کسی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند مانند کسی است که قرآن را به کناری نهاده و به آن عمل نکند، این گروه به ترس، ستم، کینهتوزی و سرکشی گرفتار میشوند.
اجر صابران
امام زین العابدین علیهالسلام میفرماید: در قیامت به صابران خطاب میشود که به سوی بهشت روید. گروهی از ملائکه علت بهشتی شدن آنها را میپرسند. آنان در پاسخ میگویند: ما در دنیا صبر پیشه کردیم. ملائکه میپرسند: صبر شما در چه حد بوده است؟ بهشتیان گویند: بر اطاعت خداوند جسور بودیم و از معصیت و گناه در برابر او دوری میجستیم. آن گاه به آنان میگویند: وارد بهشت شوید که بهشتِ نعیم جای نیکوکاران است.
کتب و آثار امام زین العابدین علیهالسلام
از امام زین العابدین علیهالسلام احادیث بسیاری در بیان احکام الهی و شیوههای زندگی به یادگار مانده است. ایشان دو اثر ارزنده نیز به نامهای «صحیفه سجادیه» و «رساله حقوق» دارند که دریایی است از حقایق الهی، مکارم اخلاقی و معارف انسانی و عمدتا در قالب دعا بیان شده است. رساله حقوق مشتمل بر حقوق متقابل افراد با یکدیگر، و نیز حق خداوند بر آنان و حقوق اعضا مختلف بدن است.
حقوق متقابل خداوند و بندگانش
امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق خداوند بر بندگانش میفرمایند: حق بزرگ خداوند بر تو این است که در برابر آفریدگار خود متواضع و فروتن باشی، و در برابر او سر پرستش فرود آوری، برای او شریکی قرار ندهی، و کارهایت را با خلوص نیت انجام بدهی. حضرت علیهالسلام در ادامه میفرمایند: متقابلاً تو نیز در دنیا و آخرت مستحق پاداشی و خداوند آنچه را دوست داشته باشی به تو خواهد بخشید.
حق زبان
امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق زبان بر انسان میفرمایند: حق زبان این است که از بیان سخنان نسنجیده خودداری کنی و آنرا به نیکی عادت دهی و مؤدبانه با آن سخن گویی، به هنگام ضرورت و نیاز از آن بهره جویی، و از پرگویی و گفتار بیهوده و سخنان ناروا و خطرساز پرهیز نمایی. زبان هر شخص، گویای میزان عقل اوست. زیبایی معنوی و درونی افراد به عقل آنان است، هم چنان که جمال و زیبایی ظاهری اشخاص به زبان آنان است.
حق گوش
امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق گوش بر انسان میفرمایند: حق گوش این است که با آن سخنانی را به قلب و درون خود راه دهی که آن را به خیر و نیکی وا دارد، و اخلاق و سجایای پاک را در او به وجود آورد، زیرا قلب و درون چون شهری است که مفاهیم و معانی برای انجام اعمال نیک و بد، از دروازه همان گوش، بدان راه مییابد.
حق چشم
امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق چشم بر انسان میفرمایند: حق چشم این است که آن را از هرچه ناروا است بپوشانی. و از نگاههای بیهوده و مبتذل باز داری. آن را جز برای مواضعی که درس عبرت است یا بر علم و فضیلت انسان میافزاید به کار نگیری.
حق پا
امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق پا بر انسان میفرمایند: حق پا این است که هرگز آن را در راه حرام ننهی و هرگام که به وسیله او بر میداری، مواظب باشی تو را به ذلّت و خواری نیفکند و به وادی نیستی و مرگ نکشاند، زیرا با پا است که میتوانیم در راه خیر یا در طریق شرّ گام برداری.
حق دست
امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق دست بر انسان میفرمایند: حق دست این است که در امور حلال گشاده دست باشی با آن واجبات الهی را به جای آوری آن گاه میفرمایند: اگر رضا و خشنودی خدا را در نظرگیری و فزونی مال را با عقل و فضیلت همراه سازی به پاداش نیک آخرت دست خواهی یافت.
حق شکم
امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق شکم بر انسان میفرمایند: حق شکم بر تو این است که آن را ظرف حرام چه کم و چه زیاد قرار ندهی و از حلال نیز به اندازهاش پرکنی نه چندان کم خوری که موجب سستی و ضعف جسمانی و سبب کسالت تو گردد و نه چندان زیاد مصرف کنی که موجب تن پروری، جهل و سبب بازداشتن تو از کار و کوشش و کسب علم شود، زیرا پرخوری موجب سفاهت و نادانی میشود و تو را از انجام امور انسانی و کرامت نفس باز میدارد و انصاف و مردانگی را از تو دور میسازد.
حق نماز
امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق نماز بر انسان میفرماید: حق نماز بر تو این است که بدانی نماز تو را به درگاه الهی رهنمون میسازد و به وسیله آن به خدا تقرب میجویی. بدان که به هنگام نماز در پیشگاه خداوند ایستادهای. حضرت در ادامه میفرمایند: به هنگام نماز فروتن باش و خود را در حیطه خشیت الهی بدان. در عین حال با امید به عفو و کرامت الهی، با خشوع و آرامش و وقار به راز و نیاز با خداوند متعال بپرداز و از او آمرزش بخواه.
حق معلم و استاد
امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق معلم بر انسان میفرماید: حق معلم و استاد بر تو این است که در تعظیم و تکریم او بکوشی و محضر او را محترم بشماری و به سخنان او به نیکی گوش دهی و با گشاده رویی و آزاد منشی و در کمال ادب و احترام در درس و مجلس او وارد شوی و هرگز صدای خویش را در محضر او بلند نکنی. آنگاه میفرمایند: هیچ وقت در مجلس او با دیگران سخن نگو و خاطر او را از این رفتار نرنجان.
حق همسر
امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق همسر میفرمایند: حق همسر بر تو این است که بدانی خدای متعال او را سبب آرامش و مصاحبت تو قرار داده و قدر این نعمت بزرگ الهی را که بر تو ارزانی داشته بدانی، او را گرامی بداری و با تکریم و نرمی و ملاطفت با وی رفتار کنی. حضرت در ادامه میفرمایند: هرچند تو نیز نسبت به او دارای حقوقی هستی ولی بر تو لازم است که با رأفت و مهربانی با او رفتار کنی و در تهیه خوراک و پوشاک او به نیکی اقدام نمایی.
حق نیکوکار
امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق کسی که به فردی نیکی و احسان کرده است میفرمایند: حق کسی که به تو احسان و نیکی کرده این است که او را سپاس گویی و احسانش را از یاد نبری و همواره از او به نیکی یاد کنی و به درگاه خدا خالصانه برایش دعا نمایی. و بدین وسیله از او در نهان و آشکار قدرشناسی کنی و حتیالامکان در جبران احسان و نیکی وی بکوشی.
حق همسایه
امام زین العابدین علیهالسلام در مورد حق همسایه میفرمایند: حق همسایه بر تو این است: زمانی که در خانه نیست از خانه او محافظت نمایی و زمانی که حضور دارد با اکرام و احترام با وی رفتار کنی و در همه حال به کمک و یاری او بپردازی. از عیبجویی و کاوش برای پی بردن به اعمال وی خودداری کن و اگر رفتار سویی از وی مشاهده کردی آن را پوشیده دار و هرگز نگاه ناروا به خانواده او نیانداز.
پرهیز از دروغ گفتن
دروغ گفتن موجب سلب اعتماد از فرد دروغگو میشود و اگر این پدیده در سطح جامعه رواج پیدا کند جامعه دچار بیاعتمادی وسیع میگردد به گونهای که زندگی در چنین جامعهای مشکل و دچار تنگنا میشود، فریب و نیرنگ در آن رایج میگردد، و دل نگرانی و اضطراب عمومی بر آن حاکم میشود. از این رو در اسلام، حتی از دروغ گفتن به شوخی و نیز دروغهای کوچک نهی شده است. چنان که امام زینالعابدین علیهالسلام میفرمایند: از دروغ گفتن، چه کوچک و چه بزرگ، جدی یا شوخی بپرهیزید. زیرا دروغ کوچک باعث میشود شخص بر دروغ بزرگ بیپروا گردد.
موجبات خواری و اسباب محبوبیت و بزرگواری
امام زین العابدین علیهالسلام در سخنانی در مورد موجبات خواری انسانها و اسباب بزرگواری آنان میفرمایند: درخواست و طلب نیاز از مردم، انسان را به خواری و ذلت میکشاند و حیا و وقار را کم میکند و خود نوعی فقر و نداری است و کسی که از مردم حاجتی نخواهد فردی بینیاز و غنی است. هرکس عملش نیکوتر باشد نزد خدا محبوبتر است. حضرت آن گاه میفرمایند: آن کس که دارای سعه صدر و خلق نیکو باشد به خدا نزدیکتر است. پسندیدهترین شما نزد خداوند کسی است که سعی و تلاش او برای بهبود وضع زندگی خانوادگیاش بیشتر باشد. بدانید که گرامیترین شما نزد خداوند، پرهیزگارترین شماست.
هم نشینان بد
امام زین العابدین علیهالسلام به یکی از فرزندانش میفرمایند: با دروغگو همنشین نشو، که چون سراب است. دور را نزدیک و نزدیک را دور به تو مینمایاند. با فرد فاسق و بدکار همراه و دوست نشو، که تو را به لقمهای یا کمتر بفروشد. با فرد بخیل رفیق و هم صحبت نشو، که او تو را در هنگام نیاز تنها میگذارد. با فرد فرومایه و نادان طرح دوستی نریز، که وی میخواهد به تو سود رساند ولی زیان میزند و بالاخره با کسی که با بستگان و فامیلش قطع ارتباط کرده است دوست نشو، که خداوند او را در قرآن نفرین کرده است.
انسان کامل
امام زین العابدین علیهالسلام طی سخنانی ارزشمند، در مورد شخصی که دین و معرفت دینیاش کامل است میفرمایند: شخص مسلمان، وقتی معرفت و دینش کامل است که سخنی را که برایش مفید نیست، ترک گوید و کمتر به بحث و جدل بپردازد، و بردبار و شکیبا و خوش خلق باشد.
نیک بختی دائمی
آیا انسان میتواند همیشه موفق و نیکبخت باشد و احساس رضایت خاطر کند؟ امام زین العابدین علیهالسلام در پاسخ به این سؤال میفرمایند: ای فرزند آدم! پیوسته خیر و نیکبختی با تو همراه است به شرط آنکه از موقعیتها و شرایط پیش آمده درسگیری و به خود پند دهی و به حساب خود رسیدگی کنی و خویش را مورد حسابرسی قرار دهی. ترس و خشیت الهی را شعار خود سازی، و به تقوی و پرهیزگاری آراسته گردی.
راه نجات مؤمن
امام زین العابدین علیهالسلام سه چیز را موجب نجات مؤمن در دنیا و آخرت میدانند. تسلط بر زبان و خودداری از بدگویی و غیبت؛ واداشتن خود به انجام دادن اموری که موجب سود و نفعی در دنیا و آخرت گردد؛ گریان بودن بر گناهان.
دعای امام سجاد علیهالسلام در عذرخواهی از تقصیر در حقوق بندگان
بارالها! من در پیشگاه تو عذر میخواهم از مظلومی که در حضور من به او ستم رسیده و من او را یاری نکردهام و از احسانی که درباره من انجام گرفته و شکر آن را به جا نیاورده باشم و از بدکرداری که از من عذرخواسته، و من عذرش را نپذیرفته باشم و از فقیری که از من خواهشی کرده، و من او را ترجیح نداده باشم و از حق مؤمنین که بر ذمّهام مانده و آن را نپرداخته باشم و از عیب مؤمنی که بر من پدید شده و آن را نپوشانده باشم و از هر گناهی که برایم پیش آمده و از آن دوری نکرده باشم. پس بر محمد و آلش رحمت فرست و پشیمانیم را به لغزشهایی که به آن دچار شدهام و تصمیم بر ترک گناهانی که برایم پیش آید توبهای قرار ده که برای من موجب محبت گردد.
مراعات دوست و همنشین
امام صادق علیهالسلام میفرمایند: مردی نزد امام زین العابدین علیهالسلام آمد و گفت: شخصی به شما نسبتهای ناروا داده و شما را گمراه و بدعتگذار نامیده است. حضرت به وی فرمود: تو حق دوست و همنشینی با او را مراعات نکردی و گفتار او را برای من نقل کردی. حق مرا نیز از بین بردی، زیرا سخنی از برادر دینیام گفتی که من آن را نمیدانستم. هر دو خواهیم مُرد و در روز قیامت از تو سؤال خواهد شد که چرا غیبت برادر خود را کردهای. از غیبت بپرهیز که غیبت غذای سگهای جهنم است. بدان کسی که زیاد عیوب مردم را به زبان میآورد، دلیل آن است که عیبهای خودش را در مردم جست و جو میکند.
محمد شريفينيا-گلبرگ، شماره 20