0

سوالاتی در مورد تابلوهای برق و پاسخهای آن ها-2

 
1332214
1332214
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1392 
تعداد پست ها : 1561
محل سکونت : فارس

سوالاتی در مورد تابلوهای برق و پاسخهای آن ها-2

 1.  BUS- TIE را توضیح دهید؟

 

کلیدیست که بین دو باسبار قرار می گیرد.و وظایف زیر را  برعهده دارد.

 ·  قطع سریع هنگام خطا در هر طرف

 ·  کم کردن بار خروجیها از تاثیر تمامی جریانهای اتصال کوتاه  

 ·  change over  

 

 2.  فرق بین Auto transfer و  Auto changeover چیست؟

 

 

در حالت Change over يک باس از دو نقطه تغذيه مي گردد و بين دو فيدر کوپلينگي وجود ندارد. بنابراين در يک زمان فقط يکي از کليدهاي ورودي باس در حالت بسته است و کليد ديگر حتما باز مي باشد.

در حالت transfer يک باس از دو نقطه تغذيه مي شود بطوريکه هر فيدر نصف باس را برقدار مي کند. و بين دو نيم باس يک کوپلينگ وجود دارد که در حالت بروز خطا در يکي از فيدرها، قابليت برقدار شدن کل باس از فيدر  ديگر را مهيا مي نمايد. در اين سيستم سه کليد قدرت داريم که هر بار يکي از کليد ها باز و دو کليد ديگر وصل است.

 

 3.  PDCS را توضیح دهید؟

سیستمی است که وظیفه کنترل و نظارت سیستم تولید و توزیع توان را بر عهده دارد و عملیاتی مانند:

 ·  مونیتورینگ  

 ·  ، راه اندازی مجدد موتورها،

 ·   ثبت رویدادها و اعلام خطاها با آلارم،  

 ·  ارتباط با سیستم DCS ،  

 ·    Load shedding و ... را بر عهده دارد.

 

 4.  Load shedding را توضیح دهید؟

 

سیستمی است که در مواقعی که اتفاقی برای سیستم قدرت پیش می آید، بارهای غیر ضروری را به ترتیب از شبکه جدا می کند.

در واقع قطع بارهای اضافی و کم اهمیت وقتی که میزان بار مصرفی بیشتر از توان تولیدی می شود.

 

 5.  تابلوهای Metal Clad را توضیح دهید؟

 

اين تابلوها نوعي از تابلوهای Enclosed Metal هستند که در آنها، محفظه های مختلف از يکديگر جدا شده اند. اين امر باعث می شود تا اگر خطايي در يکی از محفظه ها روی دهد، اين خطا به محفظه های ديگر انتقال پيدا نکند و ساير محفظه ها نيز تحت تأثير آن آسيب نديده و محفوظ می مانند.

يک تابلو Metal Clad به چهار بخش تقسيم می شود :

- محفظه باسبار

- محفظه سر کابل

- محفظه LV (کنترل) که تجهيزات اندازه گيری، حفاظتی و کنترلی در آن قرار می گيرند.

- محفظه کليد

 

 6.  انواع تست هایی که روی تابلوها انجام میشود را نام ببرید.(Fat & Sat)

آزمونهایی که بر روی تابلوها انجام می شوند عبارتند از:

1-آزمونهای ولتاژی شامل:

 ·   -آزمون ولتاژ ضربه  

 ·   آزمون ولتاژ  فرکانس صنعتی

2-آزمونهای افزایش دما

3-آزمونهای جریان کوتاه مدت شامل:

 ·   -برای کلیه مدارات اصلی  

 ·   -برای کلیه مدارات زمین

4-تطابق ظرفیت قطع و وصل

5-عملکرد مکانیکی اجزا

6-تطابق درجات حفاظت افراد در مقابل نزدیکی به قسمتهای برق دار

7-مقاوم بودم در برابر شرایط جوی و آب و هوایی

8- function test

9-تستهای مربوط به باسبارها

10-تست تمام تجهیزات داخلی

 

 

 7.  Inter trip  و  Inter lock را توضیح دهید؟

 

اینترتریپ می بایست بین تجهیزات مرتبط با هم فراهم گردد تا موارد خطا دار را بدرستی ایزوله کرده و به شرایطی قابل پیش بینی پس از عملکرد تجهیز حفاظتی درآورد.عملکرد هر کدام از رله های بوخهلتز،  overpressure / gas evolution در ترانسهای .4،6و 33 کیلوولت باید فیدر مربوطه را قطع کرده و بریکر مرتبط پایین دست را اینترتریپ نماید. در واقع باز شدن هر کدام از بریکرهای مدار فیدر به وسیله عملکرد سیستم حفاظتی یا باز شدن به صورت دستی بریکر وابسته پایین دست را نیز تریپ می دهد.!!

 

اینترلاک برای جلوگیری از عملکرد نادرست تجهیزات فراهم می گردد:

بریکرهای فیدر بایست به صورت الکتریکی با بریکرهای مرتبط پایین دست ، اینترلاک شوند.طوریکه اگر بریکر فیدر باز یا جدا شد، از بسته شدن بریکرهای پایین دست جلوگیری شود.

 

 8.  انواع حفاظتهای مورد استفاده در تابلوهای برق را توضیح دهید؟

بسته به نوع تابلو و باسبار آن دارد. حفاظت های اضافه ولتاژ، اضافه بار، ارت فالت، under voltage و...

 

بدی کردیم خوبی یادمان رفت

زدلها لای روبی یادمان رفت

سه شنبه 7 خرداد 1392  10:21 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها