0

جمع بندی و چکیده مباحث طــرح صــــالــحـیــن راســــخــــون

 
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

چکیده مبحث 93 طرح صالحین(برنامه ها و اهداف شما در سال 94)

در مبحث 93 طرح صالحین به موضوع  «برنامه ها و اهداف شما در سال 94» پرداختیم و از شما عزیزان خواستیم به چند سوال پاسخ دهید که به صورت اختصار به آنها اشاره می شود:

 

.1 به نظر شما اهمیت داشتن برنامه سالانه چقدر است و چرا؟

کلاً داشتن برنامه همیشه و همه جا مهم و مفیه

برنامه ریزی برای نظم و انضباط مفیده

برنامه سالانه سبب مي شود تا مسيرهاي مختلفي را طي نكنيم

ریزی خوبه اگه انعطاف پذیر باشه، یعنی قابل تغییر

برنامه قطعا ضروری و لازم است و دلیل آنهم اینکه ممکن هست که بدون داشتن برنامه به نتایجی و بخشی از اهدافمان برسیم ولی نتیجه مطلوب و دلخواه نخواهد بود

 

. 2 شما چه مقدار در تحقق و به ثمر رسیدن برنامه ریزی خود تلاش میکنید؟

بستگی داره به نوع هدف

تا جائی که برایم مقدور باشد با برنامه کار می کنم و برای تحقق آنها حداکثر سعی و تلاشم را می کنم.

 

 . 3شما چه کارهایی را به دیگران پیشنهاد میکنید تا دیگران نیز در سال جدید در برنامه ریزی خود به آن بپردازند؟

از لحظات عمرخودشون به خوبی استفاده کنند..

با توکل به خدا در زندگی پیشرفت کنند ...

پس انداز یادشون نره...

تفریح و رفت و آمد با کسانی که دوستشون دارن...

در برنامه ریزی هاش اول برنامه های مهم و مفید رو قرار بده.

توانایی هاشون توجه بسیاری داشته باشن.

 

بدون هیچ توضیح اضافه دیگری امیدوارم همه دوستان عزیز در سال جدید همیشه با برنامه باشید و هر روز در حال پیشرفت و ترقی باشید.

متشکرم



 

جمعه 28 فروردین 1394  3:17 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 liasam Lovermohamad nargesza ria1365
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

جمع بندی و چکیده مبحث 95 طرح صالحین(چرا غیبت می کنیم؟)

بنام خدا

جمع بندی و چکیده مبحث نود و پنجم طرح صالحین: «چرا غیبت می کنیم؟»

 

با تشکر از همکاری شما عزیزان همراه که در این مبحث مذهبی اجتماعی «چرا غیبت می کنیم» شرکت کرده و با گذاشتن مطالب بسیار خوبتان در شناخت بیشتر این گناه کبیره، اعضاء را یاری نموده اید.مطالب زیر از بین پاسخ های شما عزیزان انتخاب و بعنوان چکیده مطالب حضورتان اعلام میگردد.

تعریف غیبت:

پیامبراکرم حضرت محمد(ص) از صحابه پرسیدند:

آيا مى دانيد غيبت چيست؟ عرض كردند: خدا و پيامبر او بهتر مى دانند. فرمودند: اين كه از برادرت چيزى بگويى كه دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى گويم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى گويى در او باشد، غيبتش كرده اى و اگر آنچه مى گويى در او نباشد، به او تهمت زده اى.

پیامبر (ص) می فرماید: «گناه غیبت از زنا بدتر است، زیرا زنا کننده اگر توبه کند خداوند او را می آمرزد اما غیبت کننده را نمی آمرزد مگر شخص غیبت شونده او را ببخشد.»

امیر مۆمنان علی(علیه السلام) فرمود: ایاك و الغیبه فانها تمقتك الی الله و الناس و تحبط اجرك. (از غیبت بپرهیز؛ چون موجب می شود مورد خشم و دشمنی خدا و مردم قرار گیری و پاداشت نابود شودو)

امام صادق (ع) می فرمایند: «غیبت آن است که درباره برادر دینی ات عیبی را که خداوند بر او پوشیده است، بگویی»

آیات قرآن در مورد مزمت نمودن غیبت:ـ

... وَلا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً اَیُحِبُّ اَحَدُکُمْ اَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ اَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوه.   (حجرات ـ 12) -«...و هیچ یک از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ به یقین همه شما از این امر کراهت دارید».

2ـ وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَة لُمَزَة.   (همزه ـ 1) - «ـ واى بر هر غیب جوى مسخره کننده.»

3ـ اِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ اَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِى الّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ اَلیمٌ فِى الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ.   (نور ـ 19) - «کسانى که دوست دارند زشتى ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکى براى آنان در دنیا و آخرت است

ـ لا یُحِبُّ اللّهَ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ اِلاّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللّه سَمیعاً عَلیِماً.   (نساء ـ 148) - «خداوند دوست ندارد کسى با سخنان خود بدیها (ى دیگران) را اظهار کند، مگر آن کس که مورد ستم واقع شده باشد، خداوند شنوا و دانا است.»

علمای علم اخلاق زمینه‌های مختلفی برای انجام غیبت برشمرده‌اند. برخی عوامل و گناهانی که به غیبت منجر می شوند ویا زمینه ساز غیبت هستند، عبارتند از : خشم و غضب، مجالس بیهوده، حسد، خودشیرینی، تمسخر، برائت از عمل نادرست و از همه مهم تر غمخواری برای دیگران ، کینه، سوء ظن، ثروت‌اندوزی، منافع شخصی، حزبی، اجتماعی و سیاسی، خودکم‌بینی و خود بزرگ بینی و....

چند راه حل برای ترک غیبت:

اول از مغزتان و بعد زبانتان استفاده کنید،

در غیبت شرکت نکنید، هروقت خواستید غیبت کنید فقط بگوئید :نه انجام نمی دهم و انجامش ندهید. قدرت نه گفتن در همه زمینه های زندگی مهم است پس قدرت نه گفتنتان را تقویت کنید.....

وقتی کسی شروع به حرف زدن درمورد کسی دیگر می‌کند، پیشنهاد بدهید که با آن فرد تماس بگیرید و حرف‌هایتان را با او درمیان بگذارید.

غیبت کنندگان معمولا نظراتشان را با «به کسی نگو من این را به تو گفتم» شروع می‌کنند و شدیداً انکار می‌کنند که منبع شایعه‌پراکنی هستند. تنها چیزی که نمی‌خواهند این است که شناخته شوند.باید آنها را به دیگران شناساند تا دیگر مرتکب این گناه نشوند.

غیبت را با خوبی جایگزین کنید. شما می‌توانید از نظرات خوب، کلمات تشویق‌آمیز یا تحسین و تمجید برای خنثی کردن غیبت استفاده کنید.

از دیدگاه دین، غیبت کردن گناهی مخرب است، درست مثل تاریکی که روشنی آن را از بین می‌برد، غیبت هم با مهربانی و ملاحظه از بین می‌رود ،سعی کنید محبت و مهربانی را در خانه و محل‌کارتان پراکنده کنید.

نتیجه گیری:
غیبت آسیبی فردی و اجتماعی است که گریبان بسیاری از ما را گرفته است،غیبت نابود کننده شخصیت اجتماعی افراد است،غیبت اجزای مجتمع بشری را یکی پس از دیگری فاسد می سازد،در حقیقت عمل غیبت و این بلای جامعه سوز به منزله خوره ای است که در بدن شخص راه یابد، و اعضای او را یکی پس از دیگری بخورد، تا جایی که به کلی رشتۀ حیاتش را قطع سازد. غيبت به تدريج به صورت يك بيماري رواني در مي‌آيد، به گونه‌اي كه غيبت‌كننده از كار خود لذت مي‌برد، و از اين‌كه پيوسته آبروي اين و آن را بريزد احساس رضا و خشنودي مي‌كند، و اين يكي از مراحل بسيار خطرناك اخلاقي است. غیبت بذر کینه و عداوت را در دلها می‌پاشد و گاه سرچشمه نزاعهای خونین و قتل و کشتارها می‌شود و آثار سوء فردی و اجتماعی فراوانی را بدنبال می‌آورد با توجه به اینکه غیبت از گناهان بزرک است به خوردن گوشت تن برادر مومن تعبیر شده اثار زیادی بر زندگی وفردی اجتماعی وحتی خانوادگی فرد میتواند داشته باشد،لذاهمانطور که از خوردن گوشت مردار بدمان میاد باید از غیبت کردن هم نفرت داشته باشیم..امیدواریم با بهره‌گیری از موانع غیبت و عبرت گرفتن از آثار و عوارض آن دست از این گناه شسته و قلب و روح خود را آلوده به این گناه کبیره نکنیم
.انشاالله

 

 

 

                  

جمعه 28 فروردین 1394  7:29 PM
تشکرات از این پست
ria1365 omiddeymi1368 liasam Lovermohamad nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

چکیده مبحث 96 بیکاری و اشتغال

بنام خدا

 

«کار» ابتدایی­ ترین حقّ طبیعی هر شهروندی است. چرا که نوع بشر در پاسخ به نیازهای خود ناگزیر از انجام آنست و مهمترین و مبرم ترین و ضروری ترین حق است، چرا که درصورت نبود شرایط کار، شرایط زیستی بشر به شدت به خطر می افتد.

موضوع بیکاری از جمله موضوعاتی است که علاوه بر دلایل کلی و عمومی در اقتصادِ هر کشور و رابطه آن با سایر اقتصادهای دنیا، در ایران از شرایط ویژه ای برخوردار است.

"بیکار" در اقتصاد به فردی گفته می‌شود که در سن کار (۱۵ تا ۶۵ سال) و جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند.

از عوامل مهم بیکاری عدم برنامه ریزی درست دولت میباشد که دلیل اصلی بیکاری در کشور ما همین موضوع است. از دیگر عوامل بیکاری میتوان به  افزایش جمعیت و کمبود تقاضای نیروی کار، اتوماسیون(سیستم های کامپیوتری) اشاره کرد.

مرکز آمار ایران، میزان بیکاری جوانان را 23 درصد اعلام کرده که تقریباً دو برابر نرخ متوسط بیکاری در جهان است. نرخ بی‌کاری در استان‌های مرزنشین و محروم از دیگر نقاط ایران بالاتر است.

بدون شک یکی از بزرگترین مشکلات جامعه کنونی ما مشکل کار میباشد که خودش باعث بوجود امدن مشکلات عدیده ای میشه

از مزایای کار میتوان به اعتماد بنفس افراد شاغل کسب درامد و تشکیل خانواده اشاره کرد

برای اینکه مشکل کار در کشور حل بشه باید در همه بخش های دولتی صنعتی و کشاورزی برنلمه ریزی بلند مدتی کرد تا بتوان این مشکل را بطور مرتب حل کرد ولی متاسفانه در کشور ما یک برنامه راهبردی و مشخصی  برای این کار نیست 

از مظرات بیکاری میتوان به :

عدم داشتن در امد و بوجود امدن بزه های مختلف در افراد

در موارذی به معتاد شدن

عدم تشکیل خانواده

و مشکلات زیاد اجتماعی و فردی ود.

 امید هست با همدلی و همزبانی ملت و دولت این مشکل هم حل بشه و مشکلی از مشکلات جامعه کنونی حل یشود.

​در پناه الله

 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

دوشنبه 7 اردیبهشت 1394  12:55 AM
تشکرات از این پست
liasam Lovermohamad nargesza omiddeymi1368
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

جمع بندی و چکیده مبحث نود و هفت طرح صالحین

به نام خدایی که وجودم ز وجودش بوجود آمد

 

چکیده مبحث نود و هفت طرح صالحین: «نامه و نامه‌نگاری»

 

این هفته در مبحث طرح صالحین با موضوع نامه و نامه نگاری در خدمت دوستان راسخونی بودیم و از نظرات ارزنده ایشان بهره مند شدیم.

اینکه چکیده ای از نظرات دوستان در این مبحث:

نامه نوشتن به منظور برقراری ارتباط بین افراد به کار می رود. برای جویا شدن از حال و احوال یکدیگر و رساندن پیغامی برای هم. و در گذر تاریخ تفاوت های بسیاری داشته. از نحوه نوشتن گرفته تا نحوه ارسال به دست گیرنده.

ملزومات نامه نگاری یه کاغذ و قلم یه پاکت برای ارسال، و البته تمبر که برای مسافت های مختلف با قیمت ها و طرح های مختلف عرضه می شود که بابت هزینه ارسال نامه است.

در مورد نامه های رسمی و اداری، و یا دوستانه و خصوصی طرز نامه نوشتن باید فرق داشته باشد.

امروزه نامه نگاری کاغذی کمتر شده ولی به کلی از بین نرفته. ولی کمرنگ شدن آن به خاطر پیشرفت تکنولوژی و وجود موارد ارتباطی دیگر از جمله تلفن، رایانه و اینترنت و امثال اینهاست که کارها را به مراتب سریع تر و راحت تر انجام می دهند. ولی این مورد در مورد نامه های رسمی و اداری صادق نیست و در بیشتر مواقع مثل قدیم انجام می شود.

جمعه 11 اردیبهشت 1394  10:52 PM
تشکرات از این پست
ria1365 Lovermohamad salma57 omiddeymi1368
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

چکیده مبحث 98 طــرح صــــالــحـیــن راســــخــــون(احسان به والدین و نتایج آن)


 

راهی به سوی بهشت, نگاهي به جايگاه احسان و نيكي به والدين

 

احسان ونیکی کردن یکی از کارهایی است که در دین مبین اسلام چه در قرآن مجید وچه از طرف معصومین وپیامبران و بزرگان دین بسیار سفارش وتاکیدشده است مخخصوصا احسان به والدین که دارای اثرات دنیوی و اخروی بسیاری است که در کلام الله واحادیث وروایات سفارش بسیار شده است وجزء وظایف هر انسانی است . ان شالله که همه ما بتوانیم در انجام این وظیف سربلند باشیم...

 


الف. در چهار سوره از قرآن مجيد نيكي به والدين بلافاصله بعد از مسأله توحيد قرار گرفته اين هم رديف بودن دو مسأله بيانگر اين است كه اسلام تا چه حد براي پدر و مادر احترام قائل است. به عنوان مثال، در سوره اسرا آيه 23 مي خوانيم: و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر احسان كنيد!

ب. اهميت اين موضوع تا آن جاست كه هم قرآن و هم روايات صريحاً توصيه مي كنند كه حتي اگر پدر و مادر كافر باشند، رعايت احترامشان لازم است. در سوره لقمان آيه 15 مي خوانيم: اگر آنها به تو اصرار كنند كه مشرك شوي اطاعتشان مكن، ولي در زندگي دنيا به نيكي با آنها معاشرت نما!

ج. شكرگزاري در برابر پدر و مادر در قرآن مجيد در رديف شكرگزاري در برابر نعمتهاي خدا قرار داده شده چنان كه در سوره لقمان آيه 14 مي خوانيم: مرا و پدر و مادرت را شكر كن.

د- قرآن حتي كمترين بي احترامي را در برابر پدر و مادر اجازه نداده است. در حديثي از امام صادق(ع) آمده است: اگر چيزي كمتر از اف وجود داشت، خدا از آن نهي مي كرد و اين حداقل مخالفت و بي احترامي نسبت به پدر و مادر است، و منظور از اين جمله نظر تند و غضب آلود به پدر و مادر كردن مي باشد(تفسير نمونه/ج12،ص79)

ه. با اينكه جهاد يكي از مهمترين برنامه هاي اسلامي است، تا زماني كه جنبه وجوب عيني پيدا نكند، يعني داوطلب به قدر كافي باشد، بودن در خدمت پدر و مادر از آن مهم تر است، و اگر موجب ناراحتي آنها شود، جايز نيست.

در حديثي از امام صادق (ع) مي خوانيم كه مردي نزد پيامبر(ص) آمد و عرض كرد من جوان با نشاط و ورزيده اي هستم و جهاد را دوست دارم ولي مادري دارم كه از اين موضوع ناراحت مي شود، پيامبر(ص) فرمود: برگرد و با مادر خويش باش، قسم به آن خدايي كه مرا به حق مبعوث ساخته است، يك شب مادر با تو مانوس گردد از يك سال جهاد در راه خدا بهتراست(همان/ص 80)! ولي البته هنگامي كه جهاد، جنبه وجوب عيني پيدا كند و كشور اسلامي در خطر قرار گيرد و حضور همگان لازم شود، هيچ عذري پذيرفته نيست، حتي نارضايتي پدر و مادر.

انسان بايد در برابر پدر و مادر خود حق شناس باشد و احترام و نيكي به آنها را هرگز فراموش نكند، هر چند زحمات آنان به قدري ارزشمند است كه فرزندان هرگز نمي توانند آن گونه كه شايسته مقام و منزلت پدر و مادر است ، دين خود را نسبت به آنها ادا كنند و ذره اي از آن همه محبت را جبران نمايند.

 

شناخت جايگاه و مقام والدين

 

جايگاه پدر و مادر بسيار والاست كه انسان قادر به درك اين عظمت نمي باشد. پدر و مادر واسطه آفرينش فرزند و مسؤول تربيت و پرورش او مي باشند، بدين سبب در دين مقدس اسلام بالاترين تأكيد در اطاعت و احترام به آنان شده است تا جايي كه خداوند متعال در قرآن كريم نام آنان را در رديف نام خود قرار داده و پس از دستور به شكرگزاري خود، بر لزوم قدرداني از آنان تأكيد مي نمايد و مي فرمايد:آري به او توصيه كردم كه براي من و براي پدر و مادرت شكر بجا آور كه بازگشت [همه شما] به سوي من است! و هر گاه آن دو، تلاش كنند كه تو چيزي را همتاي من قرار دهي، كه از آن آگاهي نداري [بلكه مي داني باطل است]، از ايشان اطاعت مكن، ولي با آن دو، در دنيا به طرز شايسته اي رفتار كن و از راه كساني پيروي كن كه توبه كنان به سوي من آمده اند سپس بازگشت همه شما به سوي من است و من شما را از آنچه عمل مي كرديد آگاه مي كنم.(لقمان/14-15)

پيامبر اكرم(ص) نيز از مقام عظيم و والاي پدر و مادر، نزد خداوند خبر مي دهد و مي فرمايد: خداوند با خشنودي والدين خشنود مي شود و با خشمگين شدن والدين خشمگين مي گردد و اين نشان دهنده توجه و عنايت ويژه پروردگار نسبت به مقام و منزلت والدين مي باشد. همچنين ايشان در بيان عظمت و شأن اين دو موجود گرانقدر مي فرمايد: نگاه محبت آميز فرزند به پدر و مادرش، عبادت است.(محدث نوري/ مستدرك الوسائل/ ج9/ ص152)

آري ، همين نگاه ساده و همراه با مهر و محبت به پدر و مادر كه باعث خشنودي و شادماني آنها خواهد شد و رضايت آنها را در پي خواهد داشت ،عبادت محسوب مي شود ؛ همان هايي كه با تحمل مشقتهاي فراوان در راه پرورش فرزندان فداكاري ها كرده اند و لذا، شايسته ترين انسانها براي احترام و قدرداني معرفي شده اند.

 

اهميت احترام به والدين

 

در فرهنگ ديني ما احترام به پدر و مادر از جمله ضروريات و مهمترين مسائل اخلاقي محسوب شده كه خداوند متعال به آن سفارش فراوان كرده است. قرآن كريم بعد از اصل توحيد، يكي از مهمترين تعليمات انساني را نيكي به پدر و مادر معرفي فرموده است: پروردگارت مقرر داشت كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكي كنيد. اگر يكي از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگي رسيدند به آنها [حتي]اف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخني شايسته بگو و از روي مهرباني و لطف، بالِ تواضع خويش را براي آنان فرودآور و بگو: پروردگارا!بر آن دو رحمت آور، همان گونه كه مرا در كودكي تربيت كردند.(اسراء/23-24)

آري، بي احترامي به پدر و مادر گناه بزرگي است كه خداوند به راحتي از آن نمي گذرد و تا روز قيامت صبر نمي كند و فرزند خطاكار را سريع مجازات مي نمايد. پيامبر بزرگ ما در اهميت اين موضوع مي فرمايد: «كيفر سه گناه تا قيامت به تاخير نمي افتد عاق پدر و مادر، ظلم و تجاوز به مردم و ناسپاسي در مقابل احسان و نيكي ديگران.» آثار نيكي و احترام به والدين نيكي و احترام به پدر و مادر و راضي و خشنود نمودن آنان، آثار و فوايد بسيار مهم و ارزنده و سعادت دنيوي و اخروي را در پي خواهد داشت . در اينجا به برخي از آنها اشاره مي كنيم:

1 - خشنودي خداوند و غفران الهي خشنودي خداوند يكي از مهم ترين نتايج نيكي و احترام به والدين است چنان كه امام صادق (ع) مي فرمايد: «حسن سلوك و نيكي به والدين از حسن شناخت و معرفت عبد به خداوند تعالي است، زيرا هيچ عبادتي انسان را به سرعت نيكي به پدر و مادر به خشنودي خداوند تعالي نمي رساند آن هم احساني كه محض تحصيل رضاي پروردگار باشد.» بدين جهت خداوند در سوره اسراء بعد از آنكه انسان را به نيكي كردن و احترام به پدر و مادر دستور مي دهد، مي فرمايد: «پروردگارتان به آنچه در درون شماست، آگاه تر [از خودتان]است. اگر صالح باشيد، قطعاً او آمرزنده توبه كنندگان است.»(اسراء/25)

بنا بر اين از آنجا كه گاهي در باره حفظ حقوق پدر و مادر و احترام آنها و تواضعي كه بر فرزند لازم است ممكن است لغزش هايي پيش بيايد كه انسان آگاهانه يا ناآگاه به سوي آن كشيده شود . چنانچه بلافاصله پشيمان شود و در مقام جبران برآيد، مسلماً مشمول عفو خدا خواهد شد.

2 - طول عمر

يكي ديگر از آثار احترام به والدين، طولاني شدن عمر انسان است .پيامبر(ص)در اين باره مي فرمايد: « اي فرزند آدم! به پدر و مادرت نيكي كن و صله رحم داشته باش تا خداوند، كارت را آسان و عمرت را طولاني بگرداند. پروردگارت را فرمان ببر تا خردمند به شمار آيي و از او نافرماني نكن كه نادان شمرده مي شوي.» همچنين مي فرمايد:«در آنچه خداي متعال در «الواح» به موسي(ع) داد، از جمله چنين بود:... مرا و پدر و مادرت را سپاسگزاري كن، تا تو را از نابود شدن ها حفاظت كنم و اجلت را به تأخير بيندازم و به تو زندگي اي پاك ببخشم و تو را از اين زندگي به سوي بهتر از آن، ببرم.»

امام باقر (ع) نيز با تحسين كساني كه والدين خود را مورد احترام و نيكي قرار مي دهند مي فرمايد: «خوشا به حال كسي كه به پدر و مادر خود نيكي كند، زيرا خداوند بر عمر او مي افزايد»

3 - فراواني روزي خداوند متعال «رزاق» است؛ تمامي موجودات بر سفره لطف و احسان او حضور دارند و از نعمت هاي او چه مادي و چه معنوي بهره مند مي شوند. وظيفه ما در قبال اين همه نعمتي كه خداوند به ما عطا كرده اين است كه هميشه و در همه حال سپاسگزار او باشيم. در حقيقت شكر نعمت عامل بسيار مؤثري در افزايش نعمت ها و الطاف الهي است كه خداوند با صراحت بدان اشاره فرموده است: « و پروردگارتان اعلام كرد كه اگر مرا سپاس گوييد، بر نعمت شما مي افزايم و اگر كفران كنيد، بدانيد كه عذاب من سخت است.»

پدر و مادر نيز از جمله بزرگترين نعمت هايي هستند كه خداوند به بندگانش ارزاني داشته است و بايد خدا را به خاطر وجود اين نعمت هاي گرانقدر شاكر بود . در آيه 14 سوره لقمان، شكر والدين هم رديف شكر خدا آمده است:«أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ؛ [به انسان توصيه كرديم]كه شكرگزار من و پدر و مادرت باش!»

امام رضا(ع) در اين باره مي فرمايد:«خدا امر فرموده به شكرگذاري از خودش و براي والدين، پس اگر كسي والدين را شكر نكند، خدا را هم شكر نمي كند.

4- آسان شدن مرگ

مرگ يك رخداد طبيعي در زندگي انسان است و در روايتي از امام رضا(ع) به عنوان يكي از وحشتناك ترين مراحل زندگي انسان معرفي شده است. در حالي كه مرگ براي انسان مؤمن و صالح آسان و بنا به سخن امام علي(ع) ارزشمندترين هديه براي او مي باشد آن جا كه فرمود: «أفضل تحفة المومن الموت» خداوند در قرآن كريم در وصف مرگ پرهيزگاران مي فرمايد: «همانها كه فرشتگان [مرگ]روحشان را مي گيرند در حالي كه پاك و پاكيزه اند به آنها مي گويند: «سلام بر شما! وارد بهشت شويد به خاطر اعمالي كه انجام مي داديد!»(نحل/32)

امام صادق(ع) راحتي در هنگام مرگ و آسان شدن سكرات موت را از ديگر آثار احترام و نيكي به والدين برشمرده و مي فرمايد: «كسي كه دوست دارد خداي متعال سختي هاي مرگ را بر او آسان سازد، نسبت به خويشان و نزديكان و پدر و مادرش نيكوكار باشد و اگر چنين كند خداي متعال سختي هاي مرگ را بر او آسان مي كند»

5 - ورود به بهشت و برخورداري از درجات بالاي بهشتي

از جمله آثار اخروي كه در نتيجه احترام به پدر و مادر براي انسان حاصل مي شود ،رسيدن به بهشت و بهره مندي از نعمتهاي فراوان آن است. خداوند در قرآن سعادت و شقاوت انسان را بسته به اعمال او مي داند و براي هر يك از اعمال انسان درجه و مرتبه اي قرار داده است: «براي هر يك برابر اعمالي كه انجام داده اند درجاتي است، كه پروردگار تو از آنچه مي كنند غافل نيست.»(انعام/132)

اگر احترام به پدر و مادر در نزد خدا در مرتبه اي بسيار بالا قرار دارد، پس چه پاداشي بهتر و ارزشمندتر از بهره مندي از بهشت و درجات بالاي آن براي انسان مي تواند وجود داشته باشد؟ امام باقر(ع) در مورد مؤمنان برخوردار از جايگاه والاي بهشتي مي فرمايد: «اگر مؤمني چهار ويژگي در خود داشته باشد خداوند او را در بالاترين و شريف ترين جايگاه قرار خواهد داد: كسي كه يتيمي را پناه داده و بر او پدرانه نظر افكند، كسي كه ضعيفي را مورد ترحم قرار دهد و در حد كفايت به او كمك كند، كسي كه به والدين خود انفاق و با آنان مدارا كند، و[آن كه]به ايشان نيكي كرده واز نگران ساختن آنها اجتناب نمايد.»

6 - همنشيني با نيكان

يكي از پيامدهاي نيك احترام به والدين، همنشيني با نيكان در آخرت است. بزرگترين آرزو و خواسته اهل ايمان، همنشيني با «ابرار» چه در دنيا و چه در آخرت است . آنان از خدا مي خواهند كه با نيكان بميرند و با ايشان محشور شوند: «پروردگارا! گناهان ما را بيامرز و زشتي هاي ما را بپوشان و ما را با نيكان بميران.»

كسي كه به خدا ايمان داشته باشد، براي جلب رضايت خداي متعال و برخورداري از فضل و رحمت الهي تمام سعي و تلاش خود را به كار مي گيرد و با اعمال شايسته ،راه رسيدن به رستگاري را مي پيمايد . يكي از آن اعمال نيك، احترام به پدر و مادر است كه سعادت آخرت و همنشيني با نيكان را به دنبال خواهد داشت .

پيامبر اكرم(ص) در بيان نيكي به پدر و مادر و نتيجه آن در آخرت و روز قيامت مي فرمايد: «كسي كه براي پدر و مادرش حج انجام دهد و يا بدهكاري آنها را بپردازد، خداوند او را در روز قيامت با نيكان بر مي انگيزد.»

7 - اجابت دعاي والدين در حق فرزندان

انسان موجودي است كه هميشه به خداوند محتاج است و همواره در تمام كارها بايد به او متوسل شود و از او كمك بخواهد . دعا بهترين وسيله ارتباط بين خدا و انسان است .

خداوند بزرگ بندگان خود را به دعا كردن سفارش نموده و وعده استجابت به آنان داده است. چنانكه درسوره بقره مي فرمايد: «دعاي دعا كننده را، به هنگامي كه مرا مي خواند، پاسخ مي گويم.»

البته خداوند متعال براي دعا و استجابت آن و همچنين براي درخواست كنندگان آن شرايطي قرار داده است كه بايد به آن شرايط عمل نمود. در اين خصوص پدر و مادر از جمله كساني هستند كه دعايشان در حق فرزندان خوش رفتار مستجاب مي شود

در اهميت دعا براي فرزندان همين بس كه حضرت امام سجاد(ع) در صحيفه سجاديه، دعاي 25 را به فرزندان خود اختصاص مي دهد و از خداوند نيك بختي آ نها را مي خواهد. امام صادق(ع) در اهميت دعاي والدين در حق فرزندان مي فرمايد: «خداوند دعاي سه كس را رد نخواهد كرد: دعاي پدر در حق فرزند در هنگام نيكي به او، دعاي پدر بر ضد فرزند(نفرين) هنگامي كه مورد عاق او واقع شود و دعاي مظلوم بر ظالم.»

8 - موجب نيكي فرزندان

والدين از نظر اخلاقي و تربيتي بر فرزندان خود تأثير زيادي دارند. پدر و مادر اولين كساني هستند كه فرزندان در تمام مراحل زندگي،آنها را به عنوان الگوي خود قرار مي دهند. بنا بر اين كسي كه انتظار ادب و معرفت و حق شناسي از فرزندانش دارد، بايد همين حالت را نسبت به پدر و مادر خودش و بزرگترها نشان دهد، تا كوچكترها هم از او بياموزند.اگر كسي پدر و مادرش را احترام كرد نتيجه آن را در احترام فرزندانش به خود خواهد ديد. اگر فرزند ببيند كه پدر و مادرشان نيكي به والدين را سرلوحه زندگي خود قرار داده اند و به آن اهتمام مي ورزند، او هم نسبت به آنان چنين خواهد كرد.

امام صادق(ع) مي فرمايد: «به پدرانتان نيكي كنيد تا فرزندانتان به شما نيكي كنند.» (بحارالانوار/ج71/ص65)

 

💐با تشکر از همه دوستان گلم که مارا دراین مبحث یاری کردند ان شالله بتوانیم خوب باشیم وبه همه خوبی کنیم البته بی منت منتظر همه دوستان گل در مباحث بعدی هستیم💐 .

🌸یاحق🌸
💖Lovermohamad💘
💖❤💖❤💖❤💖

💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
شنبه 19 اردیبهشت 1394  12:13 AM
تشکرات از این پست
salma57 omiddeymi1368 ehsan007060 lovermohamad nargesza
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

چیکده مبحث 100 طرح صالحین موضوع «سربازی؛ چالش‌ها و راهکارها»

با عرض سلام و ادب

در مبحث 100 طرح صالحین موضوع «سربازی؛ چالش‌ها و راهکارها» را به نقد و بررسی شما عزیزان گذاشتیم.

اگرچه بنا به دلایلی آن طور که شایسته و در خور این مبحث بود نتوانستیم به این موضوع بپردازیم؛ قابل ذکر است موضوع سربازی دو طیف مخالف و موافق دارد. چیکده مباحث به طور خلاصه که حاصل نظرات شما می باشد به سمع و نظر شما میرسد

 خدمت مقدس سربازی فصل جدیدی از زندگی هر فردی میتونه باشه

خدمت سربازی برای رفع نیازهای کشور و تا حدودی آشنا کردن افراد با مشکلات موجود ضروری به نظر می‌رسد

 آموزش نظامی  موجب تقویت روحیه نظامی و آشنایی جوانان با مسایل نظامی برای روز می‌شود و خدمت باید حرفه‌ای باشد.

 پدران و مادران خدمت سربازی را باعث مرد شدن پسرانشان می‌دانند

 امام حتی در دوران جنگ هم مردم و یارانش را اجبار به خدمت نظامی نمی کرده چه رسد به دوران صلح.

 اگر سربازی به صورت اجباري ادامه پيدا نكنه هيچ پدر و مادري حاضر نميشن فرزندشون به سربازي بره

با روند الان 100% ،چون وظیفه تک تک ماست که به نوبت! امنیت و آرامش رو به هم وطنانمون بدیم

 جود معافیت های مختلف بعضي موارد اجحاف ميشه و با انصاف نيست و گاهی گفته می شود به هیچ عنوان عادلانه نیست.



 

چهارشنبه 13 خرداد 1394  2:48 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 lovermohamad nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:جمع بندی و چکیده مبحث 102 طرح صالحین«تغییرات فرهنگی در جامعه وتاثیرات آن»

بنام خدا

 چکیده مطالب مبحث تغییرات فرهنگی در جامعه و تاثیرات آن 


فرهنگ برای یک جامعه همانند اخلاق برای یک فرد است که می‌تواند فرد یا جامعه را به سمت تعالی هدایت کند. تعریف‌های مختلفی که برای فرهنگ وجود دارد می‌تواند فضای جامعه اسلامی را مخدوش کند. آداب در جامعه اسلامی بار روانی مثبت‌تری دارد و جامعه‌ای که در حال رشد است باید به ابعاد مختلف فرهنگی توجه ویژه داشته باشد. به نظر اساتید جامعه شناسی اگر فرهنگ متناسب با یک دین را در یک جامعه نداشته باشیم دین‌داری و پذیرش آن برای اعضا جامعه سخت خواهد بود و این موضوع به خوبی در طول تاریخ دیده شده است.

نظرات عضومحترم (ria1365)
تغییر یعنی اینکه یک چیزی از یک شکل به شکل دیگه تغییر حالت بده و عوض بشه وقتی از فرهنگ حرف میزنیم یعنی اون آداب و رسوم و روش ها هنجارها باید و نبایدها. وقتی میگیم تغییر فرهنگی یعنی تغییراتی در هنجارها بوجود بیاد که در این سالها در جامعه ایران این مورد بشدت قابل مشاهده هست.
 راهکارهائی که میتوان اثرات منفی تغییرات فرهنگی را کم کرد کدامند؟
ایجاد این باور که ناتوی فرهنگی و عملیات روانی وجود دارد.
˜ شناخت و تبیین کارکردهای ناتوی فرهنگی و عملیات روانی دشمن در حوزه فرهنگ.
˜ پرهیز از برخورد انفعالی و اتخاذ مواضع راهبردی.
˜ شناخت مبانی نظری ناتوی فرهنگی به منظور اتخاذ هر چه بهتر راهکارهای مقابله.
˜ خودباوری فرهنگی و شناخت هویت ملّی و اسلامی.
˜ بصیرت و درک درست از مقتضیات زمان.
˜  التزام عملی به احکام دینی و تعهّد نسبت به بایدها و نبایدهای حکومت دینی.
نظر عضو محترم  (ehsan007060)
بنظرم بینش و تفکر کردن برای انجام هر امری و اندیشیدن به عوقب آن میتواند اثر گذاری موضوعات منفی اجتماعی را حداقل کند.

نظرات عضو محترم (namebaran)
ممیزه انسان از حیوان، فرهنگ است. مهم‌ترین مسأله، در مورد مقوله فرهنگ، این است که فرهنگ باید تهی از هرگونه ایدئولوژی سیاسی باشد. تصمیم‌گیری در مورد فرهنگ، باید آزادانه باشد. فرهنگی که دموکرات و آزادانه شکل نگرفته، نمی‌تواند فرهنگ سالمی باشد چرا که فرهنگ تحمیلی، فرهنگ بی‌نتیجه‌ای است.

تغییر میتواند رشد یک جامعه را در پی داشته باشد. تغییر می تواند انحطاط یک جامعه را در پی داشته باشد تغییر در همه جوامع اتفاق می افتد و هر جامعه با جامعه دیگر میزان تغییر آن با یکدیگر متفاوت است یکی از علت های تفاوت میزان تغییر میتواند عاملی چون سیایت حاکم قوانین ومقررات فرهنگ اقتصاد،تجارت و ... روابط سیاسی می باشد برهمین اساس رشد و سرعت تغییرات متفاوت خواهد شد.

نظر عضو محترم (ahmadfarm)
راهکارهائی که میتوان اثرات منفی تغییرات فرهنگی را کم کرد کدامند؟
راهكارها در تلاش ما نهفته اند. ما بايد فرهنگ خودمان را غني كنيم. فرهنگ كهن ايرانيان را. فرهنگي كه قرنهاست مورد استفاده بوده اما با روي كار آمدن ماهواره ها و نفوذ فرهنگ غرب دارد از بين مي رود. به نظر من هر خانواده به خودي خود مسئول است...... ما بايد فرزند خود را درست تربيت كنيم و بعد دم از فرهنگ بزنيم.....

نظر عضو محترم (ghasem8224)
یکی دیگر از شیوه هایی که مانع تاثیر مخرب مدگرایی بر فرهنگ خودی می شود، تقویت ارزشهای دینی و ملی است. جامعه ای که هویت فرهنگی و ریشه های خود را فراموش کند یا برای آنها ارزش قائل نباشد به راحتی متاثر از جامعه مصرف گرایی و مد گرایی شده و این فرایند، در تعيين سرنوشت فرهنگي نسلهاي بعدي آن جامعه اثر نامطلوبي بجای خواهد گذاشت.

نظرات عضو محترم (nargesza)
 راهکارهائی که میتوان اثرات منفی تغییرات فرهنگی را کم کرد کدامند؟
باید خویشتن داری کرد. هرچیزی را نباید الگو قرار داد. نه اینکه همیشه سنتی و خشک باشیم. و نه اینکه هر روز و بدتر از آن هر ساعت یک رنگ باشیم. درسته با پیشرفت تکنولوژی باید پیشرفت کرد.
 یه سری از مردم میرن دنبال این مثل که خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش. یعنی تو یه جمعی هرکاری بقیه کردن شما هم بکنی. تو جامعه هرجوری بقیه رفتار کردن هرچی پوشیدن و ... شما هم همون کار رو بکن تا انگشت نما نشی. البته این دوره زمونه آدم هرکاری بکنه بعدش مد میشه و خودش میشه یه تغییر فرهنگی.
آدم باید ببینه کدوم از این رفتارها مناسبه، کدومش خوبه تا همون کار رو بکنه. نه اینکه چشم و گوش بسته فقط اجرا کنه.


امیدوارم که مطالب مطرح شده در مبحث بتواند کمکی به دوستان و مردم جامعه و کشور ما برای رعایت آداب و فرهنگ و جلوگیری از تخریب فرهنگی کشور بدست دشمنان و ایادی آنها کند.انشاالله

                  

یک شنبه 17 خرداد 1394  6:42 AM
تشکرات از این پست
ehsan007060 omiddeymi1368 lovermohamad nargesza
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

جمع بندی و چکیده مبحث 104 طرح صالحین

به نام خدا
 

 

چکیده مبحث 104 طرح صالحین: «استقبال از ماه مبارک رمضان»

 

 

نتیجه تصویری برای ماه رمضان

 

 

با سلام و احترام

 

مبحث این هفته در مورد استقبال از ماه مبارک رمضان بود. کمتر از یک هفته به این ماه باقی مانده بود و از دوستان خواستیم درمورد بدست آوردن آمادگی لازم برای ورود به این ماه صحبت کنند. همگی لطف فرمودند و نظراتی ارائه دادند. به این شرح:

سعی کنید قبل از ماه رمضان چند روزی روزه بگیرید تا با شروع ماه مبارک با روزه گرفتن مشکلی نداشته باشید.

سخته روزه گرفتن در این روزهای طولانی ولی با توکل به خدا حله!

آیا می ­توان درماه رمضان برای فرار از روزه مسافرت کرد؟
همه­ ی مراجع: مسافرت کردن در ماه رمضان ـ هر چند به عنوان فرار از روزه باشد ـ اشکال ندارد؛ ولی این امر تا قبل از روز بیست و سوم مکروه است

توصیه های امام رضا ـ علیه السلام ـ برای باقی ماندۀ ماه شعبان

*خود را ملزم کن به انجام کارهایی که برایت مفید است و ترک کارهایی که برای تو فایده ای ندارد.
*
دعا و استغفار و قرائت قرآن را بیشتر کن و در محضر خداوند، از گناهان گذشته ات توبه کن تا اینکه در حال اخلاص وارد ماه رمضان شوی
*در دلت کینۀ هیچ مؤمنى نباشد، مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى،
*این ذکر را هم زیاد بگو: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»
(
اقبال الأعمال، ج1، ص8 )

 

طبق روایات خواب روزه دار عبادت محسوب میشه پس مقداری رو میشه با خواب سر کرد.

گرما امتحانی کوتاه ست.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

روزه گرفتن در گرما، جهاد است.

و در مورد برنامه های متنوع و مختلف موجود در مساجد و تلویزون و رادیو:

خیلی از این برنامه ها توانسته مردم را بخود جذب نماید چون ادب و اخلاق را آموزش می دهند.

2- با توجه به اینکه بعضی از برنامه ها در مورد زندگی روزانه مردم هست ،توانسته افراد زیادی را از دیدن شبکه های ماهواره ای باز دارد و احساس همدردی و دوستی را که از تاثیرات روزه و رمضان است، به مردم بدهد.

3- همانگونه که در آمارها بیان شده و می شود ،در ماه رمضان آمار جرم و جنایات بسیار کمتر می شود و این میتواند از آثار برنامه های خوب مذهبی در این ماه پر فضیلت باشد مثل جلسات قرائت قرآن در مساجد و حسینیه هاو....آنچه مسلم هست همین برنامه ها و آموزش های دینی میتواند نقش مهمی در کاهش آسیب پذیری اجتماعی داشته باشد و دارد.(البته مشروط به اینکه خوب و درست و حساب شده  اجرا شود).

و .....

 با تشکر از همه عزیزانی که این مبحث را همراهی کردند.

جمعه 29 خرداد 1394  7:24 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 lovermohamad ehsan007060
lovermohamad
lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

چکیده مبحث101طرح صالحین(روانشناسی زنان ومردان)🍀

🌹چکیده مبحث101«روانشناسی زنان ومردان» 🌹
 

 

مردان در بعضی از جنبه های برون گرایی (پرخاشگری، تسلط) نمرات بالاتری از زنان  ما دارند و در تعدادی دیگر (اجتماعی بودن ،خونگرمی) نمرات پایین تری دارند. عواطف  و هیجانات : زنان عاطفی تر و هیجانی تر از مردان هستند . نوسان های عاطفی و هیجانی بیشتری دارند و در کمیت و کیفیت به لحاظ عاطفی و هیجانی با مردان متفاوت هستند. مردان پرخاشگرتر از زنان بوده و شیوه های خشونت آنان بیشتر فیزیکی و بدنی است در حالیکه زنان پرخاشگری کلامی بیشتری دارند.

 

میزان و درجه قاطعیت در زنان و مردان در بیشتر موقعیت های زندگی واقعی آنان متفاوت است ولی به طور کلی می توان گفت قاطعیت در زنان در مقایسه با مردان کمتر و حالت های انفعالی آنان بیش از مردان است. زنان برای احقاق حق خود یا اعتراض به وضع موجود ممکن است به انواع خشونت مثل قهر کردن از خانه، جدایی عاطفی، جدایی از کانون خانواده، و طلاق متوسل شده تا بتوانند مردان را در تنگنا قرار دهند. گاهی اوقات رفتار و تفکرات زنان، خانواده را علیه مردان برمی‌انگیزاند. این مسئله باعث می‌شود که مرد در خانه آنچنان که باید احساس امنیت روحی و روانی نکند و خود را در خانواده بیگانه ببیند.

در این حالت مرد نوعی طغیان را در خانواده خود احساس می‌کند و این بدترین نوع خشونت علیه مردان است.

معمولا به نظر می رسد آنکه می گریزد مرد است و آنکه می ماند زن است . آنکه بی خیال است مرد است و آنکه نگران است زن. آنکه جدی نمی گیرد مرد است و آنکه پیگیر می شود زن خواهد بود . زن ها در کمتر از پنج دقیقه با هم دوست می شوند اما مردها وقت بیشتری لازم دارند تا با هم صمیمی شوند؛ در عوض دوستی هایشان پایدارتر است. چرا این طور است؟

خانم ها خیلی سریع و بی دردسر با هم دوست و صمیمی می شوند؛ در حالی که این کار برای آقایان بسیار سخت است. آنها اگر سال های سال نیز با هم دوست باشند، ممکن است کوچکترین اطلاعی از وضع خانوادگی همدیگر نداشته باشند زیرا خیلی به ندرت در مورد مسائل زندگی شان حرف می زنند. مردها عادت دارند وقتی درباره مسائل با هم صحبت می کنند، بیشتر درباره چگونگی انجام دادن آنها حرف بزنند، نه احساسی که نسبت به آنها دارند. با این حال، می توان گفت وجود چنین تفاوت هایی تا اندازه ای برخاسته از تفاوت های بیولوژیکی و اجتماعی است.

 

برخی از ویژگی های جنس زن:

محافظه کار و خویشتن دار

دلواپس عواطف و احساسات دیگران

دارای گرایشات دینی عمیق

میل به امنیت خواهی فراوان

تمایل و علاقه شدید به هنر و ادبیات

به سادگی، عواطف لطیف را به زبان آوردن

 

برخی از خصوصیات مردان:

بسیار مستقل است.

پرخاشگر و سلطه طلب است.

به سادگی تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

عمیقاً شیفته ریاضیات و مقولات علمی.

در برابر بحران ها، خویشتنداری خود را حفظ می کند.

در بسیاری از زمینه ها فعال بوده و تمایلات رقابت جویی عمیقی دارد.

تقریباً بسان یک رهبر عمل می کند.

معتمد به نفس بوده و بسیار جاه طلب است.

عمیقاً به آداب و شیوه های جهان آگاه است. 

 

اسلام در روابط و حقوق خانوادگی زن و مرد فلسفه خاصی دارد که با آنچه در چهارده قرن پیش می گذشته مغایرت دارد و با آنچه در جهان امروز میگذرد نیز مطابقت ندارد. از نظر اسلام این مسئله هرگز مطرح نیست که آیا زن و مرد دو انسان متساوی در انسانیت هستند یا نه؟ و آیا حقوق خانوادگی آنها باید ارزش مساوی با یکدیگر داشته باشند یا نه؟ از نظر اسلام زن و مرد هر دو انسانند و از حقوق انسانی متساوی بهره مندند. آنچه از نظر اسلام مطرح است این است که زن و مرد به دلیل اینکه یکی زن است و دیگری مرد، در جهات زیادی مشابه یکدیگر نیستند، جهان برای آنها یک جور نیست، خلقت و طبیعت آنها را یکنواخت نخواسته است. و همین جهت ایجاب میکند که از لحاظ بسیاری از حقوق و تکالیف و مجازاتها وضع مشابهی نداشته باشند. در دنیای غرب اکنون سعی می شود میان زن و مرد از قوانین و مقررات و حقوق و وظایف وضع واحد و مشابهی بوجود آورند و تفاوت های غریزی و طبیعی زن و مرد را نادیده بگیرند.

 

تفاوتی که میان نظر اسلام و سیستمهای غربی وجود دارد در اینجاست. در اروپای قبل از قرن بیستم زن قانونا و عملا فاقد حقوق انسانی بود. نه حقوقی مساوی با مرد داشت و نه مشابه با او. در نهضت عجولانه ای که در کمتر از یک قرن اخیر به نام زن و برای زن در اروپا صورت گرفت، زن کم و بیش حقوقی مشابه با مرد پیدا کرد. اما با توجه به وضع طبیعی و احتیاجات جسمی و روحی زن، هرگز حقوق مساوی با مرد پیدا نکرد، زیرا زن اگر بخواهد حقوقی مساوی حقوق مرد و سعادتی مساوی سعادت مرد پیدا کند راه منحصرش این است که مشابهت حقوقی را از میان بردارد، برای مرد حقوقی متناسب با مرد و برای خودش حقوقی متناسب با خودش قائل شود. تنها از این راه است که وحدت و صمیمیت واقعی میان مرد و زن برقرار می شود، و زن از سعادتی مساوی با مرد بلکه بالاتر از آن برخوردار خواهد شد، و مردان از روی خلوص و بدون شائبه اغفال و فریبکاری برای زنان حقوق مساوی و احیانا بیشتر از خود قائل خواهند شد. حقوقی که عملا در اجتماع به ظاهر اسلامی ما نصیب زن می شد ارزش مساوی با حقوق مردان داشته است. ادعای ما این است که عدم تشابه حقوق زن و مرد در حدودی که طبیعت زن و مرد را در وضع نامشابهی قرار داده است هم با عدالت و حقوق فطری بهتر تطبیق می کند و هم سعادت خانوادگی را بهتر تأمین می نماید، و هم اجتماع را بهتر به جلو می برد.

 

💐با تشکرازهمه دوستان گلم که مارا دراین مبحث یاری کردندان شالله بتوانیم خودمان راخوب بشناسیم که قدم اول خداشناسی و شناختن افریدگار مان است💐 

 

🌺منتظر همه دوستان گل در مباحث بعدی هستیم🌺

🌸یاحق🌸

💖Lovermohamad💘

💖❤💖❤💖❤💖

💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
چهارشنبه 11 شهریور 1394  12:54 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ehsan007060 nargesza
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

جمع بندی و چکیده مبحث 103 صــــالــحـیــن راســــخــــون

جمع بندی و چکیده مبحث 103 طرح صالحین
 

 

 

چکیده مبحث 103 طرح صالحین: «عادت ها و رفتارهای خوب و بد اجتماعی»

منظور از رفتار اجتماعي هر نوع رفتاري است كه متضمن كنش متقابل دو يا چند انسان باشد

فرد رفتاهاي اجتماعي خود را بر اساس عوامل گوناگونی از قبيل فرهنگ و هنجارهاي اعتقادي ، ارزشي و قانوني مورد قبول خود يا جامعه و همچنين نقش خود در اجتماع و هويتي كه بدست آورده تنظيم مي‌كند .

ماانسانهاچون اجتماعی آفریده شده ایم اعمال نیک وبدمون تاثیربسزایی درحیطه فردی برروی اجتماع می گذاردچه بسابخاطربرخی خطاهای فردی ،اجتماعی روزیرسووال ببرندبنابراین منحصرانمیشه گفت خطای فردی چون ماجزیی ازاجتماع هستیم و سازنده جوامع اجتماعی هستیم.

 ریشه عادت ها و رفتارهای خوب و بد اجتماعی چیست؟ آنچه مسلم است ریشه رفتار ها و عادت های خوب و بد به نوع تربیت افراد جامعه و فرهنگ و آموزش جامعه دارد و قطعا در این میان مسئولین هم میتوانند نقش عمده ای در نوع رفتار افراد جامعه داشته باشند چون رفتار اکثر مردم فقط با الگو گرفتن از سرپرستان یعنی پدر و مادر و در درجه بعد مسئولین خصوصا مسئولین دینی و مذهبی و فرهنگی بروز می کند و معمولا افراد کمتر بدنبال تحقیق در مسائل بر می آیند (البته استثناء هم هست).بعنوان مثال خود ما چون پدر و مادرمان مسلمان بوده اند مسلمان هستیم و بررسی و تحقیق زیادی در مورد ادیان دیگر نکرده ایم.اگرچه طبق آیات قرآن مجید دین اسلام بهترین و کاملترین دین خداست ولی لازم هست ما برای اینکه بتوانیم این دین را به ادیان دیگر بعنوان دین برتر معرفی کنیم ، ضمن مطالعه در ادیان دیگر با رفتار خودمان الگو باشیم برای دیگران و......که متاسفانه اینگونه نیستیم.

عادات خوب:

سلام کردن

چشم پاک

تواضع

خوش خلقی

مهربونی

خوش حساب بودن

تعارف کردن

صله رحم

ازدواج کردن

دوری از نامحرم

حلال خوردن

...

 

عادات بد:

سلام نکردن

چشم ناپاک

غرور

بدخلقی

عصبانیت و خشم

بدحسلب بودن

تک خوری

قطع رحم

مجرد ماندن

دوستی با نامحرم

حرام خوردن

...

 

 

 



 

چهارشنبه 11 شهریور 1394  12:56 PM
تشکرات از این پست
lovermohamad omiddeymi1368 nargesza
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

جمع بندی و چکیده مبحث105 صــــالــحـیــن «فضای مجازی»

چکیده مبحث 105 طرح صالحین: «فضای مجازی»

رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی کـه شما آنها را نمی‌شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا ایـن فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد؛ خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد.

امام خامنه ای -۱۳۹۱/۰۷/۱۹

با عرض سلام و ادب؛

در این مبحث از طرح صالحین قصد داریم به موضوع «فضای مجازی» پرداختیم و  از نظرات ارزشمند شما عزیزان در این موضوع بهره بردیم. که به طور خلاصه به شرح ذیل است

 

فضای مجازی واژه‌ای است که در دهه ۱۹۸۰ وارد ادبیات علمی تخیلی شد و شاغلان در زمینه کامپیوتر و علاقه‌مندان به سرعت آن را به کار بردند و در دهه ۱۹۹۰ رایج شد. در این دوره، استفاده از اینترنت، شبکه و مخابرات دیجیتال سریعاً در حال رشد بود و لفظ فضای مجازی می‌توانست بسیاری از ایده‌ها و پدیده‌های نوظهور را نمایندگی کند.

لفظ مادر فضای مجازی سایبرنتیک است که از κυβερνήτης یونانی باستان به معنای فرماندار یا راننده مشتق شده، واژه‌ای که نوربرت وینر برای کار پیشگامانه اش در مخابرات الکترونیک و علم کنترل به کار برد.

فضای مجازی درنوع خودش بی نظیره اماکلاهرچیزیکه ازحدخودفراتررودمخرب ذات وروحیات آدمیست

فضای مجازی در بیشتر موارد پایبندی به اخلاقیات رو متزلزل میکنه...

متاسفانه بدلیل وجود افراط و تفریط در جامعه ما و خصوصا در بین جوانان استفاده از فضای مجازی در صورت کنترل نشدن و نداشتن نظارت منجر به تهدید خواهد شد.اگرچه میتواند فرصتی بسیار خوب و مفید برای جامعه باشد.

مزایاش اینه که آدم سرگرم میشه، اوقات فراغتش پر میشه، با دوستان و آشنایان راحت ارتباط

برقرار میکنه، کم هزینه هستش و .....

-خدای دنیای واقعی همان خدای دنیای مجازی ست؟ اگر خودش را در جهان واقعی ببینی، یحتمل سرت را می‌اندازی پایین و عبور می‌کنی، ولی اسمش را، نوشته‌اش، کامنت‌اش را، چراغ روشن‌اش را که در دنیای مجازی می‌بینی، چشمت تنگ‌تر می‌شود، خیره‌تر می‌شوی به مانیتور، شاید ضربان قلبت هم کمی بالاتر برود.

به نظر بنده با توجه به شرایط جامعه و فضای مجازی خانواده ها موظفند تا با مطالعه خوب برخورد مناسب و منطقی با فضای مجازی داشته باشند بگونه ای که باعث تخریب بدتر نشوند.اگرچه متاسفانه سبک زندگی امروزه بسیار تغییر کرده و جوانان کمتر به حرف بزرگترها اعتنا می کنند و معمولا خود را همه فن حریف و برتر می بینند اما با این حال والدین خانواده مسئولیتی در قبال اعضاء دارند که نباید فراموش شود.



 

یک شنبه 22 شهریور 1394  8:41 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 haj114 nargesza
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

چکيده مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف»

به نام خدا

چکيده مبحث 106 طرح صالحین: «اسراف و آسیب‌شناسی مصرف» 

 

 

خداوند در سوره اسراء آیه 27 می‌فرماید: "ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین"
اسراف‌کنندگان براداران شیاطین‌اند. 

 

امام صادق (ع) فرمودند: پائین ترین مرتبه اسراف عبارتست از: ۱- دور ریختن آبیکه از آشامیدن اضافه آمده است. ۲- اینکه لباس کار و لباس بیرونی،یکی باشد. ۳- به دور انداختن هستۀ خرما پس از خوردن خرما(چون از هسته خرما مادۀ غذایی برای شتران تهیه می شد).

 

- مفهوم اسراف

اسراف یعنی زیاده روی، در هر موردی.

 

- ریشه‌های اسراف و آثار آن

میتونه موروثی باشه و یا از اختلالات روحی روانی سرچشمه بگیره. و یا ناآگاهی از تعریف اسراف.

 

- برخی نمونه‌های اسراف
اسراف در خوردنی ها و نوشیدنی ها

اسراف در پوشیدنی ها و وسایل نقلیه

اسراف در مسکن و وسایل زندگی

 

- حد و مرز مصرف

 حد و مرز مصرف هر کسی رو خود اون شخص تعیین می کنه چون فقط خودش خودش رو می شناسه. ولی می تونه از راهنمایی های دیگران و از تجربیاتشون هم استفاده کنه. باید درک کنه که اسراف و زیاده روی به نفعش نیست.

 

- اصلاح نگرش‌ها(در حیطه درآمدها و مصارف)

یکی از عوامل بروز اسراف و تبذیر، جهل و ناآگاهی است. بعضی ها از روی ناآگاهی و سادگی نمی دونن که دارن اسراف می کنن. اصلاً نمی دونن که اسراف چی هست. فکر می کنن باید این کار رو بکنن. باید هر وعده غذای تازه بخورن و اگه کمی هم موند بریزن دور. باید همیشه لباس جدید بخرن و بپوشن. اسلام با تمیزکاری و نظم و ترتیب مخالف نیست و تازه توصیه به رعایت نظم و ترتیب هم می کنه ولی نه زیادی که بشه اسراف و وسواس و ....

تقویت ارزش هایی چون زهد، قناعت، میانه روی و مانند آن، از یک سو و ترغیب به مبارزه جدی با هواپرستی، خودنمایی و فخر فروشی از سوی دیگر، شیوه های درمان درونی اسراف و تبذیر است. 

 

- اصلاح اصول رفتار: 1- در خانواده، 2- در سازمان‌ها و ادارات

باید افراد رو از ناآگاهی بیرون آورد. البته بعضی ها هم لج می کنن که ضررشم اول خودشون می بینن بعد هم قیه. می شه در خانواده ها افرادی که آگاهی کامل دارن و توانایی در این زمینه که اسراف نکنن و از این کار به نحو احسن و با رعایت احترام و ادب جلوگیری کنن رو دارن دست به کار بشن و بقیه اعضای خانواده رو هم راهنمایی و ارشاد کنن. یه جور امر به معروف و نهی از منکر.

در سازمان ها و ادارات، فکر می کنم تو وضعیت امروزه جامعه مون بیشترین اسراف تو ادارات و محل های کار صورت بگیره و کمتر در منازل و خانه های شخصی. به خاطر گرونی و و کمبود مواد و وسایل مصرف. نه به خاطر خدا. نه به خاطر تموم شدن همه منابع طبیعی مثل آب و ... .

آدم خوبه یه ذره وجدان و انصاف داشته باشه و همه جا کار خوبش رو به خاطر خدا بکنه.

 

قال امیرالمومنین علی(ع): من لبس السرف خلع الفضل و الشرف.

فرد یا جامعه ای که اسراف کار باشد با فضیلت و شرافت وداع کرده است.

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

یک شنبه 26 مهر 1394  3:51 PM
تشکرات از این پست
nargesza
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

جمع بندی و چکیده مبحث 107 طرح صالحین

جمع بندی و چکیده مبحث 107 صــــالــحـیــن راســــخــــون: «شور و شعور حسینی»

 

شعور زاییده فكر و اندیشه است و مبتنی بر آگاهی، شناخت و دانایی است ولی شور زاییده احساسات، علایق و هیجانات است. در فطرت آدمی هم شور است و هم شعور، هیچكدام نفی دیگری نیست هركدام می تواند در جای خویش موثر و مفید باشد، شور به تنهایی و شعور بدون شور پذیرفتنی نیست، زیرا شعور به تنهایی فكر،اندیشه و یك ایده است،فكری كه به عمل تبدیل نشود ارزش ندارد، شوری كه بر اساس شعور نباشد ممكن است به بی راهه رود.

اگر چه فرق شور و شعور فقط یك "ع" است اما تفاوت بسیار زیادی با هم دارند. حسینیان هم شور را به اندازه و هم شعور را به اندازه توسعه و پرورش می دهند و می دانند كه یكی بدون دیگری كافی و كامل نیست.

آري، «شعور حسيني» رمز بقاي اسلام حقيقي و ناب محمدي(ص) است.
چند سال قبل، اعلام سال «عزت حسيني» از سوي رهبر عزيز و فرزانه، با اين آرزو بود كه جامعه رنگ و بوي رفتار حسيني بگيرد و دينداري واقعي و فرهنگ حسيني در دولت و ملت تقويت شود. حال به جلوه هايي از شعور فكري و سپس شعور رفتاري و اخلاقي امام حسين(ع) و يارانش مي پردازيم تا الگويي صحيح و كامل فراروي زندگي ما باشد.

برای حسینی بودن ، حسینی ماندن و حسینی مردن هم به شور حسینی نیازمندیم و هم به شعور حسینی یكی بدون دیگری پذیرفتنی نیست.



 

شنبه 2 آبان 1394  9:31 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 nargesza
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

جمع بندی و چکیده مبحث صد و هشت طرح صالحین

 

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

چکیده مبحث صد و هشت طرح صالحین: «نذر، چرا و چگونه»

 

با سلام و عرض ادب و احترام

مبحث این هفته طرح صالحین درمورد نذر بود. از تمامی دوستانی که در این مبحث مشارکت و تبادل نظر نمودن تشکر ویژه دارم.

در این قسمت چکیده ای از این مبحث را تقدیم دوستان می کنم. که شامل نظرات خود کاربران شرکت کننده هست.

در ابتدای مبحث سوالاتی مطرح شد که پاسخ کاربران را درمورد آنها می آورم.

 

* معنای نذر چیست؟

فقها در تعریف نذر گفته‌اند انسان برای رضای خدا تصمیم به انجام یا ترک کاری بگیرد. بعبارتی میتوان گفت:

نذر آن است که انسان ملتزم شود که کار خیرى را براى خدا بجا آورد، یا کارى را که نکردن آن بهتر است براى خدا ترک نماید.  ( shirdel2 )

 

* چرا نذر می کنیم؟

باور به اینکه ،حاجت زودتر ویا برآورده شود.

باور به اینکه ،مشکلات انسان بسیار و انسان در سختی آفریده شده است.

باور به اینکه ،تشکری ناچیز از خالق می باشد.  (haj114 )  

 

* چطور باید نذر کنیم؟

از نظر شرعی باید برای کارهای درست و حلال شرعی صیغه نذر خوانده شود( . ( zinab84

 

* چه نذری مورد قبول است؟

نذری که با نیت خالصانه و برای رضای الهی و قصد قربت باشه! (ehsan007060 ) 

 

و در خلال مبحث سوالاتی مطرح شد بدین شرح:

 

سؤال ویژه (1)

 

به نظرتون برای حاجت های بزرگ لازمه که نذرهای بزرگ و سنگینی برعهده بگیریم؟ و برای حاجت های کوچک نذرهای کوچک، کم و سبک؟ درصورت امکان مثالی ذکر کنید.

 

شاید توی ذهن خیلی ازما آدما این تصور باشه که برای رسیدن به حاجت های بزرگ باید نذرهای بزرگ کرد,,,,ولی نکته اساسی اینجاست که خداوند هیچ نیازی به نذر مانداره ومهم نیات ماست و اینکه تا چه اندازه به عهدوپیمان خودمون که باخداوند میبندیم پایبند هستیم    ) liasam( !!!

 

سؤال ویژه (2)

 

به نظرتون این جمله درسته؟

خدایا اگه فلان حاجتمو  بدی فلان کاری رو انجام می دم.

 

ما نبایستی با خداوند باری تعالی شرط ببندیم استفاده از کلمه اگه به معنای شرط و اجبار است که این خلاف اطاعته خداوندی است. ( farshon )

 

 

طرز صحیح نذر کردن؟ آیا این درسته که برای خدا شرط بگذاریم؟ جمله ای که به کار می بریم باید دستوری، شرطی و یا خواهشی و التماسی باشد.

 

شرط و جزا که میتونه صحیح باشه و نوع نذر تعلیقی هم به همین اشاره داره

اما نحوه درخواست به معرفت نذر کننده برمی گرده

ما درخواست هامون رو به دو صورت بیان می کنیم اگر نسبت به زیردست باشه ممکنه جنبه دستوری و امر به خودش بگیره

اما هیچ آدم عارف و جایگاه شناسی نسبت به مافوق خودش درخواست امری نداره و جنبه استدعا و سئل به خودش می گیره

اگر نذر کننده متوجه باشه که حاجت خودش رو از کجا داره مطالبه میکنه قطعا با تواضع تمام در مقام حاجتمند حاضر میشه  ( adam55 )

 

 

برای مشاهده بقیه نظرات به مبحث 108 مراجعه بفرمایید.

 

با تشکر مججد از همه همراهان عزیز.

 

جمعه 8 آبان 1394  11:10 PM
تشکرات از این پست
haj114 welkinah darabzade omiddeymi1368
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:جمع بندی و چکیده مباحث طــرح صــــالــحـیــن راســــخــــون

 

بنام خدا

چکیده مبجث یکصدو نه طرح صالحین  "چگونه جوانان را با احکام اسلامی (واجبات) آشنا کنیم؟"

در این مبحث ابتدا از شما خواستیم که نظرات و پیشنهادات و راه کارهای عملی در مورد اینکه چگونه جوانان را با احکام اسلامی آشنا کنیم؟ بدون اینکه آنها را از جمع دور کنیم ، برایمان بنویسید.

 آنان که به چشمه سار معرفت و محبت و اطاعت حق دست یافته اند، در فکر آب رسانی به تشنگان حقیقت هستند. آنان که به صراط مستقیم الهی هدایت شده اند، هدایت از راه ماندگان را نیز خواهانند. آنان که با عشق جانان جان گرفته اند و نور می دهند، نورانی شدن جانها را نیز می خواهند. آنان که جذب دوست گشته اند، دیگران را نیز به سوی دوست جذب می کنند.

آری، آنان که «الله » را «حاکم » خویش برگزیده اند و طبق «احکام » او گام برمی دارند، آموزش «احکام الهی » را برای دیگران نیز ضروری می دانند و از هیچ کوششی در این راه دریغ نمی ورزند.

بعضی نظرات دوستان همراه :

 متاسفانه بعضی از افراد که در را س امور هستند به اسم دین طوری دارن به دین حمله می کنن که خیلی از جوانان ما دین گریز شدن اول باید فکری به حال این قضیه بشه بعد چاره ای برای آشنایی جوانان با احکام اندیشیده بشه.

: ابتدا به فرد مورد نظر بستگی داره که در چه خانواده ای بزرگ شده و چه رفتاری داره.

:  خودمان مجری احکام باشیم.

با خنده و گشاده رویی و در خلوت(نه دربین جمع!که باعث جبهه گیری شود)براش اندکی توضیح بدیم(در حد توان عقلی)

 " عامل دین گریزی بسیاری از افراد ، دینداران هستند" به این معنا که دینداران زیبایی هایی دینشون رو نمیتونن به نمایش بگذارند.

: رسانه نقش اساسی در این موضوع داره ،و باید ابتدا اهل رسانه از افراد باتقوا و دیندار جامعه باشند.

خانواده  ، جامعه و دوست نقش زیادی در این امر دارند.

امام صادق (ع) در مورد سرمایه گذاری معنوی برای نسل جوان و حفاظت آن ها از انحراف و کج اندیشی، می فرماید: «نوجوانان خود را با احادیث ما آشنا نمائید قبل از این که مُرجعه (که یکی از گروه های منحرف عصر ایشان بود) بر شما پیشی گیرند.»(تهذیب الأحکام، ج 8، ص 111)

ایشان در همین زمینه به ابوجعفر؛ مؤمن طاق (یکی از شاگردان مبرز ایشان) می فرماید:«بر تو باد تربیت جوانان، زیرا آنان زودتر از دیگران نیکی ها را می پذیرند.»( کافی، ج 8، ص 93)

در نهایت باید احکام را :

با محبت و علاقه، با خوش خلقی، با فهم دقیق از موضوع، با عمل خودمان، با گفت و گوهای دوستانه، با دلیل های منطقی، در جمع بیان نکردن،

با یقین قلبی به موضوع، با شیوه های تربیتی انبیا،  با تواضع و فروتنی، با کردار نیکو و با گفتار نیکو به جوانان بگوئیم.

در سوال ویژه مبحث نظر شما را در مورد جملات زیر خواستار شدیم:

به نظر می رسد اگر عالمان، روحانیون، سخنوران و مبلغان دین سیره اهل بیت علیهم السلام مخصوصاً رسول گرامی اسلام را مد نظر داشته و عملاً در مواجه با مخاطبین خود مخصوصاً جوانان  اجرا کنند، بسیاری از مشکلات دینی و اعتقادی و گسستگی میان جوانان و آنها برطرف خواهد شد.نظر شما چیست؟

اما بخشی از نظر کاربران عزیز:

به نظرم مداحان و روحانیون محترم مسوولیتشون بیشتر باشه در این زمینه. خب اونها وقتی مجلس رو به دست بگیرن دیگه به زور به همدیگه هم راه می دن چه برسه به کسان دیگه. ولی بهتره با روی خوش و زبان خوش واقعیت هایی برای جوانان گفته بشه. داستان ها و خاطراتی تعریف بشه، پند و نصیحتی گفته بشه، تا راه درست نشونشون داده بشه.

می تونیم با فکر کردن و تحقیق درباره اصل قیام عاشورا بهتر عزاداری کنیم و به بقیه هم بیشتر کمک کنیم. خیلی از شبهات و خرافات رو از همون اول جلوشو بگیریم که انقدر پیشرفت نکنه و جای واقعیت رو بگیره.

اگه هرکدوممون خودمون رو مسوول بدونیم اینطوری هم احکام رو بدرستی یاد می گیریم و هم به درستی یاد می دیم. اونطوری که باید نه شاید.

برخی مردم فکر می کنند،کتب احکام ، بخاطر اصطلاحات عربی و ثقیل آن، چهره ای عبوس دارد، بخاطر همین من از روز اول بعد نماز جماعت فقط یك لطیفه در مدت یك دقیقه می گفتم و تا بیست جلسه این كار را ادامه می دادم كه سبب می شد نوجوانانی كه حتی برای نماز جماعت حاضر نمی شدند برای شنیدن لطیفه های من حضور پیدا می كردند حتی بزرگترها و ... در نماز شركت می كردند از جلسه بیستم به بعد ضمن بیان لطیفه، یك احکام كوچك نیز اضافه كردم بدین ترتیب همیشه نماز جماعت و جلسه احکام ما، مشتری های فراوان داشت.

با عنایت به کاربردی بودن بسیاری از مطالب این مبحث در جامعه ریز مطالب را میتوانید در مبحث 109 مطالعه بفرمائید.

 

                  

جمعه 22 آبان 1394  9:06 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها