چکیده مبحث نود طرح صالحین: «تبلیغات؛ اهداف و تأثیرات آن»
ابتدا تعریفی از تبلیغات داشته باشیم:
تبلیغ در لغت از مصدر «بلغ» و به معنی «آگاهی دادن» یا «مطلع کردن» میباشد و به کسی که در این راه فعالیت میکند «مبلغ» یا «تبلیغاتچی» میگویند.
تبلیغ با تحقیق رابطه مستقیم، دوجانبه و لاینفک دارد. اگر در تبلیغ، تحقیق و ارزشیابی نباشد، میتوان گفت که تأثیرگذاری و تأثیرپذیری آن چندان ارزش ندارد.
امروزه به خاطر بزرگتر شدن جوامع و همچنین پیشرفت آن تبلیغات جزء ملزومات شده است.
نظر کاربران محترم درباره موضوعات و سوالات مطرح شده در این مبحث:
1: لزوم و چرایی(دلیل) تبلیغات:
در واقع تبلیغات موثرترین و شاید مهم ترین اصل در بحث بازاریابی و ایجاد بازار برای یک محصول و برند خاص می باشد.در صورتی که تبلیغات صحیح و راهکارههای مناسب برای تبلیغات عرضه شود تقاضا برای محصول مورد نظر بالاتر میرود .یعنی تبلیغات موثر و مناسب و کار آمد=فروش و عرضه و استفاده بیشتر=سود بیشتر=اشتغال زایی
2 : انواع تبلیغات
تبلیغات از نظر موضوع: فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اجتماعی
تبلیغات از نظر هدف: انگیزشی، معرفی کننده
تبلیغات از نظر منبع: خاکستری، سیاه و سفید
تبلیغات از نظر روش ارائه: مستقیم، غیر مستقیم
3: راه های مختلف تبلیغ:
1-تبلیغات کاغذی
2-بازاریابی
3-تبلیغات رسانه ای
4-تبلیغات بیرونی
5-تبلیغات خدمات عمومی
6-تبلیغات در محل فروش کالا
7-تبلیغات پیامکی و تلفنی
8-تبلیغات آنلاین
4: حد و مرز تبلیغ:
در هر چیزی باید حدوحدود رعایت بشه تا بازدهی بیشتری داشته باشه..
که این مورد در مورد تبلیغات تلویزیونی و تبلیغاتی که از طریق شبکه های تلفن همراه ارسال میشه رعایت نمیشه....
5: تبلیغات تلویزیونی، اینترنتی:
در حال حاضر و با پیشرفت روز افزون علم، و رسانه و اینترنت نقش بسزایی در تبلیغات و کارایی محصولات دارند. در واقع الان کمتر خانه ای رو میشه پیدا کرد که به اینترنت دسترسی نداشته و استفاده نشود که این خود دلیلی محکم بر استفاده از تبلیغات اینترنتی می باشد.
6: تأثیر تبلیغات بر اقتصاد، خانواده ها، کودکان و ...
تبلیغات تاثیراتی مهم در اقتصاد دارد که مهم ترین آنها می توان به بازار فروش کالاها و محصولات اشاره کرد و اصلا خود تبلیغات یک تولید کننده و خرج کننده اقتصاد می باشد
و همچنین می تواند بر خانواده و فرهنگ و عوامل محبتی و زندگی درون خانوادگی تاثیرات منفی و مثبتی بگذارد به عنوان مثال تبلیغات نا مناسب می تواند بر فرهنگ چشم و هم چشمی کمک کند یا تبلیغات موثر می تواند بر میزان مهریه تاثیرات مثبت بگذارد.
سوالات ویژه:
سری اول: 1- چرا گاهی اوقات تبلیغات باعث ایجاد اختلال در زندگی اجتماعی و خانوادگی و .... افراد می شود؟ در صورت لزوم مثالی ارائه دهید.
بنظر یکی از کاربران در عصر حاضر تبلیغات جز جدایی ناپذیری از زندگی مردم شده و برای انتخاب یک کالا خیلی از تبلیغات مخصوصا تبلیغات رسانه ای و اینترنتی استفاده میشه.
در مورد اختلال در زندگی اجتماعی این کارکرد رسانه هست که باعث میشه در همه زمینه ها انسانها بجای اینکه بره در مغازه ها ی مختلف انواع کالاها رو ببینند و بعد انتخاب کنند میشنند در خانه و پای رسانه مثل تلویزیون و شبکه مجازی کالا رو انتخاب و بعد فقط میروند همونو میگیرند و این باعث میشه ارتباطاتی که قدیما بوده کمتر بشه و این کمتر شدن باعث کاهش ارتباطات بیرونی افراد و خانواده ها میشه و وقتی ارتباطات افراد باهم کم شد این خودش باعث مشکلات بعدی میشه
سری دوم: از شما خواسته شده درباره سایت راسخون تبلیغ کنید. چطور این کار رو انجام می دهید؟ (با توجه به نظراتی که قبلاً داده بودید؛ درمورد راه ها و اهداف تبلیغ)
الف: توزیع بروشورهایی که از طریق بسته های پستی راسخون به دستمون میرسه. شاید بگید خب اونا که هر دفعه یکی بیشتر نیس! ولی من میگم همون یک دونه هم مؤثره. توی سالنهای مطالعه ی کتابخونه های عمومی و دانشگاه ها جای خوبی برای گذاشتن همون یک دونست(بر روی میزها). چندین نفر در طول روز میان و میرن، میتونن بخوننش(البته اگه کسی برنداره و نبره برا خودش!!!!!). من خودم از همون بروشورها دو مورد رو سر کلاسا به بچه ها دادم. الآن هم چند تا دارم، که سر فرصت إن شاء الله میبرم کتابخونه(بذارید این سری جوایز راسخون برسه!!!!!).
ب: فرستادن لینکهای مهم تاپیکها یا اخبار یا هر مطلب مهم و جالب دیگه به ایمیل یا مثلاً وایبرِ دوستان.
ج: تبلیغ لسانی: توی جمعهای دوستانه میتونیم یه سری اطلاعات به بقیه بدیم تا ترغیب بشن!
و نظر کاربر دیگری:
با توجه به اینکه بزرگترین مخاطب رو تلویزیون داره بهترین مکان برای تبلیغات هست . البته این کار بیشتر به عهده خود دارندگان سایت هستش نه کاربران.
ولی اگه از نظر کاربران باشه ، اولین کار تبلیغاتی رو میشه در جمع دوستانه انجام داد و همچنین نیازی به اضافه گویی در این مورد نیست و به صورت خلاصه تجربیات خود رو با دیگران به اشتراک گذاشتن
سری سوم: به طور کلی تبلیغات مفید است یا خیر؟ در هر مورد توضیح دهید و مثالی ذکر کنید.
تبلیغات اگر با فکر انجام بشه قطعا مفید خواهد بود.
برای مثال میشه به این نکته اشاره کرد که با توجه به مخاطبی که نیاز هست و همچنین منطقه جغرافیایی و ... میشه سلایق افراد رو شناسایی کرد و روی اون مانور داد
نظر کاربر دیگری:
تبلیغات توی زندگی روزمره ما به دلیل پیشرفت تکنولوژی خیلی مهمه!!! اگه تبلیغات نباشه ما از کجا بفهمیم به طور مثال تلویزیون یا گوشی یا ماشین یا هر وسیله دیگه ای چه پیشرفتی کردن و چه امکانات جدیدی دارند!!!!؟؟؟؟ یا برای خرید هرجنسی چه شرکت های سازنده یا پخش کننده وجود داره!!!!......