0

جمع بندی و چکیده مباحث طــرح صــــالــحـیــن راســــخــــون

 
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

جمع بندی و چکیده مبحث 63 طرح صالحین [تروريسم]

مبحث شصت و سوم طرح صالحین: تروريسم

 
ترور واژه ای غربی است و در فرهنگ سیاسی به کشتارها و تخریب های رعب آوری گفته می شود که گرچه هدفمندند اما مدرکی قانونی به کسی نمی دهند.
 
و تروریست کسی است که اگر هم تواناتر از ترورشونده باشد به دلیلی، شرایط جنگ رویارو را ندارد زیرا ترور، ابزار کار باندهای جنایتکار باجگیر مافیایی بین المللی یا حکومتهای غاصب و متجاوز و غیر مردمی می باشد که فریبکارانه مردم نمایی می کنند و بنابراین مجبورند مخالفان خود را با ترور و ارعاب از سر راه بردارند.
 
ترور و تروریست بردو گونه است :  تروریست غیر دولتی،  تروریست دولتی که اسرائیل بهترین نمونه و سمبل تروریست دولتی است.
 
اسلام دین رحمت است و تروریسم را تجویز نمی‌کند. خداوند در قرآن می‌فرماید:« خداوند شما را باز نمی‌دارد از اینکه نیکی و بخشش کنید به کسانی که به سبب دین با شما نجنگیده‌اند و از شهر و دیارتان شما را بیرون نرانده‌اند. خداوند نیکوکاران را دوست می‌دارد»
عربستان و صادرات تروریسم به جهان
 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

شنبه 29 شهریور 1393  6:41 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon omiddeymi1368 moradi92 shirdel2 nargesza ria1365
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

جمع بندی و چکیده مبحث 65 طرح صالحین [ازدواج]

مبحث شصت و پنجم طرح صالحین: ازدواج( مشکلات پیش روی جوانان، تاثیر ازدواج و ...)

 

 ازدواج در اصل امري ساده، بي تکلف و بدون تشريفات است که طي آن، دختر و پسري ضمن انشاء خطبه عقد، پيمان زندگي مشترک مي بندند و مرد به مقدار امکاناتش مبلغي را به عنوان صداق و نشانه صداقت تقديم همسرش مي کند. «ازدواج آسان» در سيره گفتاري و رفتاري پيامبر اسلام صلي ا... عليه وآله و ائمه اطهار(ع) مشهود است. پيوند آسماني حضرت علي(ع) و حضرت زهرا(س) نمونه عيني يک ازدواج بي تکلف است همان طور که پيامبر گرامي اسلام(ص) مي فرمايند: بهترين ازدواج آن است که آسان انجام شود. (نهج الفصاحه، ۱۳۸۵ ، ص ۴۳)

 
ریسک ازدواج در مورد زنان و مردان یکی و برابر نمی باشد، زنی که تحصیلکرده و توقعات جامعه نیز از او بالاتر رفته و هینطور مردان از زنان انتظار دارند که در خرج خانه شریک شوند اما در مسئولیتهای خانواده خیر در این شرایط انتظار دارید که زنان تحصیلکرده آسایش خودشان را ول کنند و زیر سلطه مردان بسپارند!!
 

طبق تحقیقات به عمل آمده، انسان به واسطه ترک ازدواج دچار بیماریهای جسمی و روحی می گردد. افرادی که از ازدواج سر باز می زنند بعد از گذشت زمان و بالا رفتن سن، رغبت خویش را نسبت به این امر الهی از دست می دهند و سطح توقعاتشان از خویشتن و طرف مقابل بالا می رود.

 

بنابراین بر هر مرد و زنی عقلاً و شرعاً واجب است بر اساس معیارهای صحیح و شناخت نسبی طرف مقابل، به این نیاز الهی و جسمی خویش پاسخ مثبت داده، عمری را به سلامت و زیبایی زندگی نماید.

بررسی موانع اجتماعی  ازدواج جوانان

پروردگار متعال می فرمایند: اولین معیار برای انتخاب همسر، اسلام و سپس ایمان است .

اسلام، اقرار به لسان(یگانگی خدا، شهادت به رسالت پیامبر(صلی الله و علیه و آله و سلّم) و جانشینی حضرت امیر المؤمنین علی(علیه السلام) ) و ایمان، اعتقاد قلبی به خداوند متعال است.

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

شنبه 29 شهریور 1393  6:59 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon omiddeymi1368 ehsan007060 moradi92 nargesza
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

جمع بندی و چکیده مبحث 66 طرح صالحین(دفاع مقدّس)

چکیده مبحث 66 طرح صالحین(دفاع مقدّس)

 

 

و لَو لا دَفعُ اللَّهِ النّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لَهُدِّمَت صَوامِعُ و بِيَعٌ و صَلَواتٌ و مَساجِدُ يُذكَرُ فيهَا اسمُ اللَّهِ كَثيراً. (حج/۴۰)

اگر خدا بعضي از مردم را با بعض ديگر دفع نمي‌كرد‌، صومعه‌ها و كليساها و كنيسه‌ها و مساجدي كه نام خدا در آنها بسيار برده می‌شود ، سخت ويران می‌شد.

 

همه کسانی که در جنگ تحمیلی هشت ساله، چه با حضور خود یا فرزندان و عزیزانشان، حضور و فعالیتی داشته‌اند، مخصوصا خانواده شهیدان عزیز و جانبازان و اسیران گرامی، باید بدانند که در امتحانی بزرگ شرکت کرده و در آن سربلند بیرون آمده‌اند.  «مقام معظم رهبری»

 

۳۱ شهريور سالروز شروع جنگ تحميلي از سوي رژيم بعث عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدّس نامگذاري شده است. دوران هشت سال دفاع مشروع امّت سلحشور ايران در حفظ و اعتلاي نظام مقدّس اسلامي و حراست از مرزهاي عزّت و شرف اين مرز و بوم، به مثابه يكي از حساس‌ترين و بارزترين برهه‌هاي حيات راستين اين ملّت، همچون نگيني تابناك، تا هميشه زمان، بر تارَكِ تاريخ حماسه و ايثار و پايداري آزادگان جهان می‌درخشد. دفاع امت اسلامي ايران در برابر تجاوز همه‌جانبه دشمنان اسلام، در تاريخ افتخارآفريني مبارزات حق‌طلبانه يك ملت سترگ، فروزان خواهد بود. پايداري ايران اسلامي كه برخاسته از روح وحدت و ايمان بود، در سايه هدايت‌هاي رهبر انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(ره) شكل گرفت و باعث احياي يك مكتب سازنده و نهضت‌هاي آرمانگرا و ايدئولوژي جهانگير شد. دفاع مقدّس ما در زمينه‌هاي مختلف سياسي، نظامي، اجتماعي، فرهنگي و ... توانست معادلات جهاني معمول را بر هم زَنَد و تحليل‌هاي مادي دنياپرستان را نقش بر آب سازد. اين حادثه عظيم، بي‏شك در ياد ملّت بزرگ ايران خواهد ماند و غرور و سرافرازي و حماسه‌آفريني را در نسل‌هاي بعد بر جاي خواهد گذاشت. جنگ تحميلي عراق عليه ايران ۲۸۸۷ روز به طول انجاميد كه طي آن هزار روز نبرد فعّال صورت گرفت كه ۷۹۳ روز حمله از سوي رزمندگان اسلام بود و ۲۰۷ روز از سوي ارتش متجاوز بعثي. در طول جنگ شمار ۳۸۱ هزار و ۶۸۰ نفر از نيروهاي دشمن كشته و يا زخمي شدند و ۷۲ هزار نفر به اسارت نيروهاي اسلام درآمدند. در اين هشت سال ۳۷۱ فروند هواپيما و ۸۲ فروند بالگرد دشمن منهدم شد. ۱۷۰۰ دستگاه تانك و نفربر، ۴۸۰ قبضه توپ و سه هزار و ۳۶۳ دستگاه خودرو نظامي به غنيمت ايران درآمد و پنج هزار و ۷۵۸ دستگاه تانك و نفربر، ۵۳۲ قبضه توپ و پنج هزار و ۱۵۲ دستگاه خودرو نظامي دشمن منهدم گرديد. مقاومت رزمندگان اسلام سبب شد تا ذخاير ارزي عراق كه در ابتداي جنگ، حدود سي ميليارد دلار بود، پس از شكست در عمليات بيت‌المقدس و فتح خرمشهر به صفر برسد و پس از پايان جنگ، اين كشور بيش از هفتاد ميليارد دلار بدهي داشته باشد.

 

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

جمعه 4 مهر 1393  4:07 PM
تشکرات از این پست
siryahya ravabet_rasekhoon moradi92 nargesza ria1365
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

جمع بندی و چکیده مبحث 67 طرح صالحین [فضایل حضرت علی و حضرت فاطمه]

مبحث شصت و هفتم طرح صالحین:

 

فضایل حضرت علی و حضرت فاطمه رو بازگو کنید

 

از فضايل بي مانند اميرالمؤمنين(ع) اين بود که شمشير برّان آن حضرت براي عدالت بلند مي شد و فرود مي آمد؛ شمشير مقدسي که جز براي اجراي عدالت و حاکميت توحيد، از نيام بيرون کشيده نشد؛ شمشيري که امين وحي در وصف آن نداي «لا سيف الا ذوالفقار» را سر داد.

در روایات فراوان آمده است، حضرت زهرا تنها بانویی بود که در شأن همسری امیرمؤمنان بود و اگر علی نبود برای زهرا کفوی نبود، این روایت و روایتهای دیگری که در منابع حدیثی درباره مقام و فضیلت حضرت زهرا آمده است همه نشانگر این است که این بانو فضایل و مقام معنوی و علمی بسیار بالایی داشت. از نظر علمی در حدّی بود که سایر ائمه در آن درجه قرار داشتند، اگر آن بانو هم کفوی غیر از علی نداشت این حقیقت بیانگر عظمت علمی حضرت زهرا(س) است.

 

دوستان بیایید این دو بزرگوار رو الگو قرار بدیم تا اینکه زندگیمون بشه بهشت

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

جمعه 11 مهر 1393  6:33 AM
تشکرات از این پست
09303495228 omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon moradi92 nargesza ria1365
09303495228
09303495228
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 8721
محل سکونت : خراسان جنوبی

جمع بندی و چکیده مبحث 68 طــرح صــــالــحـیــن راســــخــــونــی

چکیده مبحث شصت و هشتم طرح صالحین: چگونه خود را ارزیابی کنیم...

 

جسمتان را با ترازو می‌کشید تا ببیند چاق شده‌اید یا لاغر و روحتان را با تفکر در خویشتن ارزیابی کنید تا بدانید کی هستید؟

یادت باشه! ما تصادفی به دنیا نیامده‌ایم!

فراموش نکن! انتخاب مرگ در اختیار ما نیست، ولی نوع زندگی را خودمان انتخاب می‌کنیم!

هر احساس ناپسند مثل‌: خشم، حسادت، تنبلی و امثال آن‌، همه بیانگر نوعی ترس در وجود آدمی است!

ترس، پلّه‌ی موفقیت است. اگر تردید نکنی!

"تردید" و "ترس" دو لبه تیغ هستند که هستی آدمی را به دو نیم می‌کنند!

جوان در "لذت حال" و پیر در "حسرت گذشته" زندگی می‌کند.

شجاعت یعنی: بترس، بلرز‌، ولی یک قدم بردار!

برای رهایی از ترید و ترس به دامان نیلوفرین و نرم و نازک خداوند پناه ببرید.

خوب فکر کنید! تا کنون از تصوّر اتفاقاتی که هرگز نیفتاده، چه قدر رنج برده‌اید؟ خنده‌داره نه؟؟!!

 

***جانِ کلام:

ارزیابی یعنی‌، کی بودی؟ چه کار کردی؟ کی هستی؟ با خودت و زندگی چه کار می‌کنی؟ چه کسی می‌خواهی باشی؟ چه کاری می‌خواهی انجام دهی؟

 

جمعه 18 مهر 1393  5:21 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 farshon ravabet_rasekhoon moradi92 nargesza ria1365
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

چکیده مبحث 69 طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

 

چکیده مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"

 

«آداب» جمع کلمه ادب و «ادب» به معنی ظرافت در رفتار است. سبک زندگی، وجوه عینی خارجی دارد. اگر ما چیزهایی بگوییم و شعارهای خوب بدهیم و اصلاً با بیانی خوب، سبک زندگی اسلامی را تبلیغ کنیم، در عمل نیز باید همین گونه رفتار کنیم.

اسلام عزیز برای کوچکترین تا بزرگترین مسائل دنیوی و اخروی ما آداب، سبک وسیاق و پیشنهاداتی دارد که بسیاری از آن ها در کتاب مفاتیح الجنان و دیگر کتب اسلامی موجود است. درست است که عمل کردن به همه ی آنها ها سخت و وقت گیر است ولی غیر ممکن نیست و خیلی راحت با تنظیم وقت می توان به همه و یا بخشی از آن بسته به توانایی خود، عمل کرد. فقط کافیست از یک نقطه شروع کنیم!

در سبک زندگی اسلامی باید در نظر داشت که یک زندگی، زمانی خوب می باشد که همانند گفته قرآن به پیامبر عظیم الشان اسلام، شامل مجموعه ای از مکارم اخلاقی باشد. (وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ)

حال در سبک زندگی توحیدی، خوشایندی دنیا و آخرتی، انسانی و الهی را شامل می شود که کامل ترین نوع رشد و تعالی است.

از علل غالب شدن سبک زندگی غرب در بعضی از جنبه های زندگی مسلمین میتوان به تکات ذیل اشاره کرد:

الگوها و معیارها برای بعضی افراد به درستی تبیین نشده؛ اینکه تفکر و عقل رو بذاری کنار؛ اینکه دوست و دشمنت رو تشخیص ندی.

فقدان هویت ؛ اینکه معیار درست نداشته باشی؛ اینکه مرغ همسایه برات غاز باشه، از اون ور هم غربیها واقعا دارن روی ذهن و فکر مردم ما کار میکنن! و ما همچنان اندر خم یک کوچه ایم...

تهاجم فرهنگی؛ فرهنگ ما رو دارن عوض میکنن و تا حد زیادی هم موفق بودن، اون هم به صورتی خیلی ماهرانه.

ضعف مسئولین فرهنگی؛ متاسفانه افرادی در این جامعه کارهایی کرده و میکنند که مردم را از دین زده و فراری میکنن.

آثار مثبت و پیامدهای مطلوب سبک زندگی اسلامی:

- ايجاد هويت اجتماعي،

- ايجاد ذهنيت هماهنگ با مدل و منش زندگي،

- درمانگر آفت پرخاشگری اجتماعی،

- کاهش ارتکاب جرائم.

 



 

شنبه 26 مهر 1393  12:18 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon moradi92 siryahya nargesza ria1365 shirdel2
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

چکیده مبحث 70 طرح صالحین: "نقش فرهنگ در زندگی شخصی و اجتماعی"

چکیده مبحث هفتادم طرح صالحين: "نقش فرهنگ در زندگی شخصی و اجتماعی"

 

فرهنگ، مجموعه‌ای از اعتقادات و ارزش‌های دینی است که زمینه رشد و شکوفایی معنوی جامعه را فراهم می‌کند. لذا فرهنگ بالاترین و والاترین عنصری است که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد.

در زمینه نقش فرهنگ در موجودیت جامعه باید گفت: حوزه نفوذ فرهنگ به همه ابعاد زندگی بشر كشیده شده است و همه ویژگی‌های غیرفیزیكی و متمایزكننده انسان‌ها از یكدیگر و نیز همه ویژگی‌های متفرقۀ جوامع در فرهنگ آن‌ها نهفته است.

 اساساً فرهنگ هر جامعه هویّت و موجودیت آن جامعه را تشكیل می‌دهد و به صورت كل فرهنگ است كه ویژگی‌های مشترك به وجود آورندۀ یك ملّیت يا يك ملت را شكل می‌دهد و بدون وجود یك فرهنگ واحد، شهروندان یك كشور را نباید یك ملّت نامید. لذا می‌توان گفت پايۀ اساسي و محوري شكل‌گيري يك ملت فرهنگ است.

 

ویژگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران:

1. مردم سالاری دینی

2. مقابله با فرهنگ استعماری، مقابله با انواع تهاجمات فکری، فرهنگی، رسانه ای، مقابله با جنگ روانی.

3. رهبری و مردم

4. فرهنگ شهادت (فرهنگی برخاسته از فرهنگ عاشورایی(

5. فرهنگ وحدت و همبستگی

6. فرهنگ ولایت

7. عدالت محوری

 

برخی از جنبه‌های فرهنگ:

- صحبت کردن: اینکه آروم و با احترام با همدیگه صحبت کنیم.

- رفتار کردن: اینکه احترام بزرگترها رو نگه داریم، همین طور کوچکترها

 - طرز لباس پوشیدن: لباسی بپوشید که مناسب باشه نه اینکه تو چشم باشه. رنگارنگ و گل من گلی واقعاً مناسب بیرون و جامعه نیست.

​- زندگی: اینکه خوب زندگی کنیم دنبال چشم و هم چشمی نباشیم. از تجربیات خوب بقیه استفاده کنیم. جایی شنیدم که تو مال و منال دنیا به پایین تر از خودت نگاه کن، تو معرفت و معنویت به بالاتر از خودت.

- مهمونی رفتن و مهمونی دادن.

- استفاده از تلفن و موبایل و اینترنت.

- ...

 

آیت الله خامنه‌ای: 

«من در یک جمله عرض بکنم: عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد.»

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

جمعه 2 آبان 1393  8:08 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon moradi92 siryahya nargesza ria1365 shirdel2
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

جمع بندی و چکیده مبحث 71 طرح صالحین [فضیلت شب‌های محرم ]

مبحث هفتاد و یکم طرح صالحین:  فضیلت شب‌های محرم

 

ماه محرم‏
محرّم، ماه اندوه اهل بيت و پيروان اهل بيت است. امام رضا(ع) فرمود: با فرا رسيدن ماه محرم، كسي پدرم را خندان نمي‏ديد و تا روز دهم اندوهگين بود. و روز دهم، روز اندوه و گريه و مصيبت او بود و مي‏فرمود:
اين روزيست كه حسين(ع) را كشتند.
محرّم در انديشه شيعه، يادآور حماسه سرخ امام حسين(ع) و يارانش و خطابه‏هاي آتشين امام سجّاد(ع) و حضرت زينب (س) است.
محرم، از ماه‏هاي حرام است كه جنگ در آن تحريم شده است. پيش از اسلام نيز عرب، جنگ را در اين ماه كنار مي‏گذاشت. لذا بدين اسم نامگذاري شده است.

 

امام صادق‏ «ع‏» فرموده است: «نزد هر کس که ما ياد شويم و چشمانش اشک‏ آلود شود، حتي اگر به اندازه بال مگسي ‏باشد، خداوند گناهانش را مي‏ بخشايد، هر چند چون کف دريا فراوان باشد.» (وسائل الشيعه، ج 10، ص 391.)

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

جمعه 9 آبان 1393  10:52 PM
تشکرات از این پست
moradi92 ravabet_rasekhoon nargesza shirdel2
moradi92
moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

جمع بندی و چکیده مبحث 72 طــرح صــــالــحـیــن؛ امر به معروف و نهی از منکر در نهضت امام حسین (ع)

چکیده مبحث 72: امر به معروف و نهی از منکر در نهضت امام حسین (علیه السّلام) 

 
 

 

امر به معروف و نهی ازمنکر، به ویژه در بُعدِ عملی آن، در شخصیّت و زندگی سیدالشهداء (ع) به شکل ویژه ای ظهور کرد. در میان انبیای الهی (ع) در گذشته هم کسانی بودند که در راه رسالت خویش به شهادت رسیدند؛ برای نمونه، درمیان آنان کسانی، مدتها در چاه زندانی شدند، و سرشان را با ارّه بریدند، ولی با این حال، تمام آنها تحمّل کردند. 

 


 

بنی امیه فساد را در جامعه ظاهر، و حدود الهی را تعطیل کردند؛ در آنجا که باید دست دزد را بُرید، نمی بریدند؛ جایی که باید زانی و زانیه را تازیانه زد، نمی زدند؛ و دیگر احکام الهی را اجرا نمی کردند. در فرهنگ امام حسین(ع) این قبیل امور، تعطیل حدود الهی، و از جمله مصادیق فساد است. آنان همچنین بیت المال را که باید صرف همه مسلمانان شود و امکاناتی که باید به گونه یکسان، در اختیار همگان قرار گیرد، به نزدیکان و خویشان می دادند و حلال خدا را حرام، و حرام او را حلال می کردند؛ مانند سخنان کسانی که اسلام را سیّال می خوانند و به بهانه پویایی فقه، پاره ای از امور را که تا به حال حرام بوده حلال می شمارند. آنان با این سخنان به گونه ای امر را مشتبه می کنند که متدینان نیز می پرسند آیا ممکن است روزی رقص هم حلال شود؟ یا چه زمانی روابط آزاد پسر و دختر جایز می شود؟ در چنین موقعیتی امام حسین(ع) خود را سزاوارترین شخص برای عمل به فرمایش رسول خدا(ص) و اعتراض به رفتار چنین حاکمی می دانست. از این روی امام حسین(ع) قیام کرد تا این فسادها را براندازد.

 

بنی امیه شریعت خدا را منزوی ساخته و از صحنه جامعه کنار نهاده بودند. آن امام بزرگوار (ع) خود را موظف می داند که دین را یاری کند؛ احکام شریعت را عزیز گرداند؛ و به منظور اعتلای کلمه الله، جهاد کند؛ نه اینکه مانند روشن فکرنمایان امروزی بگوید صحیح است که این سخن خداست، ولی این سخنان برای هزار و چهارصدسال پیش مناسب بود و امروز ما خود مصلحت خودمان را بهتر می فهمیم. حاصل آنکه، ایشان در آن موقعیت حساس، بهترین اقدامی که می توانست انجام دهد این بود که در جامعه اسلامی چنان حرکتی به وجود آورد که تا قیامت تأثیر آن برجای بماند؛ لرزه ای که باقی خواهد ماند و باز نخواهد ایستاد. قیام سیدالشهدا (ع) واقعه ای است که نمی توان آن را تحریف کرد و تفسیر غلطی از آن بیان نمود؛ درحالی که هر آیه محکمی را در قرآن می توان به غلط و معنای آن را تحریف کرد، و آن را با قرائت جدیدی باز خواند. حدیث را نیز به سادگی می توان دروغ، جعلی و از اسرائیلیات قلمداد کرد، یا در نهایت، می توان گفت این معنا و مفهوم یک نوع قرائت است، و برای آن، قرائت دیگری نیز می توان یافت.


 

امام حسین (ع) درصدد انجام یک وظیفه مقدّس، یعنی امر به معروف و نهی از منکر بود، سرانجام، به هدف خود نیز دست یافت. حاصل این امر به معروف و نهی از منکر عبارت بود از هدایت و شناساندن حق و باطل به انسان ها؛ البتّه همچون دیگر انبیای الهی و امامان معصوم (ع)، در صورتی که مردم حاضر می شدند رهبری ایشان را بپذیرند، ایشان حکومت نیز تشکیل می دادند؛ زیرا تشکیل حکومت در صورتی میسر می شود که مردم بپذیرند و اقدام کنندگان را یاری کنند؛ چنان که امیر مؤمنان (ع) در خطبه شقشقیه فرمود:

 

اما والذی فلق الحبه وبرا النسمه لولا حضور الحاضر و قیام الحجه بوجود الناصر و ما اخذ الله علی العلماء الاّ یقارّوا علی کظه ظالم و لاسغب مظلوم لالقیت حبلها علی غاربها؛ 

 

«سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید، اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود، و یاران حجت را بر من تمام نمی کردند، و اگر خداوند از علما عهد و پیمان نگرفته بود که برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهایش می ساختم».

 

بنابراین اگر مردم به تشکیل حکومت از سوی امام حسین (ع) راضی می شدند، ایشان موظف بودند که به این تکلیف عمل کنند؛ امام اگر مردم به چنین امری تن در ندادند، وظیفه تشکیل حکومت از ایشان ساقط می شود، ولی وظیفه هدایت همچنان باقی است. پس این وظیفه هیچ گاه برداشته نمی شود، و اگر راه دیگری نباشد، باید مانند امام حسین (ع) مردم را با شهادت خویش هدایت کرده و بدین شیوه، حق و باطل را به آنان نشان داد. 


 

رسالت سیدالشهداء (ع) درحماسه کربلا، "اقامه امر به معروف و نهی از منکر" بود. سیره ایشان در اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می تواند الگوی ما در این زمان قرار گیرد؛ چگونگی به کارگیری وسایل و ابزار خاصی که آن امام بزرگوار به منظور امر به معروف و نهی از منکر به کار گرفت، می تواند الگوی مناسبی برای ما در این زمینه باشد. با الگوگیری از این حرکت بزرگ، باید این روح را در کالبدهای مختلفش شناسایی کنیم و متناسب با شرایط زمان و مکان، آن روح را زنده نگه داریم و ترویج کنیم. همچنین عواملی که مانع امر به معروف و نهی از منکر می شود، بشناسیم و در جهت تضعیف، و بلکه درجهت نفی آنها بکوشیم.

 

امام حسین (ع) در زمانه خود، همواره نگران بود که وضعی به وجود آید که مردم نتوانند حق را از باطل تمیز دهند. در چنین موقعیتی، نه با فعالیّت های تبلیغی و نه با پول، می توان اقدامی انجام داد. همچنین جنگ و جهاد نیز سودی نمی بخشد؛ زیرا جبهه حق، طرفدار ندارد و قدرت و ثروت در دستِ باطل است. 

 

در زمان معاویه، بر اثر تبلیغات و نیز ارعاب و تهدید، فضای خَفَقان آوری بر جامعه حاکم شده بود. مخالفان را دار می زدند، یا ترور می کردند؛ نه کسی به خود جرئت قیام می داد و نه نیرو و توانی برای کسی مانده بود. در چنین شرایطی جامعه نیازمند حرکتی بود که از یک نفر یا یک گروه کوچک برنمی آمد. تبلیغ نیز تأثیری نداشت؛ چون تمام ابزار آن در اختیار امویان بود و فریاد امام حسین (ع) فقط به گوش گروه معدودی می رسید. از این روی تا بیست سال، ایشان مجبور بود پنهانی و در خفا، با یاران و اصحاب خود صحبت کند.


 

اما در فلسفه قیام امام حسین (ع) که به انگیزه امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفت، لازم است به یکی از خطبه های ایشان اشاره شود که پس از ممانعت حر و لشکریان کوفه، ایراد گردید. 

ایشان در منزل بیضه چنین فرمودند: 

 

أیها الناس ان رسول الله(ص) قال: من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرم الله ناکثا لعهد الله مخالفا لسنه رسول الله یعمل فی عبادالله بالاثم و العدوان فلم یغیر علیه بفعل ولا قول کان حقا علی الله أن یدخله مدخله. الا و ان هؤلاء قد لزموا طاعه الشیطان و ترکوا طاعه الرحمن و أظهروا الفساد و عطلوا الحدود واستأثروا بالفیء و أحلواا حرام الله و حرموا حلاله و أنا أحق من غیر؛

 

ای مردم، همانا رسول خدا (ص) فرمود:

 

«کسی که حاکم ستمگری را بنگرد که ستم می کند و حرام خدا را حلال می شمارد، و عهد و پیمان خدا را می شکند، و با سنت رسول خدا مخالفت می کند، و در میان بندگان خدا با فساد و ستمکاری عمل می کند، با عمل یا با سخن اگر بر ضد آن حاکم قیام نکند، سزاوار است بر خداوند که او را با آن حاکم ستمکار محشور کند.»

 

مردم، آگاه باشید! این مردم (بنی امیه) اطاعت شیطان را به جان خریدند و اطاعت خدا را رها کردند و فساد را آشکار، و حدود الهی را ترک، و بیت المال را غارت کردند و حرام خدا را حلال، و حلال خدا را حرام شمردند، و من از دیگران، سزاوارترم که برای تغییر این وضع قیام کنم.


همانا من براي ايجاد آشفتگي و خودنمايي و نابساماني و ستمگري خروج نكرده ام، بلكه همانا من براي طلب اصلاح امت جدم قيام كرده ام و می خواهم امر به معروف و نهي از منكر كرده و بر سیره جدّم رسول خدا (ص) و پدرم علی بن ابیطالب (ع) رفتار کنم.

 

«امام حسین (ع)»


سلام و عرض ادب و احترام خدمت آقای نجاران بزرگوار؛ 

با اتمام این مبحث و با توجه به اهمیت بحث امر به معروف و نهی از منکر، به نظرم رسید که در تالار دین پژوهی، جای زیرتالاری با عنوان "امر به معروف و نهی از منکر" خالیست. 

اگر لزومی به ایجاد این زیر تالار می بینید، ممنون میشوم اقدامات لازم را به عمل آورید.

در پناه امام حسین (ع) سلامت و موفق باشید.

یا علی.

 

-----------------

با سلام و عرض ادب و قدردانی از زحمات گرانقدر جنابعالی

تالار "امر به معروف و نهی از منکر " قبلاً تاسیس شده است، می توانید هم اکنون در آن فعالیت فرمایید.

با سپاس مجدد از مشارکت آگاهانه شما

موفق باشید

روابط عمومی راسخون

 


با سلام و عرض ادب مجدد؛

واقعاً شرمنده آقای نجاران!

انقدر که این تالار فعالیتش کم بوده، اصلاً تا حالا متوجّه آن نشده بودم!

دیشب یه نگاه هم انداختم، اما ندیدم!

باز هم عذر میخواهم.

سلامت باشید.

یا علی.

 

کاش میشد زمان چند سال، به عقب برگرده!!

اون وقت، حتماً یه راه دیگه رو میرفتم و الان اینجای زندگی نبودم!!

 

جمعه 16 آبان 1393  8:48 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon nargesza ria1365 shirdel2
moradi92
moradi92
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 3481

چکیده مبحث 73: شخصیّت و نقش حضرت زینب(س) در نهضت حسینی

 

چکیده مبحث هفتاد و سوّم طرح صالحین:

حضرت زینب (سلام الله علیها)؛ شخصیّت و نقش ایشان در نهضت حسینی

 

 
زینب كبری (س) در مقاطع زمانی و مكانی مختلف با خطابه‌های آتشین و خارق‌العاده خود آنچنان در راستای ابلاغ پیام عاشورا گام نهاد كه همگان را به حیرت وا داشته است. سخنان این بانوی با عظمت در مواجهه با عبیدالله ابن زیاد و یزید ابن معاویه و در دفاع از حرم رسول خدا كم نظیر و بلكه در نوع خود بی‌نظیر است. این بانوی برگزیده اسلام توانست با ابزارها و شیوه‌های گوناگون و علم و شناخت بی‌كران خود به بهترین نحو از حركت برادر خود امام حسین (ع) دفاع كند، تا آنجا كه حضرت سجاد (ع) زبان به مدح عقیله بنی هاشم گشوده و می‌فرماید:
 
«انت بحمد الله عالمه غیر معلمه، فهمه غیر مفهمه.........»
 
«ای عمه تو به حمد الهی دانشمندی هستی كه نزد كسی تعلیم ندیده‌ای و دانایی هستی كه نزد كسی نیاموختی» 

 
اگر بخواهیم کاری که حضرت زینب (س) انجام دادند را در یک عبارت بیان کنیم، باید بگوییم ایشان "مدیریت بحران" نمودند؛ که در ادامه به طور خلاصه به آن اشاره میشود:
 

مديريت بحران توسط حضرت زینب (س) 

 

 در علم سیاستگذاری، چرخه ای بسیار مهم برای حیات حاکمیت ها ارائه می گردد که به نام چرخه حیاتی حاکمیت نامیده می شود. در این چرخه، فلسفه حاکمیتی یک نظام، اساس حیات حاکمیت را تشکیل می دهد. به عبارتی دیگر، این فلسفه و ایدئولوژی حاکم بر حکومت است که شاکله همه امور حکومت را پایه‌ریزی می کند. اگر فلسفه حاکم بر نظام حکومتی، الهی باشد، مطمئناً همه اصول حاکم، سیاستها، راهبردها، پروژه های عملیاتی و حتی نوع آمایش سرزمین در تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی، الهی خواهند بود. و اگر فلسفه و ایدئولوژی حاکم بر نظام حکومتی، اومانیستی و یا ماتریالیستی باشد، همین روند طی خواهد شد. به همین دلیل است که می توان ردپای فلسفه غالب هر دوره زمانی تمدن بشری را در عرصه های عملیاتی فرهنگی مانند تئاتر و سینما، و یا در کتب و حتی نوع آموزشها و مدیریتهای همان دوره مشاهده نمود.

 مدیریت جامع بحران به عنوان یکی از کلیدی ترین زیر بناهای حاکمیتی از این امر مستثنی نیست. با توجه به اینکه توسعه پایدار در هر کشوری وابستگی مطلق به نحوه مدیریت بحران در آن کشور دارد، بنابراین می توان ادعا نمود که توسعه بدون برنامه‌ریزی جامع برای مدیریت بحران، توسعه پایداری نخواهد بود که مثال‌های زیادی از آن را در کشور و در جهان داریم. در سخنان مقام عظمای ولایت فقیه آیت ا.. خامنه‌ای نیز چنین مطلبی را می‌توان دریافت نمود:

 

اگر پدافند غیر عامل نباشد، تمامی دستاوردهای فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی در یک نصف روز هدر می‌رود.

 

مدیریت جامع بحران عبارت است از اقداماتی که برای اداره انواع مختلف تهدیدات (طبیعی، تکنولوژیک، جنگی و تروریستی)، و با در نظر گرفتن همه ابعاد تهدیدات (ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی) در همه فازهای یک بحران (پیشگیری، کاهش مخاطرات، آمادگی، مقابله، بازتوانی، بازسازی) و با توجه جدی به چرخه حیاتی حاکمیت (فلسفه و ایدئولوژی حاکم، دکترین و اصول، سیاست‌ها، آمایش سرزمین، راهبردها، پروژه ها) انجام می شود.

 

در اینجا به برخی از شاخصهای مدیریت بحران می پردازیم که در گفتار و سیره حضرت زینب (س) در واقعه کربلا به وضوح نمایان بوده است.

 

شاخصهای مدیریت بحران:

1. شاخص یکپارچه سازی (ولایت مداری)

2. شاخص هماهنگی و هدایتگری

3. شاخص هدف محوری

4. شاخص شفافیت

5. شاخص آینده نگری

6. شاخص واقعیت‌گرایی 

 


1. شاخص یکپارچه سازی (ولایت مداری)
 
   
وقتی اسیران را به مجلس ابن زیاد آوردند، ابن زیاد ملعون از ایشان پرسیدند: کار خدا را چگونه دیدی؟
 
فرمودند:
 
خدا شهادت بر آنها نوشت و به شهادتگاه خود رفتند و به زودی با تو محاجه خواهند نمود. پس توجه کن که شکست با کیست. در آن روز مادرت به عزایت تو بنشیند فرزند مرجانه! و ادامه دادند شکر خدای را که شما را رسوا ساخت و شما را کشت و آنچه گفتید دروغ شد و شکر خدای را که ما را به پیامبرش کرامت بخشید و از هرگونه پلیدی تطهیرمان نمود و فاسق را رسوا ساخت و فاجر را تکذیب نمود و او غیر ماست.
 
در این برخورد شخصیت، بزرگواری، شکست ناپذیری، کوچک بودن دنیا و مقام ریاست آن در دید زینب (س) متجلی است (محدث قمی، 1440، ص 408). ایشان با این جملات کوبنده باز هم بر این اصل تأکید می کند که ولایت مسلمین از آن خاندان اهل بیت (ع) می باشد و یکپارچگی و سعادت مسلمین در پیروی از این خاندان است.  

2. شاخص هدایتگری      
 
حضرت زینب علیهاالسلام حرکت و هدایت انسان ها را بدون امام علیه السلام، سکون و هلاکت می دانست و زمام داری زیان آلود نااهلان را باعث دور ماندن توده ها از صراط مستقیم می دید. بدین علت دفاع و حمایت از مقام امامت و ولایت را سرلوحه مسئولیت های خویش قرار داده بود و با تمام توان بعد از حادثه عاشورا به ارائه رهنمودهای شایسته و مبارزه با زر مداران و زور محوران در قالب خطایه می پرداخت.
 
وی چون دست پرورده زهرای اطهر علیها السلام بود، درس ولایت مداری را از مادر فرا گرفته بود. از یک سو در جهت معرفی و شناساندن ولایت از طریق نفی اتهامات و یادآوری حقوق فراموش شده اهل بیت تلاش کرد و از سوی دیگر سر تا پا تسلیم امامت بود چه در دوران امامت امام حسین علیه السلام و چه در دوران امام سجاد علیه السلام که حتی در چند مورد از جان امام سجاد علیه السلام دفاع کرد و تا پای جان از او حمایت نمود (نساجی جامخانه، اسماعیل؛ماهنامه مبلغان) و (محلاتی، ذبیح ا... ، ص57).

3. شاخص هدف محوری
     
شاخص هدف محوری در واقعه کربلا به خونهای ریخته شده شهیدان اشاره دارد. خونی که در راه خدا ریخته می شود بی مقدمه و بی هدف نیست، هدف و پیام دارد، خونش ایثار شهید است و پیامش مربوط به بازماندگان، و آنچنان پیام آوران کربلا رسالت خود را به انجام رساندند که قلبهای خفته را بیدار و دلهای مرده را زنده ساختند و فرصت تحریف و دگرگون کردن قضایا را از دست دشمن گرفتند.
 
حتی کوچکترین حادثه که در کربلا واقع شد در تاریخ منعکس گردید. که در رأس پیام آوران زینب (س) و امام چهارم (ع) بودند. طبیعی است چون مصلحت بود که امام چهارم (ع) از خطرات مصون ماند ریاست این کاروان بر عهده زینب (س) بود و او سازماندهی اسیران و هدف مند کردن این اسارت را به عهده داشتند(همان، ص54).

4. شاخص شفافیت (فصاحت و بلاغت)
 
 علم و آگاهی همراه با فصاحت از ویژگی هایی است که بندرت در کسی جمع می شود ولی این خصوصیات در حضرت زینب جمع بود. (همان، ص 52) ایشان با علم و بیان فصیحی که داشتند، بطور شفاف ظلم و عداوت یزید و حکومت یزیدیان را برملا ساختند و باعث آگاهی مسلمین از واقعیت کربلا گشتند.
 
حضرت زینب (س) رسالت داشتند که پیام خون شهیدان را برسانند و اهداف بلند عاشورا را ذکر کنند. ایشان با گفتار شفاف خود دشمن را رسوا ساختند و سعی داشتند که با توبیخ شدید مردم آنها را از کرده خود پشیمان نمایند. آنچنان سخن گفتند که تار و پود حکومت از هم گسست و کاملاً صحنه را به نفع نهضت و بر علیه تبهکاران حاکم عوض کرد. (محدث قمی، 1440، ص 396)

 
5. شاخص آینده نگری و واقعیت‌گرایی
 
 آنچه پس از شهادت امام حسین (ع) نگذاشت خون آن حضرت از جوشش بیفتد، برنامه ای بود که اسیران اجرا کردند که پیشوای این حرکت بانوی بزرگ کربلا حضرت زینب (س) بودند که رسالت های متعددی را بعهده داشتند که این امر نشان دهنده آینده نگری آن بانوی بزرگ می باشد. بزرگترین رسالت ایشان، رساندن خون شهیدان خصوصاً برادر بزرگوارش و افشای حقایق کربلا بود. برخی از رسالتهای ایشان در ذیل آمده است:
 
رساندن پیام خون امام (ع) و اهل بیت و اصحابش به توده های مردم؛
تبیین امامت و خلافت رسول خدا (ص) و معرفی امام برای مردم؛
معرفی چهره واقعی بنی امیه و ذکر جنایات آنها؛
پیشگیری از تحریف حادثه کربلا بوسیله دشمن با بیان اهداف و انگیزه های آن؛
بهره گیری از جوشش خون امام حسین (ع) و شهدای کربلا برای ریشه کردن بنی امیه؛
محو آثار تبلیغات پنجاه ساله بنی امیه علیه حضرت علی (ع) و اهل بیت(محلاتی، ذبیح ا... ، ص 54).

حضرت زینب (س) بعد از بازگشت به مدینه 
 
 
مبارزات بی امان او در راه دفاع از آرمان های امام زمانش که همان اهداف و آرمان های پیامبر(ص) و اسلام بود، حاکی از ایثار آن شیره زن بود که شجاعت و ایثارگری را از جد و پدرش آموخته بود. زینب حتی پس از بازگشت به مدینه و اتمام دوران اسارت، بدون واهمه به روشنگری مردم می پرداخت؛ از این رو دستگاه حکومت سفاک و مستبد بنی امیه که تحمل سخنان بر حق دختر علی را برنمی تافتند، آن حضرت را به شام تبعید کردند و او در همانجا در سال ۶۲ جان به جان آفرین تسلیم کرد و امروزه آرامگاه او محل تردد زائران دلسوخته اهل بیت (ع) است و از مکانها و مراکز مقدسی است که شیفتگان خاندان پیامبر (ص) را به سوی خود جذب می کند.

 
 ایثارگری های حضرت زینب (س) در نهضت حسینی، سبب جاودانه ماندن یاد اهل بیت (ع) شد؛ چنان که خود حضرت زینب (س) به یزید گفته بود:
 
” فو الله لا تمحوا ذکرنا و لا تمیت وحینا؛ به خدا سوگند یاد ما را نتوانی نابود کرد و وحی ما را نتوانی میراند."

 

کاش میشد زمان چند سال، به عقب برگرده!!

اون وقت، حتماً یه راه دیگه رو میرفتم و الان اینجای زندگی نبودم!!

 

جمعه 23 آبان 1393  9:41 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon nargesza ria1365 shirdel2
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

چکیده مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی

چکیده مبحث هفتاد و چهارم طرح صالحین: فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی

 

بررسي راهكارهاي ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني در گفتگو با صاحب نظران

مقام معظم رهبري :"من هر زماني كه به ياد كتاب و وضع كتاب در جامعه خودمان مي افتم، قلباً غمگين مي‌شوم." بايد در جهت رفع اين مشكل بزرگ ، مردم، دولت و تمام نهادها و ارگان‌ها، همگام با يکديگر، به صورت جدي، وارد عمل شوند.
كتاب و كتاب خواني و ميزان گرايش به مطالعه، امروزه يكي از شاخص‌هاي توسعه به شمار مي‌رود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد مطالعه و كتاب خواني وضعيت مطلوبي در ايران ندارد و عمدتا مردم ايران از خريد و يا مطالعه كتاب گريزانند و اقدامات لازم و جدي جهت ترويج و اشاعه فرهنگ مطالعه صورت نگرفته است.
براي رفع موانع و ايجاد زمينه و بستر لازم جهت ترويج و توسعه فرهنگ مطالعه، نهادهاي مختلف در 5 بخش، شامل خانواده، مدارس و نظام آموزشي، كتابداران و كتابخانه‌ها، دولت و رسانه‌هاي گروهي و ناشران و كتاب فروشي‌ها ، بايد با رفع مشكلات موجود، هم سو و هم هدف، به سمت مشخصي حركت كنند.

نقش خانواده

خانواده عامل بسيار موثري در ايجاد عادت به مطالعه و ترويج فرهنگ کتابخواني است. محيط و شرايط خانواده، روش تربيتي و آموزشي والدين ، طرز تفکر و نگرش والدين در رابطه با مطالعه و کتابخواني، وجود کتب و نشريات قابل دسترس و همچنين سطح اقتصادي و پايگاه اجتماعي خانواده، نقش بسزايي در تقويت عادات مطالعه و کتابخواني دارد.

نقش مدارس و نظام آموزشي
پس از خانواده، دشوارترين وظيفه در اشاعه كتابخواني در هر جامعه‌اي بر عهده مدارس و نظام آموزش و پرورش آن جامعه است. اگر دانش آموز در مدرسه با كتاب آشنا شده و لذت مطالعه، خودآموزي و افزايش معلومات عمومي را درك كند و به مطالعه خو بگيرد، در تمام دوران زندگي، از كتاب دست نمي‌كشد.

نقش كتابداران و كتابخانه‌ها

كتابداران كتابخانه‌ها، از عوامل موثر در ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني به شمار مي‌روند. كتابداران با روش‌هاي خلاقانه خود مي‌توانند فعاليت‌هاي كتابخواني را رشد داده و حتي به حوزه‌هاي بيرون از كتابخانه بكشانند. اگر كتابداران كتابخانه‌ها از حيث علم كتابداري و اخلاق انساني، رشد كاملي داشته باشند، بدون ترديد، همچون معلمان و استادان جامعه، معماران نسل‌هاي آينده بشر خواهند بود.

نقش دولت و رسانه هاي گروهي

شيوه حکومت و همچنين شرايط اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي حاکم بر جامعه، نقش بزرگ و غير قابل انکاري در ترويج فرهنگ مطالعه و کتابخواني دارند. در اين زمينه نقش فرهنگ، سنت هاي اجتماعي و متوليان فرهنگي بيش از همه مهم و حياتي جلوه مي کند.

نقش ناشران و كتاب فروشي‌ها

ناشران و كتاب فروشي‌ها هم به نوبه خود نقش بسيار موثري در اشاعه فرهنگ كتابخواني ايفا مي كنند. ميزان توجه ناشران به تمايلات و نيازهاي خوانندگان، استانداردهاي چاپ و نشر و همچنين گسترش قلمرو نمايش و توزيع كتاب توسط كتاب فروشي‌ها از جمله عوامل اثرگذاري در گرايش مردم به سمت مطالعه مي‌باشد. كيفيت برتر كتاب، اعم از جذابيت ظاهري، نحوه صفحه آرايي و حروف چيني، شيوه طراحي و رنگ آميزي، تصاوير روي جلد و درون متن، حجم، قطع و كيفيت چاپ و صحافي و همچنين ويژگي‌هاي محتوايي و مسائل مربوط به ويراستاري كتاب از جمله مواردي است كه پيوسته بايد مدنظر ناشران، نويسندگان، ويراستاران و به طور كلي متوليان عرصه چاپ و نشر قرار بگيرد.

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

جمعه 30 آبان 1393  9:28 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon moradi92 nargesza ria1365 shirdel2
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

جمع بندی و چکیده مبحث 75 طرح صالحین [علل تفرقه میان مسلمانان ]

مبحث هفتاد و پنجم طرح صالحین: علل تفرقه میان مسلمانان

 

اختلاف و تفرقه در هر جمع و گروهی باعث سکون، ناکامی و عقب افتادگی می شود به همین دلیل، جوامعی که خواستار پیشرفت و ترقی هستند، می کوشند تا از اختلاف و چنددستگی به دور باشد. در جامعه اسلامی نیز همواره وحدت و همدلی عامل موفقیت، و تفرقه موجب نفوذ و تسلط دشمن بوده است. استعمارگران غربی که برای چپاول ممالک اسلامی همواره با ارزش ها و تعالیم وحدت بخش و ظلم ستیز اسلام مواجه بوده اند، این نکته را مدنظر داشته اند که با ایجاد تفرقه بین مسلمانان و سرگرم کردن آنها به اختلاف های نه چندان مهم، بهتر می توانند به اهداف نامشروعشان برسند. اگرچه تفرقه افکنی همیشه در دستور کار دولتهای غربی علیه جهان اسلام بوده، اما به نظر می رسد که چندی است که آنها در این زمینه فعالتر شده اند.

 

« ان الذین فرقوا دینهم وکانوا شیعاً لست منهم في شیء انما امرهم الی الله ثم ینبئهم بما کانوا یفعلون » (سوره انعام ـ 159)

(تو را با کسانی که دینشان را پاره پاره کردند وگروه گروه شدند ، کاری نیست ، کارآنان تنها با خداوند است ، سپس آنان را از آنچه می کردند ، آگاه می سازد.)

 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

شنبه 8 آذر 1393  10:06 AM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon omiddeymi1368 nargesza shirdel2
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

چکیده مبحث هفتاد و ششم طرح صالحین: «رمز و راز خوشی‌ها و ناخوشی‌های زندگی»

چکیده مبحث هفتاد و ششم طرح صالحین: «رمز و راز خوشی‌ها و ناخوشی‌های زندگی» 

 

بنام خدا

قطعا زندگی فراز و نشیب زیادی برای همه دارد و نمی توان گفت برای فردی زندگی یکنواخت هست.مهم این است که از چه زاویه ای (مادی یا معنوی) به زندگی و هوشی و ناخوشی ها نگاه کنیم.از نظر دین مبین اسلام عوامل متعددی باعث خوشی و ناخوشی  یا حوادث و بلایا می شوند که علل مادی هم یکی از عوامل است و برخی دیگر عوامل عبارتن از:

الف: آزمایش الهی برای جداسازی و شناختن راستگویان از مدعیان دروغین ،همانگونه که در آیه 55 سوره بقره  آمده است.

ب : شکوفائی و تکامل : شکوفا شدن استعدادهای نهفته انسانی یکی دیگر از علل و حکمتها می باشد.استعدادهائی که در آرامش و آسایش شناخته نمی شوند.

ج : حفظ تقویت و ایمان : یکی دیگر از عوامل خوشی و ناخوشی ها حفظ تقویت و ایمان است.

د : پیشگیری و درمان : گاهی خوشی و ناخوشی ها در حکم هشدار هستند که انسان را از خطر بازمی دارد.

خوشی در تعریف آن چیزی است که انسان را شاد و سرزنده می کند .حتی خیلی چیزهای کوچک هم می تواند انسان را شاد کرده و حس خوبی به او بدهد.

ناخوشی : آن چیزی است که ذهن انسان  را درگیر خودش می کند و باعث ناراحتی او می شود.

پول ممکنه گاهی اوقات رفاه بهمراه داشته باشه ولی به تنهائی  خوشی نمی آورد یعنی خوشی چیزی نیست که بشه آنرا با پول خرید و فروش کرد، اگر چه وقتی با پول گره ای از گرفتاری های یک انسان گرفتار باز می شود باعث شادی موقتی او می شود ،چون پول تمام شدنی است و سریع خرج می شود. بنابراین خوشی و ناخوشی به دیدگاه ما از زندگی و باورهایمان بستگی دارد که باعث اکثر آنها خودمان هستیم.

از شگفتی های این زندگی تغییر حال انسان ها در یک لحظه  است . این  رسم زندگی است که خوشی و ناخوشی ها با هم باشند و باید ما در خوشی ها شکر گزار و در نا خوشی ها توکل به خداوند متعال داشته باشیم.به هر حال زندگی بالا و پائین و خوشی و ناخوشی دارد و نباید ما به روز مرگی بیافتیم و همیشه باید با امید به خدا زندگی کنیم.

 

                  

جمعه 14 آذر 1393  8:44 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon nargesza ria1365 ehsan007060 moradi92
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

جمع بندی و چکیده مبحث 77 طرح صالحين: «اربعین؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»

بسم رب الحسین

چکیده مبحث 77 طرح صالحين: «اربعین؛ تاریخچه و تأثیرات آن در زنده نگه‌داشتن عاشورا»  

 

اربعين حسيني(ع)

و اربعين از رازهاي هستي است و اربعين حسين (ع) روز بسط لطف اوست بر پيروان و دوستدارانش. و در مقام حسين (ع) همين بس كه در زيارت اربعينش خطاب به جدشان محمد مصطفي (ص) و پدر بزرگوارشان حضرت علي (ع) و مادر گراميشان فاطمه (س) ميگوييم كه خداوند عزاداري شما را در رثاء حسين (ع) فبول فرمايد.


اربعين در فرهنگ عاشورا
در فرهنگ عاشورا، اربعين به چهلمين روز شهادت حسين بن علي(ع) گفته ميشود که مصادف با روز بيستم ماه صفر است.در روز بيستم صفر نيز، شيعيان، مراسم سوگواري عظيمي را در کشورها و شــــهرهاي مختلف به ياد عاشوراي حسيني بر پا ميکنند. عاشقان و پيروان آن امام، در سحال اســـــرار اربعين به ذکر پرداخته و  باران اشکبار  چشم خويش را با مظلوميت حسين و يارانش پيوند مي زنند. اين راه، راه تداوم عشق است و بي گمان هيچگاه بي رهرو نخواهد بود.


نخستين اربعين
در نخستين اربعين شهادت امام حسين (ع)، جابر بن عبدالله انصاري و عطيه عوفي موفق به زيارت تربت و قبر سيد الشهدا شدند. بنا به برخي نقلها، در همان اربعين، کاروان اسراي اهل بيت (ع) دربازگشت از شام و سر راه مدينه، از کربلا گذشتند و با جابر ديدار کردند. البته برخي از مورخان نيز آن را نفي کرده و نپذيرفته اند، از جمله مرحوم محدث قمي در «منتهي الامال» دلايلي ذکر ميکند که ديدار اهل بيت از کربلا در اربعين اول نبوده است. به هر حال، تکريم اين روز و احياي خاطره غمبار عاشورا، رمز تداوم شعور عاشورايي در زمانهاي بعد بوده است.


اربعين و عرفان
 اربعين از رازهاي هستي، خصوصيت عدد چهل و اسرار نهفته در آن براى ما روشن نيست. البته چه بسا، با توجه به ويژگى ‏هاى انسان، «چهل بار» تكرار يك رفتار پسنديده موجب ملكه  معنوى و تعميق آن رفتار و قابليت نزول فيض خاص خداوند مى ‏شود. در فرهنگ اسلامى هم عدد چهل (اربعين) جايگاه ويژه اى دارد. چله نشينى براى رفع حاجات، حفظ كردن چهل حديث، اخلاص چهل صباح، كمال عقل در چهل سالگى، دعا براى چهل مؤمن، از اين نمونه هاست.
آمده است که چون حضرت موسي (ع) را قابل استماع کلام بي واسطه خداوند ميکردند چهل روز به خلوت فرستادند و خداوند فرمود: «… و اذا واعدنا موسي اربعين ليله »


پيامبر حکيم (ص) فرمودند:
« من اخلص لله اربعين يوماً فجر الله ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه»: هر كس چهل روز فقط براى خداوند تعالى اخلاص چشمه هاي خداوند ورزد حكمت را از قلبش بر زبانش جارى مى‏ سازد.»
صاحب مرصاد العباد، عارف نامي نجم الدين شيرازي نيز گفته است: "و عدد اربعين را خاصيتي است در استکمال چيزها که اعداد ديگر را نيست." چنانکه در حديث صحيح آمده است:
ان خلق احدکم بجمع في بطن امه اربعين يوما ثم يکون علقه مثل ذلک.
و خواجه عليه السلام ظهور چشمه هاي حکمت از دل بر زبان را اختصاص اخلاص اربعين صباحا فرموده است، و حوالت کمال تخمير طينت آدم عليه السلام به اربعين صباحا کرد و از اين نوع بسيار است."

سید رسول ایمانی 22 اذر مصادف با اربعین حسینی

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

شنبه 22 آذر 1393  7:28 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon moradi92 ehsan007060 shirdel2
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

جمع بندی و چکیده مبحث 78طرح صالحین: «نقش ما در پیشرفت و آبادانیِ ایران اسلامی»

مبحث هفتاد و هشتم طرح صالحین: «نقش ما در پیشرفت و آبادانیِ ایران اسلامی»

 

 در این مبحث به نقش افراد مختلف اجتماع در تحقق اهداف و پیشرفت و آبادانی فردای ایران اسلامی پرداختیم و به کاربران محترم به سوالات زیر پاسخ دادن که بصورت مختصر بدان اشاره می شود

1.تعریف خود را از آبادانی ایران اسلامی بیان کنید

آبادانی را می توان در پیشرفت همه جانبه کشور تعریف نمود. تلاش فردی هر ایرانی در جهت بالا بردن خویشتن و پیوستن به جامعه اسلامی و ما باید با وحدت، اتحاد و همدلی و نیز استماع و اطاعت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با توکل به خدا در مسیر آبادانی ایران تلاش کنیم.

   2.نقش هر یک از افراد جامعه در کسوت‌های مختلف، در آبادانی و پیشرفت جامعه چیست؟

عمل به وظایف، هر کس بخصوص شیعیان موظف به تلاش در جهت ارتقا خویش و جامعه اسلامی خویش هستند. راه حق و مستقیم که توسط قرآن مشخص گردیده ،بهترین راه است.باید عمل کرد.عمل.عمل.....هرکسی به نوبه خودش میتونه با استفاده از توانایی ها و استعدادهاش، فکر و تجربه ای که داره جایی رو آباد کنه. حالا اونجا اول خونه خودش بعد شهر یا روستاش و بعد هم کشورش. البته محیط اطراف از جمله شرایط محیطی (فیزیکی) دوستان و اطرافیانشم نقش مهمی دارن. باعث تشویق اون میشن و حتی کمکش می کنن. حالا اون شخص می تونه یه کارگر ساده باشه یا یه مسوول بلند مرتبه. یه دانش آموز ساده یا یه دانشجوی دکتری. هرکسی بنا به توانایی خودش تمام تلاششو بکنه.

باید از کار و سرمایه ایرانی حمایت شود

**از ظرفیت های بالا استفاده مفید شود

**به جوانان و اندیشه های مفید اونها توجه شود

** خود باوری و اعتماد بنفس را در ملت و جوانان ایجاد کنند

** رشد علمي بايد از آموزش‌هاي دوره كودكي و دبستان آغاز شود و رقابت علمي در مدارس مورد تأكيد قرار گيرد

3. تا چه اندازه می‌توان حتی بدون همکاری مسئولینِ اجرایی در بخش‌های مختلف، خودمان به آبادگری کشور بپردازیم؟

همکاری مسئولین در اجرایی کردن امور مربوط به آبادگری کشور بسیار مهم و ضروری است. اما اگر در جایی به هر دلیل مسئولین رده میانی قصد همکاری و یا مخالفت داشتن باید با انگیزه ایی دو صد چندان به ادامه مسیر و نقشه خود تا حصول نتیجه ادامه داد

4. نقش قشر جوان در آبادانی امروز و فردای کشور چقدر است و با چه دیدگاهی موفقیت در این حوزه بیشتر است؟

جوان پیشرونده در موفقیت است- جوانان استعدادهای ارزشمند جامعه تلقی می شوند و در پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی نقش مهم و تاثیرگذاری دارند. جوانان موتور محرک جامعه هستند و بر ضروریست روحیه خلاقانه در آنان تقویت گردد. تقویت روحیه خلاقانه و فراهم کردن زمینه برای ایجاد و نوآوری از سوی جوانان وظیفه همه مسئولان است و باید برای بهره‌مندی جوانان خلاق از این گونه فرصت‌ها تلاش کرد.باید بپذیریم که سرنوشت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران در دست جوانانی است که موجب پیشرفت و آبادانی ایران می‌شوند. البته همانگونه که مقام معظم‌ رهبری در نشست با جوانان آنان را به علم‌آموزی، تهذیب نفس و ورزش توصیه کردند، باید جوانان عزیز این کشور با عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری خود را برای سازندگی و آبادانی و پیشرفت کشور آماده نمایند و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نورزند و دولت و مسئولین هم وظیفه دارند نهایت تلاش را برای آماده سازی بستر رشد و تعالی آنها آماده کنند

5. چگونگی اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در مورد پیشرفت و آبادانی کشور را بیان کنید.

حاکمیت مبانی، ارزش ها، اخلاق وموارد دیگر از جمله مباحثی است که در صورت عملیاتی شدن آن رشد علمی کشور را بدنبال خواهد داشت.تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه فناوری یکی از منویات مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی علم و فناوری است که در این راستا باید یک باور عمومی در مسئولان، دانشگاهیان و افراد ایجاد شود و همه باید بدانیم که توسعه فناوری جزء اولویت های اساسی است. ، تا بتوانیم همه افراد خصوصا تحصیل گردگان را در آبادانی کشور سهیم کنیم. برای رسیدن به پیشرفت باید دانشمندان خود را ارج بنهیم و تکریم مقام اساتید را در دستور کار خود داشته باشیم به دنبال کسب علوم(عقاید-احکام-اخلاق)باشیم از طریق استاد یا کتاب یا ...در انتخاب مسئولین توجه بیشتری شودعمل کنیم.... ان شاالله

راهبردها و راهکارها:

1- اتحاد ملّي.

2- دولت متعهد به توسعه، و داراي برنامه‌ی راهبردي زماندار

3- ايجاد و تقويت زيربناها، و اصلاح برخي روش‌هاي پيشين.

4- جنبش نرم‌افزاری

5- استفاده از ظرفیت‌های موجود.

6- تلاش و كار مضاعف براي توسعه و گسترش علم در جامعه.

7- اتخاذ راه‌هاي كوتاه و ميانبر براي جبران فاصله علمي ما با دنيا و كشورهاي پيشرفته.

8- سرعت دادن به پیشرفت‌های علمی از طریق راه‌هاي نارفته و میانبر

9- يافتن راه‌هاي ميانبر در رشد علمي.همه پيشرفت هاي علمي در واقع حرکت از راه های ميانبر است

10- تلاش و كوشش سخت دانشمندان‌، دانشجويان، استادان و دستگاه‌هاي دولتي براي پركردن فاصله علمي بين ما و كشورهاي پيشرفته.

11- دستيابي به فناوري‌های جهشي و افزودن بر فناوري‌هاي موجود دنيا.

12- تداوم جهش علمي كشور تا سال‌هاي متمادي.

13- تلاش منظم، با برنامه‌ريزي و بدون وقفه

14- ارتقاء فرهنگ عمومي در بخش تحقيقات و علم

15- فضاسازي مناسب در جامعه براي پيشرفت علمي. همه محيط‌ها بايد حاكي از روح علمي باشد.

16- ابتكار و شكستن مرزها و فتح مناطق ناگشوده در حوزه علم. پيشرفت علمي تنها با تقليد صرف حاصل نمي‌شود.

17- ايجاد مراكز فعال تحقيقاتي.

18- توجه جدّي به علوم پايه مانند رياضي، فيزيك، شيمي، زيست شناسي و ...



 

جمعه 5 دی 1393  6:49 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon ria1365 zahra7720
دسترسی سریع به انجمن ها