در این مطلب قصد دارم به اشکال مستشکل وهابی پیرامون حضرت فاطمه بنت محمد اشاره کنم. و در فضایی منطقی و بدور از تعصب به بررسی این اشکال بپردازم
اشکال وهابی:
قال منصور بن الحسین الآبی: کانت أمّ أبان بنت عتبة بن ربیعة عند یزید بن أبی سفیان فمات عنها، فخطبها علی علیه السّلام فردّته، فقیل لها: أتردّین علی بن أبی طالب علیه السّلام ابن عم رسول اللّه صلّى اللّه علیه و اله و زوج فاطمة علیها السّلام و أبا الحسن و الحسین، و حاله فی الإسلام حاله؟
قالت: نعم، لا أوثر هواه على هوای، لیس لامرأته منه إلا جلوسه بین شعبها الأربع، و هو صاحب صر من النساء.
نثر الدرر للآبی: ص ۶۱
اما سخنان مستشکل ذیل این مطلب:
ام ابان از کجا فهمیده که حضرت علی چنین خصلتی دارد یعنی زن را فقط برای نزدیکی می خواهد ؟
جواب خارج از دوحالت نیست یا از حضرت علی شنیده یا از حضرت فاطمه
حضرت علی محال است بیاید وبه زن نامحرم بگوید من زن را فقط برای نزدیکی و جماع می خواهم
می ماند گزنیه دوم که حضرت فاطمه باشد
آیا این عمل ایشان صحیح است که چنین سری از اسرار خانه خودش ر ابیرون بدهد؟؟؟؟
ایا این خصلت که زن را فقط برای نزدیکی خواستن یکی از صفتهای حیوانی نیست که العیاذ بالله روافض آن را به حضرت علی نسبت میدهد!!!!
مستشکل در ادامه جهت اینکه حرف خویش را ثابت کند و شکی در آن باقی نماند چنین گفته است
شاید بگویند که منصور بن الحسین الآبی ناقل این روایت سنی مذهب باشه
در جواب می گویم خود ایت الله جعفر سبحانی به صراحت می گوید ایشان شیعه امامی هست
پاسخ به این ادعای وهابی:
چند نکته بسیار جالب:
الف:حرف بدون سند مستشکل
جناب مستشکل زمانی که این روایت را نقل می کند و می خواهد نشان دهد که شیعه نمی تواند حرفی بزند چنین می گوید
شاید بگویند که منصور بن الحسین الآبی ناقل این روایت سنی مذهب باشه
ما به کتاب شخص جناب الابی مراجعه کردیم با مطلب جالبی مواجه شدیم
اصلا جناب الابی چه شیعه باشند چه سنی باشد مهم نیست. چون اصلا برای روایتی که ذکر کرده اند سند ارائه نکردند. یعنی روایت مورد نظر بدون سند می باشد
حالا باید از جناب مستشکل پرسید که میشه سند روایات را ارائه کنید تا ما هم استفاده کنیم و مورد بررسی قرار دهیم با یکدیگر؟؟
قطعا شما اگر سلسله سند روایات را داشتید و صحیح می بودند. اینگونه مغلطه نمی کردید که به جای بررسی سندی روایات به تایید نویسنده کتاب که متوفی ۴۲۱ ه ق هست بپردازید
جناب مستشکل باید عرض کنم
آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت
دیگه نمیشه اینجوری مغلطه کرد و شیعه را محکوم کرد. بر فرض هم اگر الابی شیعه باشد مطلبی را که نقل کرده است بدون سند هست
چگونه اگر ما متنی را از خلیفه ثانی بیان کنیم سریعا می گویید روایت ضعیف است یا… ولی شما راحت حرفهای بدون سند را به شیعه ربط می دهید و آنرا در اندیشه شیعه صحیح جلوه می دهید؟
واقعا چرا؟
ب:ام ابان کیست؟
ام ابان همسر أبان بن سعید بن العاص که در یوم اجنادین کشته شده است
تاریخ روز اجنادین هم مصادف است با سال مرگ ابوبکر بن ابی قحافه
طبری وقعه اجنادین را در سال ۱۳ هجری قمری معرفی کرده است
تاریخ طبری ج۳ص۴۱۵
حالا فرض کنیم شوهر ام ابان دقیقا همان روز اول جنگ هم کشته شده باشد. و همسرش دقیقا همان روز هم نقل مکان کند از شام به مدینه و همان روز هم برسد. حدود دو سال از شهادت فاطمه بنت محمد گذشته است
جناب مستشکل چطوری کسی که دو سال قبل از دنیا رفته است برای ام ابان روایت نقل کرده است؟
شاید بگویید ام ابان از کس دیگری شنیده است که فاطمه بنت محمد برای او این مطلب را نقل کرده است. میپرسیم ان شخص که بوده است؟
اسمش کجاست؟ سلسله سند کجاست؟
اما چون جناب مستشکل به عنوان مسئول حقوق بشر با یک روایت ضعیف به تخریب علی بن ابیطالب دست زده اند. کمی ایشان را با رویه خلیفه ثانی آشنا می کنیم
همسر تنها اسباب بازی است
إنما أنت لعبة یلعب بک ثم تترکین
(عمر به همسرش می گوید ) تو به مانند بازیچه ای هستی که با تو بازی میشود و سپس رها میگردی .
تاریخ المدینة المنورة ، ج ۲ ص ۲۱ ، اسم المؤلف: أبو زید عمر بن شبة النمیری البصری الوفاة: ۲۶۲هـ ، دار النشر : دار الکتب العلمیة – بیروت – ۱۴۱۷هـ-۱۹۹۶م ، تحقیق : علی محمد دندل ویاسین سعد الدین بیان
إنما أنت لعبة فی جانب البیت إن کانت لنا إلیک حاجة
تو همانند بازیچه ای در گوشه خانه هستی که اگر با تو کاری داشتیم ( با تو بازی خواهیم نمود)
قوت القلوب فی معاملة المحبوب ووصف طریق المرید إلى مقام التوحید ، ج ۲ ص ۴۱۹ ، اسم المؤلف: محمد بن علی بن عطیة الحارثی المشهور بأبی طالب المکی الوفاة: ۲۸۶هـ ، دار النشر : دار الکتب العلمیة – بیروت/لبنان – ۱۴۲۶هـ -۲۰۰۵ م ، الطبعة : الثانیة ، تحقیق : د.عاصم إبراهیم الکیالی
خلیفه زنان را نصف انسان می دانست
نصف إنسان أفقه من عمر
(این) نصفه انسان از عمر ، فقیه تر و عالم تر است .
العلل الواردة فی الأحادیث النبویة ، ج ۲ ص ۲۳۹ ، اسم المؤلف: علی بن عمر بن أحمد بن مهدی أبو الحسن الدارقطنی البغدادی الوفاة: ۳۸۵ ، دار النشر : دار طیبة – الریاض – ۱۴۰۵ – ۱۹۸۵ ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : د. محفوظ الرحمن زین الله السلفی
زنت را بزن خدا کاری به کارت ندارد
عن الأشعث بن قیس قال ضفت عمر فتناول امرأته فضربها وقال یا أشعث احفظ عنی ثلاثا حفظتهن عن رسول الله صلى الله علیه وسلم لا تسأل الرجل فیم ضرب امرأته
مسند احمد – الإمام احمد بن حنبل – ج ۱ – ص ۲۰- دار صادر
فکر کنم جناب مستشکل این نمونه ها از خروار عمل عمر بن خطاب با روایات صحیح برای شما کافی باشد
نتیجه:
الف: روایتی که مستشکل به آن استناد کرده است. در هیچ یک از منابع سندی برای آن ذکر نشده است
ب: ام ابان در زمان حیات حضرت زهرا اصلا در مدینه نبوده است و در شام بوده است. بازگشتش به مدینه در خوش بین ترین حالت در سال ۱۳ هجری قمری بوده است. پس قطعا نمی تواند روایتی از حضرت زهرا نقل کرده باشد
ج: جناب مستشکل اگر دلشان برای زنان سوخته است. بهتر است فکری به حال روایات صحیح پیرامون عمل عمر بن خطاب بکنند