آثار روانی آب و هوا بر انسان از دیدگاه قرآن و روایات
در آموزههای اسلامی از تأثیر طبیعت در انسان به گونههای مختلف، سخن به میان آمده است، چنانکه قرآنکریم درباره اثر محیط زیست میفرماید: «و البلد الطیب یخرج نباته باذن ربّه و الذی خبث لایخرج الاّ نکدا...؛ سرزمین پاکیزه، گیاهش به فرمان پروردگار میروید؛ اما سرزمینهای بدطینت و شورهزار، جز گیاه ناچیز و بیارزش، از آن نمیروید.»
از این آیه شریفه استفاده میشود همان طور که طبیعت و سرزمین پاک در رشد و پرورش بهینه گیاهان مؤثر است، در رشد و تکامل انسان نیز مؤثر میباشد، و همانگونه که از زمینهای شوره زار، جز گیاهان بی ارزش نمیروید، محیط آلوده نیز تأثیر منفی و اثرات زیانباری بر تربیت انسان دارد.
براین اساس، امام علی(ع) در مذمت اهل بصره میفرماید: «اخلاق شما پست، پیمانهای شما سست، سیره و روشتان دورویی و آب شهرتان شور(بدطعم) است.» و در بیانی دیگر فرمود: خاک سرزمین شما بدبوترین خاکهاست؛ از همه جا به آب(سطح دریا) نزدیکتر و از آسمان دورتر است (منطقه پست و پایین) که 9دهم بدیها در محیط شماست.
آب تأثیر شگرفی بر جسم و روح انسان دارد، به تعبیر قرآنکریم «مایه حیات» همه چیز آب است. و به بیان امام صادق (ع) طعم آب، طعم زندگی است: از امام صادق (ع) در باره طعم آب پرسیدند، حضرت فرمود: «برای یادگرفتن بپرس، نه برای به دشواری انداختن؛ طعم آب، طعم زندگی است.»
علامه مجلسی (ره) در تشریح این حدیث مینویسد: «مراد از (طعم زندگی) این است که طعم آب با سایر مزهها قابل مقایسه نیست و از بالاترین وسایل برای ایجاد و بقای حیات است؛ پس مزه آب، مزه حیات است.»
نگاه مسلمانان به آب، نگاهی سرشار از قداست و پاکیزگی و عظمت است، آب وسیلهای است که زمینه ارتباط آنان با معبودشان را فراهم میسازد. در شریعت اسلام هیچکس نمیتواند به راز و نیاز با خدا بپردازد و در آستان مقدس او به نماز ایستد، مگر این که با آب خود را شستشو دهد و این شستشو با آب دارای خصوصیات ویژگیهای است که اگر درست انجام شود، نام وضو و غسل به خود میگیرد.
هیچ مسلمانی نمیتواند به طواف خانه خدا بپردازد، جز آن که زمینه آن را با آب فراهم آورده باشد و نیز تماس با خطوط قرآنکریم جایز نیست، مگر این که قبلاً زلال آب تماس گرفته باشد.
آب نه تنها جسم ظاهری را شستشو میدهد، بلکه حالتی روحی و روانی در انسان ایجاد میکند و به او تقدس میبخشد. و زمینهساز راهیافتن به حریم مقدسات دینی میشود.
قرآن کریم میفرماید: «و انزلنا من السماء ماءً طهورا؛ما از آسمان، آبی طهور فرو فرستادیم.»
مفسران در تشریح طهور گفتهاند: طهور یعنی، بسیار پاکیزه که خود به خود پاک است و غیر خود را پاکیزه میکند، چرک را از جسم شستشو میدهد و پلیدیهای روحی را از روان میزداید.»
در روایات اسلامی به مسلمانان توصیه شده است که هرگاه برای تطهیر یا وضو نگاهشان به آب افتاد بگویند: «الحمدلله الذی جعل الماء طهورا و لم یجعله نجسا؛ سپاس خدای را که آب را (طهور) قرار داد (پاک و پاک کننده) و آن را پلید قرار نداده است.» بدین سان، آب با وصف پاککنندگی، چهرهای مقدس به خود میگیرد که رفتن به حضور خالق یکتا بدون آن میسر نمیشود و (و آنگاه که آب یافت نشود و یا به دلیلی برای شخص مضر باشد، باید به جای آن بر خاک پاک تیمم کرد.) و تماشای آب، شکر و سپاس الهی را میطلبد. افزون بر این، در روایات نگاه به آب جاری توصیه شده و آن را سبب جلای چشم و افزودن روشنایی آن دانستهاند. چنان که از امام صادق (ع) نقل شده است: «چهار چیز چهره را روشن و نورانی میکند که یکی از آنها نگاه کردن به آب جاری است.»و نیز امام کاظم (ع) فرمود: نگاه به آب جاری چشم را جلا داده و به روشنایی آن میافزاید. بر اساس این روایات نگاه کردن به آب جاری، خود نقشی به سزا در شادی و انبساط روحی داشته و علاوه بر روشن کردن چشم دل و افزایش بصیرت انسان، دارای تأثیر قابل توجهی در تقویت نور چشم ظاهری است.
تأثیر محیط زیست سالم بر انسان درآموزههای اسلامی
حجت الاسلام عسكرى اسلامپور كريمى